Sjøen for alle Startet 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2020 Starter et nytt innlegg vedrørende varmgang i dynamo eller ikke ved bytte fra tradisjonelle batterier til lithium. Har en båt med 2 stk VP D4 260. Disse har begge den tradisjonelle 115 ah dynamoen fra MB. Slik jeg har gjort det i dag, er som følger: Den ene motoren lader start, og truster foran og bak, samt et 100ah lithium LifePo4 med 150bms. Dette ser ut til å ha fungert greit i 2019. Det jeg nå vurderer er å bytte ut hele forbruksbanken med et 200ah lithium med 150bms, som skal lades av den andre motoren. Er det så at dette blir trøbbel eller ikke. Det er mange meninger, men tenkte kanskje erfaringen var blitt bedre nå de siste årene. Kan jeg bare dumpe ned et lithium her på 200ah, eller blir det trøbbel? Båt og motorer har gått 900t og er fra 2006. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Jeg kommer til å gjøre det samme i disse dager, bytter 460amp gel, med 400amp Lifepo4. Har en enkel D6 med en 115amp original dynamo, 2005mod. Makspower som selger Lifepo4 mener dette skal være uproblematisk. Denne dynamoen vil ligge på ca 70amp til 80amp lading når motoren går. Har noe erfaring med 260amp Lifepo4 i forrige båt, dette gikk helt uproblematisk. Aldri varmgang da ivertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 (redigert) Jeg har hatt det akkurat slik i 3 år uten feilslag. D6 370 fra 2008 med nevnte dynamo. ???? Ja, og 500 Ah fra makspower som forbruk. Redigert 2.Mars.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøen for alle Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Godt å høre, kan jo bli litt frustrert av dette. Må si du får litt av en strømbank med 400amp. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøen for alle Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Så innlegget ditt fra 2019 Sjøbliss. Har du merket om selve batteriene blir varme? Det har også vært diskutert. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Ja 400amp er jo nok, men bytter direkte plass med gamle gel batterier. Og nok strøm er jo alltid kjekt. Setter også inn batterimonitoren som Makspower anbefaler, denne har også Bluetooth så jeg kan lese av forbruk og lading rett fra Tlf. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøen for alle Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Takk for info. Den monitoren må jeg se nærmere på. Må bare spørre, Maks power har god greie på dette..eller? Aldri hørt om dem. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Bakkeveien skrev 14 minutter siden: Så innlegget ditt fra 2019 Sjøbliss. Har du merket om selve batteriene blir varme? Det har også vært diskutert. Nei ikke hatt varmgang. Sjekket batterimontor og ser at de lader med ca 80A på det meste. Oppsettet fungerer smertefritt så langt. Gikk over dynamo i fjor med ny olje og visuell inspeksjon. Etter to år ingen tegn til noe problem som jeg kan se. Absolutt anbefalt. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Bakkeveien skrev 1 minutt siden: Takk for info. Den monitoren må jeg se nærmere på. Må bare spørre, Maks power har god greie på dette..eller? Aldri hørt om dem. Jeg har hatt dialog med makspower hele veien. De har god peiling, og utrolig god service. Tar alltid telefonen og alltid tid til å hjelpe. En gang lurte jeg på om batteriet hadde samme kapasitet fortsatt, da tok de inn batteriet og gjorde en sjekk. Ladet opp og ladet ut, målte alt og leverte tilbake. Ingen kostnad. Jeg ble så fornøyd at jeg kjøpte solcellepanel av de, med regulator. Igjen samme resultat. Knallfornøyd. Har sikkert investert 40-50 tusen hos de. Ikke si noe til kona. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Scand 360 dc Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Kan også anbefale Makspower, god service og rask respons. Koster litt penger med lifepo4, men båtlivet blir noe helt annet med dette på plass. Jeg har bare positive erfaringer fra dette. Noe av det beste, er at spenningen på hele El anlegget holder seg høy selv om du nærmer deg tomt batteri. Alt i båten fungerer bedre. Kjøleskap,kjøleboks, varmer osv... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøen for alle Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Begynner å bli skikkelig overbevist? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 (redigert) Hvor mye lader denne 115A Mitsubishi dynamoen ved lave turtall og godt nedtappet Lithium bank? Har selv den dynamoen på store AGM batterier, og det takler den fint. Redigert 3.Mars.2020 av Seilars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Når mine 2 x 100 ah litiumbatterier fra Makspower er utladet ned mot 20 - 30 %, så merker jeg at motoren drar litt tyngre på tomgang. Må øke turtallet til ca 1000 rph for å få god gange. Har ikke målt temp når dette inntreffer. Har D2-55 med original 115 A lader. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Jeg byttet over til lifepo4 i dag. Siste bilde er fra appen som viser forbruk med dieselvarmeren på full guffe.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøen for alle Svart 3.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Ser jo bare deilig ut det der! Har snakket med Maks power i dag, han støtter påstanden om at du kan lade med originalladeren. Han har solgt dette til mange, med flott resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Med nesten tomme batterier har jeg sett 85-90A. Aldri sett 100A lading. Virker som om dynamoen regulerer dette selv på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
arnearmoa Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 @Sjøbliss, jeg har en D6-310, trolig med samme dynamo. Tenkte jeg skulle sjekke litt flere detaljer i tilfelle jeg havner i samme situasjon her. Jeg har en sånn https://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/Ladestrømsfordeler-Volvo-Penta-160-A-2-utganger/811770, som jeg tror er diode ut til begge batteribankene, og en Ladac 30A landstrømlader. Jeg har idag to stk. Sønnak Dual SR350 80Ah som startbatteri (sto ett i båten når jeg kjøpte den for tre år siden, men det var i grunn for lite) pluss tre stk. Sønnak Dual SR550 115 Ah i forbruksbanken (disse vurderes byttet til tre stk. Skanbatt 125 Ah lithium m/150A BMS). Hadde vært kjekt om jeg bare kunne bytte batterier uten å kjøpe ekstrautstyr og bytte landstrømlader etc. Men det frister å sjekke diverse detaljer før jeg ødelegger dyre batterier eller andre ting. Hva er likt//ulikt i din båt? Vet du om det er noe som ikke er helt etter boka (fra batteriprodusent) ifm. hvordan dine batterier blir ladet og vedlikeholdsladet? Vet du om BMSen automatisk beskytter batteriene mot f.eks. for høy ladespenning når de er fulle etter uke på landstrøm, og du skal kjøre langt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Hei @arnearmoa. Jeg har en lik ladestrømsfordeler, men jeg tror den er fra Victron, ellers ganske lik. Den brukes kun når jeg kjører på dynamoen. Jeg har også to ladere, en til start og en til forbruk. Begge to CTEK. M300 til forbruk, en mindre til start som jeg ikke husker navnet på. Begge ladere koblet rett ned på batteribankene, ikke via dioden/fordelerne. Personlig har jeg smartstyring på laderen for jeg ikke ønsker at den skal ligge å trikle på 14,4V over tid. Jeg liker at ladingen på Lithiumen går maks til 13,8V. Ser på dine batterier at de fint kan lades med 14,4V, og det kan mine også. Men det skjer i mitt tilfelle stort sett kun når jeg kjører på dynamo og batteriene er fulle. Ladingen kuttes ikke før spenningen er på 15,2V, da kutter BMS på batteriene ladingen. Det at de står på 14,4V en stund skal ikke være skadelig så jeg har ikke gjort noe for å begrense lading underveis. Dersom jeg skulle gjort dette uten smartstyring ville jeg tatt den gamle laderen, koblet den rett på start batteriene (ikke via fordeleren) og så kjøpt en ny lader til Lithium som jeg kunne satt ladespenningen på selv (konfigurerbar). Først ladet de smekk fulle slik at batterimonitoren vet at de er fulle, så hadde jeg tappet ned, ladet opp og sett hvilken spenning de er på når de er fulle. Så hadde jeg satt den nye landstrømsladeren til å lade til denne spenningen + 0,1/0,2V. Eventuelt kan man sette det lavere om man ikke ønsker den skal lade helt fult. Det er ikke nødvendig med noe "kondisjonering" eller lignende på disse. En gang innimellom er de glade i å bli ladet fulle, det balanserer BMS og du får nullet feilmargin på monitoren din. Jeg holder mine batterier på 70-80% fylling på landstrøm. Husk at du også må ha en lademonitor som støtter LiFePo4, for de lades ut med en annen peukert koeffesient enn andre batterier. Vet ikke om jeg helt svarer på spørsmålet ditt, men jeg tror personlig at LiFePo4 ikke trenger lading over 13,8V, og jeg tror samtidig de har det bedre, over tid, på 80% enn på 100% fylling. Så for å maksimere levetiden ville jeg gjort noe for å ikke "overtoppe" de hele tiden. Om mine batterier er ladet til 80% så er de på 95% - 100% før jeg er fremme når jeg er på tur uansett (dynamoen lader 60A-80A i snitt). Om du skal komme unna uten å gjøre noen endringer, sjekk laderen din. Den må ikke lade over 14,4V, det er det viktigste. Helst under. :) Jeg inner ikke tekniske data på den. Det bør også være en 3 stegs lader mener jeg. Men i ingen modus over 14,4V, helst. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Seilerslask Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Landstrømslader bør absolutt begrenses til å en ladespenning som kun lader lifepo-batteriene til 80% SOC. Batteriene har vesentlig lengre levetid (målt i år) dersom det holdes mellom 10 og 80% SOC, men det er ikke farlig å la det ligge på 100% i kortere perioder, så lenge det ikke er snakk om å la det stå fulladet gjennom hele vinteren (f.eks.). Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Blir jo nesten skremt når to mann advarer mot å lade til mer enn 80% på landstrøm... Det var en overraskende problemstilling. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 (redigert) Det er forståelig. Og spør du de som selger slike batterier vil de ikke komme med samme anbefaling, vil jeg tro. Mest fordi det kompliserer. LiFePO4 er mer robuste for 100% lading enn batterier brukt i biler og mobiler, men en del er også likt. Min erfaring med å være elbil eier siden 2011 er at jeg har mistet kun 7-8% kapasitet på de årene. All lading til 80%, bare full når jeg skal noe spesielt. En gang i måneden fyller jeg opp om jeg ikke har gjort det. Mange andre har mistet mye mer. Alt fra 10-15% opp til 40%. I USA forsket de på dette og fant at den største bidragsyteren var biler som var ladet til 100% og ble lagret slik i varmen. Biler i kaldere strøk ble ikke så hardt rammet. Kombinasjonen av faktorer er viktig. For LiFePO4 tror jeg det er mindre farlig å lade fullt opp. Derfor er det ingen som gjør noe slikt som jeg gjør. Men en enkel måte å komme noen skritt i retning er å stille maks spenningen ved lading. Da kommer du langt. Sparer du 10% kapasitet om 10 år? Vet ikke, men jeg tror det. Verdt det? Usikker. Men det blir jo en stor investering, så en ny lader ville jeg sett på. En tilpasset LiFePO4 som minimum. Men aller helst en som kan stilles manuelt, om jeg skulle gjort det selv. Ikke heng deg for mye opp i dette, men jeg er ganske sikker på at en lader som står og trykker på med høy spenning når batteriene er fulle ikke er bra. Det liker ikke LiFePO4, og har ikke de noe godt av. Derfor bruk heller pengene på en ny lader enn å gjøre noe med dynamoen. Jeg får mine fulle pga solceller når det er godt vær, så jeg har jevnlig mine på 100%. Ikke vits å bli helt firkantet på dette. Redigert 11.Mai.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Seilerslask Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 (redigert) Det er på ingen måte meningen å skremme noen Tar man noen enkle grep så lever disse batteriene godt, uten at man trenger å bruke mye energi på å følge opp batteriene i det daglige. Selv tenker jeg følgende: 1. Velge landstrømslader som har konfigurerbar float-spenning, og så sette denne til riktig float-spenning avhengig av hva databladet til batteriene anbefaler. 2. Justere parameterne på solcelleregulatoren avhengig av om jeg aktivt bruker båten (ikke farlig med 100% lading i løpet av dagen om det brukes opp i løpet av natta), eller om båten skal ligge fortøyd en stund (stoppe lading ved 80-90%). 3. Montere batterimonitor (om man ikke har det fra før av), så har man litt oversikt underveis. Så er det (imho) ikke veldig mye mer som skal til! (Utenom dyp lommebok, da... ) Redigert 11.Mai.2020 av Seilerslask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Enig. Og lommebok og båt er en slags omvendt proporsjonal... Merkelige greier. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
arnearmoa Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Jeg trenger kanskje en sånn en ved siden av Ladix'en da: Victron Blue Smart 12/30. Pluss litt detektivarbeid på dagens kabling... Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 (redigert) @arnearmoa jeg har en D6-370, sannsynligvis samme ladefordeler som deg og ladac 30A lader. Batteribanken består av et 300ah lithium batteri fra Skanbatt, et Exide 1000em AGM startbatteri og i år et 95ah AGM fra biltema til thrusterene. Sistnevnte lades forøvrig fra lithium batteriet med en 3A DC-DC lader (BM) fra Sterling. Lithium batteriet sitter i båten på 3dje året nå, og alt ser ut å være bra. Det har ikke blitt gjort noe spesielle tiltak i denne forbindelse. Redigert 11.Mai.2020 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.