arnearmoa Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Takk @wilma. Hva har du mellom dynamo og batteribankene, diode- eller relébasert? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 ... og er Ladac laderen koblet til samme inngang på "fordeleren" som dynamoen er? Er visst det hos meg nå iallfall. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 @arnearmoa må melde pass på spørsmålene dine, kjøpte båten i fjor. Men såvidt jeg vet er oppsettet som originalt fra 2007, bare at lithium batteriet erstatter den gamle forbruksbanken. Og det fungerer hos meg. Ser du har 2007 Baltic, så tenker at ladeopplegget er ganske likt som hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 arnearmoa skrev for 6 timer siden: ... og er Ladac laderen koblet til samme inngang på "fordeleren" som dynamoen er? Er visst det hos meg nå iallfall. Jeg vet at f.eks. Quick fraråder å koble batterilader "foran" ladeseparatoren på deres ladefordelere. De anbefaler at elektrisk batterilader kobles direkte på batteribankene etter ladefordeleren. Dette gjelder selv om du har samme batteriteknologi på alle batteribanker. Victronladeren med 3 utganger som du linker til over er sånn sett en veldig god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Jeg tipper laderen er koblet på inngangssiden på fordeleren i dag. Jeg ville koblet laderen rett på batteriene, ikke via noe som helst. Men den laderen du har linket til er en veldig smart lader, så med den ville jeg kastet ut den gamle laderen og kun brukt denne nye. Den har 3 utganger så den kan lade dine gamle batterier for start på en utgang, og lithium på en annen utgang. Det fine med den er også at du styrer alt med mobilen med en app som kommuniserer med laderen over bluetooth. Lettere kan det ikke bli. Om du vil ha noe rimeligere er denne et alternativ: https://makspower.no/produkter/batteriladere/bluesmart-ip-65-charger-12-15-1 men da må du beholde din gamle. Men til prisforskjellen tror jeg kanskje jeg hadde kjøpt den du linket til og byttet ut den gamle i sin helhet. Den jeg linker til er også bare halvparten så mange A i ladestrøm. Til din bank tror jeg 15-20A holder, jeg lader mine 500Ah batterier med en 25A lader. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Captain A Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Vurderer Litium når eg skal skifte ut batteribanken, har 2*225 til forbruk nå, begge thrustere (2*6hk) er koblet til denne banken Er det mulig og parallell koble feks 3* 100ah Lithium. Ser noen lithium batterier har maks forbruk på 300ah i 10 sekund da skulle eg vel få 900ah tilgjengelig i 10 sekunder som skulle holde til og drive thrustere ? Eller blir dette feil tankegang fra meg ? Har 2 Volvo D4 300 med originale dynamoer Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Sjøbliss skrev for 15 timer siden: Enig. Og lommebok og båt er en slags omvendt proporsjonal... Merkelige greier. Det er helt naturlig, det heter båtpenger, og er et sluk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sjøbliss Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Captain A skrev for 1 time siden: Er det mulig og parallell koble feks 3* 100ah Lithium. Ser noen lithium batterier har maks forbruk på 300ah i 10 sekund da skulle eg vel få 900ah tilgjengelig i 10 sekunder som skulle holde til og drive thrustere ? Eller blir dette feil tankegang fra meg ? Dette er helt riktig (bortsett fra at det heter forbruk på 300A, Ah er mengde strøm, A er strømtrekk i et et gitt øyeblikk). Jeg har 100Ah batterier med BMS som kutter ved 150A. Siden jeg har 5 stk i parallell kan jeg i prinsippet tenke 5x150A=750A i øyeblikksforbruk uten å strekke noen strikker. Dersom du tar CCA/maksforbruk og ganger opp med antall batterier skal dette være det du kan trekke. Jeg ser at trustere ligger på alt fra 250-300A til opp mot 800A. Jeg ville sjekket spesifikasjon på din truster for å være helt sikker. Jeg vil videre foreslå at du starter motoren i de tilfeller du skal bruke trusterene. Da får du også hjelp av dynamoen. Eventuelt så kjør inn 2 batterier til start (AGM/Gel/BlySyre) som du også benytter til truster. Dette var min plan originalt. Dynamoen vil også lade disse først. Men jeg har ikke hatt noe problemer med å bruke min truster på lithium banken så da har jeg latt det være. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
arnearmoa Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Var i båten for å sjekke litt i går. Ladac laderen vår er som sagt koblet med pluss på inngangen til den skillediodesaken, men den har er sensekabel som er koblet på utgangen derfra til forbruksbanken. Når alt sto i float i går (etter to uker på landstrøm), så hadde startbatteriene 13,3 Volt, mens forbruksbanken hadde 13,0 Volt. Men jeg trodde jeg hadde sett en skisse av at den "fordeleren" min hadde diode til begge bankene, så litt overrasket var jeg, selv om 0,3 Volt var et tall jeg ville forventet over en diode. Men jeg tror Ladac'en egentlig gir høyere spenning inntil batteriene kommer på et visst nivå, og så tror jeg den regulerer bare med samme spenning i form av pulser med pauser imellom, og justerer varigheter på pulser og mellomrom for å skille mellom absorption og float, etter hva batteribanken gir tilbake via sensekabelen. Jeg klarte ikke å få noe fornuftig måling på inngangen til "fordeleren" (dvs. ut av laderen), for voltmeteret rakk ikke å henge med når laderen vekslet mellom spenning og ikke spenning. Er det denne måten ladere pleier å regulere på? Jeg slo av laderen for å måle litt mer. Da ramlet faktisk forbruksbanken nokså tidlig ned på 12,7 V, mens startbatteriene holdt seg på bortimot 13,3 V. Alle batteriene er tre år gamle. Jeg vet at forbruksbanken ble tappet ned mer enn den hadde godt av noen ganger i sommerferien i fjor. Sikkert litt de to forrige sommerferiene også, men verst i fjor. Jeg tror alle cellene har nok vann (sjekket ikke akkurat i går). Har alltid kjøpt batterivann, og ikke etterfylt med vanlig tappevann. De begynner kanskje allerede å bli litt slitne? Så slo jeg laderen på igjen, og da gikk den i gang med høyere spenning. Den skjønte nok fort at batteriene var fulle, så den pulset med typisk lengre pulser, og gjerne kortere mellomrom enn da den lå i float. Spenningen svingte tilsynelatende mellom 14,6 V og 14,1 V ca. hvert andre sekund. Jeg vet ikke hvor lenge den venter med å legge seg på float, og om dette varierer etter hvor lenge den har brukt på å fylle batteriene. Jeg sjekket såvidt på forbruksbanken også, men nå virket det ikke som den fikk 0,3 V høyere spenning enn forbruksbanken. Det svingte omtrent mellom de samme tallene....(?) Til slutt slo jeg av laderen igjen, og startet motoren. Dynamoen la spenningen i forbruksbanken på ca. 14,5 volt. Her er det nok ingen funksjon for å legge seg på en float-spenning. Samme hvor langt jeg skal kjøre, og samme hvor fulle batteriene var da jeg startet turen. Jeg glemte å måle startbanken. Og i tillegg glemte jeg selvfølgelig å sjekke hvilken batteribank som driver baugthruster, hekkthruster og ankervinsj... Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Såvidt jeg har funnet ut frarådes det at Lithium driver tunge forbrukere som thrustere. Det var sikkert derfor mine thrustere var koblet på startbatteriet av forrige eier ifbm installering av lithium, og også derfor motorinstrumentene mine slukket ved bruk av thrustere. D serien til Volvo skal visstnok ha eget dedikert batteri uten andre tunge forbrukere. Det er derfor jeg nå har et eget batteri (som nevnt i mitt forrige innlegg) som bare driver thrustere, men som befinner seg under trappenbak ved de andre batteriene. Da fkk jeg brukt det opprinnelige el opplegget til thrusterene uten alt for høye kostnader eller jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 (redigert) Masse teori, enda flere alminnelige antakelser som inkluderer mange type batterier på tross at det finnes mange forskjellige produsenter med mange forskjellige batterier som er utviklet i mange forskjellige serier. Som det er vanlig i slike tråder. Jeg har alt for lite tid for å diskutere, men leste her med et halvt øye og tenker å slenge inn dette: Jeg ville nok heller la være å anbefale hva som er teoretisk mulig og heller forholde meg til det som produsenten skriver i sin egen datablad. Det finnes nemlig for tiden bare veldig få som leverer Litium til bruk på start og truster, mens -alle- andre skriver eksplisit "skal ikke brukes til start og truster" selv om de da kunne selge enda mer. Tenkt over det? Husk: Produsenten er ikke lik importøren, som kan føle seg presset for å gjentar "andres" antakelser som evt. bestyrker deg i dine antakelser om eventuelle muligheter, slik at du kjøper produktene likevel. Det ses ofte. Dette gjelder med mindre importøren overtar hele ansvaret også for alle følgeskader (les avtalen du inngår mens du handler et sted, ellers er det bare deg som er ansvarlig for dine døde og skadete pluss tapt material siden ikke en gang forsikringer betaler for bevisst bruk imot sin hensyn.). Dessuten er slik noe som i hvert fall ikke jeg ønsker å oppleve på båt, som av naturlige årsaker tilbyr forholdsvis få muligheter for å komme seg unna på et blunk som er nødvendig når Litium gir røyktegn. Husk også, en for alle ganger: Litium varsler ikke med "svakheter", den bare svikter når den virkelig svikter, og da gjerne uventet og forsinket, og da flest totalt. Men i så fall er det komplett for sent allerede, fordi en ha bare 2 sekunder for å unngå røyken, og evt. voldsom brann. Jeg skrev det tidligere: Brann er ikke så tragisk, sånt sett, fordi da dør man bare. Å få denne røyken i kroppen er noe annet, fordi da slutter en å leve uten å dø med en gang. Jeg er ikke sikker hva som er verre, særlig når man omsider skjønner at man evt. også ha ødelagt livet av andre inkl. sine nærmeste. Så, bare som "vekker", og nå videre uten meg i denne tråden. Jørg Redigert 12.Mai.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøbliss Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 (redigert) Har man lader med tre utganger er det jo ingen grunn til å ikke ha eget batteri til trustere. Mine batterier er ikke tenkt brukt til truster men jeg gjør det fordi jeg ser at ved bruk så trekker min truster "bare" 300A. Med mine 5x150A så føler jeg meg komfortabel med det. Men her må hver enkelt velge selv hva man ønsker. Gode poenger fra @Joerg Becker, men tror risikoen for brann er litt overdrevet så lenge man er langt innefor marginene. Kjøper man 1 stk lithium ville det være idiotisk å kjøre truster. Men jeg tror det blir mørkt lenge før det blir brann (pga BMS). @arnearmoa jeg er litt usikker på hva som skjer ifm spenningsforskjellen. Kort fortalt ville jeg koblet laderen min rett på batteriet og latt dynamoen gått gjennom dioden/ladestrømsfordeleren. Sensekabelen fra laderen rett på batteriet som skal lades. Siden du nå ender opp med to banker som har forskjellig teknologi så ville jeg endret landstrømsladingen uansett. Spenningsforskjellene kan jo godt henge sammen med tilstanden på batteriene dine. Det høres ut som dine forbruksbatterier er i litt dårlig forfatning. Forbruksbatteriene skal ikke falle til 12,7V fort. Dersom ikke de har tilkoblet forbruk selvsagt. Mitt startbatteri, AGM, er 10 år gammelt. Målt og uten feil og etter jeg ladet det i går så koblet jeg det ifra. Det har fortsatt 13,19V spenning. Forventer ila dagen at det faller til 12,8V. Jeg tenker derfor at dine forbruksbatterier kan være litt nedkjørt. Dette kan godt forklare 0,3V spenningsforskjell. Dersom dioden er koblet til/fra vil du se ikke forskjell / forskjell. Dersom dioden koblet ifra pga laderen sto i vedlikeholdsmodus så kan det fort være forklaringen. Det at du måler samme spenning etterpå på alle batterier understøter denne teorien. Tror den dioden skal koble sammen på 13,6V om jeg ikke tar feil. Når du har byttet lader og satt inn nye batterier ville jeg mål spenning ved motorgang og sett hva som skjer. 14,5V går helt sikkert bra. Redigert 12.Mai.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Joerg Becker Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Sjøbliss skrev for 2 timer siden: Gode poenger fra @Joerg Becker, ...............men tror risikoen for brann er litt overdrevet så lenge man er langt innefor marginene. ............ ............... Men jeg tror det blir mørkt lenge før det blir brann (pga BMS). Det er nøyaktig her tenkefeilen ligger. Det er ikke BMSen eller kabel og kontakter som brenner, eller svikter, men cellene som skades. Når dem har første skader er det bare en tikkende bombe, uoppdaget, og når den så tenner er lyset helt sikkert fortsatt på. Lenge t.o.m. siden de andre batteriene ikke nødvendigvis ødelegges samtidig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøbliss Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Har du noen kilder til dette @Joerg Becker? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Joerg Becker Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 (redigert) ...ææææ, jeg ser ikke at jeg skal bruke et minutt på å bevise det som produsentene krever av deg. Jeg varsler bare og prøver å sensibilisere alle som pleier å følge folk som holder en sandal i lufta og leker Messias. (Live of Brian) Alle som mener at de må prøve likevel skal jo bare gjøre som de vil? Og de andre begynner kanskje å lese brukermanualer og er mere trygge? Men man kan jo spørre deg, omvendt. Hvorfor mener du å kunne hevde noe annet enn unntaksløs -alle- produsenter av Lithiumbatterier gjør? Har du et labor, og også tilgang til alle data som produsentene hver for seg arbeider med, slik at du kan hevde og anbefale tvert det motsatte til de uvitende? Eller er det da bare så at du eksperimenterer med dine batterier, og at du i grunnen bare hadde flaks at det gikk bra til nå? Men hva med imorgen? Uken etter? En natt du og familien sover fredelig i uthavna, og det skjer -deg- allikevel? Og av hvilken grunn, mener du, at de andre skal gjøre det samme, når du ikke vet hva de bruker? Jeg ville i alle fall ikke stole på folk og anbefalinger som er forberget bak et pseudonym, særlig ikke når feil kan ha meget alvorlige konsekvenser. Men jeg har et ferskt eksempel, 2 uker gammel. En venn kjøpte "gunstig" sammen med andre for å få batteriene billig. Han er heldigvis ikke berørt, yet, men har ikke tatt i bruk batteriene enda. Men en av de andre har 1 stykke oppblåste 200Ah Lithiumbatteri, og 1 stykke som BMSen sperrer, av 3 stykke, allerede før dem ble montert. Mener du så at det er trygg å bruke en baugtruster på de som ikke viser tegn enda? De andre ser jo ganske fint ut, vet du, stooor og svart i fargen, og har blåtann med app på mobilen. Så, slutt med forbrenning av tid. Jeg bare sier det en gang til: Det er produsenten som kan si hva slik skal brukes for, men hverken du, eller jeg, eller hvem ellers. Og nei, jeg anbefaler heller ikke å følge en importør når hans personlig mening avviker kraftig fra databladet og en AS mantel for å sikre sin formye bare koster noen få kroner. Er vi ferdig nå, eller vil noen prøve å overbevise meg likevel? Jørg Red her: Ikke tar det personlig. Jag bare blir rett og slett oppgitt av sånt. Men smiler mens jeg skriver. Redigert 12.Mai.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
arnearmoa Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Dette baller på seg. Motoren vil ikke at startbatteriene skal brukes på thrustere. Lithiumbatteriene vil ikke drive thrustere, og de må helst bare få 13,4V når de er fulle. Og de kan ta en grusom hevn hvis de ikke får viljen sin. Forbruksbatteriene er forresten bare noen få cm. fra senga jeg sover i i båten. Jeg bør kanskje skaffe meg et ekstra bly- eller helst AGM-batteri for thrustere også da, og en regulator for dynamoen, som senker spenningen når batteriene er fulle... Både AGM, LiFePO4 og vanlig blybatteri i samme båt. Uansett: Hvis jeg hypotetisk kjøper en ekstra lader som kobles direkte på forbruksbanken, og gjør følgende endringer for dagens Ladix lader: a) Pluss-utgang flyttes fra "fordeler"-inngang til "fordeler"-utgang mot startbatteri b) Sensekabel flyttes fra "fordeler"-utang mot forbruksbatteri til utgangen mot startbatteri Vil da startbatteriene få 0,3 V lavere ladespenning enn før, hvis det hittil har vært 0,3 V lavere spenning på utgangen til forbruk enn den til start? Jeg sliter med å finne dokumentasjon på denne: https://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/Ladestrømsfordeler-Volvo-Penta-160-A-2-utganger/811770, så jeg vet ikke om det er diodetap på begge utgangene. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Man kan vel få til en situasjon der BMS ødelegges uten at batteriet slutter å forsyne strøm, og da kan man få (store) problemer senere. Når det er sagt så er risikofaktoren mest at batteriene havner i ubalanse, og da kan man overlade enkelte celler, noe som kan føre til brann selv med en forholdsvis trygg lithium-basert kjemi som lifepo4 er. @arnearmoa du kan også bruke en DC-DC lader fra startbatteri til forbruksbatteri, da er du ganske trygg på at du ikke "plager" lithium-batteriet med for høye spenninger over tid. @Joerg Becker har slike ladere i sitt sortiment Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Legg batteriene i jolla og skjøteledning om bord. Værre er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 (redigert) Sjøbliss skrev for 8 timer siden: Dette er helt riktig (bortsett fra at det heter forbruk på 300A, Ah er mengde strøm, A er strømtrekk i et et gitt øyeblikk). Jeg har 100Ah batterier med BMS som kutter ved 150A. Siden jeg har 5 stk i parallell kan jeg i prinsippet tenke 5x150A=750A i øyeblikksforbruk uten å strekke noen strikker. Dersom du tar CCA/maksforbruk og ganger opp med antall batterier skal dette være det du kan trekke. Jeg ser at trustere ligger på alt fra 250-300A til opp mot 800A. Jeg ville sjekket spesifikasjon på din truster for å være helt sikker. Jeg vil videre foreslå at du starter motoren i de tilfeller du skal bruke trusterene. Da får du også hjelp av dynamoen. Eventuelt så kjør inn 2 batterier til start (AGM/Gel/BlySyre) som du også benytter til truster. Dette var min plan originalt. Dynamoen vil også lade disse først. Men jeg har ikke hatt noe problemer med å bruke min truster på lithium banken så da har jeg latt det være. Takker for svar Motorer pleier og gå når eg har bruk for thrustere Får satse på sønnak forbruksbank holder ein stund til Blir litt i stuss av det Becker skriver.... Noen som har opplevd lithium som tar fyr i ein lystbåt ? eller andre problemer ? Her er batterier eg har kikket på : https://www.multicom.no/ontario-128v-100ah-lifepo4-lithium/cat-p/c1004787/p1500014227 Redigert 12.Mai.2020 av Captain A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Hulda skrev for 1 time siden: Legg batteriene i jolla og skjøteledning om bord. Værre er det ikke. Jeg har faktisk vurdert å bygge en slags fjærbelastet utkastningsmekanisme bak i båten. Hos meg ville det ikke være noe som helst problem. Hulda vet ... stål er bra for å det meste. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Captain A skrev for 1 time siden: Blir litt i stuss av det Becker skriver.... Noen som har opplevd lithium som tar fyr i ein lystbåt ? eller andre problemer ? Ja, fantes allerede. Og bare vent. Mange snakker om "erfaring" mens hele karusellen jo først ha begynt. Det kan være så trygg som det kan være, unntak finnes, og med flere muligheter blir det også flere feil. Enkelt statistikk, enda enklere logikk, **akkurat som med bremser som kan svikte. Men det er nettopp det jeg vil fram med. Bruk ting som de er tenkt, men ikke begynn å dikte opp egenskaper som tusenvis av timer ved test viste at det ikke er trygg. I dette tilfellet (ang. Litium og store e-motorer mm. må en bare huske at produsentene ville kunne tjene utrolig mye mer penge når de kunne tillate seg å si "kan trygd brukes også til start og truster". Men det gjør de bare ikke, enda. Så, budskapet fra meg er ikke noe annet, ikke noe hokuspokus, og heller ikke for å gjøre folk nervøse. Ikke kjøp "hjemmelagete" greie når du selv ikke har virkelig all nødvendig kunnskap. Bruk det som det skal, dvs som batteriene ble testet for, da er det ganske trygge greier allerede. (....selv om man kan være absolutt sikker på at det vil skjer mer når det er bare mange nok. Se **) Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøbliss Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Joerg Becker skrev for 3 timer siden: Red her: Ikke tar det personlig. Jag bare blir rett og slett oppgitt av sånt. Men smiler mens jeg skriver. Jeg tar ingenting personlig og jeg stiller gjerne med fullt navn. Stian Barmen, ship-o-hoi. Ønsket kilder for å kunne ha en faktabasert diskusjon. Jeg anbefaler ingen å bruke truster på LiFePO4 batterier. Men A er A, og dersom batteriene er spesifisert til å tåle en viss A strøm, og jeg opererer langt innfor så mener jeg at jeg har mitt på det tørre. Men min anbefaling vil være å bruke dedikerte batterier til truster om du kan. Jeg har også diskutert dette med importør og han støtter min vurdering. Parallelle batterier er logisk ett batteri. Alle må gjøre sin egen vurdering. Ser ingen grunn til å grave dypere i dette, tror alle forstår hva som er fakta. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 @Captain A, ser ut som du har rett ifm spesifikasjoner til batteriet du linker til. Jeg stusser dog på at det tåler 300A når jeg ikke ser mange andre som klarer det på like små LiFePO4 batterier. Min anbefaling vil være å ikke pushe grensen men heller overspekke. @Joerg Becker er en respektabel og kunnskapsrik kar så jeg hadde tatt det han skriver på alvor. Dog, dobbler du kravet til trusteren så skal det matematisk (og heller ikke i praksis, gitt min egen erfaring siden 2015) ikke være noe problem. Det er også et godt alternativ med egen lader til start + truster på AGM eller bly-syre. Personlig har jeg aldri sett eller hørt om LiFePO4 som har brent. Det har heller ikke importør av mine batterier. Det er mange branner i 12V anlegg, men det er ofte med kilder andre steder enn i batteriene. Slik er det også i biler. Mye dårlig kabling er farlig. Men det jeg ser brannvesenet erfarer er at når slike batterier først brenner, da er det hast. De er håpløse å slukke. Siste personlige erfaring. Multicom er et møkkaselskap. De behandler kunder middelmådig, yter dårlig service, skyver problemer tilbake på deg. Jeg hadde aldri handlet batterier av de. Heller valgt en forhandler som har peiling. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 @arnearmoa jeg tror fordeleren senser på inngang, ikke utgang. Mistenker jeg. Men det vet jeg ikke. Personlig har jeg aldri sett at den har koblet over når jeg har ladet start batteriene men ikke ladet forbruk. Ganske sikker på at dette ikke går. Ellers støtter jeg forslaget med eget truster batteri og DC-DC lader. Det var lurt. Kanskje noe jeg vil vurdere selv. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
arnearmoa Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Den fordeleren min er ikke relébasert, men diodebasert. Den kobler hverken ut eller inn, og senser vel heller ingenting, den bare nekter å slippe strøm feil vei. Jeg tror jeg kan slå meg til ro med at den egentlig er laget av Sure Power og har diode til begge kursene. Har sett to skisser i stil med DENNE nå. Det er min første båt med noe annet en primitiv "1/both/2/0" hovedbryter, og jeg hadde alltid trodd at båter med diodeskiller bare hadde dette mot startbanken, så den ikke skulle tømme seg. Nå tror jeg ikke det, lenger. Iallfall ikke for min båt. DC-DC lader skal vurderes. Da hopper jeg tilbake til et annet spørsmål, siden mine thrustere og ankervinsjen potensielt er koblet til forbruksbanken og at jeg da bør endre på det. Det frister ærlig talt ikke å sette inn enda et batteri. Det er allerede et ekstra batteri i båten ift. før jeg kjøpte den. Som nevnt har jeg to stykk Sønnak Dual SR350 80Ah som startbank (kaldstartstrøm 510A x 2) Jeg mener jeg både har lest og sett at VP D6 har en DC-DC overgang ombord, som jeg ville tro skulle beskytte motoren. Og jeg kjøpte båten med bare ett startbatteri. Da slukket f.eks. kartplotteren når jeg startet motoren, og jeg målte nokså lav spenning på batteriet når starteren gikk. Dette ble mye bedre med to stykk. Begge er tre år gamle nå, og jeg tror de er i bra form. Er det greit å koble thrustere og ankervinsj over til startbanken hvis den idag er koblet på forbruksbanken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.