wilma Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 @arnearmoa se denne tråden jeg startet tidligere i år, antageligvis en del info der som du kan dra nytte av Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Takk. Æsj. Fankern. Skulle jo egeltlig kjøpe solceller. Nå ligger det an til en formue og masse jobb. Og så ender jeg sikkert med solceller i tillegg etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Solceller bør du kjøpe uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Takk for den tråden @wilma. Likte noen av de ideene der. Dersom man har en løsning for skille på start og truster burde det fungere. Noen som vet hvor raskt et VSR kobler ut ved spenningsfall? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Dersom man monterer en slik: https://www.victronenergy.no/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators Den med 3 utganger så vil man skille alle bankene. Da kan man også bruke f.eks. den gamle laderen inn på denne og så vil den lade alle bankene, inkludert trusterbatteri om det står for seg selv. På input kan man koble solcelle, landstrømlader, dynamo osv. Denne vil aldri koble batteriene sammen andre veien slik at ved forbruk vil ikke bankene være sammenkoblet slik som en diodeskiller eller VSR ville gjort. Stemmer ikke det? Har jeg misforstått noe her? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Joppi Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 (redigert) Captain A skrev On 12.5.2020 at 19.02: Her er batterier eg har kikket på : https://www.multicom.no/ontario-128v-100ah-lifepo4-lithium/cat-p/c1004787/p1500014227 Ble det innkjøp av Ontario batteriene? Vurderer disse selv og har ca samme motor installasjon som deg, men kun en truster. Tenker da å bytte ut 2x150ah AMG til 2x200ah litium får å få bedre kapasitet. Ontario batteriene har bra pris for å ha blåtann. Vært i kontakt med selger, fikk tilbakemelding at han ikke har mer dokumentasjon på batteriene enn det som står på sidene. Er derfor ute etter erfaringer med Ontario før eventuell investering. Redigert 31.Desember.2020 av Joppi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Sjøbliss skrev On 13.5.2020 at 8.50: Dersom man monterer en slik: https://www.victronenergy.no/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators Den med 3 utganger så vil man skille alle bankene. Da kan man også bruke f.eks. den gamle laderen inn på denne og så vil den lade alle bankene, inkludert trusterbatteri om det står for seg selv. På input kan man koble solcelle, landstrømlader, dynamo osv. Denne vil aldri koble batteriene sammen andre veien slik at ved forbruk vil ikke bankene være sammenkoblet slik som en diodeskiller eller VSR ville gjort. Stemmer ikke det? Har jeg misforstått noe her? Fant du noen gang ut om dette fungere? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Captain A Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Sønnak batteriene mine er i bra forfatning enda så det har ikkje blitt noe innkjøp av Lithium. Skifter ikkje før eg må skifte Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Sjøbliss skrev On 13.5.2020 at 8.50: Dersom man monterer en slik: https://www.victronenergy.no/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators Den med 3 utganger så vil man skille alle bankene. Da kan man også bruke f.eks. den gamle laderen inn på denne og så vil den lade alle bankene, inkludert trusterbatteri om det står for seg selv. På input kan man koble solcelle, landstrømlader, dynamo osv. Denne vil aldri koble batteriene sammen andre veien slik at ved forbruk vil ikke bankene være sammenkoblet slik som en diodeskiller eller VSR ville gjort. Stemmer ikke det? Har jeg misforstått noe her? Okkaby skrev On 31.12.2020 at 20.16: Fant du noen gang ut om dette fungere? Ikke noen tvil om at dette fungerer @Okkaby: Har 2 slike skiller i min båt (originalt). Totalt 5 banker (start, thruster foran/vinsj, thruster bak, service, inverter). Dynamo, landstrømlader og MPPT er koplet på sammenkoblede innganger til de to ladeskillene (ArgoFET). Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Fantino skrev 17 minutter siden: Ikke noen tvil om at dette fungerer @Okkaby: Har 2 slike skiller i min båt (originalt). Totalt 5 banker (start, thruster foran/vinsj, thruster bak, service, inverter). Dynamo, landstrømlader og MPPT er koplet på sammenkoblede innganger til de to ladeskillene (ArgoFET). Men spørs om den lar Lifepo batteriet knekke dynamo, eller dynamo har sjangs å overleve med en sådan Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Ok - i sitatet så det ut som du lurte på disse ladeskillene. Makspower har testet en del dynamoer og har anbefalinger om evt ombygging av regulator om nødvendig (både for bedre lading og evt nedregulering ift temperatur). VP D4/D6 115A dynamoer klarer visst dette med glans feks. Ligger en del info på deres sider. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 I følge nettsiden til makspower så har de solgt etpar hundre lithium pakker til eiere med volvo penta 115A dynamo (mitsubishi 115A). De hevder å ikke ha problemer med varme på disse. https://makspower.no/batteriskolen-1/ Av disse 200 vil jeg tro flere er aktive her på BP. Så mitt spørsmål er hvor store Lithium batteribanker har dere erfaring med at fungerer direkte forsynt fra denne dynamoen? Tenker da spesielt på utfordringer med høye ladestrømmer på lave turtall der dynamoen har dårlig kjøling. Noen som har klart å ta livet av en mitsubishi 115A dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Vi har VP D6 og 375 Ah lithium-bank fra Skanbatt. Dynamoen gir over 80 A til den banken når vi putrer videre i skjærgården i snekkefart etter dagesvis i uthavn. Standard Baltic motorrom uten noen vifter. Dette hadde nok ikke blitt like enkelt med Yanmar og 80 A Denso-dynamo. Har bare en sommer med dette opplegget enda, men Hitachi-dynamoen ser ut til å klare seg helt topp. På litt mer turtall får jeg bortiomot 90 A inn på lithium-banken. De tre AGM-batteriene ombord suger nok ikke så mye pga. lite bruk (1 start og 2 thruster). Jeg deler strømmen med Victron Argofet 3-200. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Har D6-370 hvor dynamo lader et AGM startbatteri og et 300 ah lithium batteri fra Skanbatt. Overtok båten med batteriet i 2019, mener det ble satt inn året før. Har altså gått bra i 3 sesonger nå uten at det er gjort noe med dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Har 200 Ah Skanbatt på min seilbåt med VP D2-55 og MB 115-dynamoen. Har ikke opplevd noen problemer. Tenkte å gå opp til 300 Ah til kommende sesong. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 4 minutes ago, vindmann said: Har 200 Ah Skanbatt på min seilbåt med VP D2-55 og MB 115-dynamoen. Har ikke opplevd noen problemer. Tenkte å gå opp til 300 Ah til kommende sesong. Har samme motor selv. Gikk du opp en dimensjon på kabling fra batteriskiller til bank eller kjører du orginalt? Har hørt at de fleste gjør dette for å unngå spenningstap med så mye strøm Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Har 400ah lithium fra maxpower. D6 350hk. Sesongen i fjord gikk uten varmgang på dynamo og nok strøm i uthavn. Har ikke gjort noe med det originale opplegget. Start på motor har egne batteri, vinsj og baugtrøster går på lithiumbanken. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Høres jo bra ut i forhold til holdbarheten på dynamoen. Her er det flere som ikke har gjort noe for å begrense dynamoen, og samtidig har 3-400Ah lithium. Ser for meg at 3-400Ah lithium blir normalen hos mange fremover. Noen av dere med Lithium erfaring som har sett hvor mye mitsubishi 115A dynamoen leverer på tomgangs turtall? Eller ved veldig rolig gange med batteribank på 300Ah eller mer? Selv har jeg 15 års erfaring med mitsubishi 115A i D2-55 motorer, og har de siste årene kjørt den mot 780Ah AGM forbruk+optima thruster og start batterier. Den leverer da gjerne i starten opp mot 100A til forbruksbankene+ thruster,start, og forbruk ombord. Men når den blir varm og spenningen på batteriene stiger litt etter 10-15 min, så går den gjerne ned mot ca. 90A+-. På tomgang ser jeg på historikken i victron VRM at dynamo leverer opp mot 53A like etter oppstart, inklusive forbruk ombord, men da uten å regne med lading av start og thruster batteri. Det har gått fint slik i mange år nå. Denne strømstyrken på tomgang varierer naturligvis med hvor sultne batteriene er. Har i test sammenheng sett dynamoen levere 130A ved ca. 1000rpm, men da lot jeg den ikke gå slik mer enn i ett minutt pga. lite kjøling ved så lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Min dynamo bruker å levere ca 80A ved lavere turtall når banken er tappet ned til ca 60%. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 magnuje skrev for 2 timer siden: Har samme motor selv. Gikk du opp en dimensjon på kabling fra batteriskiller til bank eller kjører du orginalt? Har hørt at de fleste gjør dette for å unngå spenningstap med så mye strøm Nei, jeg har ikke gjort noen endringer. "De fleste går opp en dimensjon" - er det en reell statistikk. Det vil være mange forskjeller på hva som er såkalt original installasjon basert på båtprodusent og valg rundt elektrisk anlegg som ble gjort da båten var ny. Det er nok best å gjøre egne vurderinger. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 9 minutes ago, vindmann said: Nei, jeg har ikke gjort noen endringer. "De fleste går opp en dimensjon" - er det en reell statistikk. Det vil være mange forskjeller på hva som er såkalt original installasjon basert på båtprodusent og valg rundt elektrisk anlegg som ble gjort da båten var ny. Det er nok best å gjøre egne vurderinger. Dette var på typisk bavariaoppsett. Det anbefales visst å bytte original batteriskiller til victron sin agrofet samt beefe opp kablene fra denne til banken (som er underdimensjonert fra verft) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 vindmann skrev for 16 timer siden: Nei, jeg har ikke gjort noen endringer. "De fleste går opp en dimensjon" - er det en reell statistikk. Det vil være mange forskjeller på hva som er såkalt original installasjon basert på båtprodusent og valg rundt elektrisk anlegg som ble gjort da båten var ny. Det er nok best å gjøre egne vurderinger. Slik jeg ser det så er original opplegget til bavaria med skillediode og middels tverrsnitt på + kabel ok om man vil ta vare på mitsubishi 115A dynamoen. Plusskabel er ikke underdimensjonert på 42 cruiser, så det er trygt å ikke utføre endringer. Men noen velger likevel å oppgradere for å få mer effektiv lading. Jeg er imidlertid ikke like sikker på at det er lurt å gjøre det med store lithium batterier som suger energi ut av dynamo ved lave turtall. Men skal man bytte til større dynamo, så må det oppgraderes, for tyskerene har ikke tatt høyde for slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Søker man på finn.no etter D2 115A, så dukker det opp to annonser med 115A dynamo til volvo penta D2 motorer. Begge oppgir at dette er en kvalitets dynamo som yter mer enn påstemplet. I den ene er følgende skjema vedlagt(se bilde nedenfor).....For meg ser det ut som om dynamoen skal kunne produsere ganske godt i bulk ved lave turtall. Men jeg vet jo egentlig fint lite om dette skjemaet. Noen som klarer å tolke eller kjenner mer til. Hva er feks. utvekslingen på en D2-55 omregnet i turtall? Det bør jo være mulig å bruke ett slikt skjema fra produsent for å se om man er innafor på hvor mye som hentes ut av dynamo ved feks. tomgang...1200...1500...etc. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116910588 Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Ser også at i den andre annonsen leveres 115A dynamoene i tre utgaver, der nummer tre har en ekstern java sea spenningsregulator som går til maks 14,2 V og som reduserer til 13,6V etter en gitt tid. Men også her oppgis dynamoen til å prestere mer enn 115A. Lagt sammen med info både fra dette forumet, og egne erfaringer, så tåler med andre ord denne dynamoen å kjøres ganske hardt uten å ta skade. Den får jo uansett testet seg nå som stadig flere kjøper seg lithium batterier. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170264706 Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Isteden å lete etter "egne erfaringer" bør man først sjekke tekniske data. Det er overhodet ikke noe problem å vikle dynamoer til all tenkelig effekt, bare at det er spørs om hvordan og hvor holdbart dette er i forhold til miljøet den skal arbeide i. Mennesker er vanligvis fullstendig elektrisert og så fiksert når noe bare er billig nok og det dykker opp noen folk som skriver halvveis bestemt at dette også bare må være bra, fordi noe annet som ser likt ut og har det samme form har overlevd ved effekt som ikke er nok for å ødelegge noe. Men fysiske regler arbeider ikke så, heller blir ting ikke bedre når det ble så billig at en del folk tar sjanser de ellers aldri ville ta når det dreier seg om annet enn båt. Det første som en bør være interessert i med slike dynamoer er å sjekke datablader grundig. Ikke fordi 3000,- kroner kan brenne opp, akkurat som flere 11.000,- kroner dyre original Mitsubishi 115 som ligger på bordet mitt, men for å sjekke av hvem og under hvilke forhold et slik dynamo ble testet. Forresten er det 4 flere på veien til meg som skal sjekkes om de kan repareres når jeg er på jobb igjen etter 18. Men bortsett av det, et halvveis intelligent menneske ville også spørre seg hvorfor at det finnes en lang rekke produsenter som utvikler dynamoer som klarer å levere mot slike store belastninger, og andre som produserer særegne regulatorer som klarer å holde problemene i sjakk, når så omsider alt skal være i orden når en bare bruker fem kroner og fem øre og installerer "noe" som skal kunne levere noe effekt som "alle drømmer om". Dette er nok ikke helt så enkelt, og det ville også være litt rart når store firmaer trenger år og ofte mange hundretusen dollar eller pund når en liten asiatisk smed omsider skal kunne levere noe i samme klasses til noen kroner.. Slik gjelder forresten også for luftvarmere mm. som skal yte "8kw" og som så alene på teknisk bakgrunn (forbruk av brensel f.eks.) ikke klarer å komme over 4,6kw men er da så varm i utløpene at den aldri ville bestå en korrekt test verken i Norge, Tyskland eller andre land med teknisk know how. Et CE tegn forresten, som grunnlag for at slik får lov for å bli tatt i bruk i Europa kan alle forklare som ønsker å underskrive. Et konkurs etter 6 måneder sletter også dette, og så er uansett importøren (også en som handler hos eBay, eller Alibaba mm) ansvarlig for apparatene og påfølgende feil og skader, uansett hvor ofte apparatet ble solgt videre etter hvert. Dynamoene som selges der på Finn.no er ikke Mitsubishi 115A, men "et hus" med noe i. Selgeren bør altså spørres om "testrapporten" inneholder mer enn et 30 sekunders effektkurve, helst om det finnes tekniske data som forteller om hva en kan forvente over lang tid, og da ikke minst ved hvilke temperaturer, nærmere betegnet til hvilken isolasjonsklasses dynamoen tilhører. Alle kan rope hurra, mange pleier å gjøre det automatisk, men vanligvis er det bare få som virkelig vet hvorfor. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.