Hulda Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Joerg Becker skrev 53 minutter siden: Isteden å lete etter "egne erfaringer" bør man først sjekke tekniske data. Alle kan rope hurra, mange pleier å gjøre det automatisk, men vanligvis er det bare få som virkelig vet hvorfor. Jørg Her må jeg virkelig si meg enig med Herr Becker! Det gikk bra for 'A', det gikk bra for 'B', da går det sikkert bra for meg også, uten at jeg egentlig skjønner hvorfor. Da behøver jeg ikke å lese bruksanvisningen :-) Hulda er en av dem. Må jeg innrømme, litt slakk på dette med bruksanvisninger, blir lest i etterkant når saker ikke funker. Derfor blybatterier med kork. Men jeg vet at dynamoen min er: Delco-Remy 1105565 78A 4G18 12V MEG. Refurbished with Pride, av en eller annen i USA. Og de dynamoene, 500 kroner stykket, har kjørt i 20 år. Har en i reserve. Den ene er bare dritten. Såpass har jeg skjønt. De er påstemplet 78 A. Jeg har aldri registrert mer enn så der 55 A ut av noen av dem. Og ikke akter jeg å presse dem heller. Men disse dynamoene er ikke 'no name brand', heller ikke kopi av et-eller-annet. Jeg er redd for brann. Om jeg i fremtiden skulle finne på å få tak i andre typer batterier, ville jeg satt meg ned og lest betingelsene for hva som måtte gjøres for å oppnå suksess. Sitér dette innlegget Link to post
LI4560 Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Joerg Becker skrev for 2 timer siden: Det første som en bør være interessert i med slike dynamoer er å sjekke datablader grundig. Ikke fordi 3000,- kroner kan brenne opp, akkurat som flere 11.000,- kroner dyre original Mitsubishi 115 som ligger på bordet mitt, men for å sjekke av hvem og under hvilke forhold et slik dynamo ble testet. Forresten er det 4 flere på veien til meg som skal sjekkes om de kan repareres når jeg er på jobb igjen etter 18. Dette var interessant. Dersom det er korrekt at du har brente Mitsubishi 115A dynamoer inne. Kan du si noe mer om bakenforliggende årsaker til det som har skjedd ? Spesielt dersom de kommer fra oppsett med Lithiumbatterier eller evt. store AGM banker. Gjerne med opplysninger om hvilken type motor de har stått på, og om de har vært satt opp med ekstern regulering. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Joerg Becker skrev for 2 timer siden: Dynamoene som selges der på Finn.no er ikke Mitsubishi 115A, men "et hus" med noe i. Selgeren bør altså spørres om "testrapporten" inneholder mer enn et 30 sekunders effektkurve, helst om det finnes tekniske data som forteller om hva en kan forvente over lang tid, og da ikke minst ved hvilke temperaturer, nærmere betegnet til hvilken isolasjonsklasses dynamoen tilhører. Jeg er av det sjeldne slaget som leser bruksanvisninger og studerer dokumentasjoner på detaljnivå før jeg handler. En av grunnene er at jeg tror produsenter som lager dårlige produkter og kopiprodukter stort sett faller igjennom på dokumentasjonen. Når det gjelder de to dynamo annonsene på finn.no, så ser jo dynamoene svært like ut på mitsubishi 115A, men du har helt rett i at alle alarmklokkene bør ringe i forhold til at dette er billige kina kopier. Jeg var nok litt rask på tastene. Mener en original mitsubishi 115A skal kunne yte 1600W ved 25 grader omgivelse. Tror jeg har lest det i en eller annen volvo penta manual. Disse finn.no kopiene er såpass mye bedre enn originalen i følge selgerene at det både bør lyse rødt og ringe samtidig. En tremenning av meg pleier å si «Hvis noe er for godt til å være sant, så er det gjerne det.» Den dagen jeg skal ha lithium ombord, så skal de lades enten ved at mitsubishi 115 dynamoen jeg har forsyner en dc-dc lader, eller ved å bytte til større dynamo med ekstern regulator for å få ned spenningen ved fulle batterier. Det går sikkert greit, men jeg ønsker ikke å finne ut av hvordan lithium reagerer på overlading over tid, og ønsker derfor «float» dersom batteriene er fulle. Men når du først er på tråden Jørg. Hvor mange spor må det være på reima for å bytte til AT160 eller AT200? På reima til D2-55 er det kun 6 spor mener jeg, og det kreves kanskje mer? Er disse dynamoene mye større enn Mitsubishi 115A? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Hulda skrev for 9 timer siden: Derfor blybatterier med kork. Men jeg vet at dynamoen min er: Delco-Remy 1105565 78A 4G18 12V MEG. Refurbished with Pride, av en eller annen i USA. Og de dynamoene, 500 kroner stykket, har kjørt i 20 år. Har en i reserve. Den ene er bare dritten. Såpass har jeg skjønt. De er påstemplet 78 A. Jeg har aldri registrert mer enn så der 55 A ut av noen av dem. Og ikke akter jeg å presse dem heller. Jo, og da leverer du også forklaringen for et lykkelig liv som dynamoen din har. Tross alt arbeider den kun mot vanlige bly, med passe motstand, og bare litt mer belastning i noen korte øyeblikk mens du trykker på større knapper. I tilfellet den kan så elsker dynamoen deg, var sikker på det. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 LI4560 skrev for 7 timer siden: Kan du si noe mer om bakenforliggende årsaker til det som har skjedd ? Spesielt dersom de kommer fra oppsett med Lithiumbatterier eller evt. store AGM banker. Gjerne med opplysninger om hvilken type motor de har stått på, og om de har vært satt opp med ekstern regulering. Takket være regulatoren arbeider de fleste A003TR nok uten å måtte dø med en gang. Under normale forhold (50% "as usual"), også pluss kortvarig... høy last, er det noe bra kombinasjon. Det samme type dynamo brukt i bil ville slite enormt ved bruk på båt som "vi" gjør det nå. Det jeg pleier å henvise til er hovedsakelig økt slitasje, som så kan føre til rask akselerering av "svakpunkter". Skadene jeg ser er helt vanlige, dvs. ødelagte dioder, feil og skadete regulatorer, grillet rotor (vanligvis pga. stor last med uheldige turtall), en av dem også med godt farget men ikke ødelagt stator, skade på frontlager (overtemperatur pga. skeivstilling, for stor reimstramming parallell med høy last, mm.) Alle med elektriske skader gikk på Litium (500 til 1000Ah, en med 1400Ah). Ingen av dem var tilkoblet ekstern regulering, som er heller ikke til å anbefales når regulatoren ikke klarer å stoppe i tide. Problem med det er nok at kjernetemperaturen (dioder og rotor) bare blir for høy (målt med maks 167°C), det har vi også sett tidligere med Mi115 mot store AGM allerede. Løsningen som jeg ser det er å regulere denne dynamoen veldig soft, som jo originalregulatoren også prøver siden den begrenser meget fort. Ekstern regulering av denne dynamoen, og da særlig mot større litium, ville jeg ikke anbefale så sant ikke regulatoren kan justeres slik at den behandler dynamoen med "silkehåndske". Ekstern regulering uten å bruke den interne er dessuten forholdvis "komplisert" å gjøre med denne dynamoen. Alternativt ville jeg heller lade via BB-/DC-DC-lader, dvs hva enn som begrenser dynamoen til knapt halve effekten, slik at man ikke overlater forholdene til tilfeldigheter. Som sagt, det skjer ikke "stadig", men jeg både ser og så det ofte nok og dette gir i alle fall meg gode grunn for å varsle, uansett hva andre synes og "propaganderer". Dette gjelder forresten også sammenlikninger på grunnlag av antakelsen at erfaringene her er representative. Allerede jeg, helt alene og som et lite lys på kloden, kan nok hevde at jeg så og har målt temperaturer og strømkurver på mange flere slike Mitsubishi enn jeg ser deltakere i denne og flere andre tråder. Dette er en dynamo som finnes siden lenge, på mange tusen motorer. Og da er t.o.m. "1.500 uten skade" fremdeles langt ifra tilstrekkelig for å kunne ignorere disse som fikk skader, fordi det er de som beviser at det faktisk kan gå galt. Og så lenge gjelder bare "ingen" andre. Ikke mer, men heller ikke mindre. Så, lykke til til alle som mener og prøver annet. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Okkaby Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Tenker jeg går for opplegg med DC-DC. Høres ut som det sikreste å enkleste løsningen Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Jepp. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Seilars skrev for 8 timer siden: Sitat Disse finn.no kopiene er såpass mye bedre enn originalen i følge selgerene at det både bør lyse rødt og ringe samtidig. En tremenning av meg pleier å si «Hvis noe er for godt til å være sant, så er det gjerne det.» Ingen er mere gjerrig enn jeg er. Men 35 års erfaring har vist meg aldri annet enn at det vanligvis er omvendt. Andre fant kanskje "gralen"? Sitat Den dagen jeg skal ha lithium ombord, så skal de lades enten ved at mitsubishi 115 dynamoen jeg har forsyner en dc-dc lader, eller ved å bytte til større dynamo med ekstern regulator for å få ned spenningen ved fulle batterier. Det går sikkert greit, men jeg ønsker ikke å finne ut av hvordan lithium reagerer på overlading over tid, og ønsker derfor «float» dersom batteriene er fulle. Kjøper du ikke for "billige greier" og da av produsenter som klarte å få ikke bare penge men også respekt da burde det gå ganske greit. Slike produsenter ønsker å selge lengre enn "bare en sesong". Sitat Men når du først er på tråden Jørg. Hvor mange spor må det være på reima for å bytte til AT160 eller AT200? På reima til D2-55 er det kun 6 spor mener jeg, og det kreves kanskje mer? Er disse dynamoene mye større enn Mitsubishi 115A? Jeg har kunder som driver AT200 (kald forferdelige 248A) kaldblodig med bare K6, men aksepterer litt økt slitasje og kjøper reimene faktisk billig hos Biltema. Jeg selv ville da så klart helst anbefale å begrense for en god del, siden reimen også driver annet. Men det kan man finne ut, lokalt, ved både å måle temperaturer (infrarød-kamera) og å observere. XT og AT er ikke fysisk større, i grunn tvert imot, se tekniske data. Jeg mener å huske at det også finnes et bilde på mine egne Balmar-nettsider, link i sidestolpe "AT erstatter Hitachi LR180 " eller sånt. AT200 er bare litt lengre mellom bunnfeste og motlager/strammearm enn AT165 og XT170. AT200 leveres forresten også med 4" feste som 115A Mitsubishi har. Men SF (single fot) kan også monteres forholdsvis enkelt av mange, kanskje enda enklere når jeg rekker å lage noen adaptere jeg har, kanskje som en liten serie. Så, slutt for i kveld. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
LI4560 Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Joerg Becker skrev for 13 timer siden: Takket være regulatoren arbeider de fleste A003TR nok uten å måtte dø med en gang. Under normale forhold (50% "as usual"), også pluss kortvarig... høy last, er det noe bra kombinasjon. Det samme type dynamo brukt i bil ville slite enormt ved bruk på båt som "vi" gjør det nå. Det jeg pleier å henvise til er hovedsakelig økt slitasje, som så kan føre til rask akselerering av "svakpunkter". Skadene jeg ser er helt vanlige, dvs. ødelagte dioder, feil og skadete regulatorer, grillet rotor (vanligvis pga. stor last med uheldige turtall), en av dem også med godt farget men ikke ødelagt stator, skade på frontlager (overtemperatur pga. skeivstilling, for stor reimstramming parallell med høy last, mm.) Alle med elektriske skader gikk på Litium (500 til 1000Ah, en med 1400Ah). Ingen av dem var tilkoblet ekstern regulering, som er heller ikke til å anbefales når regulatoren ikke klarer å stoppe i tide. Problem med det er nok at kjernetemperaturen (dioder og rotor) bare blir for høy (målt med maks 167°C), det har vi også sett tidligere med Mi115 mot store AGM allerede. Løsningen som jeg ser det er å regulere denne dynamoen veldig soft, som jo originalregulatoren også prøver siden den begrenser meget fort. Ekstern regulering av denne dynamoen, og da særlig mot større litium, ville jeg ikke anbefale så sant ikke regulatoren kan justeres slik at den behandler dynamoen med "silkehåndske". Ekstern regulering uten å bruke den interne er dessuten forholdvis "komplisert" å gjøre med denne dynamoen. Alternativt ville jeg heller lade via BB-/DC-DC-lader, dvs hva enn som begrenser dynamoen til knapt halve effekten, slik at man ikke overlater forholdene til tilfeldigheter. Som sagt, det skjer ikke "stadig", men jeg både ser og så det ofte nok og dette gir i alle fall meg gode grunn for å varsle, uansett hva andre synes og "propaganderer". Dette gjelder forresten også sammenlikninger på grunnlag av antakelsen at erfaringene her er representative. Allerede jeg, helt alene og som et lite lys på kloden, kan nok hevde at jeg så og har målt temperaturer og strømkurver på mange flere slike Mitsubishi enn jeg ser deltakere i denne og flere andre tråder. Dette er en dynamo som finnes siden lenge, på mange tusen motorer. Og da er t.o.m. "1.500 uten skade" fremdeles langt ifra tilstrekkelig for å kunne ignorere disse som fikk skader, fordi det er de som beviser at det faktisk kan gå galt. Og så lenge gjelder bare "ingen" andre. Ikke mer, men heller ikke mindre. Så, lykke til til alle som mener og prøver annet. Takk for utfyllende svar. Det var en del nyttig informasjon her. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Seilars skrev On 2.1.2021 at 11.12: I følge nettsiden til makspower så har de solgt etpar hundre lithium pakker til eiere med volvo penta 115A dynamo (mitsubishi 115A). De hevder å ikke ha problemer med varme på disse. https://makspower.no/batteriskolen-1/ Av disse 200 vil jeg tro flere er aktive her på BP. Så mitt spørsmål er hvor store Lithium batteribanker har dere erfaring med at fungerer direkte forsynt fra denne dynamoen? Tenker da spesielt på utfordringer med høye ladestrømmer på lave turtall der dynamoen har dårlig kjøling. Noen som har klart å ta livet av en mitsubishi 115A dynamo? Jeg har denne på en d6, og jeg hadde d4 på gamlebåten. Ingen problemer med varmgang. Har sett lading på 85A. Dette har fungert siden 2015, knirkefritt. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Seilars Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Joerg Becker skrev On 5.1.2021 at 23.25: AT200 leveres forresten også med 4" feste som 115A Mitsubishi har. Det er veldig interessant på sikt. Vi får hverken tid eller anledning til å bytte dynamo i 2021, men i 2022 eller 2023 så må en ny dynamo på plass for å erstatte mitsubishi 115A i forbindelse med fremtidig Lifepo4 overgang. For meg er det uaktuelt å lade Lifepo4 med fast 14,2V uten mulighet for å gå ned i float. Leste litt i monteringsveiledningen for balmar mc614. Her er tilsynelatende rikelig med muligheter for å spesialtilpasse en nymontert 200A dynamo slik at den ikke tar livet av en vanlig eldre AGM bank som ikke tåler så stor ladestrøm. Da blir det bare noen tastetrykk å tilpasse igjen ved overgang til Lifepo4, istedenfor ett stort prosjekt. Monteringsveiledningene til balmar var veldig gode, så om det er plass til AT-200 eller en etterkommer i 2022-2023, så vil nok vår mitsubishi 115A pensjoneres da. Men den vil da pensjoneres med æren i god behold. Mitsubishi 115A er mindre oppskrytt enn fortjent, i motsetning til motoren den sitter på. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Det er nok også min mening. Denne Mitsubishien er helt ok sålenge den brukes som den skal. Og dette gjelder jo også for mange andre dynamoer og ladesystemer. Det for min del største problem er menneskene selv, som ser på penger for å spare noe, men som ikke forstår at de egentlig ikke har råd for "billig". At the very end betaler jo nesten alle omtrent det samme pris, sett på samme kategori og effekt. Eple og eple, alle vet hva det betyr. Ang. AT og andre dynamoer og justerbare regulatorer. Når en vet at det skal bli oppgradering da er det best å gjøre dette først. Ikke batterier, men å optimalisere ladesystemet ved å gjøre denne fleksibel og tilpasningsdyktig. Når det trengs bare strømbegrensning for å verne alt da kan dette ordnes enkelt. Tross alt finnes det jo også en del folk som ikke trenger rask lading. Andre ønsker rask lading, som krever masse strøm, slik at kortvarig gangtid på motoren utnyttes maksimal. Seilere f.eks., når motoren går 2x 40 minutter hver dag (ved inn- og utseiling) har sterkt behov for mye strøm. Da kreves at dynamoen kan yte. Det du antyder med f.eks. AT200 eller XT170 som er blitt så populære er nå ofte et bra valg for ganske mange. Regulering, heksekunst? Neida. Det er mye snakk om alt mulige, flest mht. spenninger og tid mm. og hva som er best for batteriene. Bly trenger helst høy spenning, Litium derimot ønsker helst lav spenning, begge trives med redusert float. Begge trenger strømbegrensning, mens det finnes forskjell akkurat der. Bly f.eks. trenger mest strømbegrensning når batteriene er tomme, men begrenser mer og mer helt selvstendig når SoC økes og indre motstand med det. Mange Litium derimot trenger (når de trenger) strømbegrensning hele veien, og gjerne lav spenning. Men begge deler kan justeres når en bruker en regulator som kan justeres, og derfor er det bare naturlig at en først optimaliserer dynamo og regulering før en tenker på batterier, fordi styringen tillater jo begge deler etter behov. Vi ("de tekniske") pleier å legge mest vekt på pålitelighet, fordi også beste dynamoer kan henrettes når de ikke behandles riktig. Men her finnes det enkelt mulighet for strømbegrensning, på tross av gjennomsnittlig høy ladestrøm. En trenger vanligvis ikke å kutte mye, men må bare kutte minst mulig ift mulighetene. Og da kalles det optimal adaptering, fordi vi tilpasser til rett nedenfor det skadelige. Mange har andre meninger og ideer, men de andre andre skal jo informeres om både flere muligheter og atter andre meninger. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.