Rookie_332 Startet 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2020 Hei siden jeg er helt fersk i dette gamet og har satt utrolig pris på dere og dette forumet gjennom vinteren og det kribbler noe helt jæxxxxxx så lurer jeg på når dere begynner med bunnstoff ing, ta av presseninger, etc.etc. og hva gjør du med båten akkurat nå ?? Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Vi har båten på vannet hele året, men nå for tiden har jeg holdt på med div småting i motorrommet som å bytte alle filter hus til racor filter, pluss gjort om på kjøle rekkefølgen på kjøleren i motoren. Montert inn noe mer lys i cabinene, montert propan og co varsler. Masse sånne småting som kan være greit å ha i orden når påska kommer hehe :-) Jeg har tidligere maskinpolert båten i 5 pluss grader, og stoffet den og i samme temp. Polerings middelet holder du varm i ei bøtte med varmt vann. Sikkert mange som mener man ikke burde polere osv i kaldt vær, men gikk helt fint for meg i hvertfall :-) Bytte sink og slikt går jo Ann hvis du har båten på land :-) Mye av dette er vel avhengi av hvor du bor i landet, jeg bor helt sør så her har vi nesten ikke hatt vinter hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Så bra produktivt ? håper på vær rundt 8-10 grader så en kan ta av presenning en så en kan begynne å ta en ekstra vask og så bunnsmøring og polering ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Kjøpte meg ei åpen tresnekke fra slutten på 30-tallet eller deromkring i høst, så akkurat nå (as we speak) sitter jeg ute i garasjen og pusser opp diverse løsøre som lemmer, ror og annet jeg kunne ta med meg hjem. Snart klar for bunnsjau bare det blir litt flere plussgrader. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Startet motoren og kjørte råk i flortynn is, peila olja. Må ryddes en del og vaskes før jeg syns båten er turklar. Skal også ta en skrubberunde på spryhood og cockpittelt, men det får vente til det kommer vann på brygga. Når det kommer blir det å skru på vannslanger til trykkpumpa og varmtvannstanken, montere opp partikkelfilteret til vannet i byssa, vri på kranene så kjølevannet går via varmtvannstanken. Fylle tankene med vann. Første fylling med vann for sesongen er "sløserunden". Pleier å kjøre mye vann gjennom vaskene og dusjen, bruke mye vann så vi tømmer tankene fort og får "skylt gjennom". Så fylle opp på nytt. Så pumper jeg ut 3-4 liter av bunnen til dieseltanken på en stille dag og lar den felle ut for å se om det er vann/skit der. --- Og ja... da er vel det meste av "sesongstart" gjort. En handletur etter øl, kaffe og tørrvarer for sesongen hører vel også med. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 En helt nydelig dag på fjorden, hatt en lang fin tur! Vårpussen blir i mai en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Ligger på vannet, men har et par kollegaer, som er godt igang med stoffing og polering. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Gullfisk skrev 40 minutter siden: Ligger på vannet, men har et par kollegaer, som er godt igang med stoffing og polering. Ok trodde det var litt for kalt .... Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Hvordan polerer man enklest med greit resultat? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Skal rengjøre tunnelen til baugpropellen i morgen. Ser ikke frem til det... Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Supermix skrev for 8 timer siden: Hvordan polerer man enklest med greit resultat? For min del trenger jeg ikke show finish, så da kjører jeg på med enten grov eller middels polerings middel på en eksentrisk polerkngsmaskin, og legger på en voks med maskinen etter det. Kjapt og greit, og tar hele skroget på en 27 foter på en dag. Skroget blir blankt men ikke showrom finish akkurat ?? PS. Man trenger ikke eksentrisk maskin, får jo billige maskiner på biltema feks :-) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 7.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Supermix skrev for 8 timer siden: Hvordan polerer man enklest med greit resultat? https://www.maritim.no/gelcoat-nanopolish Har kjøpt denne og skal ha 3 i 1 lett å føre på Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Morten1989 skrev 35 minutter siden: PS. Man trenger ikke eksentrisk maskin, får jo billige maskiner på biltema feks :-) Jeg prioriterer billig og lett poleringsmaskin. Noen av de billige er så lette at en kan holde de med en hånd når men må stekke seg for å få tatt "akkurat der". En får ganske god rekkevidde og kommer mye lettere til når en kan holde poleringsmaskinen med en hånd og jobben går kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Ligger på vannet i vinter og holder på med plukk i motorrommet. Eber får ny plass i rommet etter at slange fikk det for seg å lekke diesel, overhalt nå og klar for montering når rommet er skikkelig rent. Batteriene får også ny plass på babord side denne helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Ligger på vannet i vinter, venter på varmere vær. Båten har fått montert nye fester til vanter, samt forsterket innfestninger under dekk. Diller for tiden med masten som er på land, har vasket tau, sjekket wire, skiftet alt av ledninger, kontakter og pærer, samt ny windex og lyskaster på toppen. Tenkte sette den på i neste uken om været kommer seg. Var på land i mai -19 så i år gidder jeg ikke ta den opp. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Rookie_332 Svart 7.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Når tar dere av presseningen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Glassblåst skråg og venter på mildvær før vask, polering og primer. Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Code0 Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Rookie_332 skrev 1 time siden: Når tar dere av presseningen ? Hvis jeg står på land stoffer jeg før presenningen går. Da kan jeg stoffe mens det regner. Presenningen må av hos meg før jeg polerer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Hulda ligger på vannet. Slaven ligger på ryggen. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Akkurat ferdig med å vaske dieseltankene innvendig. 2 x 190 liter tanker på en Scand Baltic. Måtte lage mannelokk for å komme til på den ene siden av en skvalpevegg. Drit jobb med mye fastgrodd grums i bunnen av tankene men nå er det gjort og jeg er meget fornøyd med det. Ellers så har jeg en liste med diverse ting jeg skal ordner før sjøsetting i april. Er så heldig og har fri hva fredag så det går bra. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Rookie_332 Svart 7.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Code0 skrev for 4 timer siden: Hvis jeg står på land stoffer jeg før presenningen går. Da kan jeg stoffe mens det regner. Presenningen må av hos meg før jeg polerer. Ah ?? Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Vinteren gir plass til å nyte snøen på fjellet. ⛷? Når vårsola gir plass til en helg med forberedelse, blir det sjøsetting??. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Akkurat nå lurer jeg på om det er mulig å korte ned eksosslangen til Eber D2. Den gamle slangen har fått en knekk med lekkasje som resultat og ny må kjøpes. Ser en ny er 2meter lang og vil gå i en bue selv en akrobat vil stusse over, så hva kan jeg gjøre med dette. Sikkert noen som har funnet en løsning på dette tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Stoffet og polert i helgen. Klar for å få vann rundt kjølen :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Har montert ny isolert eksosslange og lurer på om det er vanlig at den skal brennes inn, satt på varmeren på fullt og det ble litt røyk fre inn og utsiden av røret. Har også lagt på en slik vev som er beregnet for å isolere endene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.