Jump to content

Vedlikeholdsbehov liten seilbåt 'som ikke har vært brukt på mange år'


morpho79

Recommended Posts

Snublet over en seilbåt som var så billig at selv  jeg så meg selv seile over lyngenfjorden i solnedgangen, selv om jeg ikke vet noe om hverken seilbåter eller seiling. Informasjon er sparsom, bortsett fra at den ikke har vært brukt på mange år. Ser veldig bra ut til ikke å ha vært brukt, men den trenger nok ihvertfall vask og polering. Det er overkommelig. Men hva annet går galt med ting som ikke blir brukt, som tau, seil, ting som går rundt? Hva må inspiseres? 

Båten er en 26' Maxi, sier ikke meg noe, og vil isåfall bli kjøpt sammen med noen andre som heller ikke har peiling på seiling, men som syntes det var en god ide likevel, så jeg aner ihvertfall en god historie i emning her! ?

Link to post
Share on other sites

Hei - har du link til Finn annonse? :smiley:
 

Første jeg tenker på er vel følgende.

 

Motor? Er det påhengsmotor så er det ikke noe problem men er det en gammel innenbords kanskje du vil få problemer?
 

Skroggjennomføringer, greit å sjekke disse sånn at den ikke synker.

 

Kjølbolter, er de rustne som f eller fine? Alltid greit med en kjøl som sitter kvar..

 

Seil, er de gamle seilene brukande?

 

Gps, finns det en plotter? Funker den?

 

Tau og slikt kan alltid skiftes ut så det får fint.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Alt spørs egentlig på stand før den ble "parkert", pluss som nevnt over. Om innenbordsmotor har stått uten konservering kan den frostssprenge. 

 

Vi kjøpte en seilbåt som hadde stått på land i 4 år uten tilsyn med seila osv på. Det ga en utrolig møkkete båt, masse vask. Ikke minst veldig mye vask av seil og utetekstiler (spryhood osv). 

 

Og så er det korresjon på metall, smøring av alt som skal bevege seg. Og alt trevirket innvendig, fukt, råte. Elektrisk som har irret osv, osv. 

 

Mye arbeid, men potensielt godt betalt arbeid om båten er billig nok. 

---------

Det som er ok med vask er at en får resultater relativt raskt og en blir fort kjent med båten om alt må vaskes, smøres osv. 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar! 

Finnkode 166587410

 

- er innenbordsmotor. Den har nok ikke hatt godt av å ligge uvirksom. Er ikke superbekymret for den, det går vel an å bruke en liten påhengsmotor i ytterste nødsfall en periode? 

 

- skroggjennomføringer og kjølbolter aner meg kan bli en mer komplisert og potensielt farligere affære ja... må definitivt sjekkes!

 

- hvor mye tåler seil? Eller, hvor galt kan det gå hvis de ikke blir brukt?

 

ser for meg at alt må smøres og vaskes ja, innvendig tre ser ok ut, er nok lurt å sjekke alt elektrisk. 

takk for tips!

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Lite info i annonsa. På bileta ser båten ok ut, men bileta er neppe nye.

I alle høve ikkje utvendige bilete.

Bilete av motoren manglar.

34 år gamle seglbåtmotorar har truleg levd lengre enn dei er laga for.

Desse små (saltvasskjølte?) VP-motorane er heller ikkje kjent for fantastisk kvalitet...

Eg har hatt ein Albin Vega 27 fot, med påhengsmotor. Det var mange fine turar med den båten.

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en fin båt for den enkle sum av 20k, her kan du garantert prute litt også, de vil bare bli av med den. :yesnod: Synes den ser fin ut innvendig må jeg si.

 

Sjekke følgende.

 

Batteriene - de er garantert døde etter flere år uten tilsyn, ta med et ekstra batteri når du skal sjekke om motoren starter som elektronikken.

 

Motoren - se om den starter, gjør den det er det et stort pluss, ellers er det som du sier bare å henge på en 4hk og kjøre ut til hvor det blåser :wink:

 

Gear - Det er vel seildrev på denne, sjekke dato på belgen, det er dyrt om den skal skiftes..10-15k

 

Kjølbolter - Om det er kjølbolter som vi ser toppen av på bildet i salongen så tror jeg de er relativt rustne, uansett, sjekke de.

 

Gjennomføringer - sjekke sjøvann inn til toalett, septik ut, sjøvann inn til motor, eksos ut, ut fra vasken i byssa. Er de grønnaktige med hvit emalje på så må de skiftes neste gang du kommer på land. Tro meg, jeg vet... ? denne falt av ved "hammertesten"0EAF1419-FB86-402A-B621-C7DCD327AFD5.jpeg.5f525e1df3004bb76714742890e78472.jpeg

 

Septiktanken - se at den er hel og ikke stinker..

 

Elektronikk - se om ting som lamper, plotter, dybdemåler etc funker. Sjekke at bryterpaneler funker osv.

 

Seil - Ta av trekket for storseilet, se at det ser OK ut og ikke har rifter, det er helt sikkert brukande, det sitter ikke på noe forseil, spør om det eksisterer (blir fort dyrt ellers)

 

Rulleforstag - sjekke at den går rundt greit og at lagrene funker, om den skal skiftes blir det dyrt, 15k ish, tro meg, jeg vet igjen :nonod:

 

181BC260-44AC-48D4-A4E4-517FC4B2F978.jpeg.3c3697d26f9ae5c5d17a4069352dac64.jpeg
 

Anker vinsjen - er den i grei stand?


Strekkfisker og fester i dekket - dra opp beskytterne og sjekke at strekkfiskene er OK og at festene i dekket ser OK ut.

 

Der har du vel de mest kostbare tingene du enkelt kan se etter :)

 

Lykke til!

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar igjen! ?

 

- hvordan sjekker man kjølbolter? Skrur de ut? Og er det i såfall bare å erstatte de med syrefaste bolter fra den lokale byggevarehandelen? 

 

- skroggjennomføringer skal jeg klare å få inspisert. 

 

- lager rulleforstag(og andre lager) er disse normalt av den lukkede selvsmørende typen eller er det lagt opp til at de skal vedlikeholdes?

Link to post
Share on other sites

morpho79 skrev for 1 time siden:

Tusen takk for svar igjen! ?

 

- hvordan sjekker man kjølbolter? Skrur de ut? Og er det i såfall bare å erstatte de med syrefaste bolter fra den lokale byggevarehandelen? 

 

- skroggjennomføringer skal jeg klare å få inspisert. 

 

- lager rulleforstag(og andre lager) er disse normalt av den lukkede selvsmørende typen eller er det lagt opp til at de skal vedlikeholdes?


Sjekke av kjølbolter - det eneste du kan gjøre når den står på vannet er å ta av de der plasthettene og sjekke standen på de, hvordan det skiftes.. hmm godt spørsmål, noen andre som vet? (Jeg har ikke kjølbolter så for meg har det ikke vært et problem å sjekke)

 

Den modellen rulleforstag jeg har har instruksjonen at den skal skylles med ferskvatten før vinterlagring, ellers vedlikeholdsfritt men alderen dreper de likevel etter hvert så se at de den snurrer greit bare og at det ikke er masse motstand.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 2 år siden. Da hadde den ligget i sjøen i 6 år uten vedlikehold. Ville lære meg det grunnleggende om seilbåter og om seiling.

 

Det mest kritiske som måtte fikses det var gjennomføringer og ventiler ut til sjø som var i veldig dårlig stand. Det var det første som ble skiftet ut.

 

På gammel Volvo (2003 27 HK) så var kjølesystemet tett to steder slik at den kokte etter ca 15 minutter. Plukket fra hverandre kjølesuystemet og renset opp. Dieselslangen knakk tvers av når jeg bøyde på den. Ble skiftet. En del kjølevannsslanger var også i dårlig forfatning og ble skiftet. Teleflex kabel til trootle mekanisme virket ikke og måtte skiftes. Selve trottle meanisken/hendelen virket heller ikke. Plukket den fra hverandre, renset opp og satte inn noen uorginale bolter og så kjørte det.  

 

Mekanisme for rulleforseil hang seg opp og virket ikke. Sprayet inn masse penetrerende olje (CRC?) inn i "mekanismen" og brukte forseilet litt regelmessig, så gikk det seg til og det ble bra.

 

En del lekasjer i vinduer og gjennomføringer på dekk. Tettet med et stoff som jeg ikke husker navnet på.

 

Skiftet ut batteriene (Med to billige fra bil-hugger.)

 

Skroget var veldig grodd. Brukte høytrykkspyler og fikk det rent. Fant noen små skader på skroget, ikke store greiene, men noe mer på roret.

 

Kjøpte glassfiber og polyester/epoxy (husker ikke) på biltma og fikset skrog og ror. Litt problem med herdingen pga for lav temperatur. (Skulle vel være 20 grader.)

 

Det første halve året så var det jo noe som gikk i stykker hele tiden .. men så var det slutt på reparasjoner og det hele gikk seg til.

 

Siste 1.5 år, så har båten fungert faktisk feilfritt og jeg har brukt den både sommer og vinter.

 

Det er nok en del estetiske ting som med fordel kunne vært "forbedret" men satser på at dette skal kjøre på økononomiklasse intil jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre båt.

 

Kjølboltene ble sjekket og på denne båten så var de av rustfritt stål og de så faktisk helt nye ut.

 

Sted for innkjøp av deler:

 

Jeg kjøpte aller meste hos Maritim og Biltema og en dieselslange hos Tess (De produserte en etter mål,)

 

https://www.maritim.no

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for info, Arne!

Om det blir noe av dette, så er jeg kun lærevillig lettmatros, mekaniker og generell reparatør, reder og kaptein blir en venninne. Gjør-det-selv på budsjett blir det definitivt, men; det må jo gjøres så bra og ordentlig at man ikke utsetter seg selv og andre for fare.

 

...skrudde du ut kjølboltene for inspeksjon?

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg skrudde ikke ut kjølbåltene. Har aldri prøvd, men tviler på at det ville være så lurt. Noen ganger så kan man vel skape flere problemer ved å skru enn å la være, og jeg ville nok tro at dette er et eksempel, der man i utgangspunktet ikke har et problem, og så skaper seg et kanskje stort problem, ved å forsøke å løse et problem som i utgangspunktet ikke finnes.

 

Kjølen på min båt er på 1600 Kg og disse 1600 kg henger jo på disse kjølboltene. Den båten som jeg har ble opprinnelig produsert i Norge, og da hadde den kjølbolter som rustet, altså av jern. På den svenske utgaven så er kjølboltene tydeligvis av rustfritt stål, for det så helt nytt ut til tross for 40 år.

 

Vil tro at det man kanskje med fordel kan gjøre med kjølbolter, utenom å inspisere dem, det er å "torque op" mutterne slik at de har et spenn med riktig moment. Så tror jeg det er mulig å skifte ut mutterne en og en også mens man ligger i sjøen. 

 

Spørsmål til de som måtte ha god greie på dette her med kjølbolter:

 

Jeg har en finnkjøl av jern. Er det egentlig mulig å ta ut kjølboltene i det hele tatt, eller er de festet med innsveising eller noe slikt nede i kjølen? Har egentlig aldri sett noen annen ende av kjølboltene enn den enden som stikker opp i båten. Det resterende er jo en masiv jernkjøl. (Jeg mener ellers at det er bolter som stikker opp fra kjølen og muttere som sitter inne i skroget, men det skal jeg kikke på en gang til.)

 

Edit:

Det kan se ut som at jeg husker rett og at en del båter har innestøpte gjengestag med mutter inne i båten. Da må man eventuelt ta av hele kjølen, så vidt jeg kan forstå. Andre båttyper kan bokstavelig talt ha bolter som faktisk kan skrus ut.

Edit 2:

Litt mer om kjølbolter. Tydeligvis litt forskjellige løsninger ute og går.

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å uttale seg om denne spesifike båten.......

 

men på ett generell grunnlag;
foregjengern til Magic, var Maxi 77......og den hadde syrefaste bolter (riktig bolt, med skalle, ikke helgjenget med mutter)

Kan ikke tenke meg att man bytte ut dette mot noe sæmre på senere år

vill du vare sikker, en enkel test, ta med en liten magnet, syrefast er ikke magnetisk.

Kjølens overkant på 77an er utformet som ett  T , der hele ‘taket’ i T-et ligger innfelt i skroget.

og kjølboltene sitter i flensene.......hullen i flensene, var boret rett gjennom (om jeg husker rett) og sen gjenget

så jeg ville aldri skruet ur en bolt med båten i sjøen ! (I vartfall på min -74 årsmodell der jeg måtte demontere kjølen,

pga att laminatet var for tynnt) den andre 77an jeg hatt, en -75 årsmodell hadde en sterkere innfestning, samme

som -76 årsmodell og seinere, som hadde den ‘blå’ skilten ! På den båten hadde jeg ikke ur noen bolt!
 

På 74-båten jeg hadde av kjølen, skrudde jeg ur bolt for bolt og erstattet dem med helgjenget og mutter, for

å kunne senke ned kjølen forsiktig og kontrollert mot bakken............(båten på land)

det gikk ikke akkurat som jeg tenkt........kjølen satt som bare f.. i Sikaflexen

den båten hadde jeg turt å gå ut å seile med uten kjølbolter :smiley:

 

men som sagt, dette var 77er.....og Magic er en annen båt

Magic’ens kjøl likner veldig på Fenix’ens kjøl.....skulle tippe att de har en liknandes kjølkonstruksjon.

 

Så på generell grunnlag skulle jeg ikke rørt boltene, med mindre båten hadde vart hardt grunnstøtt.

dvs sprekker inne i båten, bakkant av kjølen!

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Når jeg skal lære meg "noe mer om båt" da finner jeg fram til noen gamle tråder fra båtplassen og så leser jeg gjennom hele dialogen. Det er veldig mye bra infomasjon og "plukke opp" hist og her, slik at man får en bedre forståelse for hvordan tingene fungerer. Her har vi en til god gammel diskusjon rundt kjølbolter og en del problemstillinger rundt dette. (Det er jo ikke alt man kan, men når man får lest gjennom disse gamle trådene, så lærer man jo mer og mer.)

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke noe å gruble på. Maxi Magic er en solid og flott båt, og prisen er latterlig lav.  Løp og kjøp (hvis du klarer å få båten hjem til deg). 
Hadde aldri vurdert dette med kjølboltene som noe problem med mindre de ser totalt rustskadet ut ved visuell inspeksjon. 

Link to post
Share on other sites

Sier meg enig med hensyn til dette med kjølboltene. Her er det bare "visuell inspeksjon" som gjelder. Det gjelder vel stort sett det meste av selve bårskroget også. Gjennomføringer og ventiler er jo viktige, men det er jo ikke uoverkommelig å skifte ut dem. Å se båten fra undersiden og på land er jo heller ikke dumt.

 

Når det der i mot gjelder motor, så tror jeg nok at jeg ville tatt meg bryet med å se om den kan dreies rundt. Skulle den være "kassabel" så har man vel raskt en utgift som kanskje er større enn båtens innkjøpspris. Alternativt så kan man vel "tenke ut" og ta med i betraktning muligheten for å sette på en påhengsmotor og beregne prisen for det, inklusive prisen for en monteringsbrakett.

 

Nå har jeg aldri brukt påhengsmotor på seilbåt, men jeg har jo snakket med de som har det. Det skal være et problem i litt høy og ikke så veldig høy sjø at propellen "spinner i luften". Dessuten så er vel drivstoffutgiftene til en bensinmotor en del høyere. En liten "seilbåtdiesel" er utrolig billig i bruk og veldig go å ha i dårlig vær, hvis man ikke er spesielt "seilbåtkyndig".

 

Virker motoren så er det vel bare "kjøp i vei".

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 3 minutter siden:

 

Nå har jeg aldri brukt påhengsmotor på seilbåt, men jeg har jo snakket med de som har det. Det skal være et problem i litt høy og ikke så veldig høy sjø at propellen "spinner i luften". Dessuten så er vel drivstoffutgiftene til en bensinmotor en del høyere.

 

Har faktisk hatt en 15hk Suzuki firetakter bakpå en 26 fots seilbåt av typen Maxi800. En sommer seilte vi fra Asker til Lillesand via hytta i Kragerø, en sommer med fantastisk vær og nesten ikke vind så det meste av hele den turen ble for motor. Bensinutgiftene? Tja, husker ikke, men kanskje prisen av et par halvlitere eller noe sånn. Måtte ikke ta opp banklån for den utgiften akkurat.

Den seilbåten var/er litt spesiell siden den har en brønn som på en motorbåt hvor motoren sitter så aldri noe problem med at den spant. Og blåser det litt så seiler man jo, men ingen kan seile foruten vind.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjølboltene er rustfrie på Magicen.......står så på Maxi-sidene

 

jeg hadde påhengsmotor på begge mine 77er........det går Helt fint !

 

bakdelen er i veldig hård vind, kan bli litt dårlig fremdrift, men da seiler man
og også ved bakk....dårlig å bremse med !

 

fordel, ved regatta kan man legge igjen motorn iland....får en lettere båt uten en bremsende propeller under

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Noen andre ulemper med en innenbords dieselmotor det er jo at når man er ute på tur så bor man jo sammen med et "stinkende dieseldyr". Propellaksling er et sted er det kan lekke. Reparasjon av innebords diseslmotor kan være vanskelig å må ofte gjøres på stedet. Dyr og vanskelig å skifte ut. Hvis det er snakk om seildrev, så er jo det også en "teknisk utfordring" når det blir gammelt.

 

Et annet problem med påhengsmotor: Hvis den ikke har uttak for 12V spenning så får man jo ikke ladet batteriene. Innenbordsmotoren har vanligvis dynamo og vil lade batteriene. Noen påhengsmotorer her vel det, men ikke alle.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men mange påhengs i den klassen har vel el-uttak idag...........min Yamaha 8hk fra 90-tallet har dette

sen kan man ju kjøpe solpaneler idag.............

det var værre før i tiden, da fikk man prioritere lanterner.......bruke så litt strøm som mulig på annet

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 16 minutter siden:

men mange påhengs i den klassen har vel el-uttak idag...........min Yamaha 8hk fra 90-tallet har dette

 

Det hadde også vår firetakter Suzuki fra 2001. Fungerte egentlig veldig greit.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svar! 

 

Status for øyeblikket er at den potensielt fremtidige rederinne er i tenkeboksen, men skal ringe og få alle detaljer rundt båt og medfølgende utstyr. Betraktninger så langt:

 

- om motor ikke går eller havarerer, så bruker vi en 9.9 Suzuki jeg har liggende. Det er ingen krise, og ren bonus om innenbords motor fungerer.

 

- vi satser på at kjølbolter holder hvis de holder en visuell inspeksjon

 

- er det ikke fokkseil, så spørs det om vi kjøper

 

- skroggjennomføringer skal vi ta på alvor

 

- på grunn av latterlige snømengder er det for tiden vanskelig å lagre og utbedre båten privat. 

 

- båtplass er ordnet. 

 

Om det blir noe av, så ser vi på hele prosessen som læring, og så går det som det går med minst mulig utgifter. Jeg skal holde forumet oppdatert om det skjer noe. En hentetråd har definitivt potensiale til å bli...morsom ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...