Jump to content

Hvordan bruke et multimeter for måling av krypstrøm?


casie

Recommended Posts

som emnetittelen sier,Hvordan går man frem for og finne ut om man har krypstrøm ombord? jeg har en mistanke om at jeg har problemer med 12 v annlegget...

 

Hvordan går man egentlig fremsteg for steg...Har mistanke om flottør/lensepumpe,samt noen 12v lamper som har vært utsatt for vann.

Hvordan måler jeg egentlig disse forbrukerene med et multimeter,hVA skal multimeteret stå på og hva skal jeg se etter?

Link to post

Hjertelig takk for svar :)

 

jeg har et råflott biltema multimeter til en god 100 lapp.Kan måle volt med det,men der stopper min kompetanse.

 

Jeg må bare ha dette inn med teskje.Når du sier i serie mellom plussklemmem og plusspol,hva nøyaktig mener du med det,hvor holder du den svarte,og hvor holder du den røde nålen.hva står multimeteret sitt inn på?

Link to post

Koble fra plusskabelen på batteriet. Sett instrumentet på volt (V) og likestrøm (=).

Koble rød kabel til batteripolen og svart kabel til batteriklemma som du har løsnet.

Hvis alt (inklusive klokker, instrument til webasto, elektrisk temperaturmåler, koblet fra laderen) er koblet fra eller slått av skal instrumentet vise null volt. Hvis det viser null kan du slå på et lys og instrumentet skal vise 12 volt. Forutsetter at hovedstrømbryter er av.

 

Hvis ikke instrumentet viser null volt er det noe som bruker strøm. Slå av hovedstrømbryter og prøv igjen. Da ser du om feilen er før eller etter hovedstrømbryter. Sikringer er etter bryteren. Ta ut alle sikringene du finner og prøv igjen. Ta bilde først hvis det er mer enn to sikringer slik at du ikke glemmer hvilken størrelse (farge) som skal være hvor. Den som går til klokka i radioen er lett å glemme.

 

Hvis det blir bra uten sikringer setter du inn en av gangen og ser når feilen kommer. Finner du feil tar du ut sikringen igjen og tester med resten. Kan være flere feil.

 

Hvis du ikke finner noen på denne måten prøver du å koble fra kablene på dynamoen og den tykke til pluss på starteren.

Blir feilen ikke borte da må du lete etter kabler som går utenom sikringen. Du har allerede funnet ut om det er før eller etter hovedstrømbryter.

 

Typiske feil kan være lensepumpe og lignende som det er fristende å koble rett på batteriet.

Mons

Link to post

Mons sin oppskrift er spot on!  Akkurat slik jeg ville gjort det selv. 

mulig du må flytte litt på kablene på selve multimeteret, fant dette: 

Du må koble ledningene i de portene som forteller deg at du har en 10A max fuse mellom seg. Altså den til venstre og den i midten. Så skal du kunne stikke en på batteriets + pol og den andre i ledningen videre til elektronikken for å lese av strømforbruk.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
S/Y Vega skrev 9 minutter siden:

Mons sin oppskrift er spot on!  Akkurat slik jeg ville gjort det selv. 

mulig du må flytte litt på kablene på selve multimeteret, fant dette: 

Du må koble ledningene i de portene som forteller deg at du har en 10A max fuse mellom seg. Altså den til venstre og den i midten. Så skal du kunne stikke en på batteriets + pol og den andre i ledningen videre til elektronikken for å lese av strømforbruk.

Dette må (mest sannsynlig) gjøres ved å benytte mitt forslag, ikke Mons sitt. 

 

Link to post

de forslagene er vel ganske så like, bortsett fra att mons sitt er litt mer beskrivende for en som ikke har noe særlig med peiling. 

Gjør det selv slik på biler jeg har inne med strømtyver. Multimeter i serie mellom plusspol og plussklemme, fjerne sikringer til strømtyven er borte. Kort fortalt. Kan selvfølgelig være mer komplisert enn det. 

Men jeg er ingen elektriker,  jeg er en kronisk konkurs trygdet slask uten noen utdannelse what so ever , så for alt jeg vet så er jeg helt på bærtur :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Hvis du har noe elektronikk, DC-DC omformer + + + eller eventuelt en lader i kretsen så risikerer du fort at du vil måle spenning i kretsen når du prøver mons sitt forslag. Disse kan ofte slippe igjennom spenning og vanskeliggjør slik feilsøking.

 

Det aller enkleste er å gjøre som @TrikkerN Lønning foreslår, men husk at du må skru av alt. 

Jeg regner med du har enpolt anlegg ombord, dvs at minus er koblet til motorblokk, da er det vanskelig for en som ikke er dreven i dette å finne lekkasjestrømmer. Du kan like gjerne ha lekkasjestrømmer komponenter/kretser når de er skrudd på, VHF, lys, lanterner, lensepumper osv...

 

På en båt leter du ofte etter lekkasjestrømmer som måles i milliampere (mA), så her vil jeg egentlig råde deg til å ta kontakt med noen som har fagkunnskap. En lekkasjestrøm kan gå steder som ikke er beregner for denne type strøm, og dette kan medføre brannfare og fare for tæring i steder du ikke vil ha tæring.

Link to post
2 hours ago, Cerberus said:

Ja dette blir spennende å følge resultatet av  :lol:

Hva mener du med 'biler du har inne'?  sa du ikkje at du er både trygdet og ufaglært. Biler inne hvor? 

I garasjen, der de fleste har biler. Lider du av noe siden du må spørre 2 ganger på 3 linjer?

 

Hvor mye av mitt privatliv mener du at du har rett til informasjon om? Er både trygdet og ufaglært ja, slik som jeg skrev. Hva vil du frem til?

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
3 hours ago, Cerberus said:

Er ikkje det minste interessert i dine ømme tær.  Ville frem til at 'biler du har inne' høres ut som et verksted. Og da den type verksted vi alle bør holde oss langt unna. Og lurte da naturlig på hvor dette var.  Ellers var det ett spørsmål på èn linje. God bedring med lidelsene. 

 

Skulle det ikke mer til før du kommer med assosiasjoner til ulovlige bilverksteder? Gått på en smell før eller? 

 

Det finnes de av oss som driver med bil og kjøretøy som hobby vet du. Og jeg er en av de, så mye og ofte jeg kan når jeg er i form.  


Takk for ønske om god bedring, det kommer godt med i min situasjon. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
  • 1 år senere...

Hei. Har samme problematikk, og leser interessante innlegg ift å finne krypstrøm / hva som tapper ned batteriene.  Ser @TrikkerN Lønning skriver om tangampermeter - kan du si noe mer om hvordan dette brukes i praksis?  Er et i fra Jula / Biltema følsomt nok til å måle svake spenninger gjennom isolasjonen?  

 

Jeg tenkte det burde være mulig å måle en og en kurs ved å ta ut sikringen, sette et ampermeter av en eller annen type på skoene som sikringene står i - og der kunne se om det er noe «gjennomstrømming» selv om alt er slått av.. ?  Men så enkelt er det kanskje ikke?

TrikkerN Lønning skrev On 11.3.2020 at 21.39:

Skru ALT av strømtrekk av og mål med tangampermeter. 

Evt legg multimeteret i serie mellom plussklemme og plusspolen, får du noe der så "lekker" det et sted ?

 

Redigert : Hvilket mulitmeter har du? 

 

Link to post
Stålskippern skrev for 2 timer siden:

Ser @TrikkerN Lønning Er et i fra Jula / Biltema følsomt nok til å måle svake spenninger gjennom isolasjonen?  

 

Jeg tenkte det burde være mulig å måle en og en kurs ved å ta ut sikringen, sette et ampermeter av en eller annen type på skoene som sikringene står i - og der kunne se om det er noe «gjennomstrømming» selv om alt er slått av.. ?  Men så enkelt er det kanskje ikke?

 

Tangamperemeter måler ikke spenning, det måler strøm. Og det er ikke så bra til å måle liten strøm. 

 

Å ta ut sikringen og måle med ampermeter det er den riktige måten. 

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post

Til og finne krypstrøm kan du også bruke en prøvelampe til kr 59,90 hos biltema. Den vil lyse selv med den minste krypstrøm. Som sagt tar du av kabelskoen på batteriets pluss eller minuspol. Så kobler du prøvelampen mellom den tomme batteripolen og kabelskoen du nå har tatt av. Når alt er avslått så skal ikke lampen lyse. Lyser lampen kan du dra ut en og en sikring inntil lampen slukker. Da nærmer du deg ihvertfall. Ta forbehold om radiominne , lensepumpe eller andre ting som kan være koblet direkte utenom hovedbryter.                                           En prøvelampe er ofte bedre til annen feilsøking også da  den ikke er så klumsete som tangampermeter eller multimeter. Lettere og se lys enn og lese av tall i trange rom, og ikke behov for  innebygd batteri som multimeter må ha, derfor virker den stort sett alltid. Ypperlig   om du søker etter strømbrudd også.

Link to post

Bare for å rydde opp i litt. 

 

Trådstarter leter etter kryp-STRØM. STRØM måles i Amper. Strøm måles i serie, eller med Tang-ampermeter som du klyper over ledning. Så multimeteret må settes i ADC, og ledningene må settes i korrekt posisjon. 

 

SPENNING, måles i Volt. Spenning måles parallelt. Instrumentet i VDC. Sort/minus-ledning på minus. Rød/pluss-ledning på pluss. 

 

Kobles multimeter i serie, med multimeter i VDC, så vil i beste fall en sikring ryke, hvis ikke ryker hele instrumentet. 

 

Lykke til. 

Link to post

God info i denne tråden for oss som er elektroanalfabeter. 

 

Dersom man har instrumentet som er bilde av over her, men i stedet for å måle krypstrøm ønsker å måle mulig brudd i en kabel eller kurs om bord?

Hvordan går man fram da? 

Mistenker for eksempel at jeg har et jordingsproblem i "motorkretsen", dvs i forbindelse med dynamo, starter eller instrumentpanel. Hvordan feilsøker man best dette med et slikt instrument? 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Kanalkapteinen skrev for 1 time siden:

God info i denne tråden for oss som er elektroanalfabeter. 

 

Dersom man har instrumentet som er bilde av over her, men i stedet for å måle krypstrøm ønsker å måle mulig brudd i en kabel eller kurs om bord?

Hvordan går man fram da? 

Mistenker for eksempel at jeg har et jordingsproblem i "motorkretsen", dvs i forbindelse med dynamo, starter eller instrumentpanel. Hvordan feilsøker man best dette med et slikt instrument? 

Mål spenning mellom endepunktene på mistenkt kabel. Den skal utg pkt være nesten null, evt litt over null dersom det går mye strøm i kabelen. Er spenning mange volt så er det dårlig kontakt og dermed spenningsfall et sted mellom målepunktene, og er det full batteri/ladespenning er det brudd.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...