Jump to content

Hvordan bruke et multimeter for måling av krypstrøm?

casie

Recommended Posts

Godt svar fra Fantino, men det må være slik at man forventer at det går strøm igjennom kabelen når man måler slik. Feks må lanterner være slått på. Hvis man da måler volt mellom bryter og kontaktpunkt for pære skal det være minimalt med spenning. En volt eller to betyr dårlig kontakt, mens ca 12 volt betyr at du har brudd mellom målepunktene.

Tilsvarende kan du gjøre mellom batteriminus og den andre siden av pære holderen for å sjekke brudd i jording.

Finner du brudd på en av sidene er neste trinn å åpne dekkskontakter ol for å sjekke mellom bryter og kontakt osv.

Hvis instrumentet står på volt klarer du ikke å ødelegge hverken instrumentet eller noe ombord uansett hva du gjør.

Mons

Kanalkapteinen skrev 44 minutter siden:

Takk for svar! 

Må man lage til noen lange ledninger til å måle med da? Kan jo være mange meter mellom batteri minus og lanterna…

Du trenger ikke lange ledninger. Du kan måle spenning mellom batteriminus og pluss på lanternekontakten og tilsvarende mellom minus og inngangssiden (pluss) på lanternebryteren. Differansen i måleresultat vil være spenningsfallet i bryter, kabel og eventuelle skjøter på veien frem til lanterna. Har du spenningsfall på f. eks. 1V må du snevre inn målingene til bare bryter, bare kabel, skjøter osv. Glem heller ikke å måle spenningsfall over kursen sikring. Det kan jo også tenkes at du har spenningsfall på minuslederen.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Her var det litt forskjellige metoder. Jeg synes det enkleste må være og måle strøm i Ampere. På ditt multimeter har du tre plugger hvor du kan sette prøve-kablene. Com kontakt eller minus på multimeteret settes vanligvis den sorte ledningen, så flytter du den røde ledningen til den kontakten  merket 10A på multimeteret. Den er veldig ofte plassert til venstre. Sett bryteren på multimeteret til 10A. Når du har skrudd av alle forbrukere i båten løsner du en av batteripolene, sett den ene måle ledningen på polskoen/kabelen du løsnet og den andre på batteripolen hvor kabelen var montert. Da avleser du eventuell strøm som går i kretsen. Har du klokke eller radiominne skal det normalt ikke trekke mer en 0,05 Ampere. Får du avlesning på mer en 0,00 Amp bør du ta ut en og en sikring eller kabel til du finner ut hva som trekker strøm. Kan være jordfeil som kan skape tæringer på noe du ikke vil ha tæringer på. Ampere DC skal alltid og kun måles i serie ++ eller --. Måler du +- blir det kortslutning. Strømmen/Ampere er lik i hele den elektriske kretsen. Det vil si at det ikke går an å bruke strøm, fordi strømmen ut av batteriet er lik strømmen inn i batteriet, det er spenningen/Volt som blir borte. ( Ja, jeg skjønner hva folket mener om strømforbruket, men det er "faglig" feil.)Lykke til!   

Redigert av Profondo (see edit history)
Lazyjack skrev for 16 timer siden:

trenger ikke lange ledninger. Du kan måle spenning mellom batteriminus og pluss på lanternekontakten og tilsvarende mellom minus og inngangssiden (pluss) på lanternebryteren. Differansen i måleresultat vil være spenningsfallet i bryter, kabel og eventuelle skjøter på veien frem til lanterna.

Eg hadde skade på lanternekabel på forrige båt.  Målte 12.xx volt i lanterna men ingen lys i pæra.  Var 1 kordel igjen der eg fann skaden. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Kanalkapteinen skrev On 12/29/2021 at 21.37:

Må man lage til noen lange ledninger til å måle med da? Kan jo være mange meter mellom batteri minus og lanterna…

Ja, det kan være lurt noen ganger. 

Men ikke for å finne krypstrøm, som det ble spurt om her. Da er det best med ampermeter. 

Jeg har brukt en vanlig skjøteledning som jeg koblet til jord når jeg måler. Det er for å finne spenningsfall eller brudd. 

• 1 år senere...

Beklager at jeg tar opp igjen temaet. Men er det mulig å måle krypstrøm hos naboen? Altså ikke en spesifikk nabo, men om anlegget er "trygt". 

Hadde motorene nede nå når det var en del minusgrader, og hadde strømmen koblet på. Når jeg tok de opp var de synlige anodene dekket av hvite tapper, og så litt slitte ut. 

Er i båten i dag og ser at en nabo har en lampett-ledning skjøtet med duct tape etc så føler meg ikke helt trygg.

Kan jeg måle feil på en lett måte, f.eks med et multimeter? 

(Trenger ikke diskusjon på skilletrafo/skillediode, den ligger i en eske i garasjen ?)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...