Jump to content

Plastbåt eventyret på Sørlandet - Foto safari fra svunnen tid.


Wester

Recommended Posts

 

89356F8D-F282-4488-98D8-BFCA6977DC84-181-00000009374D1E9C.png.1593754b0f1c7ccd59f37f809716fb9f.png

 

Carlsen og Torstensen  begge fra Tromøy bygget denne. Formene ble til fra ei tresjekte. Var egentlig en fin båt men man kan mene mye om den hardtoppen. Rød skjermsjekte med blå kalesje.....

 

 

Rart dette med navn. Cato- Carlsen,Thorstensen

Biam. Birger og Alf mangor

Skarpnes. Fordi nr.1 ble bygget på Skarpnes utenfor Arendal

samme med Skilsø og Nidelv. Stedsnavnet til fabrikken.

skilsø var trebåtbyggeri i to generasjoner før de begynte med glassfiber. Han gamle Roland som da var far til de som bygget i glassfiber skal ha uttalt at :: denne plastikken er ikke egnet til båtbruk. Han var bekymret å veldig i mot dette nymotens tullet.

 

En annen lite kjent greie. Polar plast på Tromøya ble startet av tre karer som kom fra møbel produksjon og livbåt produksjon. Tromling 17 var et av de tidligere produktene.

 

F006B01E-EF41-4C5A-8472-19253A6E88D1-181-000000104093277C.png.95e2c225c54463a5b8529a610887bbf2.png

 

De tre karene ble kraftig uenige om noe å den ene startet da Windy. Sånn kan det gå...

 

Enda en luring.

Tromøy 23

43AE909B-1265-4845-A0DE-A60F49FDF5F5-181-0000001307FDEDF3.jpg.9ba5c159380e25f0588991b0a1c39c08.jpg

 

Historie. Skroget er avstøp av ei gammel fiske sjekte bygget av far til han som laget formene. Sjekte ble dradd inn i ei bu og sparklet opp. Det ble støpt form og det ble laget plugg til overbygg. Bygger jobbet på Polar Plast og sluttet der for å starte egen bedrift i samme bua. Jeg var kompis med sønnen i huset å så med selvsyn at far sto med god fyr i vedovn pattende på ei snadder å støpte forma. HMS var ikke oppfunnet da.

Det er fremdeles en del av disse som flyter og fungerer utmerket. ( ikke rart at markedet er mettet)

 

Tar litt av gangen for fra 1970 til 1980 var det relativt ryddig i rekkene rundt Arendal.

mer kommer om interesse.

 

Knude

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Har ett par bekjente med Tromøy 23, men totalt så er det vel 4 eller 5stk i fjorden her som er så og si i dagelig drift året rundt. Folk skal jo ha gull og grønne for de, hvis de er litt bra  

 

Denne plasten her er ikke egna for båtbruk :p hehehehe, så feil kunne man ta

Link to post
Share on other sites

Så gøy @Wester  Kan da kalles tidløst disign.

 

Drar til med en til.

master miami

 Helge Duus ville virkelig lage hurtiggående båt.

Var en tur i Florida for å se på nyheter. Kom hjem med krogforma til denne.

4B20ACA4-04A7-4589-A831-14A577F0D2FE-181-0000001DFAFBF5B1.jpg.1f9e1f4af6e51b36069861d76cda429d.jpg

 

Tror vi snakker ca 1984 med stor risiko for å ta feil.

Dra meg i fletta å den gikk unna. Har selv kjørt en av de i 58 knop med påhenger. 250 hk .Johnson med oppgradering av widmer i Lillesand.

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Å enda en.

Infra Bygget av Karer i fraTvedestrand.

sies at karer i fra Tvedestrand kan bygge båt for fart. 

 

3DDD2E49-2475-4004-80A6-2D4BE702C39E-181-000000221DA28E1B.jpg.c45f39222ebe3abffc84bfec3b23009b.jpg

 

Personelig aldrig satt mine ben i men kom til tidlig 1982.Fremdeles etter hukommelsen. Navn på bygger er ikke relevant i dag men også en bekjent.fra den gang......

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Men det er spessielt 1 båt jeg er på jakt etter bilder av og litt mer historie. Husker pappa hadde ett a4 ark med ett par bilder av den og litt fakta som lengde, bredde, vekt. Men det er rota bort for 20-25år siden (faen at jeg var så klåfingra som guttunge)

 

Det var en (sølv/grå?) katamaran med cockpit og dobbelmontasje (yamaha?) som blei bygd i Mandal, trur den blei bygd på Kværner eller umoe samtidig som minesveiperene midten/slutten av 90tallet, var vist ett forsøk forsvaret hadde 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En meget ung Bertrand Marcussen i front ja. Da gikk det til .... for Tvedestrands bedriften.

 

Enda en spreking fra samme tid.

B7FAC233-7CDA-4CBA-A7A0-5FB52B0CC23E-181-000000276ED8DD24.jpg.c5f38b7a6d42982a3821c0a27dec4bc7.jpg

Clipper 2100 signert Godberg Larsen 

Ikke mye til båt egentlig men tøff å se på. Har kjørt den en del ganger i ungdommen. Kom langt etter miamien da den ikke tålte alle kreftene som ble putta inni.

Jeg var aktiv i dette miljøet fra 1975 - 1979. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 42 minutter siden:

Det var en (sølv/grå?) katamaran med cockpit og dobbelmontasje (yamaha?) som blei bygd i Mandal, trur den blei bygd på Kværner eller umoe samtidig som minesveiperene midten/slutten av 90tallet, var vist ett forsøk forsvaret hadde 

Var det den som ble bygget som nedskalert prototype på minerydderne (Oksøy/Altaklassen)? 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 8 minutter siden:

Var det den som ble bygget som nedskalert prototype på minerydderne (Oksøy/Altaklassen)? 

 

Kansje, ikke utenkeligt, trur kansje det var snakk om en prototype. er usikker. Var bare en guttunge den gangen men husker det hang a4 plakat på veggen på hobbyrommet, helt til jeg blei stor nok til og ta det ned og vekk var det. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rolf skrev for 2 timer siden:

KMV Boats i Kristiansand og Høllen, Søgne må heller ikke glemmes. Produksjonen av Bror Withs Dromedille design omfattet en rekke modeller innen jolle og daycruiser segmentet. En periode ble de også igangsatt produksjon i Canada for det canadiske og amerikanske markedet. For mange av oss var vel en 1+ fots With en gang den store drømmen... Kom aldri dit i guttedagene men har senere eid en 528S, 17 forts jolle/skjærgårdsjeep med dromedille design. Utrolig lettplanende men flat bunn gjorde den sårbar for motsjø.

kmv-528-dromedille-3.jpg.7eca863177aea9ae63a5659a13896d1e.jpg

Første båten jeg kjøpte var en With Vital 15" (knall gul) m/ vindskjerm og det hele, inkl. en 25 hk Evinrude. Mener jeg ga ca 20.000. kontant. Kjøpt  den gang ( ca 1975)  hos Sjø Sport, som da holdt til i Henrik Wergelandsgate, rett over Nordby sykkelbutikk. Var vel Endresen som var sjef der, og både Flak og Samuelsen jobbet i butikken. Kjøpte båten av Flak, som jo senere ble et stort navn innen båtutstyr. Hadde denne båten noen år til jeg byttet den inn i en Skibsplast 19 Family-ship m 55 Johnsen. ( en motor jeg fikk mye trøbbel med pga en prod. feil). Denne kjøpte jeg hos Sjø-Sport (Endresen), som da hadde  flyttet butikken til Lillesand ( Sekkebekksletta, hette det vel) og hadde utvidet lokalene  noe voldsomt slik at seilbåter med mast også kunne vises i butikken.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

Har ett par bekjente med Tromøy 23, men totalt så er det vel 4 eller 5stk i fjorden her som er så og si i dagelig drift året rundt. Folk skal jo ha gull og grønne for de, hvis de er litt bra  

 

Har noen venner i Kristiansand, greit med store flotte båter - men lykken er en Tromøy 23 :smiley:

 

 

Knude skrev for 1 time siden:

Drar til med en til.

master miami

 Helge Duus ville virkelig lage hurtiggående båt.

Var en tur i Florida for å se på nyheter. Kom hjem med krogforma til denne.

4B20ACA4-04A7-4589-A831-14A577F0D2FE-181-0000001DFAFBF5B1.jpg.1f9e1f4af6e51b36069861d76cda429d.jpg

 

Tror vi snakker ca 1984 med stor risiko for å ta feil.

Dra meg i fletta å den gikk unna. Har selv kjørt en av de i 58 knop med påhenger. 250 hk .Johnson med oppgradering av widmer i Lillesand.

 

Husker da denne kom, jeg har et særtrykk av test fra "Vi Båtägare"  - "Bättre högfartsegenskaper finns inte!"    - ser ut som at Jim Wynne har gjort en god jobb med dette skroget. 

 

Wynne er forresten vel verdt å lese om : https://vault.si.com/vault/1965/08/02/he-drives-a-hairy-race

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Enda en klassiker fra Arendal - RAMIN 785 som ble "født" på Furre i Arendal. Mener det var noen som hadde jobbet på Joda tidligere som startet med denne. Den har da også noen likehetstrekk med Joda 8100? ;) Den gjenoppstod på 2000-tallet, men forsvant fra markedet som mange andre i dette segmentet for noen år siden. Skal lure på hvor formsettet tok veien....Ligger kanskje til oppbevaring i på vente av å bli destruert. Mye gode minner fra den, da jeg tilbrakte endel barndom sommere i en av de første Raminene.. 

 

 

image.png.7554ff9accc510aa57826d0464fb90ec.png

Link to post
Share on other sites

ut fra bilder av undervannskroget på den der så vil jeg karakterisere den som ulv i fåreklær,  evt helplanerskrog med rund hekk :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 3 timer siden:

Infra Bygget av Karer i fraTvedestrand.

sies at karer i fra Tvedestrand kan bygge båt for fart. 

... Men oppsto ikke Infra 727 i Risør? 

Trodde det var far og sønner Tegdan som sto for denne flotte og artige båten? 

Sto det ikke noe i et båtblad om at de fikk en forespørsel fra en araberstat om 50 stk som skulle rigges med.. Cal. 50 Browning mitraljøse... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...