GeirFrode Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Wester skrev On 27.3.2020 at 16.55: @GeirFrode var det en bra båt? Ser veldig romslige ut... Bra omtale her i denne testen: http://www.hjelen.net/brukt-test.htm Jeg var veldig fornøyd med den båten. Gikk fra en Hanto 24 og over til Family'n. Stor overgang med tanke på plass osv. Kjøpte en påbegynt halvfabrikata i 1989, (var egentlig veldig lite som var gjort, så det ble å bygge den opp fra scratch med ferdig laget innredning fra fabrikken.) og sjøsatte den i 1990. Hadde den båten til ca midten av 2000-tallet. Ikke uten grunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Traale Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 Vestagdermuseet har to flotte bøker, Plastic 1 og 2, som dekker mye av det norske plasteventyret på Sørlandet. Her finnes historiene bak de fleste merkene, med bilder... Kan bestilles på nett. Anbefales ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wester Svart 4.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2020 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wester Svart 7.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2020 Scand Atlantic 32 / 3500 Ganske imponert over hva Scand Boats (tegnet av Alf Jensen) tryllet frem i 1980. Nå 40 år senere omtalt som en av de bedre turbåter til under en million. Det ble gjort en rekke forandringer opp i gjennom tidene på denne, men mest kosmetisk og innrednings løsninger. Konseptet og selve båten er den samme som ble lansert i 1980.. Skal lure på om Baltic/Atalntic noen lang vil bli produsert igjen. Er vel tvilsomt. I hvert fall i norge... De bli sikker sikkert skrotet også disse formene etter hvert. Om ikke noen vi produsere de i utlandet. Produsenten finnes enda da.. http://www.agderboat.no/boat-product/scand-atlantic/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.April.2020 Del på Facebook Svart 7.April.2020 mens vi er inne på Alf Jensen - er Marex 27 Estremo også fra hans hånd? Syns skroget har endel likheter med Scand Dynamic skrogene. Har hørt at denne også skal være helt rå i sjøen..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Wester Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Kom over noen flere godbiter «Fjord 930-charter 1990» Fra Fjord Boats i Dyviga - Arendal Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wester Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Og Ramin fra Furre båtbyggeri I Arendal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 For dere som er veldig interessert i plastbåt-eventyret på Sørlandet , så står det flere sider om dette i dagens avis (del 2) av Fedrelandsvennen. Det er spesielt historien om Polar sine snekker (20/22) som blir omtalt. Veldig artig, og ikke minst "rotete"historie som denne ærverdige snekka har opplevd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 dieselfan skrev On 18.3.2020 at 17.11: Trodde det var far og sønner Tegdan som sto for denne flotte og artige båten? Ser du ikke fikk svar på Infra, det stemmer som du sier med Tegdan. Men de er fra Tvedestrand, ikke Risør :) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Flott tråd dette :-) Vår båt var den siste Fjord 38 som gikk ut fra fabrikken ble vi fortalt. Levd godt siden den ble sjøsatt, men er nå restaurrert med original motorene. (Perkins) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Oi, dette var virkelig en staselig dame. For en flott båt.! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Må Her er bilde av ein Fjord Diplomat 1969 mod. Linge design.Nylakkert og klar for ein ny sesong Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 (redigert) Knude skrev On 25.3.2020 at 19.35: Så Biam Hadde en dårlig dag på jobb de som monterte det taktrekke ? Redigert 26.Mai.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 (redigert) Tja. Bildet er fra en Tysk bruktbåtanonse. Var sikkert greit da båten forlot fabrikken får vi håpe. Derimot var dette et kjent fenomen når man brukte den generasjonen lim. Sol på dekket i kombinasjon med mye strekk i skinn. Redigert 27.Mai.2020 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Napoli skrev On 24.5.2020 at 22.03: Ser du ikke fikk svar på Infra, det stemmer som du sier med Tegdan. Men de er fra Tvedestrand, ikke Risør :) så denne Infraen på finn idag - 350 V8 på hekken https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=180209063 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Vedlegg til fvn.no som heter God Helg fra lørdag 23.mai har som hovedoppslag; Sjekta som nekter å synke. Kampen for å få Polar hjem til Sørlandet. Artikkelen inneholder også en liste over sørlandske båtprodusenter, men som artikkelen sier så er listen langt på langt nær komplett: Agder Boat, Alicraft, Ancas, Biam Boat, Birketveit Båtbyggeri, Camo Plast, Christiansens livbeltefabrikk, Clipper Boats, Diana Boat, Draco, Dyvika Båtproduskjon, Elwaro Boats, Fevik Båtbyggeri, Fjord Plast, Grimstad Plast, Hannevika Båtbyggeri, Herwa, Hanto, Infra Boats, Inter, Joda, Jørgensen & Vik, Jørgensens Båtbyggeri, Kristiansand Båtbyggeri, KMV Plastindustri, Lista Plast, Marex, Master Boats, Neptim Boats, Nidelv, Nilsen & Roland (Fram), Nilsen Båtbyggeri, Nor Sea Boats, Noirdsjøplast, Ottos Plast, Polar Boats, Polarplast, Scand Boats, Selco, Skarpnes Båtbyggeri, Skibsplast, Skilsø, Sollux, Strandfjord, Tromøy Båtbyggeri, Venus Boats, Westermoen, Wiking Boat, Windy, Ibiza. Litt av en liste! avenus Boata i Mandal eier nå rettighetene til Polar, og Oftebro håper å lage et par båter i år med planer om en produksjon på 25 båter i året. Vi får se. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Wester skrev On 30.3.2020 at 8.51: AliCraft 1050 ble vel produsert på AliCraft (lettmetallen) på Saltrød ved Arendal? Stilige linjer og nesten litt forut for sin tid den der?! https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172692434 http://www.nesodden-maritime.no/sub/Alicraft1050SC.htm Den er det faktisk min bror som har designet. Ventet på at Alicraft skulle dukke opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Jakob T skrev On 26.5.2020 at 22.43: Må Her er bilde av ein Fjord Diplomat 1969 mod. Linge design.Nylakkert og klar for ein ny sesong Overbygget der er utrolig likt på min enes som er forlenga fra 29 til 32 Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
FamFar Svart 12.August.2021 Del på Facebook Svart 12.August.2021 Fin tråd dette, ja Er det noen som har noe info om Hasla 26? De var vel ikke blant de største produsentene, men jeg liker godt min Hasla 26 og det hadde vært artig å få noe mere info om båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinO Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Her var det mye flott historie. Personlig kunne jeg tenkt meg ei Diana 600/Inter 600/Sunny 6000. "Plastic II" skal bestilles og leses fra perm til perm. 1'eren står allerede i bokhylla. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 SveinO skrev for 2 timer siden: Her var det mye flott historie. Personlig kunne jeg tenkt meg ei Diana 600/Inter 600/Sunny 6000. "Plastic II" skal bestilles og leses fra perm til perm. 1'eren står allerede i bokhylla. Hadde en Sunny 600,( som vel var det første navnet båten het.), m/ 27 Yanmar. Kjøpte denne ny borte på Fevik i ca 1991, hos Gjeruldsen trebåtbyggeri. Dette var opprinnelig et verksted som bygde såkalte "plugger" for div. båtbyggere på den tiden. Sunny 600 var liksom noe de hadde "på si", for moro skyld. Ypperlig dagstur-båt med motoren helt under dørken.God bredde på båten gjorde den jo veldig romslig. Mener å huske at den gjorde 12-13 knop med den motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Sunny 600 er gode greier ja. Kjøpte min for 3-4 år siden, spanderte på nye stoler og puter, badeplattform og ankervinsj. Er nå en perfekt dagsturbåt med klassens aller største solseng. God bredde og motor under dørken gir mye dørkplass. Den aller største 19 fots snekka? Min har også 27hk Yanmar, makser på 8-9 knop men kjører normalt i 4-5 kn og styrer fra rorkultplassen helt akter. Her er min nærmest sammen med søsterbåten Diana 600 Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Flotte bilder Rolf. Har egentlig savnet denne for å være ærlig. Kjøpte meg en Polar 20 for noen år siden (2011), men det ble liksom ikke det samme. Ser du også hadde samme motor som den som sto i min Sunny, men syntes du var litt kjip med max toppfart?. Mener å huske at min gikk fortere enn de 8-9 knop du nevner her. Båten var jo veldig flatbunnet akter, så på "bunn pinne" føltes jeg at den nesten planet. Byttet til en fire-bladet propell etter hvert husker jeg, for å minske litt på propell-støyen som oppsto bak. Den gikk da på 3700 o/m på max pådrag. Tok kanskje litt hardt i ang. toppfart, men mener den gikk opp mot 12-13 knop max. ( kan jo huske feil, er jo 30 år siden) Polaren jeg hadde gjorde noe over 11 knop (gps) m. en 21 Yanmar ( 3YM 20). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinO Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 LM 605: Kan du utdype litt de forskjellen du opplevde mellom Inter 600 og Polar 20? Det mest åpenbare er jo motorkasse/ikke motorkasse, men er det andre forskjeller du bil trekke frem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 LM 605 skrev On 27.8.2021 at 15.48: Flotte bilder Rolf. Har egentlig savnet denne for å være ærlig. Kjøpte meg en Polar 20 for noen år siden (2011), men det ble liksom ikke det samme. Ser du også hadde samme motor som den som sto i min Sunny, men syntes du var litt kjip med max toppfart?. Mener å huske at min gikk fortere enn de 8-9 knop du nevner her. Båten var jo veldig flatbunnet akter, så på "bunn pinne" føltes jeg at den nesten planet. Byttet til en fire-bladet propell etter hvert husker jeg, for å minske litt på propell-støyen som oppsto bak. Den gikk da på 3700 o/m på max pådrag. Tok kanskje litt hardt i ang. toppfart, men mener den gikk opp mot 12-13 knop max. ( kan jo huske feil, er jo 30 år siden) Polaren jeg hadde gjorde noe over 11 knop (gps) m. en 21 Yanmar ( 3YM 20). Nja, kjip og kjip, det er nå det vi oppnår da. Men motoren er jo den originale, saltvannskjølte fra 1988 og begynner vel å bli litt sliten. Er fornøyd så lenge den starter og sviver hver gang det er meningen, og tar det alltid pent og rolig uten å presse på. Ikke sikkert propellen er den riktige for å tyne ut mest toppfart heller, vet den har blitt byttet. Og så er det plassert endel ballast rundt om, sikkert ikke bra for toppfarten det heller. Men vi skal som regel ikke så langt, og ikke haster det med å komme dit heller. Så det er i grunnen ganske greit med den toppfarten vi har. Og snittfarten for sesongen på plotteren viser at vi stort sett tøffer rundt i 1/3 av toppfart… Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.