Jump to content

Plastbåt eventyret på Sørlandet - Foto safari fra svunnen tid.


Wester

Recommended Posts

Wester skrev On 27.3.2020 at 16.55:

@GeirFrode var det en bra båt? Ser veldig romslige ut...

Bra omtale her i denne testen: http://www.hjelen.net/brukt-test.htm

 

Jeg var veldig fornøyd med den båten. Gikk fra en Hanto 24 og over til Family'n. Stor overgang med tanke på plass osv. Kjøpte en påbegynt halvfabrikata i 1989, (var egentlig veldig lite som var gjort, så det ble å bygge den opp fra scratch med ferdig laget innredning fra fabrikken.) og sjøsatte den i 1990. Hadde den båten til ca midten av 2000-tallet. Ikke uten grunn.:smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Scand Atlantic 32 / 3500

 

Ganske imponert over hva Scand Boats (tegnet av Alf Jensen) tryllet frem i 1980. Nå 40 år senere omtalt som en av de bedre turbåter til under en million. Det ble gjort en rekke forandringer opp i gjennom tidene på denne, men mest kosmetisk og innrednings løsninger. Konseptet og selve båten er den samme som ble lansert i 1980.. Skal lure på om Baltic/Atalntic noen lang vil bli produsert igjen. Er vel tvilsomt. I hvert fall i norge... De bli sikker sikkert skrotet også disse formene etter hvert. Om ikke noen vi produsere de i utlandet.

 

 

 

image.png.aa73aae20bd51c03296ebadf06f3969f.png

 

 

Produsenten finnes enda da..

http://www.agderboat.no/boat-product/scand-atlantic/

 

Link to post
Share on other sites

mens vi er inne på Alf Jensen - er Marex 27 Estremo også fra hans hånd?  Syns skroget har endel likheter med Scand Dynamic skrogene. 
Har hørt at denne også skal være helt rå i sjøen..? 

estremo-2.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

For dere som er veldig interessert i plastbåt-eventyret på Sørlandet , så står det flere sider om dette i dagens avis (del 2) av Fedrelandsvennen. Det er spesielt historien om Polar sine snekker (20/22) som blir omtalt. Veldig artig, og ikke minst "rotete"historie som denne ærverdige snekka har opplevd.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 18.3.2020 at 17.11:

Trodde det var far og sønner Tegdan som sto for denne flotte og artige båten? 

 

Ser du ikke fikk svar på Infra, det stemmer som du sier med Tegdan. Men de er fra Tvedestrand, ikke Risør :) 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Tja. Bildet er fra en Tysk bruktbåtanonse. Var sikkert greit da båten forlot fabrikken får vi håpe. Derimot var dette et kjent fenomen når man brukte den generasjonen lim. Sol på dekket i kombinasjon med mye strekk i skinn.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Napoli skrev On 24.5.2020 at 22.03:

Ser du ikke fikk svar på Infra, det stemmer som du sier med Tegdan. Men de er fra Tvedestrand, ikke Risør :) 

 

så denne Infraen på finn idag - 350 V8 på hekken :cool:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=180209063

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vedlegg til fvn.no som heter God Helg fra lørdag 23.mai har som hovedoppslag; Sjekta som nekter å synke. Kampen for å få Polar hjem til Sørlandet. Artikkelen inneholder også en liste over sørlandske båtprodusenter, men som artikkelen sier så er listen langt på langt nær komplett:

 

Agder Boat, Alicraft, Ancas, Biam Boat, Birketveit Båtbyggeri,  Camo Plast, Christiansens livbeltefabrikk, Clipper Boats, Diana Boat, Draco, Dyvika Båtproduskjon, Elwaro Boats, Fevik Båtbyggeri, Fjord Plast, Grimstad Plast, Hannevika Båtbyggeri, Herwa, Hanto, Infra Boats, Inter, Joda, Jørgensen & Vik, Jørgensens Båtbyggeri, Kristiansand Båtbyggeri, KMV Plastindustri, Lista Plast, Marex, Master Boats, Neptim Boats, Nidelv, Nilsen & Roland (Fram),  Nilsen Båtbyggeri, Nor Sea Boats, Noirdsjøplast, Ottos Plast, Polar Boats, Polarplast, Scand Boats, Selco, Skarpnes Båtbyggeri, Skibsplast, Skilsø, Sollux, Strandfjord, Tromøy Båtbyggeri, Venus Boats, Westermoen, Wiking Boat, Windy, Ibiza.

 

Litt av en liste!

 

avenus Boata i Mandal eier nå rettighetene til Polar, og Oftebro håper å lage et par båter i år med planer om en produksjon på 25 båter i året. Vi får se. 

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Wester skrev On 30.3.2020 at 8.51:

AliCraft 1050 ble vel produsert på AliCraft (lettmetallen) på Saltrød ved Arendal? Stilige linjer og nesten litt forut for sin tid den der?! 

 

image.png.8b4650ba6223db8b27b800703d7c77df.png

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172692434

 

http://www.nesodden-maritime.no/sub/Alicraft1050SC.htm

Den er det faktisk min bror som har designet. Ventet på at Alicraft skulle dukke opp.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...
SveinO skrev for 2 timer siden:

Her var det mye flott historie.

Personlig kunne jeg tenkt meg ei Diana 600/Inter 600/Sunny 6000.

"Plastic II" skal bestilles og leses fra perm til perm. 1'eren står allerede i bokhylla.

Hadde  en  Sunny 600,( som vel var det første navnet båten het.), m/ 27 Yanmar. Kjøpte denne ny borte på Fevik i ca 1991, hos Gjeruldsen trebåtbyggeri. Dette var opprinnelig et verksted som bygde såkalte "plugger" for div. båtbyggere på den tiden. Sunny 600 var liksom noe de hadde "på si", for moro skyld. Ypperlig dagstur-båt med motoren helt under dørken.God bredde på båten gjorde den jo veldig romslig. Mener å huske at den gjorde 12-13 knop med den motoren.

Link to post
Share on other sites

Sunny 600 er gode greier ja. Kjøpte min for 3-4 år siden, spanderte på nye stoler og puter, badeplattform og ankervinsj. Er nå en perfekt dagsturbåt med klassens aller største solseng. God bredde og motor under dørken gir mye dørkplass. Den aller største 19 fots snekka? Min har også 27hk Yanmar, makser på 8-9 knop men kjører normalt i 4-5 kn og styrer fra rorkultplassen helt akter. 
Her er min nærmest sammen med søsterbåten Diana 600

12521BC4-37B6-429A-B5A6-753DB9A67D46.jpeg.bd144db07d511e2faa698612f5612478.jpeg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Rolf. Har egentlig savnet denne for å være ærlig. Kjøpte meg en Polar 20 for noen år siden (2011), men det ble liksom ikke det samme. Ser du også hadde samme motor som den som sto i min Sunny, men syntes du var litt kjip med max toppfart?. Mener å huske at min gikk fortere enn de 8-9 knop du nevner her. Båten var jo veldig flatbunnet akter, så på "bunn pinne" føltes jeg at den nesten planet. Byttet til en fire-bladet propell etter hvert husker jeg, for å minske litt på propell-støyen som oppsto bak. Den gikk da på 3700 o/m på max pådrag. Tok kanskje litt hardt i ang. toppfart, men mener den gikk opp mot 12-13 knop max. ( kan jo huske feil, er jo 30 år siden:wink:) Polaren jeg hadde gjorde noe over 11 knop (gps) m. en 21 Yanmar ( 3YM 20).

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
LM 605 skrev On 27.8.2021 at 15.48:

Flotte bilder Rolf. Har egentlig savnet denne for å være ærlig. Kjøpte meg en Polar 20 for noen år siden (2011), men det ble liksom ikke det samme. Ser du også hadde samme motor som den som sto i min Sunny, men syntes du var litt kjip med max toppfart?. Mener å huske at min gikk fortere enn de 8-9 knop du nevner her. Båten var jo veldig flatbunnet akter, så på "bunn pinne" føltes jeg at den nesten planet. Byttet til en fire-bladet propell etter hvert husker jeg, for å minske litt på propell-støyen som oppsto bak. Den gikk da på 3700 o/m på max pådrag. Tok kanskje litt hardt i ang. toppfart, men mener den gikk opp mot 12-13 knop max. ( kan jo huske feil, er jo 30 år siden:wink:) Polaren jeg hadde gjorde noe over 11 knop (gps) m. en 21 Yanmar ( 3YM 20).


Nja, kjip og kjip, det er nå det vi oppnår da. Men motoren er jo den originale, saltvannskjølte fra 1988 og begynner vel å bli litt sliten. Er fornøyd så lenge den starter og sviver hver gang det er meningen, og tar det alltid pent og rolig uten å presse på. Ikke sikkert propellen er den riktige for å tyne ut mest toppfart heller, vet den har blitt byttet. Og så er det plassert endel ballast rundt om, sikkert ikke bra for toppfarten det heller. Men vi skal som regel ikke så langt, og ikke haster det med å komme dit heller. Så det er i grunnen ganske greit med den toppfarten vi har. Og snittfarten for sesongen  på plotteren viser at vi stort sett tøffer rundt i 1/3 av toppfart…

5D3E548A-B821-4DA5-B999-7A7F02081573.jpeg.11ce5e11bedd5476d39092cb3bbb9ff1.jpeg

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...