Jump to content

Plastbåt eventyret på Sørlandet - Foto safari fra svunnen tid.


Wester

Recommended Posts

LM 605 skrev for 3 timer siden:

Mulig jeg har blandet noe her. Er jo to stk. Polar produsenter i dag. Bertrand Marcussen som produserer Polar (Polarboat) på Byglandsfjord, og Polarbåt, som navnet ble etter div. retts tvister om navnet, rettigheter , etc.   Denne fabrikken bygger jo båtene i Polen,  men selges i fra Telemark distriktet av Piotr Stanisewski.                 Bertrand Marcussen hadde nylig en åpen utgave som han kalte for Polar, men ser nå på Finn.no at denne har skiftet navn til Sunny open,  Så dette er den tidligere Sunny 600 (6,10 x 2.55). Kjenner igjen skroget og målene etter bildene.

Det kan stemme ja, der har du det riktige skroget, med motoren helt under dørken, som jo er det unike for det skroget. 

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Dette her er det ei Windy 22 form montro?     Kommer ikke på hvafor noe annet det kan være med den MTB-baugen..?  :giggle:

 

7C2E7823-76AE-4A54-9F7E-7BA54D99CB7D.jpeg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Guest Sverrejo

Fantastiske innlegg. Filmsnuttene det refereres til bare må sees.  Når jeg går i båthavner så stopper jeg alltid opp og beundrer norskbygde båter. Rart at all den kompetansen nesten forsvant, men åpenbart mye politisk styrt. Pøs på med mer info dere som har det!!!!!! 

Link to post
Share on other sites

Sverrejo skrev for 4 timer siden:

Rart at all den kompetansen nesten forsvant, men åpenbart mye politisk styrt.

 

Jeg tror det endte med at politisk, ønsket man arbeidsplasser på Rjukan da Hydro skulle flytte derfra. På samme tid sviktet lønnsomheten i båtproduksjonen langs Sørlandskysten.

 

Ved hjelp av DU, Distriktenes Utbyggingsfond, ble det etablert plaststøpingsindustri på Rjukan. Tanken var muligens at man reddet noen arbeidsplasser ved å flytte dem til et annet sted, der det også var mangel på arbeid.   Det ble oppdaget litt for sent at båtene ble det for kostbart og vanskelig å flytte ut til kysten, i det lange løp.  Plaststøpingskompetanse ble senere brukt til å bygge opp produksjon med støping av CD-plater. Dette ble ganske stort på Rjukan en periode siste halvdel av 80-tallet, stort i volum om ikke annet.

 

 

Redigert av Gamlis (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

På samme måte la politikerne skipsverftsindustrien rundt Oslofjorden brakk. DU-midler etc ble kanalisert til Vestlandet for å hjelpe til med omstilling fra tradisjonell skipsbygging til offshore-virksomhet, mens man lot Østlands-verftene  bli utkonkurrert av asiatiske verft uten tilgang til de samme støtteordningene og subsidierte kontrakter. Resultatet var at bl.a «halve Østfold» ble arbeidsledige i løpet av noen få år uten hjelp til ny industriomstilling slik andre deler av landet har fått i krisetider. Flere sentrale politikere som i nyere tid har innrømmet at dette var helt feilslått industripolitikk på 70 og 80-tallet 

Beklager litt offtopic, men samtidig med noe av det samme problemet som plastbåtindustrien fikk. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så kom jo båtindustrien seg delvis på beina igjen på 90/2000 tallet - MEN, norske lønninger ble for høye, og båtene ble alt for dyre. Derfor flagget noen ut i et forsøk på mer lønnsomhet. Så skal det også sies at markedet begynte rett og slett og bli mettet. En plast båt er jo nærmest «evig varende». De pusses opp, byttes motorer i mm. Hånd opplagt støp som ble gjort på 70//80 tallet var meget solid og man har ikke samme utskiftningstakt som f.eks på biler. Hvor de blir oppbrukt/ruster bort. Så var det folks tid i samfunnet slik det er blitt også da...Mange har ikke lenger tid nok til båtliv i den form vi hadde før..Noe av grunnen til mer vridning mot enkle raske dagsturbåter som dominerer markedet. Sjekter og halvplanere med diesel er nok dessverre snart et minne fra fortiden. ??

Link to post
Share on other sites

Gamlis skrev for 13 timer siden:

 

Jeg tror det endte med at politisk, ønsket man arbeidsplasser på Rjukan da Hydro skulle flytte derfra. På samme tid sviktet lønnsomheten i båtproduksjonen langs Sørlandskysten.

 

Problemet var vel heller at det ikke var lønnsomhet som var i fokus og bedrifter oppstod og la ned i et stort tempo, og de som opparbeidet/drev disse kanskje ikke var "kremmere"? Synes heller ikke at man skal beskylde politikerne for dette og for egen del glad for at de til tider holder igjen, sier nei, og ikke kaster gode penger etter dårlige penger.. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev 1 time siden:

Må jo snart bli lønnsomt å flytte hjem produksjonen av plastbåter fra Polen nå?  Norske kroner står kanskje snart i 15 mot euro.

Og dagens oljepris må jo føre til billigere polyester:smiley:.  Var vel oljeprisen som var med på å knekke lønnsomheten den gang.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Når det snakkes om de "gamle" snekken var jo Master 23 en populær båt. Kom vel på slutten av 70-tallet(?), og hadde vel standard Yanmar motor, etter det jeg kan huske.Har en bekjent som fremdeles har denne snekka i sitt eie, med orginal motoren intakt.  Båten fikk vel etterhvert et mer moderne "halvplaner skrog", og tok navnet Master 680. Kunne også leveres som "sjark utgave" med fast hytte og større selvlensende dekk.

Link to post
Share on other sites

Master var Helge Duus sitt verk. (Ibiza).     Master 23 ble vel vist første gang på båtmesse på Hove(Tromøy utenfor Arendal ) Mai 1978 fritt etter hukommelsen. Eksisterer fremdeles som Inter 6900 Det skroget har mange felles trekk med andre Alf Jensen konstruksjoner så jeg tror han var med på utforming av den semi deplasement løsningen som blant andre polar 770 og Joda 8100 har. Den ble også kopiert på Skarpnes 30 uten helt å komme i mål. 

 

Blir mye mimring her :saint:  men en hyggelig tråd som kan friske hukommelsen for mange hvordan frtids båt brangsjen  blomstret opp i Agder og i løpet av 45 år for så å bli nesten helt borte. Har selv 40 år fartstid.

 

Var i år 2008 ( regnes som kanskje toppen) 5000 mennesker i direkte produksjon og over 2000 hos diverse underleverandører. 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 17 minutter siden:

Master var Helge Duus sitt verk. (Ibiza).     Master 23 ble vel vist første gang på båtmesse på Hove(Tromøy utenfor Arendal ) Mai 1978 fritt etter hukommelsen. Eksisterer fremdeles som Inter 6900 Det skroget har mange felles trekk med andre Alf Jensen konstruksjoner så jeg tror han var med på utforming av den semi deplasement løsningen som blant andre polar 770 og Joda 8100 har. Den ble også kopiert på Skarpnes 30 uten helt å komme i mål. 

 

Blir mye mimring her :saint:  men en hyggelig tråd som kan friske hukommelsen for mange hvordan frtids båt brangsjen  blomstret opp i Agder og i løpet av 45 år for så å bli nesten helt borte. Har selv 40 år fartstid.

 

Var i år 2008 ( regnes som kanskje toppen) 5000 mennesker i direkte produksjon og over 2000 hos diverse underleverandører. 

 

Bøyer meg i støvet for hva du kan komme med av utfyllende informasjon.    :thumbsup:   Mye artig som kommer frem her i fra en svunnen tid.

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev for 21 timer siden:

Husker godt disse annonsene i fra den tid, var jo før internett, så da var det jo å få tilsendt en brosyre eller event. hente hos en båtforhandler.


husker også.......man kom hjem fra båtmessen med bæreposer fyllte med brosjyrer på båter og utstyr....:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

KMV Boats i Kristiansand og Høllen, Søgne må heller ikke glemmes. Produksjonen av Bror Withs Dromedille design omfattet en rekke modeller innen jolle og daycruiser segmentet. En periode ble de også igangsatt produksjon i Canada for det canadiske og amerikanske markedet. For mange av oss var vel en 1+ fots With en gang den store drømmen... Kom aldri dit i guttedagene men har senere eid en 528S, 17 forts jolle/skjærgårdsjeep med dromedille design. Utrolig lettplanende men flat bunn gjorde den sårbar for motsjø.

kmv-528-dromedille-3.jpg.7eca863177aea9ae63a5659a13896d1e.jpg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...