Jump to content

Plastbåt eventyret på Sørlandet - Foto safari fra svunnen tid.


Biam1

Recommended Posts

Litt artig i Nidelv annonsen - sitat "rommelig komfort for 7 - dag og natt". Det var en STOR båt den gang da., nå skal jo folk ha samme komfort som hjemme om skal man da ha overnattingsbåt for 7 så ender mange etter dagens krav opp i en 40-50 foter ;)

Link to post
LM 605 skrev for 3 timer siden:

Husker godt disse brosjyrene. Mange solgte jo halvfabrikata før, noen bare rene skroget, og noen med f.eks ferdigmontert motor etc,  Dette er det jo helt slutt på i dag.

 

Halvfabrikata var jo veldig populært på den tiden. Min far kjøpte seg også halvfabrikata, en Viksund 27 Columbi - ikke sørlandsbåt men, men. Han var sjømann, fra vestlandet og skulle ha seg båt. Fikk tilsendt en rekke brosjyrer da han var på sjøen. Til slutt var det Viksund 27 og Saga 27 det stod mellom. Vi endte opp med en halvfabrikata Viksund, levert med en 36hk VP samt alle vinduer, luker og dør. Båten ble plassert i hagen i 1973 og min far brukte sin tid hjemme fra sjøen til å innrede, 13 åringen (jeg) var med og gikk i veien. Sommeren 1974 var det klart for sjøsetting, innredet etter tegninger/maler fra Viksund. Og mor sydde putetrekk i de beste stoffer som var å få tak i. Ble både pent, bra og holdbart, vi hadde denne båten i 25 år. Så selvgjort er i veldig mange tilfeller velgjort. Og 27 fot var mye båt den gangen....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hadde en ny  Marex Sun-cab 24"  (1984mod) m/ Yanmar 22.5 sjøvannskjølt. Snekka var jo identisk med Joda 24, men hadde et annet overbygg/vindskjerm, og en annen innredning. Var en veldig god båt i sjøen. Gjorde sine 7-8 knop uten trimflaps. Forandret en del på innredningen i et vinterprosjekt, med ny co-pilot stol, delte pantryet i to slik at der ble benplass for setet. Løftet styrestolen opp 4-5 tommer, monterte nytt ratt, nye seter, ny lanterne bøyle, rekker akter, ny beige kalesje, osv... Ble en stilig båt etter hvert, som vi hadde mye glede av. Solgte den rundt 90/91 til ny eier oppe i Molde traktene. Jo, snekker var tingen den gang.:thumbsup:.

Link to post

En annen produsent som ikke må glemmes er Marex. Og imotsetning til mange andre er de «still going strong». Og har vært med lenge, også i halvfabrikat perioden. Min 1978 Marex 32 Friendship kan stå som et godt eksempel på det:

 

CBF20AEA-F228-4017-8E30-D7C6F6A166C1.jpeg

C485B77D-093B-4F42-BA56-115A042C093A.jpeg

12D36E9C-A28D-4102-82E2-87FFFF5609C0.jpeg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Marex 32 Friendship var jo Kongen av alle "snekker" på den tiden du referere til Rolf. Var jo virkelig en gedigen farkost på sjøen. Men vi skal jo ikke glemme at Marex hadde mange modeller i sin produksjon, helt i fra Marex 21 Flexi, og oppover i størrelse.

Link to post

Enig, det var en storartet båt til sitt bruk, flotte skroglinjer, meget god plass både til folk og utstyr og med god fremkommelighet langs brede dollbord med rekke. Også gikk den godt i sjøen. En perfekt turbåt, vi stortrivdes med vår.

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Wester skrev On 19.3.2020 at 8.38:

Scands modellprogram 1985 - Det var utvilsomt elegante og linjelekre skuter. Mange ført i pennen av distriktets store båtkonstruktør Alf Jensen som tegnet for mange av de lokale produsentene i Arendal/Grimstad.

 

Alf Jensen har utvilsomt tegnet mye fint.  Og Dynamic skrogene hans lever jo enda i beste velgående ser det ut til.  

 

Husker fra Båtmagasinets "gullalder" på 80-tallet at de hadde en framifrå artikkelserie om våre båtkonstruktører.   Jensen, Jan Bjerke osv osv. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Denne dumpet ned i fb feeden min - helt sikkert verd å lese.

Kjøpes hos bokhandelen eller hos Vest Agder Museet https://www.vestagdermuseet.no/produktkatalog/boker/

Mer info og omtale finner du på denne linken https://www.fritidsnytt.no/2020/03/18/et-praktverk-om-sorlandsk-plastbatindustri/

 

Forside_Plastikk_2.jpg?v=1575372829

 

Minner om Plastic I - nå til gunstig pris:

plastic1.jpg?v=1575619426

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Litt mere Fjord - historie. «Fjord internatational» med hovedsete i Dyviga - Arendal hadde virkelig ambisjoner, flotte båter og planer før det veltet på begynnelsen/midten av 90-tallet.

 

Her fra deres siste flotte hovedbrosjyre tidlig 90.

BA9032B2-EFC8-40BE-8C72-8F8871361C3D.jpeg

 

 

0D61D2AB-B257-4BE6-880F-D9A4EADA2563.jpeg

 

 

 

476507BF-0041-4BFF-AC98-CB02119BABFB.jpeg

 

 

4A919BB1-8381-48C2-A0BB-C5BD2176707F.jpeg

DF3F7B40-A115-45AE-9B1D-7E89BA8731A1.jpeg

 

 

Usikker på om 44 foteren noen gang ble produsert..

4C4FBBAC-8002-4D2A-AA08-1FC63F5B4899.jpeg

04104589-3856-4316-BDB1-6000D8488188.jpeg

 

 

 

03C9807B-886E-4A29-AE2E-67FDB26ACE64.jpeg

Redigert av Wester (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...