pipe Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 (redigert) R.O skrev for 2 timer siden: Angrer som en bikkje på at jeg ikke kjøpte maskin! Ser det er mange gode tilbud på poleringsmaskiner der ute nå så det er bare å løpe og kjøpe Redigert 29.Mars.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Jeg vurderer å ta steget opp til en DA maskin. Har til nå bare brukt billige roterende maskiner, med unntak av Biltemas variant med to puter på. Den er helt ubrukelig på vår gamle Viksund, der må det mer krutt til for å få noe resultat. Ønsker da en maskin jeg kan bruke både på båt og bil. Så vidt jeg forstår er det Rupes som er kongen på haugen når det gjelder slike maskiner. Men er den virkelig verd prisen? 6200,- for Rupes, og 2999,- for en Shinemate med omtrent samme spesifikasjoner. Jeg ønsker en med stort utkast og høy effekt slik at den blir litt effektiv i bruk. Men blir det "for effektivt" for å bruke på bilen? https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes-lhr-21es-big-foot-stn-kit/ https://bilpleiekongen.no/produkt/shine-mate-ex-610-21-da-polermaskin/ Eller vil jeg rett og slett bli fornøyd med en CarWise maskin fra Bilextra? Vekt, støy og vibrasjoner spiller også en rolle her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Tør jeg foreslå at du legger Bosch GEX 150 Turbo til lista? Denne er meget allsidig etter min erfaring. Har brukt den til å polere bil og båt, samt pusse en lakkert trapp. Den har mulighet for både DA og oscillerende drift. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 HiWard skrev 1 time siden: Tør jeg foreslå at du legger Bosch GEX 150 Turbo til lista? Har vært inne på tanken. Nå er vel det en gammel modell ettersom jeg forstår? Den nye nå heter vel Bosch GET 75-150 https://www.bosch-professional.com/no/no/products/get-75-150-0601257100 Har nemlig også vurdert å kjøpe en ny kraftig eksentersliper, og da lurte jeg på om det går an å slå to fluer i en smekk. Det som gjør meg usikker er at nevnte Bosch modell har 4,5mm utkast, mens de to DA maskinene jeg viste til har 21mm utkast. Og det er visst utkastet som gjør at maskinen polerer effektivt har jeg klart å lese meg til. Meninger mottas med takk Kona har forøvrig en Festool eksentersliper av profftypen. Dette er en dyr eksentersliper, men ikke den mest effektive for avvirkning. Årsaken til at hun kjøpte den og ikke en blå-Bosch var at Festoolen er hakket bedre på finish. Men for alt jeg vet kan kanskje den brukes til å polere med også? I alle fall bilen... Har også en grønn Bosch 400W eldre eksentersliper. Den fungerer jo også utmerket, men må ha ny plate. Kanskje den aller billigste utveien Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 (redigert) Jeg har ikke nok kunnskap til å uttale meg om virkning og utkast, jeg kan bare dele egne erfaringer. Om du har en Festool liggende ville jeg testet med den. På min Bosch bruker jeg DA-modus for høy avvirkning og oscillerende for finpuss. For polering bruker jeg DA-modus med middels hastighet. Redigert 29.Mars.2020 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
pipe Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Komodo skrev for 2 timer siden: Så vidt jeg forstår er det Rupes som er kongen på haugen når det gjelder slike maskiner. Men er den virkelig verd prisen? 6200,- for Rupes, og 2999,- for en Shinemate med omtrent samme spesifikasjoner. Jeg ønsker en med stort utkast og høy effekt slik at den blir litt effektiv i bruk. Men blir det "for effektivt" for å bruke på bilen? https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes-lhr-21es-big-foot-stn-kit/ https://bilpleiekongen.no/produkt/shine-mate-ex-610-21-da-polermaskin/ Eller vil jeg rett og slett bli fornøyd med en CarWise maskin fra Bilextra? Vekt, støy og vibrasjoner spiller også en rolle her. Nei, disse DA maskinene blir ikke for effektive til å bruke på bilen. Dog ville jeg vurdert en Shinemate ex 610-15 isteden da 210mm bakplate er digert. Den er også på tilbud til kr 2490 på de fleste steder inkludert Mekonomen som solgte disse på vår kampanje for kr 1590 i fjor. Tror neppe den prisen kommer tilbake da de andre nett butikkene ikke var i nærheten(2490) og krona er snart som søppel å regne. Men for kr 2490 for du jo en maskin som kan sammenlignes med Rupus i bruk og resultat. Det er jo ikke så galt. Jeg har også begge Carwise maskinene men ikke den dyreste som koster omtrent det samme som Shinemate Det er gode og greie maskiner det også som gjør jobben sin. Det som kan nevnes av minuser er at den billigste med 130mm bakplate har noe lang avstand i fra bakplate og opp til maskinen. Aksellengden gjør at ikke maskinen er like vel balansert som den dyrere versjonen. I praksis bruk må man bruke noe energi på å holde maskinen i riktig vinkel mot underlaget. Den andre med 150mm bakplate har touch knapper for + og - for hastighet. Det kan være kjedelig å glippe knappen litt slik at maskinen begynner på trinn 1 igjen mens man egentlig skulle fortsatt på trinn 6. Da blir det 5 trykk på + knappen for å komme tilbake der man var. På den positive siden så er det perfekt når man skal prime polerputen med mer produkt. Carwise for i utgangspunktet varemerket til Mekonomen men siden Bilextra er i familien så kan den også kjøpes der. Hvor poleringskongen kommer inn i bildet her vet jeg ikke men også de har. Hvis du skal over fjorden kan du gjerne få låne alle maskinene så kan du teste det selv. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Jeg så på dette i fjor, og satset på en Rupes 21es II. Kjøpte på black friday i fjor. Har ikke prøvd den enda, er spenst på vårpussen i år. Jeg kjøpte blå ullputer til å ta båten med Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 (redigert) Komodo skrev for 3 timer siden: Jeg vurderer å ta steget opp til en DA maskin. Har til nå bare brukt billige roterende maskiner Det er generelt sett ikke noe bedre enn en roterende polermaskin når du skal polere gelcoat, ihvertfall litt eldre og slitt overflate... Gjerne i kombinasjon med lammeullspad: https://lakkspesialisten.no/produkter/3M 81470 Tror ikke du finner noen profesjonelle som bruker oscillerende maskiner til sliten gelcoat... https://hamnenplay.solidtango.com/video/lar-dig-polera-som-ett-proffs Redigert 29.Mars.2020 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Da endte jeg opp med en CareWise maskin. Tilbud på Bilextra i Oslo. Satt ned fra 2990,- til 1890kr. Maskin var billig, men rupie putene som måtte kjøpes i tillegg kosta nok. Endte opp med en mikrofiber rub som han mente var svært grov på billakk, men Gelcote tåler vel en del mer. Får ikke testet før om en uka, da skal jeg komme tilbake med en vurdering.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 HiWard skrev for 21 timer siden: Jeg har ikke nok kunnskap til å uttale meg om virkning og utkast, jeg kan bare dele egne erfaringer. Om du har en Festool liggende ville jeg testet med den. På min Bosch bruker jeg DA-modus for høy avvirkning og oscillerende for finpuss. For polering bruker jeg DA-modus med middels hastighet. Tror jeg følger dette rådet i første omgang. Tittet en gang til på den Festoolen, og den har faktisk høyere effekt enn jeg husket (720W). Fant også ut at den har to forskjellige innstillinger som gir veldig forskjellig utkast. Men hva er forskjellen på DA-modus og oscillerende? pipe skrev for 20 timer siden: Nei, disse DA maskinene blir ikke for effektive til å bruke på bilen. Dog ville jeg vurdert en Shinemate ex 610-15 isteden da 210mm bakplate er digert. Den jeg linket til (EX 610-21 DA) har ikke 210mm bakplate, men 150. 21 står for utkast. Legger imidlertid merke til dette som står om maskinen: "Den har et utkast på 21 mm, som er ideelt når du skal fjerne større riper, oksideringer, swirls og få glans i en matt lakk eller gelcoat. Tradisjonelle poleringsmaskiner har et utkast på mellom 4-8 mm, noe som gjør poleringsjobben tung og vanskelig. Med Shine Mate EX 610-21 DA Polermaskin går jobben som en lek, og du oppnår et profesjonelt resultat fra første gang du prøver poleringsmaskin. Maskinen er spesielt godt egnet til større biler, camping vogn/ bil og båter. For standard personbil anbefaler vi Shine Mate EX 610-15." 610-15 anbefales altså til vanlige personbiler. Men jeg har mer tro på at 610-21 maskinen er brukbar på båter, så det hadde nok blitt den. Men før jeg handler tror jeg at Festoolen skal testes ut. Ser jo at på det største så har den mye mer enn 4-5mm utkast, uten at jeg vet akkurat hvor mye. pipe skrev for 20 timer siden: Hvis du skal over fjorden kan du gjerne få låne alle maskinene så kan du teste det selv. Det var generøst, takk for tilbudet Nå blir det nok neppe noen tur over fjorden, men jeg lager det i bakhodet. Kanskje vi skulle arrangert en BP-treff med polering som tema? Det er jo et tema som fenger like mye hver vår Så kunne vi møtes og utveksle praktiske erfaringer med bruk av maskiner og produkter på forskjellige båter. larshans1 skrev for 19 timer siden: ... lammeullspad: https://lakkspesialisten.no/produkter/3M 81470 Fyttigrisen for noen priser!!! Trehundreogfemti spenn for en pute på Ø150 larshans1 skrev for 19 timer siden: Tror ikke du finner noen profesjonelle som bruker oscillerende maskiner til sliten gelcoat... Kjenner at jeg blir mer og mer forvirret jo mer jeg leser om dette Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 (redigert) Komodo skrev 56 minutter siden: Tror jeg følger dette rådet i første omgang. Tittet en gang til på den Festoolen, og den har faktisk høyere effekt enn jeg husket (720W). Fant også ut at den har to forskjellige innstillinger som gir veldig forskjellig utkast. Men hva er forskjellen på DA-modus og oscillerende? DA er vel når skiven er direkte koblet til drivverk (direct action?), mens oscillerende er når skiven er frikoblet drivverket, men oscillerer som følge av rotasjonen i drivverket. Dette kan du teste ved å prøve å dra skiven rundt med hver av de to modusene aktivert. Redigert 30.Mars.2020 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Mort1 Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Komodo skrev On 29.3.2020 at 13.17: Jeg vurderer å ta steget opp til en DA maskin. Har til nå bare brukt billige roterende maskiner, med unntak av Biltemas variant med to puter på. Den er helt ubrukelig på vår gamle Viksund, der må det mer krutt til for å få noe resultat. Ønsker da en maskin jeg kan bruke både på båt og bil. Så vidt jeg forstår er det Rupes som er kongen på haugen når det gjelder slike maskiner. Men er den virkelig verd prisen? 6200,- for Rupes, og 2999,- for en Shinemate med omtrent samme spesifikasjoner. Jeg ønsker en med stort utkast og høy effekt slik at den blir litt effektiv i bruk. Men blir det "for effektivt" for å bruke på bilen? https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes-lhr-21es-big-foot-stn-kit/ https://bilpleiekongen.no/produkt/shine-mate-ex-610-21-da-polermaskin/ Jeg kjøpte denne for noen få år siden https://bilnerden.no/komplett-poleringspakke-pda-21-v2 Da jeg kjøpte denne maskinen var shinemate sin, som du vurdere, med i sammenligningen. Jeg valgte da north detailing sin pga noe høyere effekt og 1m lengre kabel. Vurderte ellers maskinene likt. Jeg valgte pakke fordi jeg trengte pads, microfiberkluter og rubbing, synest totalen ble ok. Menzerna produktene som følger med er særdeles bra. Maskinen tar ganske oksyderte flater opp til høyglans. Jeg har bare prøvd denne mot biltema sin i samme utførelse, og biltema sin bråker og vibrerer mer, altså vesentlig dårligere brukskomfort Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Hiward. DA betyr Dual Action. Mao. rotasjon pluss utkast, ikke bare rotasjon ala vinkelkutter. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Linea skrev 6 minutter siden: Hiward. DA betyr Dual Action. Mao. rotasjon pluss utkast, ikke bare rotasjon ala vinkelkutter. Takk, jeg forsøkte å svar litt unnvikende fordi jeg var usikker :) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
mikaels Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 (redigert) Använder roterande Rupes med lammullshätta och 3M fast cut xl (grön kork) på vit gelcoat som är matt (dvs oxiderat). Det blir bra avverkning med denna kombon och väldigt bra resultat. På blå gelcoat får man vara lite försiktigare, för man ser där mycket enklare eventuella skador man orsakat pga en roterande maskin. Är man proffs kan man säkerligen undvika att göra skador (exempelvis swirlmarks och hologram). Men så duktig var inte jag. Första bilden visar hur (illa) det blev. Jag har även en DA (Rupes LHR15), och med den gick jag över samma yta en gång, och då med rupes egna ceramic gloss (gul kork) och rupes gula pad. Blev omedelbart ett bättre resultat. Så för mig gäller två olika maskiner. En på vit gelcoat och en på blå. Visst kunde man kört med en DA även på det vita men med en riktigt matt båt tar det bra mkt längre tid. edit: ser att bilderna kom i omvänd ordning. Överst: DA med rupes ceramic gloss (gul kork). nederst: Roterande med lammull och 3M fast cut xl (grön kork) Redigert 31.Mars.2020 av mikaels (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 mikaels skrev 10 minutter siden: Använder roterande Rupes med lammullshätta och 3M fast cut xl (grön kork) på vit gelcoat som är matt (dvs oxiderat). Det blir bra avverkning med denna kombon och väldigt bra resultat. På blå gelcoat får man vara lite försiktigare, för man ser där mycket enklare eventuella skador man orsakat pga en roterande maskin. Är man proffs kan man säkerligen undvika att göra skador (exempelvis swirlmarks och hologram). Men så duktig var inte jag. Första bilden visar hur (illa) det blev. Jeg har nå kjøpt en DA maskin, og tenkte å rubbe med microfiberpad og Hempel rubb. Som jeg forstår skal microfiber padds være ganske grove mot gelcoaten/lakk. Jeg ser du kjørte litt roterende på blått skrog. Hva tenker du om mulighet for å rubbe for hardt med en DA maskin, rubbe gjennom den blå gelcoaten. Fort gjort hvis man kjører litt for lenge med rubb, eller er en DA/Ocilerende maskin "idiotsikker"..? Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 En DA är idiotsäker. Vem som helst kan få ett perfekt resultat. Även en roterande med väldigt grovt medel är i princip idiotsäkert mot risk att gå igenom gelcoaten. Gelcoaten är väldigt mkt tjockare än en billack. Däremot, för att få ett perfekt resultat med roterande krävs en del skicklighet och missar som jag gjorde (se bilderna) är lätta att göra. Fördelarna med en DA är att den är enklare att arbeta med. Den halkar inte runt om man håller den fel, som en roterande kan göra. Den ger inga rosor och märken efter trissan som en roterande kan göra med fel tryck och hastighet. Och man ska inte ha tryck på den så man blir inte lika trött i kroppen som med en roterande. Men som sagt - vill man ha ett matt skrov blankt så är en roterande att rekommendera då det sparar tid. Dock med viss försiktighet på blå gelcoat :) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 1.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Fikk testet ny Carwise maskin i dag. Maskinen virker helt topp. Lett å jobbe med og god finish og detaljer. Ble likevel ikke helt fornøyd med resultatet. Men kan umulig tenke meg at det var maskinen. Jeg hadde kanskje litt for høye forventninger, trodde jeg skulle få det blå skroget til å se nytt ut... Frykten for å "brenne" gjennom blåfargen var helt ubegrunnet. Brukte mikrofiber pad og Hempel rubb, bør kanskje bruke noe grovere pad og/eller rubb for å få frisket enda bedre opp... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Noen som har erfaring med denne maskinen (PO 125A) fra Biltema? Har den tvungen rotasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Johannes skrev 29 minutter siden: Noen som har erfaring med denne maskinen (PO 125A) fra Biltema? Har den tvungen rotasjon? Jeg har brukt den to sesonger. Virker helt fin til mitt bruk. ser også den får tittelen mest for pengene i denne testen, samt terningkast fire. https://www.dagbladet.no/tema/poleringsmaskin-test-klar-vinner/72568281 Samtidig så tror jeg rette poleringsputer, rette polering/rubbing/voks produkter, samt godt håndlag er de viktigste tingene for et godt resultat, men hyggelig med fint verktøy, men fikser ikke alt.. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Jeg har brukt biltema sin til 600,-, og den har gjort jobben på helt ordinær hvit gelcoat. https://www.biltema.no/bilpleie/polermaskiner-og-hoytrykkspylere/polermaskiner/poleringsmaskin-pm-150c-2000042444 Jeg skulle ønske meg en som var mindre, helst som kunne holdes med en hånd - spesielt når jeg står i stigen og må bæle med ledning, holde meg fast, ha kontroll på poleringsmiddelet, osv. Til ordinær hvit gelcoat ville jeg valgt det billigste av roterende og oscilerende. Det krever øvelse å bli såpass god med maskin at man finner det mye lettere enn å polere for hånd, spesielt om du må stå på stige. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Noen som har ide om hva som må til for å få dette tipp-topp igjen? Jeg har polert med meguiar one-step. Er det bare å kjøre på med eks 3m power cut? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 bjorngb skrev for 3 timer siden: Noen som har ide om hva som må til for å få dette tipp-topp igjen? Jeg har polert med meguiar one-step. Er det bare å kjøre på med eks 3m power cut? Er det huller eller flekker? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Bigdrago Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Ble en ShineMate Complete Mini Kit på meg? prøvde den på panseret på bilen i dag med godt resultat! Noe annet enn biltemamaskineb som såvidt gikk rundt da jeg la litt press Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Napoli skrev for 7 timer siden: Er det huller eller flekker? Det kjennes og ser ut som ørsmå hull. Det er et eksponert område og har stått ute siden 2008 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.