Jump to content

Oscillerende eller roterende poleringsmaskin? noen som har tips til en OK modell?

R.O

Recommended Posts

bjorngb skrev for 2 timer siden:

Det kjennes og ser ut som ørsmå hull. Det er et eksponert område og har stått ute siden 2008

Prøv å vaske de med saltsyre - husk briller/ hansker og deretter aceton. Så må du enten fylle hullene (dersom de er dype), eller våtslipe de.

Dersom du ikke vil sette igang med den jobben, er det viktig å begrense skaden (gelcoaten er antagelig uv skadet). Pass på å vaske ordentlig med såpe, så aceton, legg deretter et ordentlig lag med en skikkelig, hard voks, som fyller hullene og legger seg oppå gelcoaten som beskyttelse. Kan anbefale Fusso Coat til den jobben. Dersom du gjør dette skikkelig, er skaden "usynlig" i ett års tid fremover. Så kommer den frem igjen, og jobben må gjøres på nytt. Så lenge den er beskyttet med voks blir det ihvertfall ikke noe verre.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 31 minutter siden:

Prøv å vaske de med saltsyre - husk briller/ hansker og deretter aceton. Så må du enten fylle hullene (dersom de er dype), eller våtslipe de.

Dersom du ikke vil sette igang med den jobben, er det viktig å begrense skaden (gelcoaten er antagelig uv skadet).

Takk. BP leverer igjen. Hullene er ikke dype - kan ikke kjenne dem med neglen. 

Ang våtsliping - vil det fjerne den skadde gelcoaten? Så polerer jeg og beskytter med voks årlig. Så holder det seg fint i mange år?

bjorngb skrev 7 minutter siden:

Ang våtsliping - vil det fjerne den skadde gelcoaten? Så polerer jeg og beskytter med voks årlig. Så holder det seg fint i mange år?

Dersom hullene går helt ned til laminatet blir det jo ingenting igjen av gelcoaten etter sliping. Følgelig ingenting å polere.

Jeg ville først ha sjekket på et par tre meget begrensede områder for å forvisse meg med sikkerhet om hvor dype hullene er, og så planlagt videre aksjon ut i fra det.

Bigdrago skrev 1 time siden:

Når vi først er inne på lignende....finnes det coating som fungerer på båt?

Jeg bruker ikke coating, men har veldig god erfaring med våtvoks.

Vasker båten i løpet av sommeren, og skyller over med ferskvann en helst litt skyggefull dag. Mens vår sprayer jeg på litt våtvoks og fordeler med vannslangen. Deretter spyle av. Da er båten vokset. Fungerer kjempebra på bilen, og helt aldeles bra på båten. Gjør at voksen man la på om våren beskyttes. (PS: Ikke legg våtvoks på baugen og andre steder man hopper fra. Blir knallglatt. Men fungerer fint på dollbord. )

Jeg har til og med våtvokset båten på våren hvis jeg ikke har rukket å vokse med hardvoks. Fungerer fint, må bare etterbehandles i løpet av sommeren. 

Jeg bruker våtvoksen til Sonax. Kjøpes bla. på Jula. Koster 299,- for en sprayboks, og den holder leeenge. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Bigdrago skrev for 1 time siden:

Når vi først er inne på lignende....finnes det coating som fungerer på båt?

Gtechniq C1 eller Exo skal visst fungere bra på skrog. Men det blir veldig dyrt. Jeg prøvde en billig variant for noen år siden (Mr. Fix fra eBay), det var bortkastet tid og arbeid. Holdt kortere enn områdene jeg hadde vokset med Collinite.

bjorngb skrev for 1 time siden:

Ja, men som det blir sagt her, sjekk at hullene ikke er så dype at de går ned i laminatet. Da må de eventuelt fylles med gelcoatsparkel først, så pusses opp igjen.

Jeg prøvde Sonax spray & shine på Beveren i år (har en flaske stående til bilen), ikke veldig imponert over den på en jolle. Mulig at den ikke tåler slitasjen poden legger på båten. Som en etterbehandling fungerer det sikkert fint. Til neste år blir det tilbake til Collinite der. På Nimbusen er det kun Fusso som gjelder så langt - har ikke funnet noe som matcher den ennå (bortsett fra til steadyen - der fungerer 303 vanvittig godt, selv om det blir glatt).

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

• 5 måneder senere...
JRK skrev 1 time siden:

Da har jeg tenkt å få meg en oscillerende polermaskin. Har en Rupes bigfoot, men trenger noe lettere.

Er det noen som har erfaringer med Jula eller Biltema sine? Og gjerne andre leverandører om man har testet og funnet de bedre en Biltemas og Julas.

Min far har en "vinkelslipertype" fra Biltema, tror den kostet ca 600kr. Den vibrerer og bråker mye, synest jeg, i forhold til min maskin som er midt på treet kvalitetsmessig. 

Jeg har denne

https://bilnerden.no/north-detailing-pda-21-900-w-oscillerende-poleringsmaskin

I forhold til din rupes så tenker jeg at både billige og midt på treet maskiner er en del mer ukomfortable i bruk, men dette er du sikkert klar over......

• 3 uker senere...

Tatt årets polering (alt utvendig og innvendig) med en SkineMate EP803K roterende som leveres med alt av bakplater forlengere osv. Den lar deg polere bak dørhåndtakene på en bil.

Brukte mecuiars all in one compound. Forsegling med turtle wax sealer marine. 

Prøvde med rupes ullpute. Prøvde deretter rupes coarse pute med mye bedre resultat, den spiste mer gelcoat. Prøvde en flekk med rupes coarse polish som gravde bedre enn meguiars sin

Redigert av Bigdrago (see edit history)

Fristende! Men er ikke det en maskin som egner seg best for bil? Med 12mm utkast blir det vel en tolmodighetsjobb på en 30 foter eller større. Ser jo de har opp til 21mm utkast på andre modeller. Men da er jo selvsagt prisen en helt annen også ...

https://www.garasjetid.no/rupes/lhr21~iii-slash-std/rupes-bigfoot-lhr21mkiii-std-lhr21mkiii-solo-maskin

Ser nå at det er jo ikke mange hundrelappene man må legge til for å få denne med 15mm utkast, tror jeg ville gjort det. 

https://www.garasjetid.no/rupes/40875/rupes-bigfoot-lhr15es-lhr15es-solo-maskin

Men hva tenker dere med litt erfaring om denne pakka. Er den fornuftig sammensatt i forhold til hva man trenger for å polere bil og båt?

https://www.garasjetid.no/rupes/160965_bun/rupes-bigfoot-lhr15-da-polisher-kit-lhr-15es-med-komplett-polish-og-voks

Jeg kjøpte denne for 4 år siden og er veldig fornøyd.  Jeg sparer ca halve tiden i forhold til hva jeg brukte tidligere med en Biltema type maskin. Den er veldig sterk også på lavt turtall.

https://bilnerden.no/rupes-bigfoot-lh-19e-roterende-stn-kit

Jeg bruker den bare til båt, og fikk flere tips om at roterende er best til båt.  Jeg  bruker forskjellige puter etter hvor oksidert over flaten er. 

PiperBill skrev 26 minutter siden:

Jeg tror fet er mye "wishfull thinking" blandt det som har brukt flere tusen på poleringsmaskin. Man vill jo at den skal være så mye bedre for å rettferdiggjøre pengerbruken :-)

Ja, men det er forskjeller også. Rupes maskinene er bedre balansert og har gjerne kraftigere motor enn billig maskinene. De fleste av dem er også kraftigere over et større rpm-område. Det sagt, om man skal pusse båten en gang i året, så er jeg ikke sikker på om jeg ville lagt de ekstra pengene i en dyr maskin. Da ville jeg heller lagt mer i kvalitetsputer og skikkelig poleringsmiddel og voks/sealer.

Finn en maskin som gir nok kraft rundt 700-800 rpm og jobb med trykk (DeWalt og Makita har også gode maskiner til polering av båt). Bruk grovt nok poleringsmiddel med ullpute av god kvalitet, så vil man se fremskritt veldig fort.

Redigert av Napoli (see edit history)

PiperBill skrev for 2 timer siden:

Jeg tror fet er mye "wishfull thinking" blandt det som har brukt flere tusen på poleringsmaskin. Man vill jo at den skal være så mye bedre for å rettferdiggjøre pengerbruken :-)

Prøvde biltema sin i fjor og den bare kjørte seg fast og var treg. I år ble jobben gjort på null komma niks (se produkt over) og jeg kan speile meg i den blå gelcoaten. BT har mye bra men poleringsmaskinene kan kastes på havet bare ikke greta t ser det.

Låner tråden litt....
Jeg har en Carwise DA maskin og opplever at det skal svært lite press til før rotasjonen stopper opp og det blir kun vibrasjon. Hva er da den riktige teknikken, presse så lite at den både de roterer og vibrerer og heller holde på lenger?
Og hvor lenge skal man holde på før man lar restene av polishen tørke for så å fjerne den med klut eller polergarn? Det virker på meg som det ikke er mulig å holde på med maskinen til alt er borte.
Og hva med voksingen til slutt, bruker dere maskin til det også?

Lazyjack skrev for 5 timer siden:

Låner tråden litt....
Jeg har en Carwise DA maskin og opplever at det skal svært lite press til før rotasjonen stopper opp og det blir kun vibrasjon. Hva er da den riktige teknikken, presse så lite at den både de roterer og vibrerer og heller holde på lenger?
Og hvor lenge skal man holde på før man lar restene av polishen tørke for så å fjerne den med klut eller polergarn? Det virker på meg som det ikke er mulig å holde på med maskinen til alt er borte.
Og hva med voksingen til slutt, bruker dere maskin til det også?

Hadde samme problem med bt qin maskin. Kjøpte en ny fra shinemate, den er helt rå. Voks stryker jeg på for hånd og fjerner for hånd, bruker mikrofiberklut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...