Jump to content

Oscillerende eller roterende poleringsmaskin? noen som har tips til en OK modell?

R.O

Recommended Posts

BjornK skrev for 22 timer siden:

Til de av dere som er i tenkeboksen, men syns Rupes er for dyr : Garasjetid selger Rupes Bigfoot LHR12E for 2999,- nå. Nedsatt med 2000,-. Noen bedre ?

https://www.garasjetid.no/rupes/40838/rupes-bigfoot-duetto-lhr12e-oscillerende-poleringsmaskin-12mm-utk?gclid=EAIaIQobChMIgv31is2N8AIV2QWiAx0fww_rEAQYCCABEgLjjfD_BwE

Komodo skrev for 20 timer siden:

Fristende! Men er ikke det en maskin som egner seg best for bil? Med 12mm utkast blir det vel en tolmodighetsjobb på en 30 foter eller større. Ser jo de har opp til 21mm utkast på andre modeller. Men da er jo selvsagt prisen en helt annen også ...

https://www.garasjetid.no/rupes/lhr21~iii-slash-std/rupes-bigfoot-lhr21mkiii-std-lhr21mkiii-solo-maskin

Komodo skrev for 20 timer siden:

Ser nå at det er jo ikke mange hundrelappene man må legge til for å få denne med 15mm utkast, tror jeg ville gjort det. 

https://www.garasjetid.no/rupes/40875/rupes-bigfoot-lhr15es-lhr15es-solo-maskin

Men hva tenker dere med litt erfaring om denne pakka. Er den fornuftig sammensatt i forhold til hva man trenger for å polere bil og båt?

https://www.garasjetid.no/rupes/160965_bun/rupes-bigfoot-lhr15-da-polisher-kit-lhr-15es-med-komplett-polish-og-voks

Løfter disse innleggene da svar uteble.

Hva tenker dere om disse to maskinene, samt tilbehøret som følger med i pakka med den Bigfoot lhr15 maskinen? Tenker da på om puter og poleringsmidler er gode valg. 

Tenker jo bla. på dette:

Napoli skrev for 12 timer siden:

Da ville jeg heller lagt mer i kvalitetsputer og skikkelig poleringsmiddel og voks/sealer.

Jeg leste opp og ned på dette for en stund siden, og endte med å kjøpe rupes på black friday for et par år siden.  Jeg har vært fornøyd med den. Men det som jeg har fått inntrykk av at går under radaren, er hvor viktig rett pad er, og at en ikke bruker padene for lenge før de renses (evt vaskes). Jeg prøvde for noen år siden med en rimelig roterende maskin uten å rense eller skifte pad. Det ente opp med at paden ble full av gugge, og umulig å bruke. Det kan være et alternativ å prøve med roterende rimelig maskin og en stor ullpad eller to

bjorngb skrev for 7 timer siden:

Men det som jeg har fått inntrykk av at går under radaren, er hvor viktig rett pad er, og at en ikke bruker padene for lenge før de renses (evt vaskes). 

Hvordan renser, evt. vasker du disse? Kjøpte en haug med microfiberkluter for en stund siden og disse brukes hyppig både på bil og båt og går umiddelbart en runde i vaskemaskinen etter bruk. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

@Mouche -  Pads kan renses med en børste underveis. De fleste anbefaler en runde med trykkluft som bedre enn kost. Da holdes kjøres maskinen i løse luften, mens paden blir kostet eller blåst på. 

Microfiber kluter brukes det mange av (og holder de avskilt etter hva de brukes på - polleringmiddel eller voks). 

Både pads og microfiberkluter vaskes skånsomt med flytende vaskemiddel i maskin når jeg kommer hjem. 

Mouche skrev 1 minutt siden:

Supert! Det han faktisk ikke sa noe om var om man skal bruke vaskepulver /flytende såpe), eller ikke, når de går i maskinen?

Flytende såpe. Det beste er egentlig å bruke en "all purpose cleaner" til bil, som f.eks. Bilt Hamber Surfex i maskinen. Dette tar evt voksrester, silikon og annet.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Skulle jeg kjøpt maskin og pads idag, ville jeg valgt en DeWalt DWP-849X, og kjøpt 180mm rupes ullpads hos garasjetid (på tilbud).

Rupes maskinene er suverene, god giring, lette i vekt, velbalanserte bakplater med god demping og stillegående. Men jeg ville ikke vært villig til å betale såpass mye mer for en "toppmodell" maskin til mitt bruk. Jeg polerer skarve 3 båter i året og til bilene bruker jeg DA-maskin. Dvs at maskinen kommer til å ligge ubrukt i garasjen ca 8730 timer av de 8760 timene i året. For å lette arbeidet ville jeg myyye heller kjøpt 6-7 ullpads av god kvalitet og skikkelig poleringsmiddel ala Meguiars Power Cut Compund eller Autosol Dynamic Heavy Cut Premium, evt 3M serien for gelcoat.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

• 3 måneder senere...

Tar opp igjen denne tråden...
Jeg er på nippet til å kjøpe min første båt og tenkte å være litt "føre var" mtp. vedlikeholdet som medfølger. Kjøpte meg en CarWise DCD-21 DA maskin tidligere i våres til bil, så planen var å bruke denne maskinen til båt også. Antar at dette går veldig fint?

Dog litt usikker på hva jeg bør velge av både polish og voks... Har kikket litt på Meguiars one step compound og Meguiars Premium Marine Wax, men har ikke landet på noe ennå. Er det noen av dere med erfaring som har et lite tips eller to kanskje?

Jeg synest Menzerna sine rubbing/polish produkter gir lettere ett bedre resultat enn Maguiar one step compound. Men for all del, one step compound virker den og.

Voksen du nevner er helt grei, men synest ikke den hadde noe bedre holdbarhet enn andre vokser. 

Vurderer å prøve en keramisk sealer neste gang, men har ikke noe konkret tips. Jeg  ønsker noe som holder båten fin hele sesongen, slik at det er nok med en enkel vask, også over fenderlisten....

Hei @Skippen, og velkommen til baatplassen :flag_bp:

Når det gjelder spørsmålet ditt, så finner du vel svar på det hvis du leser denne tråden fra begynnelsen. Det er også skrevet en rekke andre tråder om akkurat dette, så det er plenty med råd å finne om midler. 

Redigert av Komodo (see edit history)
55 minutes ago, Komodo said:

Hei @Skippen, og velkommen til baatplassen :flag_bp:

Når det gjelder spørsmålet ditt, så finner du vel svar på det hvis du leser denne tråden fra begynnelsen. Det er også skrevet en rekke andre tråder om akkurat dette, så det er plenty med råd å finne om midler. 

Takk for det ? Trodde jeg leste gjennom tråden, men da skal jeg gjøre det grundigere en gang til ?

57 minutes ago, Mort1 said:

Jeg synest Menzerna sine rubbing/polish produkter gir lettere ett bedre resultat enn Maguiar one step compound. Men for all del, one step compound virker den og.

Voksen du nevner er helt grei, men synest ikke den hadde noe bedre holdbarhet enn andre vokser. 

Vurderer å prøve en keramisk sealer neste gang, men har ikke noe konkret tips. Jeg  ønsker noe som holder båten fin hele sesongen, slik at det er nok med en enkel vask, også over fenderlisten....

Takk for svar. Skal sjekke ut produktet du nevner her. Har som sagt ingen ting og sammenligne med per nå ?

Skippen skrev 11 minutter siden:

Trodde jeg leste gjennom tråden, men da skal jeg gjøre det grundigere en gang til ?

Det kan tenkes at jeg husker feil, at det er andre tråder om gir bedre svar på spørsmålet ditt. Skriv baatplassen i søkefeltet på google, så søker du etter spørsmålet ditt. Tipper du finner en mengde tråder på akkurat dette, og det er mange gode svar. Men selvsagt også ulike meninger. 

Maskinen du har kjøpt vil fungere helt fint. Jeg hadde en liknende som jeg greide å kjøre i stykker fordi jeg presset på for hardt under rubbing med Farecla G3. (dette er en nokså grov slipepasta som er utmerket til å fjerne kraftig oksidering i gelcoat). Tørrkjøring er ikke så lurt med andre ord. Pass i det hele tatt på at maskinen får jobbe noenlunde lett og ikke bruk større pads enn maskinen er beregnet på. Jeg har nå selv en Carwise PC-15 som er veldig lik din, men litt kraftigere. Har brukt den på Princess 50 Fly nå i 3 sesonger uten problemer.

Pass på å hele tiden ha tilgjengelig litt vann å fukte (f eks sprayflaske) med når du kjører rubbing og/eller polering. Egentlig er jo rubbing og polering samme sak, bare litt ulik korning på slipemiddelet. Oftest er dette omtalt som cutting compound, paste, ultra finishing polish o.l. Fellesnevner er at de alle er en form for sliping med stadig finere korning. Noen inneholder også organisk voks eller syntetisk voks (sealer) og er en slags alt-i-ett på boks.

Det er en omfattende verden der ute og ikke minst mengder med youtube-videoer tilgjengelig. I USA omtales dette feltet som detailing, noe som var nytt for meg da jeg omsider skulle prøve meg på ordentlig selv.

Hvis båten du kjøper ikke er veldig oksidert så bør du klare deg fint med en "single cut", dvs at du gjør hele slipejobben (også kalt polering) med ett middel. Jeg bruker Meguiars nr 205. Deretter legger du på ett eller kanskje to lag med voks evt syntetisk sealer.

Personlig anbefaler jeg det siste og har svært god erfaring med Meguiars nr 21 som er en syntetisk sealer. Oppå denne har jeg så lagt en carnubavoks. Meguiars selger denne til båtbransjen under navnet nr 56, mens til bilbransjen (proff) heter den nr 26. Med denne oppå en syntetisk sealer får du en form for "våt" glans som får veldig dybde og som er veldig lett å vaske over.

Som nevnt over. Riktig type pads er viktig. Jeg tror du klarer deg med to typer. En for sliping/polering og en for sealer. Sealer kan du også ta kun for hånd, men det blir blankere når den roteres inn med en DA-maskin. Hvis du velger å legge carnubavoks på toppen er det veldig enkel påføring og tørke av når tørt. Kjøp en bunt med fiberkluter og bytt ofte. Vaskes fortløpende i vaskemaskin på 60 grader. Pad'ene vasker du enkelt i bøtte med varmt vann og zalo. Viktig å ikke la de gro igjen helt.

Og som jeg innledet: Ikke kjør DA-maskinen for hardt. Ta relativt små stykker om gangen og la maskinen jobbe lett for deg. Se noen youtube-videoer med tema detailing og f eks Meguiars 21 eller liknende.

HansH skrev for 1 time siden:

Maskinen du har kjøpt vil fungere helt fint. Jeg hadde en liknende som jeg greide å kjøre i stykker fordi jeg presset på for hardt under rubbing med Farecla G3. (dette er en nokså grov slipepasta som er utmerket til å fjerne kraftig oksidering i gelcoat). Tørrkjøring er ikke så lurt med andre ord. Pass i det hele tatt på at maskinen får jobbe noenlunde lett og ikke bruk større pads enn maskinen er beregnet på. Jeg har nå selv en Carwise PC-15 som er veldig lik din, men litt kraftigere. Har brukt den på Princess 50 Fly nå i 3 sesonger uten problemer.

Pass på å hele tiden ha tilgjengelig litt vann å fukte (f eks sprayflaske) med når du kjører rubbing og/eller polering. Egentlig er jo rubbing og polering samme sak, bare litt ulik korning på slipemiddelet. Oftest er dette omtalt som cutting compound, paste, ultra finishing polish o.l. Fellesnevner er at de alle er en form for sliping med stadig finere korning. Noen inneholder også organisk voks eller syntetisk voks (sealer) og er en slags alt-i-ett på boks.

Det er en omfattende verden der ute og ikke minst mengder med youtube-videoer tilgjengelig. I USA omtales dette feltet som detailing, noe som var nytt for meg da jeg omsider skulle prøve meg på ordentlig selv.

Hvis båten du kjøper ikke er veldig oksidert så bør du klare deg fint med en "single cut", dvs at du gjør hele slipejobben (også kalt polering) med ett middel. Jeg bruker Meguiars nr 205. Deretter legger du på ett eller kanskje to lag med voks evt syntetisk sealer.

Personlig anbefaler jeg det siste og har svært god erfaring med Meguiars nr 21 som er en syntetisk sealer. Oppå denne har jeg så lagt en carnubavoks. Meguiars selger denne til båtbransjen under navnet nr 56, mens til bilbransjen (proff) heter den nr 26. Med denne oppå en syntetisk sealer får du en form for "våt" glans som får veldig dybde og som er veldig lett å vaske over.

Som nevnt over. Riktig type pads er viktig. Jeg tror du klarer deg med to typer. En for sliping/polering og en for sealer. Sealer kan du også ta kun for hånd, men det blir blankere når den roteres inn med en DA-maskin. Hvis du velger å legge carnubavoks på toppen er det veldig enkel påføring og tørke av når tørt. Kjøp en bunt med fiberkluter og bytt ofte. Vaskes fortløpende i vaskemaskin på 60 grader. Pad'ene vasker du enkelt i bøtte med varmt vann og zalo. Viktig å ikke la de gro igjen helt.

Og som jeg innledet: Ikke kjør DA-maskinen for hardt. Ta relativt små stykker om gangen og la maskinen jobbe lett for deg. Se noen youtube-videoer med tema detailing og f eks Meguiars 21 eller liknende.

Fin beskrivelse. Skal se på nevnte produkter. Hva gjør du med antiskli felter? 

Ble lei av roterende maskin, som var stor og vanskelig på overbygg, og kjøpte disse to:

https://www.garasjetid.no/flex/418102/flex-pxe-80-108-ec-2-5-set-rot-eks-3-12mm-utk-ø30-75-400-5800-o-m?gclid=Cj0KCQjwvO2IBhCzARIsALw3ASo2eW37I095zXNiVzU2F5u4l0_bbaDAsFrGeDrC7zgYJoc5UJI9wyAaAqCyEALw_wcB

https://www.autodude.no/no/produkt/oscillerende_poleringsmaskin_flex_xfe_7_15_150

Ikke mye erfaring med slik, men den lille på batteri, sparte mye krefter syntes jeg. 

19 hours ago, HansH said:

Først og fremst tusen takk @HansH for et meget godt innlegg! Verdsettes veldig!! Du skriver også slik at man skjønner hva som menes :clap:

Denne Meguiars 21 du refererer til, vet du om den er mye av den samme som Collinite Liquid Insulator Wax #845, som så mange skryter av, eller er dette to produkter med ulike egenskaper?  Etter det jeg har klart å lese meg opp på, så trenger man i utgangspunktet "kun" enten sealer eller voks, men at man kan legge begge hvis man vil?

@SkippenBåde syntetisk sealer og organisk voks (ofte kalt hardvoks) kan fint brukes som sluttbehandling etter sliping (dvs det vi oftest kaller polering). Jeg tror du vil finne at de syntetiske sealerne (polymerer) er de beste, hvis du ser bort fra keramisk belegg/sealer. Keramisk er antakelig enda bedre, men mer krevende å legge på og ofte noskå dyrt.

Eneste grunn til å legge f eks en tynn organisk carnubavoks  oppå en syntetisk sealer er forfengelighet. Man får mer og dypere glans. Men holdbarhet i sol, regn og sjø på slike produkter er mye kortere enn den syntetiske sealeren, men ved å etterbehandle de mest utsatte flatene en gang eller to i sesongen så ser det veldig blankt og fint ut. Sealeren under holder veldig lenge og den tåler også nokså kraftig med vask. Min rutine har vært å gni over litt carnubavoks etter vask av og til på de flatene som er mest utsatt.

Jeg kjenner ikke til Collinite Liquid Insulator Wax, så hvorvidt den er bedre eller dårligere enn Meguiars nr 21 vet jeg ikke. Ut fra produktomtalen ser den jo veldig bra ut. Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...