Jump to content

VP D2-40, temperaturalarm når VV-tank er tilkoplet landstrøm


Lazyjack

Recommended Posts

Dette er IKKE et rop om hjelp men snarere en interessant observasjon og teori :yesnod:

Har byttet kjølevæske på min VP D2-40 og har slitt litt med å få ut all luft. Nå virker det som den holder riktig temperatur ved marsjturtall og belastning men på tomgang går temperaturalarmen.

I dag morges mens jeg lå og slumret i senga hjemme kom jeg på tanken om at kanskje det er så enkelt som at vv-tankens varmeelement tilfører så mye varme til motorens kjølekrets at motoren blir for varm når den går på tomgang og ikke klarer å kvitte seg med varmen.


Interessant å høre hva dere tror, er teorien"far fetched" og helt borti natta?

Svaret kommer senere i dag :thumbsup:

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg håper du har en termostat på varmeelementet til VV beholder. Da skal den slå ut på et sted over 60 grader. Slik at varmen i kjølekretsen tilført fra VV kretsen er >60 grader. Om du har gjort det "fornuftig".

 

Kjølekretsen fra motoren håper jeg er slik at den ikke åpner for å varme opp VV før motoren har driftstemperatur. 75-95 C grader.

 

Men den ekstra energien i det varme vannet som du da muligens har med at varmeveksler er laget for å kjøle ned 75-95 graders fra motoren - hvorfor skulle det vippe den over? Du får ikke varmeveksler til å ta kjølevannet til under 60 grader i dag ville jeg tro. Så det at vanlig temp nå er 60 grader er vel nok differensial til 95 grader til at det er nok i seg selv?

 

Du burde klare å kjøre med VV temperaturen på motor, men om du har lavere sirkulering og lav effektivitet eller høy temp på VV så er det selvsagt mulig at dette kan være med å øke total energi som skal kjøles.

 

Litt av problemet er om du har satt VV til å holde feks 90grader...

Link to post
Share on other sites

Gikk alarmen før du skiftet kjølevæske? 

Jeg skal skifte på min D2-40 litt senere på våren, så fint hvis du klarer å finne årsaken.

Har aldri fått alarm på kjølevannet, og har 40 liters bereder som stort sett alltid er oppvarmet til maks på landstrøm før vi går ut. 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 11 minutter siden:

Gikk alarmen før du skiftet kjølevæske? 

Jeg skal skifte på min D2-40 litt senere på våren, så fint hvis du klarer å finne årsaken.

Har aldri fått alarm på kjølevannet, og har 40 liters bereder som stort sett alltid er oppvarmet til maks på landstrøm før vi går ut. 

Startet sesongen med skifte av kjølevæske men i fjor var det ingen problemer.

Må tilstå til at jeg i år også har installert en ekstra sløyfe som forberedelse til installasjon av vannvarmer til varming av varmtvann i uthavn. Denne er 4 meter t/r  og har, inntil varmeren kommer på plass, en U-kobling i enden så vannet kan sirkulere fritt. Denne nye sløyfa står i paralell med sløyfa til vv-tanken så den totale motstanden bør snarere ha blitt mindre enn større.  Jeg har i tillegg hevet ekspansjonstanken 20 cm. for å være sikker på at denne er det høyetse punktet i systemet.

Link to post
Share on other sites

My humble opininon er at dette ikke skal være noe problem. En VV-tank med hva, 6-800ish watt element skal ikke overvelde kjølesystemet på en 40hk motor og UANSETT vil den ikke kunne levere temperatur inn på motor over 60-70C... 
Anyhow ligger du vel ikke med landstrøm og kjører motor på tomgang til vanlig?

Tror mer på at det fremdeles finnes luft i kretsen, så når sirkulasjonen minker ved lavt turtall stiger temperaturen.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 8 timer siden:

Gikk alarmen før du skiftet kjølevæske? 

Jeg skal skifte på min D2-40 litt senere på våren, så fint hvis du klarer å finne årsaken.

Har aldri fått alarm på kjølevannet, og har 40 liters bereder som stort sett alltid er oppvarmet til maks på landstrøm før vi går ut. 

Da har jeg testet.

Tappet vv-tanken for varmt vann til det ble lunkent i krana og slo av varmeelementet. Kjørte motor vekselvis på full belastning og på tomgang, tilsammen over en time. Ingen temperaturalarm registrert. 
Tyder jo på, som Hulda sier, at kjølesystemet er marginalt dimensjonert. 


@Arne Henriksen - Det var en tilfeldighet at jeg lå med landstrøm og motor i gang, det er jo ikke noe man vanligvis gjør. 

Link to post
Share on other sites

Synes bare det er pussig at du får alarm som skal skyldes vv-bereder. Jeg kjenner mange med D2 i forskjellige versjoner og alle har vv-bereder på kjølesløyfe uten at alarmen går. Er du sikker på at varmeveksler og kjøling ellers er ok?

Hva med å kjøre Systemrens i kjølekretsen noen turer før du kjører med rent ferskvann og så ny kjølevæske, ... og så la saltvannssiden stå med 25% Systemrens et par uker mellom et par turer?

Jeg kan bare ikke forstå at du skal få alarm bare på grunn av bereder dersom resten er i orden. 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 21 minutter siden:

Synes bare det er pussig at du får alarm som skal skyldes vv-bereder. Jeg kjenner mange med D2 i forskjellige versjoner og alle har vv-bereder på kjølesløyfe uten at alarmen går. Er du sikker på at varmeveksler og kjøling ellers er ok?

Hva med å kjøre Systemrens i kjølekretsen noen turer før du kjører med rent ferskvann og så ny kjølevæske, ... og så la saltvannssiden stå med 25% Systemrens et par uker mellom et par turer?

Jeg kan bare ikke forstå at du skal få alarm bare på grunn av bereder dersom resten er i orden. 

Saltvannsiden av varmeveksler er staket og rengjort og eksosbend er skiftet i vinter. Ny impeller og mengden vann ut av eksos virker normal. Frostvæsken er klar og fin.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt det samme problemet etter kjøle væske bytte. 

Jeg hadde luft i systemet løsningen var å suge i overløps slangen på ekspasjonstanken altså ta av på selve tanken å suge i fra varmeveksler. 

Dette er ett vanlig problem i følge min service mann. 

Link to post
Share on other sites

leopard skrev 8 minutter siden:

Jeg har hatt det samme problemet etter kjøle væske bytte. 

Jeg hadde luft i systemet løsningen var å suge i overløps slangen på ekspasjonstanken altså ta av på selve tanken å suge i fra varmeveksler. 

Dette er ett vanlig problem i følge min service mann. 

Tror min motor er tom for luft, ihvertfall blir alle slanger varme når motor går.

Og overløpsslangen er den tynne ikke sant?
Ikke helt gunstig å suge frostvæske men....

Link to post
Share on other sites

Hvis du vet at kjølesystemet ellers er feilfritt, mistenker jeg at giveren tuller litt. Den sitter på varmeveksleren, på høyre side i forkant når du ser inn i motorrommet fra kabin, men det vet du sikkert. Det er ikke noen grunn til at alarmen skal gå, heller ikke med bereder,  hvis kjølesystemet er ok og det ikke er luft i systemet. 

Link to post
Share on other sites

Dersom den er noe lignende med den tynne slangen fra termostathuset på VP 2003 kan det være greit å sjekke at hullet er åpent også, det var tett hos meg.

En slik er kjekk å ha for å måle temperaturene rundt omkring på motoren, hos meg viste det tydelig at ferskvannskretsen ikke fikk sirkulasjon gjennom varmeveksler/termostat før jeg fikk lufta skikkelig.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes teorien har noe for seg, men ser mange er uenige. Det er ikke en normalsituasjon å ha 220V på VVB mens motoren går i de fleste båter. Om landstrøm var på slik at VVB var varm når motor ble startet så har en bufret ganske mye energi i systemet. Legg til litt mulig luft i systemet som kanskje kommer frem til sirkulasjonspumpa slik at den mister ‘suction’ så kan det sikkert fort bli varmt..? Og feilen ble jo borte når landstrøm var av. Er kanskje ikke nødvendig å lete etter flere feil da?

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Fantino said:

...Er kanskje ikke nødvendig å lete etter flere feil da?

VV-tanken har jo ikke bufret noe som helst med høyere temperatur enn motoren hadde fra før?
Hvis kjølingen er så marginal at en liten vv-tank på noen hundre watt trigger alarmen er det noe annet feil her - som du sier - luft eller andre ting som stenger for sirkulasjon når motor går på tomgang.
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hvis vanntanken holder 60-65 grader eller mer ved oppstart så er jo det varmt vann som sirkulerer inn i motor via omløpet med en gang den starter. Sløyfa varmes av det varme vannet i berederen og ikke motsatt? Er ikke uttaket ofte en bypass som får sirkulasjon fordi det er struping gjennom termostathuset - og spesielt frem til termostat åpner? Så da fores vel motor med varmt vann fra start? Kan gjerne få en temperaturtopp på et eller annet tidspunkt da når motoren begynner å produsere varme selv, siden systemet får varme fra VVB i stedet for å avgi varme til den?

 

Men luft kan være noe kluss å få bort. Har erfaring med at det lett kan bli luftlomme i defroster om den ikke har luftenippel eller utløp på høyeste punkt. Men det burde jo bare føre til dårligere effekt i defroster da, med mindre den ‘gulper’ luftlommer.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare et lite spørsmål fordi jeg er nysgjerrig.

 

Er det også tempraturmåler i instrumentpanelet på denne motoren? I såfall benytter tempraturinstrumentet og tempraturalarmen samme giver ?

Og hvis ikke sitter giverne på forskjellig plass på motoren? Og hvilken verdi viser isåfall instrument?

 

Kan det være slik at giveren til alarm ikke er helt ved sine fulle fem og at den påvirkes av spenningsforskjeller på landstrøm/tomgang/gasspådrag ?

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 10 timer siden:

Hvis vanntanken holder 60-65 grader eller mer ved oppstart så er jo det varmt vann som sirkulerer inn i motor via omløpet med en gang den starter. Sløyfa varmes av det varme vannet i berederen og ikke motsatt? Er ikke uttaket ofte en bypass som får sirkulasjon fordi det er struping gjennom termostathuset - og spesielt frem til termostat åpner? Så da fores vel motor med varmt vann fra start? Kan gjerne få en temperaturtopp på et eller annet tidspunkt da når motoren begynner å produsere varme selv, siden systemet får varme fra VVB i stedet for å avgi varme til den?

 

Men luft kan være noe kluss å få bort. Har erfaring med at det lett kan bli luftlomme i defroster om den ikke har luftenippel eller utløp på høyeste punkt. Men det burde jo bare føre til dårligere effekt i defroster da, med mindre den ‘gulper’ luftlommer.

Vet ikke sikkert men på min motor synes jeg det virker som om alt kjølevann passerer kretsen som går via vv-tanken. Men mulig jeg tar feil her.....

Link to post
Share on other sites

Mulig det er flere patenter på dette? Mener det må gå en liten flow gjennom hull i termostat/eller termostathus for at varmen faktisk skal nå termostat slik at den åpner. Og jeg trodde uttak normalt hadde bypass for å sikre sirkulasjon på motoren dersom den eksterne sløyfa stenges eller går tett av en eller annen grunn?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...