Jump to content

Fartsgrense på sjøen


Tromsværing

Recommended Posts

Ble stoppet av politibåten (over-ivrig politi) utenfor Risør på sensommeren. Fartsgrense i området er 7 knop. Har en Master 740 med 50 hk motor. Toppfart 12 knop. Politiet mente jeg kjørte i 13 knop?? Jeg antar at farten var 9 knop. Dette kostet med kr. 1500,00 i bot. Har skrevet klage på avgjørelsen, hvor jeg mener at det kun burde vært gitt en advarsel. Men det er vel fånyttes. :nono:

Link to post
Share on other sites

Her er du i en kattepine. Politiet må ha bevis mot deg, siden du får et forenklet forelegg for brudd på sjøveisreglene. Jeg ville bedt om å få se bevismaterialet og er dette svakt og befengt med feil, kan du selvsagt nekte å veta boten. En klage kan oppfattes som om du ikke vedtar boten og politiet vil sende saken videre til en rettslig avgjørelse. Jeg har vel hørt at bøtene kan dobles i slike tilfeller, hvis saken tapes. Dette kan sikkert Worse mer om ?

STÅ PÅ

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis en konstabel som ikke helt har forstått poenget, dessverre er det noen av de. Rådet fra Coronet27 er et godt råd.

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes ikke rådet fra Coronet 27 var noe særlig godt. Fartsgrenser er til for å overholdes, også på sjøen. Det forundrer meg stadig mer at mange betrakter sjøen som et lovløst fristed hvor alle kan gjøre hva de vil! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Dette går på at Tromsøværingen har begått en beskjeden fartsovertredelse. Det skal normalt gis fratrekk for eventuell feilmåling, så fartsovertredelsen blir helt minimal. Skal man bøtelegge båteiere for fartoverskridelse på 1 knp, trenger vi ikke politiets tilstedeværelse på sjøen. Det var ikke den rollen de var tiltenkt..

 

 

Nå kan det selvfølgelig være at Tromsøværingen holder tilbake noen opplysninger som er viktig for saken og da?

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bevisbyrden ligger som kjent hos politiet. Før du eventuelt vedtar forelegg, kan du jo be om få se dokumentene i saken.

 

Har du derimot allerede vedtatt et forenklet forelegg, er saken ferdig.

 

Problemet med fartsmåling til sjøs er at feilkildene er noe større enn på land. Ganske enkelt fordi den båten farten måles fra, selv er i bevegelse. Denne bevegelsen må legges til eller trekkes fra, logisk nok, men problemet er jo at politiet neppe kan dokumentere hvilken fart de selv hadde da målingen fant sted. Dermed blir det feil å godta en bot basert på relativ fart. De fastsatte fartsgrensene gjelder fart over grunn.

 

Enda en sak er at det slett ikke er alle merkete fartsgrenser som er gyldige i den forstand at det er straffbart å overtre dem. Dette avhenger bl. a. av hvem som har fastsatt fartsgrensen og på grunnlag av hvilken lovgitt kompetanse. (hjemmel).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ble stoppet av politibåten (over-ivrig politi) utenfor Risør på sensommeren. Fartsgrense i området er  7 knop. Har en Master 740 med 50 hk motor. Toppfart 12 knop. Politiet mente jeg kjørte i 13 knop?? Jeg antar at farten var 9 knop. Dette kostet med kr. 1500,00 i bot. Har skrevet klage på avgjørelsen, hvor jeg mener at det kun burde vært gitt en advarsel. Men det er vel fånyttes.  :nono:

<{POST_SNAPBACK}>

Fart 9 eller 12 eller 13 knop er etter min mening av mindre betydning her. Denne fartsgrensa er vel først og fremst for å hindre hekkbølger i traffikert og trangt farvann. Og du lager vel plenty av hekkbølger i 9 knop med en slik båt som du har :confused:

 

Jeg mener forøvrig at man burde heller hatt regler som i USA (NO WAKE) altså hold en fart som ikke lager hekkbølger, i stedet for disse absålutte knopgrensene.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener forøvrig at man burde heller hatt regler som i USA (NO WAKE) altså hold en fart som ikke lager hekkbølger, i stedet for disse absålutte knopgrensene.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er slik Worse som regel praktiserer 5-knops grensen. :yesnod: Det er jo egentlig den eneste måten som gir noen fornuftig mening.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg mener forøvrig at man burde heller hatt regler som i USA (NO WAKE) altså hold en fart som ikke lager hekkbølger, i stedet for disse absålutte knopgrensene.

<{POST_SNAPBACK}>

Første tanke som slo meg var at dette er en meget god idè, og om det hadde vært gjennomført i praksis ville dette være til det beste for alle.

 

Tanke nummer to er at siden skjærgårdsjeeper i plan ikke legger fra seg bølger av noe særlig grad kan det oppstå svært mange farlige situasjoner i skjærgårdsidyller med hylende skjærgårdsjeeper "i hundreognitti" med person bakpå på vannski. Det kan nok skape langt flere farlige situasjoner :rolleyes:

 

Da detter igrunnen jeg tilbake til dagens ordning, som er lettere for politimyndigheter å kontrollere...

Link to post
Share on other sites

Tanke nummer to er at siden skjærgårdsjeeper i plan ikke legger fra seg bølger av noe særlig grad kan det oppstå svært mange farlige situasjoner i skjærgårdsidyller med hylende skjærgårdsjeeper "i hundreognitti" med person bakpå på vannski. Det kan nok skape langt flere farlige situasjoner  :rolleyes:

 

<{POST_SNAPBACK}>

NO WAKE betyr i denne forstand at det ikke skal bryte i bølgen(e) båten lager. En skjærgårdsjeep i plan vil garantert lage bølger som bryter uansett hvor små de er.

Link to post
Share on other sites

:nono: Antar at farten min var 9 knop, grunnet erfaring jeg har gjort i ettertid. Kanskje farten var lavere. Jeg hadde akkurat mottatt båten, dvs. nykjøp og sjøsatt bare 1 time i forveien. Da jeg ble stoppet var ikke gps eller kartplotter montert. Har idag Garmin 192ci og Garmin 76. Ser at Master 740 løfter seg på baugen og jeg tror at farten på båten kan virke høyere enn den faktisk er. :nono:

Link to post
Share on other sites

Politiets påstand veier ofte tyngre enn dine ord i retten. De var trolig 2 som foretok målingen og kan dermed føre vitneutsagn på at du har brutt sjøveisreglene. Du har en dårlig sak?

 

Politiet bøtelegger mange som ikke bruker bilbelte eller som snakker i mobil telefonen. Rettssikkerheten kan være tvilsom. Det kan være nok at du klør deg i øret og du blir bøtelagt for å snakke i mobiltelefonen. Iveren etter å passe på oss kan bli litt for stor noen ganger.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I så fall skulle du aldri ha vedtatt boten.  Fart beregnet på "skjønn" holder aldri i retten.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette må jo være en gledelig nyhet for alle som er blitt/kommer til å bli bøtelagt/gitt forelegg i 8 knopssoner, all den tid man ikke måler med annet enn eyeball mk 1 som er befengt med feil når det gjelder hastighetsmåling.

Forøvrig er vel bota/forelegget 1500,- enten man kjører 2 knop eller 20 knop for mye.

Link to post
Share on other sites

Den dagen du kan gå i en jernvarehandel, eller Biltema, eller Clas Ohlson, og få kjøpt ett stykk augnemål, ferdig kalibrert og testet og i slik stand at riktigheten av målet lar seg etterprøve, da kan det være grunn til å bli mer forsiktig. Enn så lenge holder augnemålet overhodet ikke i retten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den dagen du kan gå i en jernvarehandel, eller Biltema, eller Clas Ohlson, og få kjøpt ett stykk augnemål, ferdig kalibrert og testet og i slik stand at riktigheten av målet lar seg etterprøve, da kan det være grunn til å bli mer forsiktig.  Enn så lenge holder augnemålet overhodet ikke i retten.

<{POST_SNAPBACK}>

Sier du da at alle som blir tatt av politiet og bøtelagt/gitt forelegg for fartsovertredelser på sjøen i Tjømeskjærgården bør få saken sin prøvd for retten? Politiet her bruker kun øyemål (plan eller ikke) som måleinstrument. For å si det sånn, så er det vel relativt få tvilstilfeller.

Link to post
Share on other sites

Seriøse polititjenestemenn gidder ikke skrive på tvilsomme overtredelse.(Det er ikke noe moro å bli gjort til latter i retten). Har forøvrig tilgode å se politiet skrive på bruk av mob. tlf. bruk i bil. Som tidligere nevnt så gikk du jo i nesten verst tenkelig fart med tanke på hekksjø. Du har mulighet til å prøve saken din i retten men da må du huske at du vil bli idømt saksomkostninger i tillegg til boten. Jeg tror at vi skal være glade for at politiet kan utvise skjønn da min erfaring er at det stort sett går i kundens favør. Et lite tips er å være hyggelig når man blir stoppet av poltiet, eller andre myndighetspersoner. Man skal selvfølgelig ikke godta feil og dårlig oppførsel fra politiet men er man hyggelig og har gjort en mindre overtredelse vil man stort slippe unna med en muntlig advarsel. Si for all del ikke: Har dere ikke annet å gjøre enn å plage meg osv. Da ber man om å bli bøtelagt for de feil man har gjort. Ellers så synes jeg det er bra att politiet gjør jobben sin. Det er ikke like hyggelig å sitte rundt matbordet og holde på hver sin suppetallerken og lure på hvem som skal holde gryta når hekkesjøen kommer.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips er å være hyggelig når man blir stoppet av poltiet, eller andre myndighetspersoner.

Politiet nyter å bli vist respekt. Mange spiller på uniform og maktposisjon. Man må ha lov til å si sin mening og uten at dette skal ha innvirkning på bøtenivået. Kaller du en politimann en dust koster det kanskje et par tusen kroner i bot. De vet ganske godt at de er beskyttet av lovverket og utnytter det til fulle. Andre offenlige ansatte må finne seg i å bli sjikanert, uten at politiet løfter en finger. De gidder ikke engang å etterforske slike saker som oftest blir henlagt. :cryin:

 

 

Ikke rart at mange blir forbannet når politiet springer rundt å kontrollerer i hytt å pine. De viser noen ganger for stor omtanke for allmenhetens beste.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...