Jump to content

Fartsgrense på sjøen


Tromsværing

Recommended Posts

. For enkelte kan den indre delen av Mossesundet virke utrolig langt. Her skuffes det på så det holder.

For enkelte? Frem til detn grønne staken ved Mosseelva er det greit - deretter blir det laaangt frem til Rossnestangen. Men med tanke på båthavna til Geir Frode holder vi ut helt frem. Og 5 knop er bedre enn 4 knop. Men det blir litt uvant med grense på Sydsiden av kanalen. Det som er bra er at dette nå endelig reguleres på en skikkelig måte og at det kommer inn i de lokale politivedtektene. Da blir det enklere å respektere grensene for alle
Link to post
Share on other sites

Etter min mening så skal mann ikke hekke på politiet på denne måten, politiet har ingen måte å sjekke farten din på. Ikke annet en å se på hekkebølger, og det er jo det som er det største problemet mener no jeg. Det at vi rakker ned på politiet som vi skulle hatt mer av på sjøen er rimelig dumt spørr du meg, det høres ikke helt ut som du veit hvor fort du kjørte selv heller!! Godta den boten og betal! er ett godt råd fra meg!!!

 

Det er ingen ting som er mer plagsomt enn å seile i lite vind og så kommer det en svær cabincruiser med de hekkbølgene rett ved siden av deg. Dette er i tillegg veldig skremmende for små jolleseiler og folk er redde for sjøen!!!

 

Hold fartsgrensa!!!

Redigert av Sonata 7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Idiotene må stoppes, jeg tror hastighetsregulering i indre oslofjord er en måte å gjøre noe, i tillegg til at det stilles krav om båtførerbevis selvsagt, da blir terskelen for å dra ut på sjøen høyere.

Dette båtførerbeviset bør kunne inndras av politiet.

Båtførerbevis.. Unnskyld at jeg kanskje kan virke litt nedlatende og bombastisk nå, men min oppfatning er at båtførerbevis er noe "østlendinger" tar.. Hvis man har et sunt vett og vet hvordan man skal oppføre seg på sjøen, så er det ikke nødvendig med noen båtførerprøve. Denne prøven har heller ingen mulighet til å luke bort dem som har disse feile holdningene. :santa:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Båtførerbevis.. Unnskyld at jeg kanskje kan virke litt nedlatende og bombastisk nå, men min oppfatning er at båtførerbevis er noe "østlendinger" tar.. Hvis man har et sunt vett og vet hvordan man skal oppføre seg på sjøen, så er det ikke nødvendig med noen båtførerprøve. Denne prøven har heller ingen mulighet til å luke bort dem som har disse feile holdningene. :santa:

Altså. jeg sier et båtførerbevis, og det bør være mulig å forstå ut fra det jeg skriver at jeg ikke nødvendigvis mener dagens båtførerbevis. Dersom du neste gang gidder å lese hva folk skriver, FØR du tar strupetak, så kanskje du får andre tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

Båtførerbevis er nok noe de har i andedammen østpå ja.

Vi som er oppvokst på sjøen har jo hørt om det da.... :lol:

Men så kaller de jo sjøen som "vannet" også da... :lol:

En annen ting er disse pinnebåtene de har, med seil og greier såkalte "havseilere" som de har østpå som ikke tåler litt bølger. (les hekkbølger). Hva er hekkbølger ? Er "vannet" flatt østpå ?? :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

En annen ting er disse pinnebåtene de har, med seil og greier såkalte "havseilere" som de har østpå som ikke tåler litt bølger. (les hekkbølger). Hva er hekkbølger ? Er "vannet" flatt østpå ?? :lol:

Har du noen gang prøvd å komme i en åpen jolle på 11 fot i beskyttet farvann og så kjører en stor stygg cabincruiser rett forran nesa på deg i 10 knop fart......tror ikke det nei.... Da skjer nemmelig det at du i jolla blir rimelig våt og alt det du har med deg får en god dusj!! Hadde det vært morro en dag du skal ut på fjorn, du har med deg mors nybakte boller??

 

Eller for ikke å snakke om nybegynnere i seiling som er i den første sesongen sin i optimist og så kjører du forbi og lager store bølger, mange blir vettskremt av dette!! De slutter og er redd for sjølivet!!!'

nummer en skjedde meg i fjor, nummer 2 skjedde ikke meg, men jeg har vært med å trene nybegynnere i optimist som har følt at det er veldig skummelt og da har vi seilt i farvann som det ikke er tillatt og kjøre mer enn 5 knop... sjøen er for alle!! Det er til og med noe som heter norske lover!!!

 

Til alle som har store cabincruisere, vær obs! hver gang dere kjører forbi en liten jolle, seilbåt eller andre fartøy.... :nono:

Link to post
Share on other sites

Båtførerbevis.. Unnskyld at jeg kanskje kan virke litt nedlatende og bombastisk nå, men min oppfatning er at båtførerbevis er noe "østlendinger" tar.. ...

Dersom det stemmer at det stort sett er "østlendinger" som tar båtførerprøven kan man jo lure på om dette kan forklare at dette området har relativt lave tall på ulykkesstatistikken fra sjøfartsdirektoratet. :yesnod::lol::yesnod::lol::yesnod::lol::yesnod: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For enkelte? Frem til detn grønne staken ved Mosseelva er det greit - deretter blir det laaangt frem til Rossnestangen. Men med tanke på båthavna til Geir Frode holder vi ut helt frem. Og 5 knop er bedre enn 4 knop. Men det blir litt uvant med grense på Sydsiden av kanalen. Det som er bra er at dette nå endelig reguleres på en skikkelig måte og at det kommer inn i de lokale politivedtektene. Da blir det enklere å respektere grensene for alle

Jo, jeg sier takk for at du holder igjen i sundet, Bitteliten. :smiley:

 

Men det kan da ikke være så fryktelig vondt å holde igjen litt på farten vel? I så fall får folk heller gå på utsiden av Jeløya etter min mening. Der er det jo fri fart. Hvis man ikke har tålmodighet til å slakke av litt på farten av og til, bør man kanskje tenke seg litt om hva man egentlig driver med. Båtliv er etter min mening litt mere enn å komme fortest mulig frem fra A til B.

 

Nå har det jo kommet flere nye båthavner i Mossesundet i det siste, så jeg tror det er flere enn meg som synes det er på tide med bedre regulering av farten der. På sydsiden blir det vel ikke så voldsomt store forskjeller, annet enn at en må slakke av litt tidligere enn før kanskje.

Så da gjenstår det å se om Politiet tar seg tid til å kontrollere litt av og til der.

 

Det jeg stusset litt over, var det som stod om fartsgrense i Kambobukten. Hvor er egentlig den? Er det området ved båthavnen der, så skjønner jeg det, for der er det jo også en del trafikk. Og den havnen er vel enda dårligere beskyttet mot bølger enn det Betongen båthavna er.

Link to post
Share on other sites

Båtliv er etter min mening litt mere enn å komme fortest mulig frem fra A til B.

:yesnod::yesnod::yesnod:

Bra GeirFrode, da er det i hvertfall to av oss.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi addresserer vel to problemsituasjoner i denne diskusjonen;

  • Fare for ulykke / skade pga. høy fart
  • Problemer / ubehag pga. kraftige hekkbølger
Er helt enig i fartsgrensen som diskuteres innført i Mossesundet. Spesielt i sommermånedene foregår det mye uvettig kjøring her. Enten helt små båter med stor motor, eller store "Powerboats".

Det skal også nevnes at hekkbølgene fra større, (undermotoriserte?) båter som forsøker å flytte Mossesundet inn i Kambobukta er en utfordring av og til for oss på Fleischer Brygge. Selv ved 5 knop skyver disse mye vann :nono: :nono: :nono:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi ikke har gått gjennom mossesundet eller kanalen uten at en eller annen har vært litt hard på spakene det er ikke bare store båter eller halvstore planere men de runde snekkene som graver seg rimelig langt ned.

Mange av snekkene går ofte i 7-8- knop der det er 5 kn. er det 7 kn og en snekke går i det så lager den unormalt høy sjø.

 

min oppfatning er at folk i snekker er veldig lite flinke til og holde farten slik at hekksjøen er lav

det er min mening og det er ikke bare ved mossesundet men stort sett i hele fjorden.

:santa: God Jul :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Båtførerbevis.. Unnskyld at jeg kanskje kan virke litt nedlatende og bombastisk nå, men min oppfatning er at båtførerbevis er noe "østlendinger" tar.. Hvis man har et sunt vett og vet hvordan man skal oppføre seg på sjøen, så er det ikke nødvendig med noen båtførerprøve. Denne prøven har heller ingen mulighet til å luke bort dem som har disse feile holdningene. :santa:

Sunt vett holder desverre ikke i dagens samfunn. En stadig økende del avbefolkningen er slik at kun loven, eller først når man skader seg selv eller andre gjør at man korrigerer kursen.

 

Og du har helt feil i din konklusjon. Innfør ny og forbedret, obligatorisk båtførerprøve. Prøven fører til eksamen. Bestått eksamen fører til sertifikat. Dette sertifikatet kan inndras. Ergo lukes de med feil holdninger vekk, eller iallefall en del av dem.

 

Et tvunget sertifikat for å føre båt har prinsipielt samme konsekvens som for bil. Redselen for at det kan inndras påvirker adferden for så mange av oss at det bør innføres.

 

Sorry, slik er det blitt også på sjøen. Holdningsdannelse skjer både ved sunt vett - og ved myndighetenes rammevilkår.

Link to post
Share on other sites

Vi addresserer vel to problemsituasjoner i denne diskusjonen;

Fare for ulykke / skade pga. høy fart

Problemer / ubehag pga. kraftige hekkbølger

Jo, forsåvidt er det to problemsituasjoner, men de henger mye i hverandre også da. Største faren for evt ulykker er vel disse små lavtflyvende greiene som fyker rundt uten mål og mening. Samtidig kan en stor hekksjø fra en båt i lavere hastighet gjøre stor skade både på båter og brygger.

-----------------------------

Det finnes en del hekksjøgeneraler i Oslofjorden også gitt. Og de er ikke det grann dårligere enn de som oppholder seg litt lengre vest i landet. :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

.

 

Det jeg stusset litt over, var det som stod om fartsgrense i Kambobukten. Hvor er egentlig den? Er det området ved båthavnen der, så skjønner jeg det, for der er det jo også en del trafikk. Og den havnen er vel enda dårligere beskyttet mot bølger enn det Betongen båthavna er.

I dag står det et 3 knops skilt ved tankene til NSO - jeg tror det er den de tenker på. Jeg vet ikke om noen annen Kambobukt enn den inn til Kambo marina Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes en del hekksjøgeneraler i Oslofjorden også gitt. Og de er ikke det grann dårligere enn de som oppholder seg litt lengre vest i landet.

 

Vær forsiktig med hva du sier. Før du vet ordet av det, kommer det en hekksjøgeneral til en fjord nær deg. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har du noen gang prøvd å komme i en åpen jolle på 11 fot i beskyttet farvann og så kjører en stor stygg cabincruiser rett forran nesa på deg i 10 knop fart......tror ikke det nei.... Da skjer nemmelig det at du i jolla blir rimelig våt og alt det du har med deg får en god dusj!! Hadde det vært morro en dag du skal ut på fjorn, du har med deg mors nybakte boller??

Boller ??

Du beit på agnet jeg la ut Sonata 7, men agnet var nok ikke boller. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

:nono: Ikke vet jeg, men jeg blev litt nedstemt av noe av det jeg leste i denne tråden, som jeg mener var mye avsporing. En kan mene hva en vil om politi, jeg mener hva jeg vil om rørleggere også, men jeg velger å tro at de prøver å gjøre en jobb etter beste evne.

Jeg er sikker på at han som fikk boten fortjente den. Den skal han ha. Det er desverre kommet mange der ute som ikke tar hensyn til andre og bruker båten som om de kjører bil. Etter over 30år i fritidsbåt må jeg innrømme at jeg er mindre begeistret for noen av båtlivets nye aktører, uten at jeg dermed er en gretten gammel fa..

Vi har en båthavn her nede med en stor flytebrygge for gjester. Det er mer regel en unntak at noen slakker ned for båter som ligger med brygga. Mindre båter blir ofte maltraktert oppover betongbrygga. Prøver å ikke bli altfor moralsk forarget, men jeg tror det trenges både obligatorisk opplæring gode holdningskampanjer. Båtførerkurs - en bra julegave :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Vennligst ikke la hekkbølgene Deres skylle inn over verandaen min da Worse .... :drink:

Jeg kan nok hjelpe deg med en liten verandaskylling om det skulle trenges Svenning :cool: Vakker utsikt du har der :yesnod:

 

Jeg synes det er bra at politiet er aktive på sjøen. Det oppdrar oss alle og gjør sjøen tryggere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

min oppfatning er at folk i snekker er veldig lite flinke til og holde farten slik at hekksjøen er lav

det er min mening og det er ikke bare ved mossesundet men stort sett i hele fjorden.

:santa: God Jul :santcheers:

Det er min erfaring også

I tillegg er det de som skriker høyest om andres kjøring vedr. hastighet og fartsgrenser etc.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dersom det stemmer at det stort sett er "østlendinger" som tar båtførerprøven kan man jo lure på om dette kan forklare at dette området har relativt lave tall på ulykkesstatistikken fra sjøfartsdirektoratet. :yesnod::lol::yesnod::lol::yesnod::lol::yesnod:

Det er fordi de er på Sørlandet om sommeren.. :wink:

 

Men til du som sier: "Altså. jeg sier et båtførerbevis, og det bør være mulig å forstå ut fra det jeg skriver at jeg ikke nødvendigvis mener dagens båtførerbevis. Dersom du neste gang gidder å lese hva folk skriver, FØR du tar strupetak, så kanskje du får andre tilbakemeldinger".

Jeg tråkket tydeligvis DEG på tærne... Det var ikke meningen, men når du sier "et" båtførerbevis, så må jeg jo gå ut i fra at du mener det som faktisk finnes... :smash:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

min oppfatning er at folk i snekker er veldig lite flinke til og holde farten slik at hekksjøen er lav

det er min mening og det er ikke bare ved mossesundet men stort sett i hele fjorden.

Det må da i rettferdighetens navn være å snu det hele på hodet! En konvensjonell snekke med deplasementskrog lager da rimelig beskjedne bølger, med mindre den er totalt overmotorisert og presses opp i en fart langt over teoretisk skroghastighet.

 

Men jeg må jo inrømme at jeg har observert en del som mener at "sakte fart gjelder ikke for oss, vi går jo i sakte fart hele tiden". Har også måttet forklare dette for mindre båtvante passasjerer noen ganger, de synes det går sakte nok som det er...

 

Det er min erfaring også

I tillegg er det de som skriker høyest om andres kjøring vedr. hastighet og fartsgrenser etc.

Det er vel ikke så unaturlig, når man går i 6-8 knop så blir man jo innhentet av de fleste i den klassen som virkelig kan lage hekkbølger, og får virkelig smake på effekten av disse. Og etter å ha blitt passert av 20 store halvplanere på en time, med tilhørende sikksakkjøring for å ta bølgene på baugen, så gjør man seg gjerne sine refleksjoner rundt dette med fart og hensyn til andre man møter på sin vei :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...