GeirFrode Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Frem til detn grønne staken ved Mosseelva er det greit - deretter blir det laaangt frem til Rossnestangen. Men med tanke på båthavna til Geir Frode holder vi ut helt frem. Og 5 knop er bedre enn 4 knop. Men det blir litt uvant med grense på Sydsiden av kanalen. Det som er bra er at dette nå endelig reguleres på en skikkelig måte og at det kommer inn i de lokale politivedtektene. Da blir det enklere å respektere grensene for alle Nå ser det endelig ut til at det har skjedd noe med fartsgrensene i Mossesundet! Selv om det har tatt laaaang tid.Jeg gjengir hele lovteksten, slik at ingen skal være i tvil om at det nå er innført 5-knops grense i Mossesundet. Forskrift om fartsbegrensning i sjøen, sjøkart nr. 3 og 482, Moss kommune, Østfold.Fastsatt av Moss havnestyre 22. februar 2006 med hjemmel i Moss bystyres delegeringsvedtak 11. oktober 2005, forskrift 19. juni 2003 nr. 748 om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø § 3 første ledd, gitt med hjemmel i lov 8. juni 1984 nr. 51 om havner og farvann m.v. § 6 annet ledd. Stadfestet av Kystdirektoratet 6. februar 2007 med hjemmel i forskrift 19. juni 2003 nr. 748 om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø § 3 første ledd.§ 1. Fartsbegrensning5 knop er høyeste tillatte hastighet i følgende farvann:a) I Moss havn avgrenset i sør av en rett linje fra foten av moloen i vest i Fiskebåthavn (posisjon 59 ° 25,75 ' N, 010 ° 38,80 ' Ø) og sørøst til sørspissen av Moss havns sydligste kai Klakken (posisjon 59 ° 25,49 ' N, 010 ° 39,38 ' Ø), og avgrenset i nord av en rett linje fra Rossnestangen (posisjon 59 ° 26,79 ' N, 010 ° 39,51 ' Ø) og rett øst til fastlandet på andre siden (posisjon 59 ° 26,79 ' N, 010 ° 40,09 ' Ø).b) I Kambobukta innenfor en rett linje fra det sørligste punkt på Stykkås (posisjon 59 ° 28,58 ' N, 010 ° 41,18 ' Ø) og til det nordligste punkt på pynten ved innløpet til Kambobukta (posisjon 59 ° 28,46 ' N, 010 ° 41,01 ' Ø).§ 2. UnntakForskriften gjelder ikke fora) Forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,b) fartøyer med lege om bord,c) fartøyer i sjøredningstjenesten,hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.§ 3. DispensasjonKommunestyret kan gi dispensasjon fra forskriftens bestemmelser. Dispensasjon kan bare skje etter begrunnet søknad. Dispensasjon skal videre bare skje i særlige tilfeller og det skal legges vekt på at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade for andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg, badende, eller omgivelsene for øvrig.Dispensasjonen skal gjøres tidsbegrenset.Kommunestyret kan delegere myndighet etter første ledd til havnestyret.Innvilgelse eller avslag på søknad om dispensasjon kan påklages. Kystdirektoratet er klageinstans for vedtaket truffet av kommunestyret eller havnestyret.§ 4. StraffForsettlig eller uaktsom overtredelse av forskriften her, og enkeltvedtak gitt i medhold av den, straffes med bøter etter § 28 i lov 8. juni 1984 nr. 51 om havner og farvann for så vidt overtredelsen ikke rammes av strengere straffebestemmelse.§ 5. IkrafttredelseForskriften trer i kraft 1. mars 2007. Her er forøvrig link til lovenSå nåde den som bryter fartsgrensen i sundet nå! Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Bra GeirFrode, da er det i hvertfall to av oss. 3! Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Forøvrig, ring alltid havnepolitiet når de oppfører seg sånn, eller kall de opp på VHFen. Det er bare et problem: De små jollene som merker mest til fartsbøllene er sjelden utstyrt med vhf... Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 § 2. Unntak Forskriften gjelder ikke for b) fartøyer med lege om bord, Hmmm.... Skulle ønske jeg var lege... Men seriøst; hvis man er lege, kan man faktisk med loven i hånd, kjøre som man vil... Burde nok vært spesifisert litt bedre ja... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Står det ikke følgende også som må sees i sammenhengen? hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Er ikke det greit da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Det har da vært fem knop der før? Eller var det 4? Skiltet på Rosnestangen har hatt klar tekst om dette. Tar alltid hensyn i Mossesundet, som gammel Jeløya-gutt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 man tar jo ikke feil av deg med antennene dine Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
hafse Svart 23.Juni.2007 Del på Facebook Svart 23.Juni.2007 Huff, da må'n jo passe seg der og da jo!!!! Hmmm, vent litt!!?? Båten min gjør vel bare 5kn den.. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.Juni.2007 Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 Det har da vært fem knop der før? Eller var det 4? Skiltet på Rosnestangen har hatt klar tekst om dette. Jo, det stemmer at det står skilt på Rosnestangen, Astor. Har ikke sett etter nå, men regner med at det står der fortsatt, og at 4-tallet er byttet med et 5-tall nå. Men det har vel egentlig bare vært en anmodning om å holde max 4 knop, hvis jeg kan kalle det det. Politiet har ikke hatt hjemmel i lovverket til å slå ned på fartsbøllene før nå. Det er visstnok varslet utvidete kontroller der også, så det er bare å skjerpe seg fra nå... Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 24.Juni.2007 Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 Ikke alltid like greit å vite hvilken fartsgrense som gjelder i området en ferdes i. Jeg prøvde meg for en tid tilbake å foreslå for kystverket å kopiere svenskene sitt merkesystem for fartsgrenser til sjøs. Merkingen hos søta bror er jo hakket bedre enn hos oss. Store skilt med kun et 5 tall der det er 5 knop max fart. Det kom selvfølgelig ikke noe svar fra kystverket.. Så da skal vi inn på internett for å sjekke hvilke fartsgrenser som gjelder i dag, merke dette på våre papirkart, og være lovlydige. Selv om statens kartverk blir kjappere å føre opp nye fartsgrenser i kartene raskere hjelper jo ikke dette for de som har gamle kart. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 24.Juni.2007 Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Er ikke det greit da? Hmmm.... Så ikke den... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
navar Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Måtte søke i forumet etter fart og bølgeslag. ER DET SÅ J**LI VANSKELIG Å LESE DET STORE GULE SKILTET SOM SIER INDRE HAVN 5 KNOP?? Har båt i Arendal og her er det fritt fram. Hvor er politiet?? Ikke sett dem i hele sommer. Jeg har begynt min egen bittelille krig mot bølgebrytere og fartssyndere. Holder opp fem fingre og roper til synderne: 5KNOP HAR DU HØRT OM DET?? Til min store glede blir som regel de som hører meg røde i toppen, de slakker sjeldent ned men røde blir de. Har tenkt på å begynne å vinke veldig hardt slik at de kommer bort til meg for så å stille samme spørsmål. Måtte få det ut og hvis noen der ute føler seg truffet. TENK DERE OM!! I indre havn ligger det båter fortøyd.Det er kajakker og kanoer på vannet, små barn i små båter. I det hele tatt 5KNOP. Jeg skjønner ikke at det går an å ha så fryktelig dårlig tid når dere er på sjøen. Hilsen Irritert sørlending! Redigert 8.Juli.2008 av navar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 ER DET SÅ J**LI VANSKELIG Å LESE DET STORE GULE SKILTET SOM SIER INDRE HAVN 5 KNOP?? Kunne ikke vært mere enig. Merker at ferien har startet, for å si det sånn.... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Per Harald Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Et bidrag til denne tråden. Etter flere ganger å ha forsøkt å legge til for kvelden utenfor leia og ferdselsårer, er dette med stor hekksjø fra passerende båter en stor utfordring. Det som forundrer meg mest er når det er de faste hyttefolkene som er værstingene her. Jeg så meg litt lei på dette, så for å vekke oppmerksomhet fra de det gjaldt, når roping og gestikulering ikke virket, tok jeg med videokamera og kamera og åpenlyst filmet "episodene" Dette virket, men jeg måtte slutte da rederinnen truet med å reise hjem om jeg fortsatte. Det er så patetisk å se voksne båtførere komme i 5 knop sone i 30 knop gjennom et smalt sund med oppankrede båter. Så skal de f.....i meg vise "hensyn". Da slakker de av til mellom 15 og 19 knop med kjempebølger som resultat, så gir de på igjen når de har passert. Tror aldri de har snudd seg å sett hva som skjer bak båten. Det er sikkert godt ment, men om de hadde holdt 30 knop, når de allikevel bryter loven, så hadde bølgene vært til å leve med. God Sommer Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Veldig mange er ikke klar over hvor stor hekkbølge de lager. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Virkelig synd at ikke disse forskriftene finnes i samlet elektronisk form slik at man kunne ta de med på en PC eller skrive de ut med et rimelig tidsforbruk (sukk). Det er virkelig patetisk å se hvordan myndighetene klarer å gjemme disse reglene for å gjøre de minimalt tilgjengelige der hvor de trengs mest.... Det burde vært et minimumskrav at: -fartsbegrensningne lå oppdatert og korrekt inne på alle kart (papir og elektronisk) -fartsbegrensninger er merket (særlig der hvor de ikke er "naturlige") -at beskrivelsen av områdene er entydige uten å måtte hyre en lokal indianer (honør til Moss for bruk av entydige koordinater ) -at man enkelt kunne skrive ut alle begrensningene (fra nett) som gjelder et større område (gjerne med mulighet for kart som i visveg tjenesten etc.) Men, men - det er vel bedre å bruke skattepengene på andre gode formål - det her er jo bare kostnader som reduserer mulighetene for inntekter fra forelegg... Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 De fleste fartbegrensningne ligger hos kystverket her er linken til siden Ellers skal det være skilt der det er andre bestemmelser Ha en god båtsommer Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fluctus Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Joda - jeg har sett det Laluna - og de ligger på Lovdata og, men jeg syntes det er teit når: -Det er så mange dokumenter med flere klikk for å komme til informasjonen. Det er en betydelig jobb å skrive ut alle forskriftene som gjelder f.eks. Oslofjorden - og det gjør ihvertfall at man ikke gidder å sørge for å holde seg oppdatert -Flere av disse er overlappende hvor man må finlese hvilken som faktisk gjelder -En del av beskrivelsene fordrer en betydelig grad av lokalkunnskap. Det brukes stedsnavn som definitivt ikke står på alle de kartene jeg disponerer. Men, men - så er vel jeg både dum og lat da Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Veldig enkelt svar: Hold deg til under 8 knop der det er øyer med sund(f. eks. nordre del av Oslofjorden) og ved mindre avstand enn 150 meter fra land så går det nok bra For med er det veldig enkelt: 15 knop ut Drammensfjorden til Svelvik, deretter maks 8 knop ! (du er vel klar over dagens dieselpris) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
LALUNA II Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Veldig enkelt svar: (du er vel klar over dagens dieselpris) enkel leveregel det ja Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Astor Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Ny sesong og mange nye båtførere på sjøen. Få er kjent med at hver enkelt kommune har sine fartsbegrensninger rundt sin kystlinje og at båtfører plikter å sette seg inn i disse reglene. Rent lokalt her i Hurum ser jeg daglig fartøy går gjennom åpningen i jetteen på Hurum-siden i stor fart. Maks fart er 5 knop 150 meter fra land. Her syndes det stort. Politibåten har kretset i området i det siste og ser vel at her er det penger å håve inn til statskassen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Uglesett Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Det passerte endel raske båter over 30 fot I en fart av ca 25 knop bare 30 meter unna båtsiden i dag. Dessuten var det ikke langt til land heller. Hvorfor så dårlig tid når man er på sjøen. Hvis man starter litt før kan man roe ned eller er det simpelt hen så kjedelig å være i båten at man må grisekjøre? Det går så fort at man ikke rekker å styre baugen mot bølgene og kopper og kar raser i dørken. Amatører. https://www.nrk.no/ytring/norske-tilstander-til-sjos-1.13610064 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Bruker du mye tid på å "grave opp" gamle tråder? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lingefan Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Folk er forskjellig. Det handler ikke bestandig om å ha god eller dårlig tid. Min båt marsjer fint i f eks 30 knop og dersom jeg bestiller take away mat eller bord på restaurant er det kjekt å kunne rekke frem til dette og så kunne legge seg ønsket plass for å spise. Eventuelt for å rekke frem til havn langt unna for å kunne ligge i ro der lenge. Det er fint å kunne roe ned når man vil og gasse på når man vil. Å kjøre i plan 30 meter fra båtsiden på en stødig seilbåt er ikke grisekjøring og det er ofte ikke så dypt lenger unna. Båter tåler sjø og ved flere anledninger tar jeg igjen båter som ligger overalt i sundet. Det er dermed umulig å ta hensyn til de alle og noen kjører ofte slik at man ikke kan ta særlig hensyn. Man kan ikke gå inn og ut av plan hele tiden for å ta hensyn selv om det er gøy å akselerere. Min båt lager dessuten mindre bølger i 30 knop enn i 10 og 20 knop. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 UGLESETT skrev for 14 timer siden: Det passerte endel raske båter over 30 fot I en fart av ca 25 knop bare 30 meter unna båtsiden i dag. Dessuten var det ikke langt til land heller. Hvorfor så dårlig tid når man er på sjøen. Hvis man starter litt før kan man roe ned eller er det simpelt hen så kjedelig å være i båten at man må grisekjøre? Det går så fort at man ikke rekker å styre baugen mot bølgene og kopper og kar raser i dørken. Amatører. https://www.nrk.no/ytring/norske-tilstander-til-sjos-1.13610064 Den som ikke gjør sjøklart før en kaster løs, er i alle fall amatør... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.