Jump to content

Fartsgrense på sjøen


Tromsværing

Recommended Posts

Det er neppe mange i politiet som har behov for uniformen for å bekrefte ett eller annet psykologisk behov for seg selv.

 

Å være politmann i operativ tjeneste er slett ingen enkel jobb. Den som er dum nok til å gjøre den jobben vanskeligere, fortjener ikke annet enn å bli møtt med mindre sympati enn den som er rimelig hyggelig, forstandig og samarbeidsvillig. Ikke dermed sagt at man skal holde sin egen mening for seg selv, men MÅTEN man presenterer sitt forehavende på, vil nok kunne få avjørende betydning for hvordan man blir behandlet. Det erikkemer en rimelig, det, i grunnen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hva sier loven om fart og avstand når andre båter skal passeres (les : Kjøres forbi i en jæ...fart og så tett inntil som mulig ) og jo trangere steder jo bedre.

Har opplevd dette litt for ofte i sommer, sist gikk vi for motor vest for Austevold og nordover mot Pirholmen (trange steder). Der kom den ene brødboksen (unnskyld uttrykkene men jeg blir litt forba...)etter den andre, og alle for full maskin og skulle tydeligvis hjemover i en fei siden dette var søndag.

 

Heldigvis så veier båten vår over 5 tonn, og er en svært så stødig seilbåt på 10 m. men vi ble kastet omtull hver gang. Tenkte med gru på hva som kan skje med mindre båter !

 

OG, hvorfor er rimelig nye store FB båter overrepresentert når det gjelder denne typen kjøring :confused:

Synd at enkelte skal lage så mye kvalme :puke: for de som virkelig oppfører seg.

 

Det er nok mange som har fått for mye penger mellom hendene, kjøper seg flotteste båten på brygga og gir full gass for å vise hva de er god for, selv om den ikke blir lengre av den grunn..... :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Å være politmann i operativ tjeneste er slett ingen enkel jobb

Å kontrollere famliefedre som holder et par knop for mye er absolutt behaglig tjeneste. Det samme er å holde farskontoller på veiene og sjekke om førerne bruker bilbelte og ikke ringer i mobiltelefon. Utrolig at man må ha politiutdannelse for å utføre slik tjeneste.Denne kontrollvirksomheten skulle vært overført til statens Vegvesen og Kystvakten. Politiet har langt viktigere oppgaver å utfører hvor de glimrer i sitt fravær. En ryddeaksjon i politiet er påkrevet

Link to post
Share on other sites

Neida vi lovlydige har ingen problemer. Politiet består av en gammeldags mannskultur som har gått ut på dato. Mange innen etaten å tviholder på disse holdningene og er aktive i å videreføre dem til neste generasjon. Det er aldri hyggelig å bli kontrollert av politiet. Marginene er så små at nærmest alle blir lovbrytere, når de kontrollerer. Kontroll er politiets mest aktraktive tjeneste. Politiet jobbet hardt for å få bevilngninger så båtene kunne settes på vannet. Man kan stille seg spørsmålet om politiet tilstedeværelse har noe for seg. Områdene de skal kontrollere er så store at det bare skaper ytterligere ergrelser, som denne båteieren som har holdt et par knop for mye, Man ser ikke den samme iveren andre steder ?

Link to post
Share on other sites

Egentlig ikke. Men det er for naivt å tro at endel ikke får et "kick" ut av å gå med uniform, og kunne utøve makt over andre mennesker.

 

Egentlig er det systemet jeg er forbanna på. Jeg er lei av at det sys puter under kriminelle armer. Om polisen gidda å ta med seg smultringen og kaffekoppen bort fra veikanten i den hensikt å faktisk etterforske vinningskriminalitet i stedet, tror jeg flere ville begynne å sette pris på politiet igjen.

 

Mulig jeg er ektremt lett å terge opp på dette emnet, ettersom jeg har en kjeltring i nabolaget. Midten av femtiåra, aldri hatt verken jobb eller førerkort. Og han får styre på som han selv vil, uten forstyrrende politiinnslag. Jeg har tipsa snuten flere ganger om spritsalg, heleri og tyveri, men de har alltid hørt det før. Likevel foretar de seg ingenting.

 

Kanskje fordi vedkommende ikke føyer seg etter uniforma deres, og dermed får de intet kick?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Egentlig er det systemet jeg er forbanna på. Jeg er lei av at det sys puter under kriminelle armer. Om polisen gidda å ta med seg smultringen og kaffekoppen bort fra veikanten i den hensikt å faktisk etterforske vinningskriminalitet i stedet, tror jeg flere ville begynne å sette pris på politiet igjen.

Tror egentlig du skyter på feil hest. Jeg kjenner noen politifolk, med uniform, som ikke ble mobba som små, og de er nok ganske enig med deg når det gjelder putesying. Problemet er at det er andre enn politiet selv som syr putene!!!! Som med alt annet, vi får det vi betaler for. Gi politiet mere midler og de vil være i stand til å gjøre jobben de er ment å gjøre. Men er vi villige til det???? Ser ikke sånn ut spør du meg! Tror nok problemet ligger ett helt annet sted enn at politiet ikke "gidder".
Link to post
Share on other sites

Det står i avisa at det er stjålet en masse utemøbler fra en butikk nattestid. Hm, da kjørte det jo to biler med hver sin tilhenger opp til han i gata vår. Og sannelig, der står det masse nye møbler, likt bildet i avisa. "Ja, vi lurte på det", sier betjenten jeg snakker med. Og ingenting skjer.

 

Jeg har byggesøknad inne på en garasje som vil skjerme tomta vår i den retningen fyren holder til. Det liker han ikke, og har ved gjentatte anledninger fortalt meg at han skal skjære hue av meg og ungene mine. Dette sier han, mens ungene mine er til stede. Da ringer jeg politiet igjen. "Javel, hva vil du vi skal gjøre med det da...?" Ingenting skjer. Om jeg klappa til ham, da ble jeg sikkert lagt i jern.

 

Dagen etter fikk jeg fartsbot på tur til jobb. Rettferdig?

 

Snuten har vi for å passe på deg og meg. Yrkeskriminelle går fri. Og det er sikkert like lurt. Innen Nokas-saken er ferdig, vil etterforskning og rettsak ha kostet dobbelt så mye som hva utbyttet ble. Samme med Orderud-saken også, 100-vis av millioner blåst bort på etterforskning. De antatt skyldige ble fengslet på indisiene som forelå uka etter trippeldrapet. Valuta for pengene?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det er andre enn politiet selv som syr putene!!!!

 

Nå begynner diskusjonen å bli alle tiders gøy :yesnod: So........e må jo ha noe å gjøre de og ?

Jeg er helt enig med Sigurd. Mye av problemet er at alt for få mennesker er villig til å stå frem for å få tatt kjeltringene. Og jeg kjenner flere politifolk og politijurister som ikke ble mobbet som barn og er som de fleste andre av oss.

Link to post
Share on other sites

Dagen etter fikk jeg fartsbot på tur til jobb. Rettferdig?

 

Ja. Du brøt fartsgrensa så hva hadde ventet da? Ingen bot fordi naboen er en fæl fyr ?

At politiet tilsynelatende ikke gjør noe betyr ikke nødvendigvis at de ikke holder øye med hva som foregår. Kanskje de har større saker de prøver å henge på fyren og at de lar tiden jobbe for seg.

Link to post
Share on other sites

Gi politiet mere midler og de vil være i stand til å gjøre jobben de er ment å gjøre. Men er vi villige til det???? Ser ikke sånn ut spør du meg! Tror nok problemet ligger ett helt annet sted enn at politiet ikke "gidder".

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg er helt enig med Sigurd. Mye av problemet er at alt for få mennesker er villig til å stå frem for å få tatt kjeltringene. Og jeg kjenner flere politifolk og politijurister som ikke ble mobbet som barn og er som de fleste andre av oss.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, mine herrer! Dette ble for enkelt!!

 

Greit nok, i en viss grad er det riktig hva dere sier. Men sannelig er det grunn til å kritisere politiet for sedat sendrektig likegladhet også!

 

Kjenner til en høyst respektert kar som gikk til polititet og forklarte om hvordan narkotika ble omsatt via et offentlig toalett et sted. En helt konkret, presis sak. Politiet gad ikke løfte en finger for å stoppe dette!

 

Et sted hvor jeg tidligere hadde båten min i opplag for 10 år siden var det en natt innbrudd i ca. 10 båter. Fra enkelte båter ble det stjålet eller gjort hærverk for en 30 - 50 tusen kroner. De hadde også vært i båten min. Noen hadde et sted etterlatt meget klare, tydelige fingeravtrykk. Ingen annen skade enn at låsen til kahytten var brutt opp. Jeg anmeldte dette, i anmeldelsen sa jeg klart fra om fingeravtrykkene. Jeg sa at politiet kunne bare ringe meg, stort sett kunne jeg møte opp til hvilken som helst tid slik at en etterforsker kunne ta vare på fingeravtrykkene. Jeg fikk forsikringer om at jeg ville bli kontaktet. Jeg så ikke snurten av en politimann. Jeg var innom politistasjonen og purret på dette tre ganger.

 

Hva sier så de godtroende til dette? :sleep::sleep::sleep:

Link to post
Share on other sites

Kanskje de har større saker de prøver å henge på fyren og at de lar tiden jobbe for seg.

<{POST_SNAPBACK}>

I så fall har de venta i 35 år. Fyren er tatt tidligere for både det ene og det andre (tror det er 10 år siden...?), men slipper ut samme dagen. Soningsudyktig, heter det.

 

Det morsomste er at han har analog trådløstelefon. Jeg har mange timer opptak av ditt og datt, men det skal jeg slette. For det er jo kriminelt å besitte slikt materiale...

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Tja, mine herrer! Dette ble for enkelt!!.............................

.................................

 

Hva sier så de godtroende til dette? :sleep:  :sleep:  :sleep:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, det mener du!

 

Kan ikke se så mye konstruktivt i det du skriver. Kun at det ser ut for at du har gjort deg opp ei mening pga kanskje mange enkeltsaker.

 

Hele tråden gir inntrykk av at det er noe dritt at politiet ikke gjør jobben sin.... og det er noe dritt når de gjør den også!!!

 

Vi som har tiltro til politet får bare leve med at vi er "godtroende".

Link to post
Share on other sites

Tja, det mener du!

 

Kan ikke se så mye konstruktivt i det du skriver. Kun at det ser ut for at du har gjort deg opp ei mening pga kanskje mange enkeltsaker.

 

Hele tråden gir inntrykk av at det er noe dritt at politiet ikke gjør jobben sin.... og det er noe dritt når de gjør den også!!! 

 

Vi som har tiltro til politet får bare leve med at vi er "godtroende".

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, i de sakene jeg har referert mener jeg at politiet gjorde en meget slett og kritikkverdig innsats, i den grad de gjorde noe som helst. I ettertid da jeg tok opp mangelen på reaksjon på anmeldelsen min fikk jeg en formell beklagelse uten noen form for forklaring eller bortforklaring, om man vil

 

Jeg skulle like å se noen som er villig til å forsvare politiet i de to tilfellene jeg har nevnt! Jeg har flere eksempler, men jeg synes disse to tilfellene illustrerer poenget.

 

Den som i ett og alt har full tiltro til politiet synes jeg er godtroende. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at politiet gjør en meget god jobb, egentlig over mine forventninger når jeg ser rammebetingelsene de arbeider innenfor. Dette til tross for at jeg inni meg (og av og til kommer det også til uttrykk overfor mine omgivelser) hyler etter mer innsats fra politi i forskjellige sammenhenger. Jeg skulle også gjerne hatt mer synlig politi i gatene, sjøen og samfunnet forøvrig.

 

Noen av dere skeptikere : har dere fra tid til annen hatt forferdelig mye å gjøre ? Da regner jeg med at dere måtte foreta prioriteringer for hva som var viktig å gjøre først ? Dette gjør politiet. Hvorfor skal vi da gjøre dem til hoggestabbe når vi selv ikke er spor bedre ??????

 

For at alle (lovlydige) skal bli fornøyd, må vi heller se oppover i systemet. Hvis vi på et eller annet vis kan påvirke våre myndigheter til mere bevilgninger og bedre rammebetingelser, ja da har vi selv vært med på å gjøre vår hverdag slik vi selv ønsker det, nemlig at de får anledning til å prioritere "mindre alvorlige forbrytelser" som innbrudd, tyverier etc.....

 

Nå håper jeg forøvrig at det er i orden for trådstarter dette her, for nå er vi vel egentlig på viddene i forhold til emnets egentlige innhold.......

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette litt typisk norsk da (og kanskje svensk og dansk for alt hva jeg vet)? En fartsovertredelse er lett å måle, det er angitt klare grenser, og resultater uteblir ikke. Det samme med skatt på vanlige inntekter, eller en trygdemottaker som sniker seg litt ekstra. Lett å måle, lett å straffe, og så angår dette vanlige folk. Verre da med de store ting, de store skatteunndragelser, med advokatkobbel som heiagjeng, eller en NOKAS-sak. Langt vanskeligere å måle, vanskeligere å få oversikt over. REsultater sitter lenger inne, og er følgelig mer anstrengende å arbeide med.

 

Jeg fikk et forelegg for fartsovertredelse for et par år siden, 63 i 50-sone (gammel 60-sone) ikke i villastrøk, langt unna skoler, på kvelden. Hele "køen" ble vinket inn. Jeg kunne ikke annet enn å akseptere selvsagt, men jeg tillot meg å spørre konstabelen om han trodde at han nå hadde gjort veiene tryggere med sin handling? Han svarte ja, og jeg repliserte: der tar du feil! Han så bare dumt på meg, og jeg fortsatte med mitt ærend etter å ha underskrevet.

 

Noen ganger kjører jeg for fort, andre ganger under fartsgrensen.

 

Litt skjønn bør overlates til sjåfører også, og til båtførere. Et hyggelig smil, en god dialog, en liten foklaring på hvorfor de mener at jeg bør handle annerledes kan også være en bra ting.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

. Jeg anmeldte dette, i anmeldelsen sa jeg klart fra om fingeravtrykkene. Jeg sa at politiet kunne bare ringe meg, stort sett kunne jeg møte opp til hvilken som helst tid slik at en etterforsker kunne ta vare på fingeravtrykkene. Jeg fikk forsikringer om at jeg ville bli kontaktet. Jeg så ikke snurten av en politimann. Jeg var innom politistasjonen og purret på dette tre ganger.

Den gang det var innbrudd i Worses Viksund 27 kom politiet på 20 min. To hyggelige, pene og dannete unge politikvinnemennesker. Fingeravtrykkene ble sikret, fotos tatt og anmeldelse mottatt. Så Worse er godt fornøiet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Neida vi lovlydige har ingen problemer. Politiet består av en gammeldags mannskultur som har gått ut på dato. Mange innen etaten  å tviholder på disse holdningene og er aktive i å videreføre dem til neste generasjon. Det er aldri hyggelig å bli kontrollert av politiet. Marginene er så små at nærmest alle blir lovbrytere, når de kontrollerer. Kontroll er politiets mest aktraktive tjeneste. Politiet jobbet hardt for å få bevilngninger så båtene kunne settes  på vannet. Man kan stille seg spørsmålet om politiet tilstedeværelse har noe for seg. Områdene de skal kontrollere er så store at det bare skaper ytterligere ergrelser, som denne båteieren som har holdt et par knop for mye, Man ser ikke den samme iveren andre steder ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det blir ofte slik at uansett hva politet gjør eller ikke gjør så blir de kritsert. Hvis de reagerer på en overtredelse blir det galt, og hvis de lar være å gjøre noe blir det også galt. Jeg er glad jeg ikke jobber i politiet.

Redigert av kona til hg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den gang det var innbrudd i Worses Viksund 27 kom politiet på 20 min.  To hyggelige, pene og dannete unge politikvinnemennesker.  Fingeravtrykkene ble sikret, fotos tatt og anmeldelse mottatt.  Så Worse er godt fornøiet.

<{POST_SNAPBACK}>

Med Skipper_Worses suverene dametekke kan man jo ikke vente annet. :yesnod:

 

De ga seg vel ikke før de hadde tatt bilde av ham og sikret seg avtrykk av alle hans fingre og tær, kan jeg tenke meg! Det må ha vært litt av en stund ombord i Viksunden! :lol:

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med Skipper_Worses suverene dametekke kan man jo ikke vente annet. :yesnod:

 

De ga seg vel ikke før de hadde tatt bilde av ham og sikret seg avtrykk av alle hans fingre og tær, kan jeg tenke meg! Det må ha vært litt av en stund ombord i Viksunden! :lol:

:lol::lol::lol::lol: ROTFLMAO

 

Den der må kvalifisere til årets beste kommentar. Meget elegant!! :flag:

PanPan, jeg kommer til å foreslå deg til neste Nobels fredspris. Mer slik godlynt humor i verden, så får vi slutt på krig og annen dævelskap.

 

Verst av alt er at kommentaren er riktig ganske langt på vei ... begge to insisterte på å få være med om bord, og de tok såkalte "klageravtrykk" med nennsom, myk hånd og feminin finesse. :blush:

 

Jeg har visst ennå ikke somlet meg til å fortelle disse detaljene til QB, som stadig forundrer seg over mitt gode forhold til det kongelige norske ridende politi.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...