Jump to content

Fartsgrense på sjøen


Tromsværing

Recommended Posts

Det er fordi de er på Sørlandet om sommeren.. :wink:

 

Men til du som sier: "Altså. jeg sier et båtførerbevis, og det bør være mulig å forstå ut fra det jeg skriver at jeg ikke nødvendigvis mener dagens båtførerbevis. Dersom du neste gang gidder å lese hva folk skriver, FØR du tar strupetak, så kanskje du får andre tilbakemeldinger".

Jeg tråkket tydeligvis DEG på tærne... Det var ikke meningen, men når du sier "et" båtførerbevis, så må jeg jo gå ut i fra at du mener det som faktisk finnes... :smash:

Du tråkker nok ikke meg på tærne nei.

Jeg har null form for båtførerbevis eller annet papir på at jeg er kompetent til å føre båten.

Etter 10-12år erfaring skal jeg nok klare meg greit :)

Link to post
Share on other sites

Men det kan da ikke være så fryktelig vondt å holde igjen litt på farten vel? I så fall får folk heller gå på utsiden av Jeløya etter min mening. Der er det jo fri fart. Hvis man ikke har tålmodighet til å slakke av litt på farten av og til, bør man kanskje tenke seg litt om hva man egentlig driver med. Båtliv er etter min mening litt mere enn å komme fortest mulig frem fra A til B.

Interessant dette med "områder med fri fart" og hvordan man skal forholde seg til dette. Et eksempel, Drøbaksundet. Sundet er vel boritmot 1 nm bred. En vakker sommerdag kan det være temmelig mange båter der. Det påfallende er at trafikken er spredt utover hele sundet, det kjøres både på babord/styrbord av og midt i sundet og i alle fartsområder.

 

Min tanke er at jeg bør kunne legge meg mot midten av leia, på styrbord side, og kunne benytte meg av min marsjfart på 20-25 knop med dertil hekksjø og med god samvittighet. Saktegående båter som kjører i denne delen av leia bør da akseptere at de vil måtte bli utsatt for noe sjø fra forbipasserende trafikk (man skal selvsagt ikke passere dem med mindre enn 30-40 meters avstand).

 

"Båtliv er etter min mening litt mere enn å komme fortest mulig frem fra A til B." Ja, enig det. Men, på den annen side så kan det være grunner til noen vil bruke båtens fartspotensiale, selv om man selv har god tid og vil lunke av gårde i et bedagelig tempo. Den som kjører fort må selvsagt ta hensyn til sine omgivelser. På den annen side må ogå den som kjører sakte ta hensyn andre. Ellers blir det som å ligge i venstre fila på motorveien, i 60 km/t, og irritere seg over bilene bak som blinker og tuter og som "har det så forferdelig travelt, nå som det er midt i ferien".

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Interessant dette med "områder med fri fart" og hvordan man skal forholde seg til dette. Et eksempel, Drøbaksundet. Sundet er vel boritmot 1 nm bred. En vakker sommerdag kan det være temmelig mange båter der. Det påfallende er at trafikken er spredt utover hele sundet, det kjøres både på babord/styrbord av og midt i sundet og i alle fartsområder.

 

Min tanke er at jeg bør kunne legge meg mot midten av leia, på styrbord side, og kunne benytte meg av min marsjfart på 20-25 knop med dertil hekksjø og med god samvittighet. Saktegående båter som kjører i denne delen av leia bør da akseptere at de vil måtte bli utsatt for noe sjø fra forbipasserende trafikk (man skal selvsagt ikke passere dem med mindre enn 30-40 meters avstand).

Altså, du forstår at enkelte båter faktisk er nødt til å krysse frem og tilbake i sundet? (Det er som regel vind sørfra, og skal man da ut fjorden må man krysse for å komme noen vei.)

 

Forøvrig er det vel ikke separasjonslinje i Drøbaksundet heller (derimot et aktsomhetsområde eller hva det nå heter).

Både sør og nord for Drøbaksundet er det separasjonslinje som alle skal forholde seg til i så stor grad som mulig (og småbåter skal da holde langt mot styrbord i leia)

Link to post
Share on other sites

Midtleia i Drøbaksundet er for "fri" fart å regne. Det vil være temmelig håpløst å sakke ned hver gang man møter en seiler som krysser eller et annet saktegående fartøy som holder seg midt i leia.

 

Med Elwaroen holdt jeg alltid kurs nære land for å unngå den værste rulligen fra de med store hekkbølger.

 

 

Når det gjelder Mossesundet så setter kanalbrua sin begrensning for hvor store båter som kan passere. Dermed slipper vi som går kanalløpet å få de store hekkbølgene i Mosesundet.

 

I og med at det er felre småbåthavner i sundet sier det seg selv at man må vente med å sette opp farten til man har passert Rosnes.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Altså, du forstår at enkelte båter faktisk er nødt til å krysse frem og tilbake i sundet? (Det er som regel vind sørfra, og skal man da ut fjorden må man krysse for å komme noen vei.)

Etter noen tiår på sjøen har jeg faktisk registrert at seilbåter ikke klarer å seile rett mot vinden. Dermed tok jeg det for gitt at også andre var klar over det, og unlot å påpeke at det er naturlig å møte seilere "både hist og her".

 

Poenget jeg forsøkte å få fram, var at man i deler av fjorden må akseptere bølger fra passerende båter. Og særlig om man velger å farte i en saktegående båt, i et område hvor det er naturlig at hurtiggående båter kjører. I slike tilfeller blir det patetisk å skrike "grisekjøring". (forutsetter selvsagt at passering gjøres på rimelig avstand).

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Etter noen tiår på sjøen har jeg faktisk registrert at seilbåter ikke klarer å seile rett mot vinden. Dermed tok jeg det for gitt at også andre var klar over det, og unlot å påpeke at det er naturlig å møte seilere "både hist og her".

 

Poenget jeg forsøkte å få fram, var at man i deler av fjorden må akseptere bølger fra passerende båter. Og særlig om man velger å farte i en saktegående båt, i et område hvor det er naturlig at hurtiggående båter kjører. I slike tilfeller blir det patetisk å skrike "grisekjøring". (forutsetter selvsagt at passering gjøres på rimelig avstand).

Mvh. BEG

Hele problemet er jo at det er mange som ikke følger det du skriver i parentesen..

Folk kjører som duster, jeg opplevde selv i sommer opptil flere ganger at store båter av merket Princess, og forsåvidt også Fairline endret kurs slik at de gikk alt fra 5 til 15 meter klar av baugen min.

I det ene tilfellet hadde jeg holdt stø kurs i halvannen time, og møtte etterhvert en stor jævel av en Princess (rundt 50 fot)..

Denne Princessdusten valgte å gjøre en manøver som krysset min kurs, og det kun rundt 5-10 meter foran min båt..

 

Det som virkelig er ille er dog ikke hans oppførsel, men at det er mange med tilsvarende oppførsel der ute.

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager , Anonym, men denne historien er altfor fantastisk til at jeg får til å tro på den.

 

Du påstår at du i løpet av en eneste sommer skal ha opplevd ”opptil flere ganger at store båter av merket Princess, og forsåvidt også Fairline endret kurs slik at de gikk alt fra 5 til 15 meter klar av baugen min”.

 

Påstår du virkelig at de skifter kurs for å plage deg?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Anonym er nok ikke alene om å oppleve dette. Har også opplevd lignende episoder flere ganger.

Seilbåter er fine å styre mot (av en eller annen grunn)

 

Før irriterte jeg meg noe j... over slike manøvrer, men nå har jeg gitt opp å bry meg om det. Bare å innse at slik er det. Lite man kan gjøre med det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Anonym er nok ikke alene om å oppleve dette.

Det er han såvisst ikke, selv om jeg ikke henger meg opp i hvilke båtmerker tomsingene har. Det virker som noen har en underlig trang til å manøvrere rundt, mellom eller foran noe, samme hva det er, etter å ha kjørt en stund i åpent farvann. :headbang:
Link to post
Share on other sites

Jeg beklager , Anonym, men denne historien er altfor fantastisk til at jeg får til å tro på den.

 

Du påstår at du i løpet av en eneste sommer skal ha opplevd ”opptil flere ganger at store båter av merket Princess, og forsåvidt også Fairline endret kurs slik at de gikk alt fra 5 til 15 meter klar av baugen min”.

 

Påstår du virkelig at de skifter kurs for å plage deg?

 

Mvh Bern

Ser ikke bort fra at Anonym kan ha opplevd slikt. Det finnes dessverre en del som det gror horn i panna på, og som føler det godt å utføre slike stunt (dessuten helt uten konsekvenser fordi den forulempede ikke kan få tak i vedkommende)

 

Men, når det er sagt må våre kjære seilervenner innrømme at også ombord i seilbåter finnes samme type mennesker. Har som andre opplevd at seilere som krysser min kurs, slår og dermed tvinger meg opp i en situasjon med en betydelig unnamanøver. Om seileren hadde valgt å vente 10-15 sekunder med å slå, kunne man passert hverandre uten noe problem.

Overholder selvsagt min vikeplikt også i slike sitasjoner, men vektlegger da i mindre grad regelen om å passere på god avstand for å ungå ubehag med hekkbølgene.

 

Tror at de aller fleste kapteiner er omtenksomme folk, som selvsagt også gjør feilbedømninger. Det blir uheldig at man stigmatiserer enkelte båteiere (FB-båter, Princess etc.) fordi det også der finnes enkelte duster.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke bort fra at Anonym kan ha opplevd slikt. Det finnes dessverre en del som det gror horn i panna på, og som føler det godt å utføre slike stunt (dessuten helt uten konsekvenser fordi den forulempede ikke kan få tak i vedkommende)

 

Men, når det er sagt må våre kjære seilervenner innrømme at også ombord i seilbåter finnes samme type mennesker. Har som andre opplevd at seilere som krysser min kurs, slår og dermed tvinger meg opp i en situasjon med en betydelig unnamanøver. Om seileren hadde valgt å vente 10-15 sekunder med å slå, kunne man passert hverandre uten noe problem.

Overholder selvsagt min vikeplikt også i slike sitasjoner, men vektlegger da i mindre grad regelen om å passere på god avstand for å ungå ubehag med hekkbølgene.

 

Tror at de aller fleste kapteiner er omtenksomme folk, som selvsagt også gjør feilbedømninger. Det blir uheldig at man stigmatiserer enkelte båteiere (FB-båter, Princess etc.) fordi det også der finnes enkelte duster.

Jada, du har rett.. det er duster i begge leire, og man bør selvsagt ta hensyn til andre i den grad det er mulig, uavhengig av hvem som har vikeplikt.

 

Men det er nå engang slik at enkelte båtmerker tiltrekker seg duster i større grad enn andre..

Link to post
Share on other sites

Jøss ! Hvordan vil du begrunne den påstanden lurer jeg på ?

La oss ganske enkelt trekke paraleller til biler.

Det er et faktum at en del bilmerker er statusmerker.

Statusmerkene er det slik at en del folk kjøper kun for å få statussymbolet, disse folkene er ofte ikke av de skarpeste knivene i skuffen.

Det fører til idiotoppførsel osv. (ligge 2 meter bak bilen foran i 110km/t og sånt)

 

På vannet har vi akkurat det samme (med unntak av det å ligge rett bak, er jo som regel plass til å passere..)

Statusmerkene er det som merker det på vannet også.

Link to post
Share on other sites

La oss ganske enkelt trekke paraleller til biler.

Det er et faktum at en del bilmerker er statusmerker.

Statusmerkene er det slik at en del folk kjøper kun for å få statussymbolet, disse folkene er ofte ikke av de skarpeste knivene i skuffen.

Det fører til idiotoppførsel osv. (ligge 2 meter bak bilen foran i 110km/t og sånt)

 

På vannet har vi akkurat det samme (med unntak av det å ligge rett bak, er jo som regel plass til å passere..)

Statusmerkene er det som merker det på vannet også.

Akkurat, det er derfor de vrimler rundt hekken på båten min :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Enhver er lykkelig i sin tro. Jeg er grunnleggende uenig med deg men har null energi til å diskutere emnet. :cheers:

 

:lol::lol: Kan jeg overta Thor :lol::lol:

 

Anonym. Beklager, men jeg deler ikke din oppfatning. Du er meget konsekvent i dine uttalelser, noe som er svært uheldig, da det slettes ikke er slik du gir uttrykk for. Det er nå en gang slik i dag at alle forskjellige typer mennesker enten kjører fairline, princess, mercedes, porche, etc., det som det kommer an på, er utlånskåtheten til bankene.

 

Å si at princesseiere er likt folkeslag når det gjelder oppførsel til vanns er så feil som det går an å få blitt. Jeg har møtt mange hensynsfulle princesseiere, fairlineeiere etc., men selvsagt finnes der enkelte innimellom som slettes ikke skulle hatt båt. Men å skjære alle over en kam er feil.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Kan jeg overta Thor :lol::lol:

 

Anonym. Beklager, men jeg deler ikke din oppfatning. Du er meget konsekvent i dine uttalelser, noe som er svært uheldig, da det slettes ikke er slik du gir uttrykk for. Det er nå en gang slik i dag at alle forskjellige typer mennesker enten kjører fairline, princess, mercedes, porche, etc., det som det kommer an på, er utlånskåtheten til bankene.

 

Å si at princesseiere er likt folkeslag når det gjelder oppførsel til vanns er så feil som det går an å få blitt. Jeg har møtt mange hensynsfulle princesseiere, fairlineeiere etc., men selvsagt finnes der enkelte innimellom som slettes ikke skulle hatt båt. Men å skjære alle over en kam er feil.

Mener du altså at konsentrasjonen av idioter er like liten blant Princess og Fairlineeierene (og enkelte andre merker) som den er blant eiere av båter som den du har?

 

Isåfall konkluderer jeg med at vi er dypt uenige i denne saken.

 

OG nei, jeg har aldri sagt at alle eiere av Princess og Fairline er dårlige sjømenn som ikke viser hensyn, jeg har derimot sagt at det virker som det er en større prosentandel idioter blant de enn mange andre.

Jeg har jo tross alt tilbragt en del timer ombord på noen store Princesser selv.. (riktignok ikke så små som 50 fot da. )

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi må slå fast at det er tre grunnleggende irritasjonsmomenter i forbindelse med fart og båt som ikke er direkte relatert med ”misunnelse”.

 

1. Ubehagelige hekkbølger som følge av fart.

2. Fart som kan skape farer i forhold til kollisjoner.

3. Støy

 

Støy synes jeg vi må tåle under forutsetning av at noen ikke driver med utpreget lekekjøring over tid i umiddelbar nærhet av havn/ankringsplass.

 

Det er i utgangspunktet god plass på sjøen og derfor synes jeg ikke fart skaper noen overhengende fare i forbindelse med kollisjoner, med unntak av i havneområder, ved regatta eller andre situasjoner som gir stor tetthet av båter. Dette forutsetter selvfølgelig at føreren følger med. Jeg skulle likt å se en fører som kjører i +20 knop uten å følge med.

 

Hekkbølger er en sak for seg. Ved gjestehavna på Aker brygge i Oslo går Nesoddferja hele tiden med en fart på 7- 13 knop ca. 100 meter fra brygga. Båtene på gjestebrygga gynger som bare det og i enkelte tilfeller spruter vannet opp på bryggene. Politiet bryr seg ikke.

 

Jeg lå ved en brygge på Ulvøya. Det blåste litt så bølgene var ca. 30cm. Det var dårlig vær så vi var alene på sjøen. Da kom det en GH14 kjørende i ca +12 knop. For meg spilte det ingen rolle, tilnærmet 0 bølger, god avstand og båten var alene på sjøen, men så dukket politibåten opp.

 

Den kom i +15 knop, passerte meg på 30 meters avstand og laget bølger så båten min virkelig slo mot brygga. Til min store forundring stoppet de GH og i kikkerten så jeg at de skrev ut bot.

 

Hvor er logikken?

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle likt å se en fører som kjører i +20 knop uten å følge med.

 

Hekkbølger er en sak for seg. Ved gjestehavna på Aker brygge i Oslo går Nesoddferja hele tiden med en fart på 7- 13 knop ca. 100 meter fra brygga. Båtene på gjestebrygga gynger som bare det og i enkelte tilfeller spruter vannet opp på bryggene. Politiet bryr seg ikke.

 

Jeg lå ved en brygge på Ulvøya. Det blåste litt så bølgene var ca. 30cm. Det var dårlig vær så vi var alene på sjøen. Da kom det en GH14 kjørende i ca +12 knop. For meg spilte det ingen rolle, tilnærmet 0 bølger, god avstand og båten var alene på sjøen, men så dukket politibåten opp.

 

Den kom i +15 knop, passerte meg på 30 meters avstand og laget bølger så båten min virkelig slo mot brygga. Til min store forundring stoppet de GH og i kikkerten så jeg at de skrev ut bot.

Det ganske enkelt bare kryr av de folka som holder 20knop ++ uten å følge særlig godt med.

 

Forøvrig, ring alltid havnepolitiet når de oppfører seg sånn, eller kall de opp på VHFen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...