Jump to content

Fartsgrense på sjøen


Tromsværing

Recommended Posts

 

 

Frem til detn grønne staken ved Mosseelva er det greit - deretter blir det laaangt frem til Rossnestangen. Men med tanke på båthavna til Geir Frode holder vi ut helt frem. Og 5 knop er bedre enn 4 knop. Men det blir litt uvant med grense på Sydsiden av kanalen. Det som er bra er at dette nå endelig reguleres på en skikkelig måte og at det kommer inn i de lokale politivedtektene. Da blir det enklere å respektere grensene for alle


Nå ser det endelig ut til at det har skjedd noe med fartsgrensene i Mossesundet! Selv om det har tatt laaaang tid.
Jeg gjengir hele lovteksten, slik at ingen skal være i tvil om at det nå er innført 5-knops grense i Mossesundet. :wink:

Forskrift om fartsbegrensning i sjøen, sjøkart nr. 3 og 482, Moss kommune, Østfold.
Fastsatt av Moss havnestyre 22. februar 2006 med hjemmel i Moss bystyres delegeringsvedtak 11. oktober 2005, forskrift 19. juni 2003 nr. 748 om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø § 3 første ledd, gitt med hjemmel i lov 8. juni 1984 nr. 51 om havner og farvann m.v. § 6 annet ledd. Stadfestet av Kystdirektoratet 6. februar 2007 med hjemmel i forskrift 19. juni 2003 nr. 748 om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø § 3 første ledd.

§ 1. Fartsbegrensning

5 knop er høyeste tillatte hastighet i følgende farvann:

a) I Moss havn avgrenset i sør av en rett linje fra foten av moloen i vest i Fiskebåthavn (posisjon 59 ° 25,75 ' N, 010 ° 38,80 ' Ø) og sørøst til sørspissen av Moss havns sydligste kai Klakken (posisjon 59 ° 25,49 ' N, 010 ° 39,38 ' Ø), og avgrenset i nord av en rett linje fra Rossnestangen (posisjon 59 ° 26,79 ' N, 010 ° 39,51 ' Ø) og rett øst til fastlandet på andre siden (posisjon 59 ° 26,79 ' N, 010 ° 40,09 ' Ø).
b) I Kambobukta innenfor en rett linje fra det sørligste punkt på Stykkås (posisjon 59 ° 28,58 ' N, 010 ° 41,18 ' Ø) og til det nordligste punkt på pynten ved innløpet til Kambobukta (posisjon 59 ° 28,46 ' N, 010 ° 41,01 ' Ø).

§ 2. Unntak

Forskriften gjelder ikke for

a) Forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,
b) fartøyer med lege om bord,
c) fartøyer i sjøredningstjenesten,

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

§ 3. Dispensasjon

Kommunestyret kan gi dispensasjon fra forskriftens bestemmelser. Dispensasjon kan bare skje etter begrunnet søknad. Dispensasjon skal videre bare skje i særlige tilfeller og det skal legges vekt på at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade for andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg, badende, eller omgivelsene for øvrig.

Dispensasjonen skal gjøres tidsbegrenset.

Kommunestyret kan delegere myndighet etter første ledd til havnestyret.

Innvilgelse eller avslag på søknad om dispensasjon kan påklages. Kystdirektoratet er klageinstans for vedtaket truffet av kommunestyret eller havnestyret.

§ 4. Straff

Forsettlig eller uaktsom overtredelse av forskriften her, og enkeltvedtak gitt i medhold av den, straffes med bøter etter § 28 i lov 8. juni 1984 nr. 51 om havner og farvann for så vidt overtredelsen ikke rammes av strengere straffebestemmelse.

§ 5. Ikrafttredelse

Forskriften trer i kraft 1. mars 2007.




Her er forøvrig link til loven

Så nåde den som bryter fartsgrensen i sundet nå! :lol:
Link to post
Share on other sites

§ 2. Unntak

 

Forskriften gjelder ikke for

 

b) fartøyer med lege om bord,

Hmmm.... Skulle ønske jeg var lege... :lol: Men seriøst; hvis man er lege, kan man faktisk med loven i hånd, kjøre som man vil... :rolleyes: Burde nok vært spesifisert litt bedre ja...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Det har da vært fem knop der før? Eller var det 4?

 

Skiltet på Rosnestangen har hatt klar tekst om dette.

Jo, det stemmer at det står skilt på Rosnestangen, Astor. Har ikke sett etter nå, men regner med at det står der fortsatt, og at 4-tallet er byttet med et 5-tall nå.

Men det har vel egentlig bare vært en anmodning om å holde max 4 knop, hvis jeg kan kalle det det. Politiet har ikke hatt hjemmel i lovverket til å slå ned på fartsbøllene før nå.

 

Det er visstnok varslet utvidete kontroller der også, så det er bare å skjerpe seg fra nå... :wink:

Link to post
Share on other sites

Ikke alltid like greit å vite hvilken fartsgrense som gjelder i området en ferdes i.

Jeg prøvde meg for en tid tilbake å foreslå for kystverket å kopiere svenskene sitt merkesystem for fartsgrenser til sjøs. :flag_sw: Merkingen hos søta bror er jo hakket bedre enn hos oss. Store skilt med kun et 5 tall der det er 5 knop max fart.

 

Det kom selvfølgelig ikke noe svar fra kystverket..

 

Så da skal vi inn på internett for å sjekke hvilke fartsgrenser som gjelder i dag, merke dette på våre papirkart, og være lovlydige. Selv om statens kartverk blir kjappere å føre opp nye fartsgrenser i kartene raskere hjelper jo ikke dette for de som har gamle kart.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Måtte søke i forumet etter fart og bølgeslag.

 

ER DET SÅ J**LI VANSKELIG Å LESE DET STORE GULE SKILTET SOM SIER INDRE HAVN 5 KNOP??

 

Har båt i Arendal og her er det fritt fram. Hvor er politiet?? Ikke sett dem i hele sommer.

Jeg har begynt min egen bittelille krig mot bølgebrytere og fartssyndere.

Holder opp fem fingre og roper til synderne: 5KNOP HAR DU HØRT OM DET??

 

Til min store glede blir som regel de som hører meg røde i toppen, de slakker sjeldent ned men røde blir de.

 

Har tenkt på å begynne å vinke veldig hardt slik at de kommer bort til meg for så å stille samme spørsmål.

 

Måtte få det ut og hvis noen der ute føler seg truffet. TENK DERE OM!! I indre havn ligger det båter fortøyd.Det er kajakker og kanoer på vannet, små barn i små båter. I det hele tatt 5KNOP.

 

Jeg skjønner ikke at det går an å ha så fryktelig dårlig tid når dere er på sjøen.

 

Hilsen Irritert sørlending! :headbang:

Redigert av navar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et bidrag til denne tråden.

 

Etter flere ganger å ha forsøkt å legge til for kvelden utenfor leia og ferdselsårer, er dette med stor hekksjø fra passerende båter en stor utfordring. Det som forundrer meg mest er når det er de faste hyttefolkene som er værstingene her. Jeg så meg litt lei på dette, så for å vekke oppmerksomhet fra de det gjaldt, når roping og gestikulering ikke virket, tok jeg med videokamera og kamera og åpenlyst filmet "episodene" Dette virket, men jeg måtte slutte da rederinnen truet med å reise hjem om jeg fortsatte. :smash:

 

Det er så patetisk å se voksne båtførere komme i 5 knop sone i 30 knop gjennom et smalt sund med oppankrede båter. Så skal de f.....i meg vise "hensyn". Da slakker de av til mellom 15 og 19 knop med kjempebølger som resultat, så gir de på igjen når de har passert. :headbang: Tror aldri de har snudd seg å sett hva som skjer bak båten. Det er sikkert godt ment, men om de hadde holdt 30 knop, når de allikevel bryter loven, så hadde bølgene vært til å leve med.

 

God Sommer :flag:

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Virkelig synd at ikke disse forskriftene finnes i samlet elektronisk form slik at man kunne ta de med på en PC eller skrive de ut med et rimelig tidsforbruk (sukk). Det er virkelig patetisk å se hvordan myndighetene klarer å gjemme disse reglene for å gjøre de minimalt tilgjengelige der hvor de trengs mest....

 

Det burde vært et minimumskrav at:

-fartsbegrensningne lå oppdatert og korrekt inne på alle kart (papir og elektronisk)

-fartsbegrensninger er merket (særlig der hvor de ikke er "naturlige")

-at beskrivelsen av områdene er entydige uten å måtte hyre en lokal indianer (honør til Moss for bruk av entydige koordinater :flag: )

-at man enkelt kunne skrive ut alle begrensningene (fra nett) som gjelder et større område (gjerne med mulighet for kart som i visveg tjenesten etc.)

 

Men, men - det er vel bedre å bruke skattepengene på andre gode formål - det her er jo bare kostnader som reduserer mulighetene for inntekter fra forelegg...

Link to post
Share on other sites

Joda - jeg har sett det Laluna - og de ligger på Lovdata og, men jeg syntes det er teit når:

-Det er så mange dokumenter med flere klikk for å komme til informasjonen. Det er en betydelig jobb å skrive ut alle forskriftene som gjelder f.eks. Oslofjorden - og det gjør ihvertfall at man ikke gidder å sørge for å holde seg oppdatert

-Flere av disse er overlappende hvor man må finlese hvilken som faktisk gjelder

-En del av beskrivelsene fordrer en betydelig grad av lokalkunnskap. Det brukes stedsnavn som definitivt ikke står på alle de kartene jeg disponerer.

 

Men, men - så er vel jeg både dum og lat da :lol:

Link to post
Share on other sites

Veldig enkelt svar: Hold deg til under 8 knop der det er øyer med sund(f. eks. nordre del av Oslofjorden) og ved mindre avstand enn 150 meter fra land så går det nok bra :seeya:

 

For med er det veldig enkelt: 15 knop ut Drammensfjorden til Svelvik, deretter maks 8 knop ! (du er vel klar over dagens dieselpris) :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Ny sesong og mange nye båtførere på sjøen. Få er kjent med at hver enkelt kommune har sine fartsbegrensninger rundt sin kystlinje og at båtfører plikter å sette seg inn i disse reglene.

Rent lokalt her i Hurum ser jeg daglig fartøy går gjennom åpningen i jetteen på Hurum-siden i stor fart. Maks fart er 5 knop 150 meter fra land. Her syndes det stort. Politibåten har kretset i området i det siste og ser vel at her er det penger å håve inn til statskassen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Det passerte endel raske båter over 30 fot  I en fart av ca 25 knop  bare  30 meter unna  båtsiden i dag. Dessuten var det ikke langt til land heller. Hvorfor så dårlig tid når man er på sjøen.

Hvis man starter litt før kan man roe ned eller er det simpelt hen så kjedelig å være  i båten at man må grisekjøre?

 

Det går så fort at man ikke rekker å styre baugen mot bølgene og kopper og kar raser i  dørken. Amatører.

 

https://www.nrk.no/ytring/norske-tilstander-til-sjos-1.13610064

 

 

Link to post
Share on other sites

Folk er forskjellig.

Det handler ikke bestandig om å ha god eller dårlig tid. Min båt marsjer fint i f eks 30 knop og dersom jeg bestiller take away mat eller bord på restaurant er det kjekt å kunne rekke frem til dette og så kunne legge seg ønsket plass for å spise. Eventuelt for å rekke frem til havn langt unna for å kunne ligge i ro der lenge. Det er fint å kunne roe ned når man vil og gasse på når man vil.

Å kjøre i plan 30 meter fra båtsiden på en stødig seilbåt er ikke grisekjøring og det er ofte ikke så dypt lenger unna. Båter tåler sjø og ved flere anledninger tar jeg igjen båter som ligger overalt i sundet. Det er dermed umulig å ta hensyn til de alle og noen kjører ofte slik at man ikke kan ta særlig hensyn. Man kan ikke gå inn og ut av plan hele tiden for å ta hensyn selv om det er gøy å akselerere. Min båt lager dessuten mindre bølger i 30 knop enn i 10 og 20 knop.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 14 timer siden:

Det passerte endel raske båter over 30 fot  I en fart av ca 25 knop  bare  30 meter unna  båtsiden i dag. Dessuten var det ikke langt til land heller. Hvorfor så dårlig tid når man er på sjøen.

Hvis man starter litt før kan man roe ned eller er det simpelt hen så kjedelig å være  i båten at man må grisekjøre?

 

Det går så fort at man ikke rekker å styre baugen mot bølgene og kopper og kar raser i  dørken. Amatører.

 

https://www.nrk.no/ytring/norske-tilstander-til-sjos-1.13610064

 

 

 

Den som ikke gjør sjøklart før en kaster løs, er i alle fall amatør...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...