Jump to content

AGM batteribank har tatt kvelden, igjen


5nacks

Recommended Posts

Da har jeg omsider fått datablad, som visstnok skal gjelde for både RA-batteriet og DC-batteriet. De sier at dette har vært samme batteri fra de, men at det var noe kluss med modellbetegnelsen på batteriene de solgte. 

 

Da har jeg altså kjøpt to RA-batteri forkledd som DC-batteri :thumbsdown:

 

Screenshot_20200428_120105.jpg.0b2ebf97b29be1677d8d14354460a831.jpgScreenshot_20200428_120139.jpg.6077697d4e8730022005ffb1ae6bde25.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Låner denne tråden til et spørsmål ang. vekt på AGM batterier...

 

Har en kamerat som skal bytte ut forbruksbatterier 2 x 140 Ah AGM fra Maritim. (Er fra 2012)

Disse veier ca 45 kg og det ser jeg er ca vekt på tilsvarende AGM-batterier er i dag også.

Sparelys har dette batteriet som også skal være 140 Ah, men veier bare 31 kg og er en god del mindre i fysiske dimensjoner...

Noe eksperter som har formening om batteriet fra Sparelys er grei erstatning for de gamle, eller er de kun beregnet for solcellepanel?

 

Link to post
Share on other sites

alidal skrev 14 minutter siden:

Låner denne tråden til et spørsmål ang. vekt på AGM batterier...

 

Har en kamerat som skal bytte ut forbruksbatterier 2 x 140 Ah AGM fra Maritim. (Er fra 2012)

Disse veier ca 45 kg og det ser jeg er ca vekt på tilsvarende AGM-batterier er i dag også.

Sparelys har dette batteriet som også skal være 140 Ah, men veier bare 31 kg og er en god del mindre i fysiske dimensjoner...

Noe eksperter som har formening om batteriet fra Sparelys er grei erstatning for de gamle, eller er de kun beregnet for solcellepanel?

 

 

Det batteriet du linker til er ikke like stort som det han har fra før, og det forklarer nok vektforskjellen.

 

Se vedlagt utklipp fra linken du viste til hos sparelys:

 

  • Kapasitet ved 10 timer: 100Ah
  • Typisk kapasitet i solcelleanlegg ved 100 timer: 140 Ah
Link to post
Share on other sites

Årsaken til denne forskjellen i Ah er at et bly batteri alltid vil yte forskjellig antall Ah avhengig av hvor fort man tømmer det.  Det liker disse solcelle butikkene å «selge» så ett batteri som kan levere 100Ah på 10 timer i en båt butikk stemples gjerne 140Ah /100 timer i en solcelle butikk.  Det er akkurat det samme batteriet, men det selges som 140Ah om man velger feil butikk.  Derfor er batteriets størrelse og vekt en grei indikasjon.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...