Jump to content

AGM batteribank har tatt kvelden, igjen


5nacks

Recommended Posts

Hei, 

 

I 2018, kjøpte jeg 2x Ritar AGM 75 Ah. Kort tid etterpå, tok det kvelden. Symptomer var stort spenningsfall ved lavt strømtrekk. Spenninga falt ned i 10V ved 3-4A strømtrekk. Fikk nye batterier etter mye om og men. 

 

I dag, litt under 2 år senere, skjer det samme igjen. I dag tidlig hadde jeg forbrukt ca. 50Ah, av totalt 150Ah. Ved 2A strømtrekk, var da spenningen nede i 10,7V. 

 

Batteriene lades av Hitatchi-dynamo på 30A, og en ctek m200. Ifølge selgeren av batteriene, skulle det ikke dette ladeoppsettet by på noe problemer. Har ikke startbatteri som under noen omstendighet blir koblet til forbruksbanken. 

 

Alt av kabler, polsko osv. er nytt. Ingenting er koblet feil. 

 

Har jeg vært uheldig med å få dårlige batterier, 2 ganger på rad, eller er det så dårlig kvalitet på AGM-batteriene til Ritar? Mitt inntrykk er at Ritar omtales som en av det bedre produsentene av denne batteriteknologien. 

Link to post
Share on other sites

Det er typisk uten at jeg skal påstå noe at man får problemer på denne tiden av året da batteriene har stått tilkoblet båten i opplag slik at batterispenningen har vært under 12,4V over tid.
Da sulfaterer batteriene.

Sulfatering av battericellene på generelt grunnlag er den desidert største grunnen og nesten enerådende oversak  til at batterier går i stykker for tidlig.
Man kan med nesten100% sikkerhet fastslå at oversaken til at batteriene dine ryker ligger på bruken eller oppsettet i båten eller en kombinasjon av disse da det er usannsynlig at du har endt opp med 4 batterier med produksjonsfeil.  

Link to post
Share on other sites

AGM er fantastiske batterier om man bare lader dem riktig.  De er veldig sensitive for overlading, men tåler til gjengjeld  å lades med store strømmer, så 30A er fin ladestrøm for dine Ritar AGM.  Ritar AGM krever ikke så høy spenning for å lades til båtbruk. Jeg vil anbefale deg å lade AGM i båten din med en lader på 20-30A som kun leverer 14,2-14,25V i bulk/absorpsjon. Stort høyere enn det ville jeg ikke ladet AGM i fritidsbåt dersom båten ligger med landstrøms lader.  Det jeg mener er den store misforståelsen er at båtfolk tror de har veldig syklisk drift, og så befinner bruksmønsteret seg mer i retning av standby bruk 330 dager i året. Ett aggressivt ladeopplegg  laget for å toppe batterier i syklisk drift kan da knekke agm batterier på kun måneder. Mange gir da opp hele AGM teknologien, og tenker at det er helt håpløst. Men før man gjør det så anbefaler jeg dem som har opplevd AGM problemer som deg å senke ladespenningen til en verdi lavere enn gassespenningen, og se om ikke det løser problemet. Da får man mye bedre tid på seg i ladesekvensen før batteriene overlades, slik at dette unngås. Båtfolk med landstrøm er egentlig heldige som har tid til å benytte floatspenning for å toppe de siste 2% av banken, og tid til å lade med lavere spenninger enn dem påstemplet for syklisk drift.

 

Anbefaler deg å ta kontakt med importøren av Ritar.  Har selv Ritar i båten, og en kapasitetstest utført nylig viser at de yter 100% ved en utladestrøm på C8 hvilket betyr at man på 8 timer tømmer banken til 10,8V.  Mine Ritar batterier er 2 år gamle, men jeg har også en Ritar bank som er snart 3 år gammel og i toppstand. Begge disse lades med maksimalt 14,25V og ingen temperatur kompensering fordi jeg ikke har dem plassert nær varmekilder, og ikke bruker dem på vinteren eller lader med store strømmer.  

Link to post
Share on other sites

Båten brukes hele året. Når den ikke brukes, er jeg nede i båten et par ganger i uka for å sjekke at alt er på stell, inkludert spenning på batteriene :thumbsup: Jeg har gått over alt elektrisk, og kan ikke finne noe som tilsier feilkobling noe sted. Batteriene tappes sjelden ned til 50%. Når det tappes ned, lades de fort opp igjen. Jeg skjønner rett og slett ikke hva som skulle vært galt med bruksmønster eller oppsett, som forårsaker dette :confused: 

Link to post
Share on other sites

Med de opplevelsene du har hatt, er det tydelig at bruksmønsteret ditt ikke matcher bruksområdet til batteriene. Skal du han noe du kan glemme, ikke er ladesensitive, ikke krever interesse for batteriteknologi, er vanlige startbatterier med kork svaret. Hos meg er det landstrøm. Lader alltid tilkoblet. Nå er Hulda på batterisett nr. 2 siden år 2004. Ladespenningen hos Hulda varierer mellom 13,1 V til 14,7 V.

Link to post
Share on other sites

Det som er litt irriterende oppi det hele, er at man blir solgt batterier under en viss lovnad om at Ctek-laderen skal funke helt fint. Realiteten er at den tørker ut batteriene uten at jeg kan gjøre noe med det. Batteriene må jo lades opp. Til opplysning så står ikke laderen tilkoblet i hjemmehavn. Kun ved behov. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Da antar jeg at batteriene dine tørker ut. Se Huldas laderegime.

 

Tviler jeg på. Når jeg kjøper nye batterier, så logges hvilespenning, indre motstand, og vekt.  Har opplevd det samme som trådstarter, men ikke så mye som 100 gram med vann har noen gang forlatt VRLA batteriene.  Det er nesten garantert overlading som er hans problem.  Jeg har klart å overlade AGM med absorpsjonsspenning på 14,4V temp kompensert. Man kan lade med 14,6-14,7V, men da bør man vite hva man driver med, og ikke minst hvorfor. Sikrest er det å bare gire ned til under gasse spenningen. Da tilgir selv AGM batterier feil oppsett på en helt annen måte enn fra 14,4V og opp.

Link to post
Share on other sites

Her følger dataark for mine batterier. Så vidt jeg kan se, så ligger mitt laderegime innenfor specsa som står oppført. Jeg skjønner ikke hvordan jeg da kan drive med overlading? Disse verdiene er satt etter en temp på 25 grader. I batteriboksen, er det kaldere - noe som i teorien tilsier at batteriene skal klare høyere spenning enn det som står oppført i databladet. Er jeg helt på bærtur? 

Screenshot_20200405_115737_com.google.android_apps_docs.jpg.4f47126e57e696fac27d2fb4eb7778a6.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du ligger med konstant lading så må du ha lavere float spenning enn det mange ladere er satt opp med. om ikke går batteriene tørre (damp slippes ut av overtrykksventilen på batteriene, og de tørker ut). Vet det av erfaring...
 

Ser det står 13,6-13,8V på,float hos deg. Det er for høyt ved konstant lading over tid. 13,2 V har jeg på float, det er lavere enn det Victron har som standard syklus i sine ladere. Har AGM batterier som kom ombord i 2016/2017. 
Forrige eier hadde bytta batterier et par år før det, men den gamle laderen tok livet av dem. så jeg bytta både batterier og lader. har nå Victron Phoenix 50 amp.
 

Batteriene ble  testa med skikkelig måler i høst, og da var kapasiteten fortsatt meget godt. Båten brukes vel godt over snittet for andre fritidsbåter. Men vi lader stort sett alltid når batteriene er på 75%. 

 

blir spennende å se hvordan bateriene holder nå, for nå går kaffemaskinen på inverter :eek: den drar 115amp når den varmes opp. Tar ikke lang tid, men det er grovt mot en 500amp AGM bank. 

 

vil du ha kontroll på batteriene, så sett inn et skikkelig batteri instrument som feks 702. 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Bitteliten said:

Om du ligger med konstant lading så må du ha lavere float spenning enn det mange ladere er satt opp med. om ikke går batteriene tørre (damp slippes ut av overtrykksventilen på batteriene, og de tørker ut). Vet det av erfaring...
 

13,2 V har jeg på float, det er lavere enn det Victron har som standard syklus i sine ladere. Har AGM batterier som kom ombord i 2016/2017. 
Forrige eier hadde bytta batterier et par år før det, men den gamle laderen tok livet av dem. så jeg bytta både batterier og lader. har nå Victron Phoenix 50 amp.
 

Batteriene ble  testa med skikkelig måler i høst, og da var kapasiteten fortsatt meget godt. Båten brukes vel godt over snittet for andre fritidsbåter. Men vi lader stort sett alltid når batteriene er på 75%. 

 

blir spennende å se hvordan bateriene holder nå, for nå går kaffemaskinen på inverter :eek: den drar 115amp når den varmes opp. Tar ikie lang tid, men det er grovt mot en 500amp AGM bank.

 

vil du ha kontroll på batteriene, så sett inn et skikkelig batteri instrument som feks 702. 

 

 

Har et NASA-instrument som overvåker forbruket. Er fornøyd med det, selv om det hadde vært kjekt med app for å overvåke forbruket :) 

Link to post
Share on other sites

Mulig det er greit. Jeg har ikke overskudd til annet enn å måle syrevekten vår og høst. Nattseilas med mye strøm, lader når BEP sier 75 %, starter Agg. og Stirling sparker til med 48 A. Koker kaffe. Stirling på landstrøm ligger på 0 A og 13,2 V. Etter 5 år er syrevekten helt jevn på 12,8 og batteriene har full kapasitet. Når en celle begynner å svikte, etter 10 år, ryker hele batteribanken ut. Har 2x225 Ah batterier. Kombinert start og forbruk. Betalte NOK 5000 for begge.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Bitteliten said:

Ja da har du kontroll. Men ligger du konstant med lading på via landstrøm i havn? Står laderen på hele vinteren?

har du data på ctek laderen som viser syklusene med spenning på agm og gel?

ofte er agm og gel like, bortsett fra at gel senker float til 13;2v

 

Nei, ligger ikke konstant med landstrøm. Båten kan ligge med landstrøm et par dager, men det er heller unntaket. Jeg topper heller opp batteriene, så stikker jeg ned i båten med jevne mellom og sjekker. Det eneste jeg finner på Ctek-laderen er at den lader med 14,4V. Finner ikke noe om floatspenning. Men, av erfaring så vet jeg at den er nede på ca. 13,8V. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nøkkelen ligger i de gamle batteriene for å finne ut hva som er problemet.

Ta de med til forhandleren og ta med deg en badevekt.
Da kan du veie gammelt og nytt batteri for å finne ut om batteriene har vært overladet.

Mål så batterikapasiteten for å finne ut om batteriet er sulfatet eller har en defekt celle med en batteritester.
Symptomene på overladet og sulafatert batteri kan fremstå likt på testeren men i praksis skiller man testresultatene på batterivekten.
Man kan også oppleve å få måleresultater som er høyere enn hva fabrikken oppgir da vannet har kokt ut av syren.
Hvis man belaster ett slikt trimmet batteri vil spenningen falle kraftig under bruk.
 

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev 12 minutter siden:

Her følger dataark for mine batterier. Så vidt jeg kan se, så ligger mitt laderegime innenfor specsa som står oppført. Jeg skjønner ikke hvordan jeg da kan drive med overlading? Disse verdiene er satt etter en temp på 25 grader. I batteriboksen, er det kaldere - noe som i teorien tilsier at batteriene skal klare høyere spenning enn det som står oppført i databladet. Er jeg helt på bærtur? 

 

 

Det er her jeg mener mange av AGM problemene begynner. Tolker man dette arket, så kan man lade med alt fra 13,6-14,8V, og da skal de ha 12 års levetid.  Fullt så enkelt er det ikke, ettersom det er din bruk i samspill med ladingen som  avgjør. I mange tilfeller så vil det være riktig å kun sette AGM på 13,6V temp kompensert lading, og aldri ha noen annen spenning slik jeg tolker det arket. Det har jeg også erfart at kan gi 12 års levetid på AGM.....men i standby bruk og med stabile omgivelses temperaturer. 

 

Lading av AGM er rett og slett ikke fullt så enkelt. Min anbefaling til båtbruk er å senke ABS til 14,25V, dersom man har problemer som dem du beskriver. Ikke alle vil ha dine  problemer, men mange har. Det er avhengig av bruksmønster. 

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Hulda said:

Mulig det er greit. Jeg har ikke overskudd til annet enn å måle syrevekten vår og høst. Nattseilas med mye strøm, lader når BEP sier 75 %, starter Agg. og Stirling sparker til med 48 A. Koker kaffe. Stirling på landstrøm ligger på 0 A og 13,2 V. Etter 5 år er syrevekten helt jevn på 12,8 og batteriene har full kapasitet. Når en celle begynner å svikte, etter 10 år, ryker hele batteribanken ut. Har 2x225 Ah batterier. Kombinert start og forbruk. Betalte NOK 5000 for begge.

5000 hvert 10 år, er innafor. Hvis jeg skal kjøpe nye batterier hvert andre år, må jeg finne på noe annet lurt. En reaktor eller noe. Spøk til side, jeg forstår ikke hva jeg eventuelt gjør galt. Etter flertallet i denne tråden å dømme, så virker det som om at jeg overlader batteriene. Hvis jeg ser på databladet til batteriene, så virker det som jeg er innafor specs, både på bulk og på floatspenning. 

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Seilars said:

 

Det er her jeg mener mange av AGM problemene begynner. Tolker man dette arket, så kan man lade med alt fra 13,6-14,8V, og da skal de ha 12 års levetid.  Fullt så enkelt er det ikke, ettersom det er din bruk i samspill med ladingen som  avgjør. I mange tilfeller så vil det være riktig å kun sette AGM på 13,6V temp kompensert lading, og aldri ha noen annen spenning slik jeg tolker det arket. Det har jeg også erfart at kan gi 12 års levetid på AGM.....men i standby bruk og med stabile omgivelses temperaturer. 

 

Lading av AGM er rett og slett ikke fullt så enkelt. Min anbefaling til båtbruk er å senke ABS til 14,25V, dersom man har problemer som dem du beskriver. Ikke alle vil ha dine  problemer, men mange har. Det er avhengig av bruksmønster. 

Jeg skjønner at man ikke kan forvente 12 års levetid, med litt variert bruksmønster. Men hvis jeg skal justere ladespenning, må jeg kassere ctek-laderen. Forslag til lader med justeringsmuligheter? 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 53 minutter siden:

Det er typisk uten at jeg skal påstå noe at man får problemer på denne tiden av året da batteriene har stått tilkoblet båten i opplag slik at batterispenningen har vært under 12,4V over tid.
Da sulfaterer batteriene.

Sulfatering av battericellene på generelt grunnlag er den desidert største grunnen og nesten enerådende oversak  til at batterier går i stykker for tidlig.

Normalt enig i det du skriver her, men ikke i dette tilfellet. 10,7V tyder på at ei celle har tatt kvelden, ikke generell skade som følge av sulfatering. 

 

pipe skrev 53 minutter siden:

Man kan med nesten100% sikkerhet fastslå at oversaken til at batteriene dine ryker ligger på bruken eller oppsettet i båten eller en kombinasjon av disse da det er usannsynlig at du har endt opp med 4 batterier med produksjonsfeil.  

Den delen høres logisk ut for meg, men som flere er inne på over tipper jeg skaden skyldes lading. Selv om Ritar batteriene skal tåle 14.8V / 13,8V i bulk / float er det mange erfaringer som tyder på at det ikke går bra i lengden. Det som forvirrer er at TS skriver at han kun lader opp batteriene, og ikke ligger permanent på landstrøm. Tipper løsningen ligger i @Seilars sin oppskrift. 

 

scamπ skrev 22 minutter siden:

Har et NASA-instrument som overvåker forbruket. Er fornøyd med det,

Litt nysgjerrig på hva som gjør at du er fornøyd med NASA instrumentet. Jeg hadde et slikt, det havnet i søpla. Har nå et Victron, som er noe helt annet. NASA har vel heller ikke kompensasjon for peukert så vidt jeg husker. Jeg tror uansett mange stoler for blindt på sine batterimonitorer. De gir oss flotte søylediagrammer, grafer, og prosentvis visning av status, men det er og blir begrensende faktorer for hvor riktige de tallene vi ser er. Jeg holder en knapp på å følge med på spenning i tillegg. Jeg tror mange har tappet batteriene sine alt for langt ned i den tro at battmeteret viser riktig. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...