Jump to content

AGM batteribank har tatt kvelden, igjen


5nacks

Recommended Posts

Når det gjelder garanti på batterier, så handler det om mer enn hvem som har rett og hvem som har feil.  Det er en grunn til at jeg alltid måler indre motstand, vekt, hvilespenning, og nummererer nye batterier. Da vet jeg at produktet som selgeren har levert meg har kjente verdier på ting man kan bruke senere om batteriet svikter.  En kapasitetstest utføres også alltid etter noen ukers bruk. Mest sannsynlig så har jeg da fått ett godt bevis på at selgeren solgte meg ett produkt som var helt i orden. 

 

Som kunde er det ofte vanskelig å fortelle hva som har gått galt. Som selger kan man i mange tilfeller enkelt overkjøre kunden, og hevde at han har overladet eller underladet. 

 

Problemet med garanti på batterier er at man er avhengig av en tillit mellom selger og kjøper, og i tillegg må kjøper ha en viss oversikt over hvordan disse batteriene har vært brukt.  Er det i tillegg ett ledd mellom kjøper og han som skal avgjøre reklamasjonen, så kan det godt være at man får igjennom reklamasjonen kun fordi butikken er en god kunde av importøren, slik at de blir enige om ett eller annet.  I mange tilfeller vil det riktige være å finne en annen batteritype dersom det er tvil om hva som har skjedd. Feks. er AGM oftere utsatt for overlading enn vanlige blybatterier, og det behøver ikke være en feil på selve batteriet for at det skal skje.  Kanskje er det så enkelt som at kundens bruk og laderegime i dette tilfellet ikke passer for AGM og de spenninger og ladetider/strømmer som ligger i laderen. I de fleste tilfeller får man aldri svaret, rett og slett fordi saken avgjøres, og man går videre. Men i dette tilfellet har man valgt AGM igjen, og det er da jeg sier at trådstarter bør gå ned til 14,2V eller velge noe annet. Ønsker man ikke å kjøpe en lader som kan justeres ned til 14,2V, så ville jeg gått for en annen batteritype, enten lithium eller vanlige våte batterier. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 14 minutter siden:

Det kan jeg være med på som ytterste konsekvens men vil påstå det ikke er rom for tvil hvis instrumentet viser dårlig batteri

 

 Instrumentene kan brukes for å sykmelde batterier med, men ett slikt måleinstrument kan ikke friskmelde forbruksbatterier for alle diagnoser. 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 1 minutt siden:

Instrumentene kan brukes for å sykmelde batterier med, men ett slikt måleinstrument kan ikke friskmelde forbruksbatterier for alle diagnoser. 

Da er vi helt på linje....her også.
Jeg tror at TS sin C-teck lader for hardt.

Han la ut at nå ladet batteriladeren med 14,8-!4,9v ved 25 grader noe som er minst 0.5v for mye etter min smak.
En annen sak er om feks kjøleskapet står på,batteriladeren er på og batteriene er fulle hva skjer med laderen når kompressoren til kjøleskapet starter.
Det vil gi ett dropp på batterispenningen vil da laderen bli lurt til å starte enn full ladesyklus ?

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 43 minutter siden:

Når det gjelder garanti på batterier, så handler det om mer enn hvem som har rett og hvem som har feil. 

Det kan jeg være enig i men vil tro goodwill konto til selger nærmer seg full etter han utleverte to nye batterier etter mye om og men første gang som også bare ble to år.
Men ja ville helt klart dratt tilbake til selger for å få hjelp til veien videre og med ett håp om en eller annen rabatert varig løsning

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok litt tidlig enda for å tippe.
Husker jeg kjørte uten lading på bilen og den siste volten ned til 10,5V og motorstans gikk unna uhyggelig fort i forhold til den første volten som forsvant
Litt morro var det å kjøre el bil med ca 4 mils rekkevide men ikke mere morro enn jeg hadde med startkabler og ett ekstra batteri jeg kunne tilkoble hvis det gikk galt.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, pipe said:

Er nok litt tidlig enda for å tippe.
Husker jeg kjørte uten lading på bilen og den siste volten ned til 10,5V og motorstans gikk unna uhyggelig fort i forhold til den første volten som forsvant

Det gikk uhyggelig fort her også. Har målt på nytt nå. Spenning er 10,52V etter 1 t 39m. 

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev 1 minutt siden:

Det gikk uhyggelig fort her også. Har målt på nytt nå. Spenning er 10,52V etter 1 t 39m. 

såpass ja...da var den spenningen bokstavlig over.
Ta med badevekten og vei to-tre nye batterier så hadde jeg ikke blitt overasket over at dine batterier er flere hundre gram lettere og svaret på det hele ligger der. 

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, pipe said:

såpass ja...da var den spenningen bokstavlig over.
Ta med badevekten og vei to-tre nye batterier så hadde jeg ikke blitt overasket over at dine batterier er flere hundre gram lettere og svaret på det hele ligger der. 

Hehe, ja det var den. Men jeg synes det er litt merkelig. De siste dagene har jeg vært utpå, og testet litt. Har tappet banken 30-40 ah hver dag, og spenningen har holdt seg der den skal skal være i forhold til aktuelt strømtrekktrekk og antall ampere som har gått ut.

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men er ikke teorien at batteriene er uttørkede og derfor burde være degradert gradvis begge to? Tenker at hvis det viser seg at de nå er dønn forskjellige så er vel det en reklamasjonsgrunn på det ene batteriet? Spennende dette her, i mangel på annen underholdning for tida. «AGM minutt for minutt» ??

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev 11 minutter siden:

Ja, nå kan jeg opplyse om at spenninga på batteri #2 er 12,62V etter 3 time rog 9 minutter. 

Det stemmer jo godt med hva du har opplevd av kapasitet på batteriene.
Begge batteriene kunne jo ikke være like dårlig som det første med tanke på hva du fikk ut av banken.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, pipe said:

Det stemmer jo godt med hva du har opplevd av kapasitet på batteriene.

 

Det har du rett i. Men, hvordan kan feilen med batteri #1 ha oppstått? De har alltid vært koblet i parallell. Kan det tenkes at det ene batteriet alltid ha vært dårlig, og at jeg ikke har merket det? 

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev 9 minutter siden:

 

Det har du rett i. Men, hvordan kan feilen med batteri #1 ha oppstått? De har alltid vært koblet i parallell. Kan det tenkes at det ene batteriet alltid ha vært dårlig, og at jeg ikke har merket det? 

 

Jeg tror jeg ville spart på champagnen til testen av batteri nr. 2 er ferdig.  Det kan skille ganske mye i kapasitet mellom batterier som har fått en dose overlading i parallell fordi de ikke svikter helt samtidig. Men om batteri 2 fungerer helt fint, så er saken en annen. 

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev 10 minutter siden:

 

Det har du rett i. Men, hvordan kan feilen med batteri #1 ha oppstått? De har alltid vært koblet i parallell. Kan det tenkes at det ene batteriet alltid ha vært dårlig, og at jeg ikke har merket det? 

Dette ble påskekrimmen og ja det kan være en av hypotesene.
Men siden du er på åstedet kan du veie begge batteriene?
Det hadde også vært av interesse hvordan batteriladeren har vært koblett opp ?
Bestandig på den ene batteriet? på begge batteriene? eller har de kanskje vært ladet på pluss på det ene batteriet og minus på det andre?

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, pipe said:

Dette ble påskekrimmen og ja det kan være en av hypotesene.
Men siden du er på åstedet kan du veie begge batteriene?
Det hadde også vært av interesse hvordan batteriladeren har vært koblett opp ?
Bestandig på den ene batteriet? på begge batteriene? eller har de kanskje vært ladet på pluss på det ene batteriet og minus på det andre?

Ja, det kan jeg faktisk gjøre. Håper det er batteri i batyervekta da ? laderen har vært koblet slik at den er på pluss på ene og minus på det andre. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...