Jump to content

Båtturen endte på en holme - redningsaksjon

Knallipadden

Recommended Posts

Da kan det gå som i første posten :thumbsdown:... eller så går det bra :smiley: helt fram til det ikke gjør det lite eller mye senere :eek:

Det er viktig med rene tanker på sjøen.

De som får problemer får det som regel i mye sjø. 
[Ironi modus on] Fint da hvis en i forkant har trent på på bytte dieselfilter og lufte  i kraftig sjøgang samtidig som kone og barn skriker av redsel. Da har en selvfølgelig prøvd det så en veit hvor lang tid det tar i slike forhold. [/Ironimodus off]

Noen går så langt så de tar prøver av all diesel før de fyller på båten.

Noen installerer trykkmåler på dieselfilter for å kunne følge med på når de begynner å bli trøtte. 
Gjerne sammen med et system med dobbel filter som kan kobles over til det andre indrift uten å lufte. 
Det er mye snakeoil bland tilsetninger i drivstoff så ikke alt som er bra heller. 

Det enkleste man kan gjøre for og forebygge er nok å holde dieseltanken full hele tiden.
Da minsker du muligheten for at kondens skal kunne bilder inne i tanken. 
Speciellt på vinterlagringen men under all tid den utsettes for variasjon på temperatur er det en risiko. 
Kombiner det med å ta prøver av tanken og bytte dieselfilter i tide så er du godt innanfor. 
Fyller du på dieseltilsettning fra en kjent produsent og følger produsentens anvisninger hver gang du tanker så kan det ikke skade. 

Men du spør om den holdningen å bare fylle en flaske på tanken å håpe på det beste.

Det er bra at du spør for nå kan du jo lære at det er langt fra godt nok på sjøen. :clap::smiley:

Jeg kanskje er drøy nå, men jeg mener det er rimelig uansvarlig ( tom. uforsvarlig) å utsette andre for den risikoen gjennom å ta med seg familie eller andre ut på sjøen med den innstillingen.  

Sorry om det var for mye besserwisser, men det er potensielt alvorlige saker. 

Redigert av Kalle_Anka (see edit history)
7 hours ago, Kalle_Anka said:

Det enkleste man kan gjøre for og forebygge er nok å holde dieseltanken full hele tiden.
Da minsker du muligheten for at kondens skal kunne bilder inne i tanken. 

Det er blitt diskutert her flere ganger, og etter hva jeg har forstått er konsensus at kondens på innsiden av dieseltank ikke er en signifikant pådriver av dieseldyr.  Kvalitet på påfylt diesel spiller mye større rolle.  Det er blitt vanlig å blande inn noe biodrivstoff i dieselen, med biodrivstoff på tanken kan visstnok dieseldyr overleve uten tilført vann.  Videre hender det at det står vann og dieseldyr i dieseltanker på påfyllingsstedet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det danner seg mindre kondens i en båttank enn en biltank.

Overtroen vedr. kondensdannelse er en risikabel overtro da den kan skjule andre feil som gir vann på tanken, eks.:

Vann gjennom lufting.

Vann gjennom påfyllingslokket (leks. okk med permanent leppe for å skru opp lokket).

Vann inn mellom påfyllingslokk og dekksgjennomføring.

Vann og dieseldyr levert fra fyllestasjonen.

Diesel med bio har kortere levetid enn diesel uten bio.

Dieseldyr må ha vann for å leve, også når det gjelder biodiesel.

Bio har sterkere affinitet til vann.

Forstøvet diesel trenger rundt 600 grader for å tenne (etter husken), blir vel det samme for dieseldamp.

Kalle_Anka skrev for 8 timer siden:

De som får problemer får det som regel i mye sjø. 
[Ironi modus on] Fint da hvis en i forkant har trent på på bytte dieselfilter og lufte  i kraftig sjøgang samtidig som kone og barn skriker av redsel. Da har en selvfølgelig prøvd det så en veit hvor lang tid det tar i slike forhold. [/Ironimodus off]

:lol: Ser for meg den situasjonen 

Kalle_Anka skrev for 8 timer siden:

Men du spør om den holdningen å bare fylle en flaske på tanken å håpe på det beste.

Det er bra at du spør for nå kan du jo lære at det er langt fra godt nok på sjøen. :clap::smiley:

Enig :yesnod:

Komodo skrev for 10 timer siden:

Nja. Da vet du jo hva du suger opp, men ikke hva som er igjen på tanken. Dieseldyr kan ligge som sedimenter på bunn av tanken og på veggene, og vaskes løs og blandes i dieselen når du kommer ut i dårlig vær med mye rulling. 

Siikert et poeng.

Men når jeg ikke får vann regner jeg med at det ikke er dieseldyr heller. Særlig etter den gangen jeg hadde av mannlokkene (!!) og gjorde rent da jeg hadde både vann og dieseldyr.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Må indrømme at jeg aldrig har tjekket mine tanke eller brugt dieselbiocid - har altid fulde tanke i stedet..

Har et manhole så skal tage et kig og lave nogle billeder. Hvad er processen, bare at sluge slam op fra bunden hvis der er noget? Hvordan ser det ud hvis man har et problem? Kan man bruge en oliepumpe? Eller må man polerer tankene med et eksternt filter/pumpe. Håber jeg ikke..

Hvis det sidder på siden af tankene må man bruge en børste eller? Så kommer det jo bare ud i alt dieslen måske ikke så god en ide..

Har aldrig haft motor problemer, men alligevel stoler jeg ikke på min motor og lægger næsten altid til med seil i havn, anker, bouy osv...  Motor er backup skulle der ske noget helt ukalkuleret..

Har man bare mainsail oppe opfører en seilbåt sig jo stort set om en gocart :yesnod:

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
NilsPils skrev 2 minutter siden:

Siikert et poeng.

Men når jeg ikke får vann regner jeg med at det ikke er dieseldyr heller. Særlig etter den gangen jeg hadde av mannlokkene (!!) og gjorde rent da jeg hadde både vann og dieseldyr.

Jeg fikk levert noen liter dritt fra tankstasjonen på Hönö-Klova, ikke vann. Det er ingen umulighet, har hendt meg to ganger på svenskekysten. 

Hulda skrev 1 minutt siden:

Jeg fikk levert noen liter dritt fra tankstasjonen på Hönö-Klova, ikke vann. Det er ingen umulighet, har hendt meg to ganger på svenskekysten. 

Da var jeg kanskje litt heldig som "bare" fikk et par liter vann på begge takene. Det var senhøstes i Norge en kjent plass . . :smiley:

Vet du om dritten la seg på bunnen av tanken . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 48 minutter siden:

Men når jeg ikke får vann regner jeg med at det ikke er dieseldyr heller. 

For din del er jo den prosedyren grei  Nils, du er jo ekstremt nøye med dieseltankene, dessuten har du mannlokk (som du også har hatt av). Jeg tenkte mer på de som aldri har sett inn i tanken sin, og baserer vedlikehold av tanken på en slik sugetest. Det kan bygge seg opp mye dritt i en dieseltank på 30 år. 

Peter- skrev 44 minutter siden:

Har et manhole så skal tage et kig og lave nogle billeder. Hvad er processen, bare at sluge slam op fra bunden hvis der er noget? Hvordan ser det ud hvis man har et problem?

Siden du nå en gang har mannluke bør du jo få tittet inn i tanken og se hvordan det ser ut inni der. Hvis du ser på den linken til en annen tråd som jeg la inn helt i begynnelsen her så ser du eksempler på hvordan det kan se ut. 

Peter- skrev 44 minutter siden:

Hvis det sidder på siden af tankene må man bruge en børste eller? 

Hvis du har avleiringer i tanken klarer du trolig ikke å skylle det ut. Da bør du tømme tanken for diesel, og vaske den innvendig med varmt såpevann og f.eks. en dobørste. Mekanisk skrubbing er det eneste som duger for å få det helt rent. Hvis du har en tank av metall (alu eller rustfritt stål) er det også et poeng å få vasket den helt ren for sedimenter for å redusere faren for tildekkingskorrosjon. Hvis ikke kan det tære hull tvers gjennom platene. 

NilsPils skrev 1 time siden:

Da var jeg kanskje litt heldig som "bare" fikk et par liter vann på begge takene. Det var senhøstes i Norge en kjent plass . . :smiley:

Vet du om dritten la seg på bunnen av tanken . .?

Se her. Et stykke nede på siden. Her ser du også at det var absolutt null vann på tanken. Bare møkk som klistret seg til alle overflater. Dette er det verste jeg har vært ute for. Fikk forresten også en del dritt fra en landstasjon i Norge, rett før grensen ved Svinesund. Da jeg tømte kannene på tanken, kunne jeg se at det var striper i dieselstrømmen. Dette ble fanget opp i rensesystemet til setlingtanken. Her kom det en blanding av vann og dieseldyr. Dritten jeg fikk på Tången (utenfor Göteborg) og Hönö-Klova var bare forurensing, ikke vann. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Ser at det faktisk må opp i 56°C før det dannes damp, så da er risikoen mindre enn jeg trodde. USB levere også lite spenning og strøm, så det er nok stor kjangs for at det går bra. Dampen kan forøvrig tenne ved 230°C.

Har sett hva som skjer med en person når et "tomt" fat med diesel eksploderer, og derfor stikker ikke jeg USB-kamera mitt i tanken, men folk kan gjøre hva de vil for meg.

Redigert av shipahoy (see edit history)

Ulykker skjer med svære tankskip også så vidt jeg har skjønt, når tankene er tomme og skal rengjøres/inspiseres.  Råolje som i utgangspunktet ikke skal kunne ta fyr sånn helt uten videre, men når tanken er nesten helt tom dannes det fort skumle gasser, og en liten gnist er nok.

Jeg tenker at sannsynligheten for at det skal dannes signifikante mengder dieselgass på en full eller halvfull dieseltank er svært liten.  Jeg tenker også at risikoen for at et USB-kamera skulle utløse noe gnist eller såpass mye varme at ting tar fyr også er veldig liten - og dersom det blir gnist må det bli der hvor USB-kabelen kobles til laptop eller strømforsyning, det gjøres vel normalt på utsiden av dieseltanken.

Alt i alt ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å gjøre dette selv.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det blir tull å sammenligne en råoljetanker med en dieseltank på under 1000 liter. Råolje inneholder alle komponenter fra propan til asfalt. Og den statiske elektrisiteten i forbindelse med rengjøring, når denne gjøres feil, kan løpe opp i 10 000- eller flere volt med mange amp. Det er snakk om stor energi. Den gangen jeg jobbet med slikt offshore var det en himla prosedyre for tankjobbing. 

Problemet funnet, som mange har diskutert.

Før påske turen ble hele motoren gått over. sjekket olje nivåer, kjølevanns nivåer og byttet diesel filtre. 

Etter 2 fine dager på sjøen i bare god vært og kjørt i times vis, startet Lørdagen som en dritt dag. Våknet til tett septik og regnet øste ned. 

Fikk etter hvert kontroll på septiken som måtte stakes ut gjennom bunn ventilen.

Sjekket vær melding som sa at regnet skulle bare fortsette å øse ned de neste dagene. Vinden skulle være underkant av 6m/s. Vi tenkte da å bevege oss hjem over igjen. 

Etter kun kort tid stoppet motoren og resten står i avisen.

At dette skulle skje hadde jeg ikke trodd og båten skal IKKE brukes igjen før jeg er helt sikker på at feilen er fjernet. 

Måtte skjære et hull i dekk, stort nok til å komme til mannlokket i toppen av tanken. måtte så til med å pumpe opp ca120 liter med diesel. ( en grisejobb i seg selv)

Tanken ble funnet full i  diesel dyr.

Gikk inn via lufting i tanken med et Biltema usb kamera. Her kunne jeg se 2 hull ca 20mm store som leder dieselen ned til et underliggende kammer hvor sug til motor og peilerør ligger. Disse var tettet av store flak med dieseldyr.

Har holdt nøye øye med diesel filtrene, og at det var litt smuss i tanken regnet jeg med, MEN ikke av disse dimensjoner.

IMG_1117.JPEG

IMG_1119.JPEG

IMG_1125.JPEG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...