Jump to content

Mister bunnstoffet egenskaper over tid?


Bigdrago

Recommended Posts

Hei. Mister bunnstoffet egenskapene over tid? Den er jo tilsatt et virkestoff som skal motvirke at naturen får fotfeste i båten. Og det virkestoffet henger vel ikke i bunnstoffet til evig tid?

 

Hvorfor lar da noen bunnstoffet stå på båten i flere å og bare flekkmaler hvor det mangler?

 

Der hvor jeg har båt bruker de høyttrykk for å fjerne bunnstoffet på båtene før opplag.

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev 2 minutter siden:

Hei. Mister bunnstoffet egenskapene over tid? Den er jo tilsatt et virkestoff som skal motvirke at naturen får fotfeste i båten. Og det virkestoffet henger vel ikke i bunnstoffet til evig tid?

 

Hvorfor lar da noen bunnstoffet stå på båten i flere å og bare flekkmaler hvor det mangler?

 

Der hvor jeg har båt bruker de høyttrykk for å fjerne bunnstoffet på båtene før opplag.

De bruker ikke høytrykk for å fjerne bunnstoffet men for å fjerne groe.

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev 11 minutter siden:

Hei. Mister bunnstoffet egenskapene over tid? Den er jo tilsatt et virkestoff som skal motvirke at naturen får fotfeste i båten. Og det virkestoffet henger vel ikke i bunnstoffet til evig tid?

 

De aktive stoffene er jevnt fordelt i "malingen". Etter som bunnstoffet slites av, og jeg snakker om selvplerende bunnstoff, kommer stadig nye "friske" aktive stoffer frem.

 

Sitat

Hvorfor lar da noen bunnstoffet stå på båten i flere å og bare flekkmaler hvor det mangler?

 

Se svar på første spørsmålet. Er bunnstoffet slitt bort, flekkes det over der det er borte.

 

Sitat

Der hvor jeg har båt bruker de høyttrykk for å fjerne bunnstoffet på båtene før opplag.

 

De bruker ikke høytrykk for å fjerne bunnstoffet, men for å fjerne den mulige groeen som tross godt bunnstoff likevel måtte ha kommet.

 

For egen del har jeg minimalt groing, kun litt slim og en håndfull rur ved propellen ved opptak om høsten. Jeg har hatt båten i 33 år og kun helstoffet to ganger, ellers bare flekket. Da går det med i underkant av en 0,7 liters boks hver vår på min Saga 27. Jeg vil påstå at jeg har spart maaaaaange penger på denne metoden.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, Lars H. said:

Da går det med i underkant av en 0,7 liters boks hver vår på min Saga 27. Jeg vil påstå at jeg har spart maaaaaange penger på denne metoden.

Jotun vil ha det til at det går ca 2,7 liter på å stoffe en båt som din. Over 33 år skulle det bli ca 66 liter spart – en ting er nå kronene, men tenk på all jobben det hadde vært å fra tid til annen skulle skrape av all moroa som har bygd seg opp. 66 liter maling er mange timers skraping ...

Link to post
Share on other sites

En ting er penger og arbeid. 

Men men miljø er vel en minst like viktig ting med å begrense bruk av bunnstoff. Enten det forsvinner i havet eller på opplagsplasser. 

Jeg vil anta at bunnstoff, slik vi kjenner det i dag, vil være forbudt om kort tid. Kanskje ved å begrense bruken, så kan vi ha det lengre. 

Å min erfaring er at gammel bunnstoff virker. Områder uten bunnstoff gror det på. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

ellers bare flekket. Da går det med i underkant av en 0,7 liters boks hver vår på min Saga 27. Jeg vil påstå at jeg har spart maaaaaange penger på denne metoden.

Tenker minst mulig stoff her og, synes 0,7l høres mye ut for litt flekking. Tar du vannlinjen og da for synskyld? Det gjør jeg i år, samt skarpe kanter. Der slites det raskere

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tar vannlinjen for å få brukt opp hele boksen. En pen vannlinje er ikke så  dumt. Hvordan det ser ut lenger nede, er det bare fiskene som ser.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt å lese Lars. :thumbsup:
Har alltid bunnstoffet hvert år, men nå er det ny båt med ett tynt svart lag, og jeg flekket bare der den gråhvite primeren viste + vannlinjen. 
Halvbekymret da jeg så alle i havna malte hele skroget, men jeg så også flere med maske, vernedress og pussemaskin:crazy:

Svaret på om bare flekking er godt nok får vi neste vår på slippen

Link to post
Share on other sites

Et annet godt råd jeg hadde kommet til å følge dersom båten ikke var stoffet allerede ennå, eller at det gamle var skrapet bort:

 

Legg først på et lag bunnstoff i en annen farge. Så stoffer du et godt lag med den fargen som skal være synlig. Dermed ser du lett når det er på tide å flekke over der det er slitt. Og det i den andre fargen hindrer jo også groing frem til du får flekket over.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 39 minutter siden:

Hva med hardt bunnstoff? Fungerer det også år etter år? Kan man bare flekke det også?

Nei. 

Hardt bunnstoff holder ikke i årevis som selvpolerende gjør. Men til gjenngjeld er det veldig tynnt så det bygger ikke så mye, selv om det ikke slites av. 

Men skal du ligge ute hele året, eller som meg, 2 år i slengen, da er det selvpolerende som gjelder. Er oppe nå. Seajett 033 under, ute 2 år, kun slim. Før med vc17 var det vesentlig mer grodd etter bare 1 år. Både rur og plantevekster. 

Skal du bruke hardt må du male hele bunne, helst flere strøk, hvert år. 

Ps: du kan skifte fra hardt til mykt uten å skrape, men ikke motsatt. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ok, tusen takk @Erik. Jeg har lagt ett strøk hardt hvert år, lett sliping mellom hver gang. Båten hadde lyst bunnstoff før og det skinne som regel svakt gjennom på en del steder etter en sesong. Har også bare slim og nesten ingen groe på denne måten. Så da fortsetter jeg med å legge hele strøk jeg da :) 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 28 minutter siden:

Skal du bruke hardt må du male hele bunne, helst flere strøk, hvert år. 

Ps: du kan skifte fra hardt til mykt uten å skrape, men ikke motsatt. 

 

Båten jeg nå har kjøpt har hardt bunnstoff så min tanke er at til neste år så legger jeg på et strøk selvpolerende av en (litt) annen farge og deretter blir det kun flekking ved behov. Bør man pusse lett over før man legger på selvpolerende bunnstoff? Regner med at det ikke vil være nødvendig med primer ved et slikt skifte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 4 timer siden:

 

Båten jeg nå har kjøpt har hardt bunnstoff så min tanke er at til neste år så legger jeg på et strøk selvpolerende av en (litt) annen farge og deretter blir det kun flekking ved behov. Bør man pusse lett over før man legger på selvpolerende bunnstoff? Regner med at det ikke vil være nødvendig med primer ved et slikt skifte.

Ja, du bør pusse lett. Vc17 påstår at ingen andre stoff hefter på de uten primer, men jeg skiftet til waterglide (som og er hardt) med kun lett pussing, og det gikk fint. Skiftet videre til 033 med samme metode, og det har og holdt fint. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Skal en legge nytt bunnstoff, hart eller selvpolerende utenpå gammelt hart bunnstoff, anbefales det pussing av det gamle. Det gamle består da stort sett av maling. Overflaten kan best sammenlignes med tett i tett med egg der en har kakket av tuppen og spist plommen og hviten. Altså, det er kun uvirksomt skall igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Lars H. skrev On 24.4.2020 at 15.53:

 

For egen del har jeg minimalt groing, kun litt slim og en håndfull rur ved propellen ved opptak om høsten. Jeg har hatt båten i 33 år og kun helstoffet to ganger, ellers bare flekket. Da går det med i underkant av en 0,7 liters boks hver vår på min Saga 27. Jeg vil påstå at jeg har spart maaaaaange penger på denne metoden.

 

Hei

 

Det reknestykket forutset vel at du likevel skal ha båten på land om vinteren, og har rimeleg opptak og lagringskostnadar?

 

Sjølv så betalar me 5-7000 for å ta opp vår 38 fots katamran, og ha båten på land ei vekes tid.

Eg veit ikkje kva vinteropplag vil kosta, men sikkert 10-20 000.

 

Me tek opp båten kvart andre år, men i år var det tre år sidan sist.

 

Me smører botnstoff over heile botn på båten. Me plar kjøpa spann på 20 liter, og eit spann rekk til ca. tre strøk.

På utgiftssida kjem eit par tre hundrelappar, til penslar, rullar og tape, kvar gong.

 

Det er altså ikkje tvil om at for oss er det rimelegare å botnstoffa heile undervasskroget kvar gong.

Me gjer arbeidet sjølv.

Dersom me skulle leigd folk hadde det nok vore annleis.

 

Ask

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten oppe hvert 2-3 år. Spyler, skifter anoder og flekker bunnstoffet. Helstoffer om det ser veldig tynt ut. Ellers så får det være. Jeg har hvitt hardt bunnstoff under det sorte selvpolerende, så det er lett å se når det er slitt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...