Jump to content

Propell innfesting/ Aksel Princess p35


AndreasD

Recommended Posts

Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en PrincessP 35 med 2x cummins 6bta maskiner. Har bare eid båten en snau uke, Var en liten tur utpå på Lørdag da det skjedde det no merkelig, etter at jeg midtfjords skulle prøve meg litt på å manøvrere med to maskiner( er fra før bare vant til singelinstalasjon) så satt jeg båten i fri og gikk opp på flyen og begynte å bakke, da virka det som at styrbord motor ikke gikk i gir, så jeg rusla tilbake til brygga med fremdrift på en maskin for å sjekke, det virka som at det bare var slakk på vaieren sånn at sjalteren på kassa ikke slo over, så på søndag strammet jeg dette til og fikk hjelp for sjekke at akslingen gikk rundt å det gjorde den, men ikke noe skyv. Sjekker med dykkermaske hengende ut fra plattformen og ser at propellen er borte. (Kilen knekt å mutter skrudd seg ut?)

 

Blei litt mye forklaring her, men det jeg lurer på er om noen her har noe info om dimensjon på kile og kontramutter og hvordan gjenger denne har? Eventuelt bilder eller tegninger. Målte akslingene innenfra og de er 1 1/2tom (38,1mm) fant noe info en eller annen plass på nettet som indikerer at mutter er 1’ BSP med 10 gjenger per tomme, men vet ikke om det stemmer. Har reserve propeller å etter det jeg kunne måle å regne meg frem til er de kona 1:16. Kilesporet ser ut til å være 9,5 eller 9,6. Hadde vært veldig greit å visst dette, sånn at jeg kunne hatt alt klart før jeg slipsetter båten.

Link to post
Share on other sites

Ja klarte å finne ut det. Problemet mitt er bare at jeg ikke vet sikkert om det er BSP gjenger.  Hadde vært kjekt å fått det bekreftet og dim på Kilen. Før jeg får dratt båten opp å står der med feil deler😂 Sporet i reserve propellen tyder på at det 9,5mm.

Link to post
Share on other sites

AndreasD skrev for 2 timer siden:

Sporet i reserve propellen tyder på at det 9,5mm.

Det er nok 3/8".  25,4/8x3=9,525. Hvis det ikke er mulig å oppdrive kiler i tommedimmensjoner kan du alltids filen ned en 10mm kile. Det som er viktig med en kile er at den skal gå trangt i sporet tangentielt (presspasning), men det skal være klaring høydeveis (radielt). Hvis du har en kile som har klaring i sporet er det større sjanse for at kilen vil klippes av. Hvis du ikke har klaring på høyden vil du ikke få det presset på konusen som du skal ha. Da får du kast. 

 

For å sikre 100% hvilken dimensjon du har på gjengen ville jeg gått i vannet og sjekket. Er det 1" BSP er det jo bare å ta med seg en vanlig muffe med rørgjenger og prøve. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...