Jump to content

Victron inverter-skal den jordes fra chassi til batteri?

Gabi

Recommended Posts

Det høres jo bra ut med jording, men har egentlig ikke forstått når jeg skal klare å få støt dersom jeg dropper jordingen. Det meste i båten er av ikke ledende materialer, og for det meste vil kun ett apparat være tilkoblet samtidig...

Hulda skrev for 14 timer siden:

Redigert: Ser at jeg tidligere i denne tråden skrev diverse med største patos den gangen @Gabi, som virker til å ha overlevd, monterte sin Victron.

Jada, har overlevd! Ingen støt eller rare ting som har skjedd. 

Jeg gjorde som Victron brukermanual beskrev:

Gabi skrev On 5.5.2020 at 19.36:

Det som står om jording for min inverter er:

This is a Safety Class I product (supplied with a protective grounding terminal). Tha chassis must be grounded. A grounding point is located on the outside of the product.

20200429_125911.jpg.b55a253524760f0ec2623cd9762df031.jpg

Så da må det bli riktig å kople jord fra chassis til felles 230V jord, som omtalt lenger opp i tråden.

Sålenge det stod tydelig at AC er adskilt fra inngående DC og også sjassiet virket det betryggende. Når det så stod at sjassi måtte jordes til felles 230V jord så har det iallefall fungert bra i 4 år nå. 

Jording av sjassi må vel i dette tilfelle være som ekstra sikring mot karameller dersom noe lekkasjestrøm oppstår pga feil? For når sjassi ikke har noen kopling mot hverken AC eller DC burde det ikke gå strøm i sjassi om ikke et magnetfelt i inverter induserer noe likevel i sjassiet? Om ikke det siste skjer burde det teoretisk gå bra å ikke jorde sjassi uansett helt til en feil oppstår?

• 2 uker senere...
Lars H. skrev 15 minutter siden:

:skål_vin:

Lars Hansen skrev On 6.5.2025 at 21.34:

Det høres jo bra ut med jording, men har egentlig ikke forstått når jeg skal klare å få støt dersom jeg dropper jordingen. Det meste i båten er av ikke ledende materialer, og for det meste vil kun ett apparat være tilkoblet samtidig...

Joda det er fult mulig å få strøm i seg i et ujordet system. Trådstarter nevner 3 stikkokontakter med en viss avstand. Om man tenker seg Live legger seg til et metallchassis til stikkontakt 1, og Neutral leder leger seg til chassis på stikkontakt 2, og en  person kan berøre begge chassisene, så smeller det.  Så kan man jo spørre hvor relevant er det med metallchassis. Joda Adax vifteovnen til LarsH er ett slikt apparat, men de aller fleste kapslinger i dag er plastikk og da skal du virkelig være uheldig om du får strøm i deg

JRK skrev for 2 timer siden:

Joda det er fult mulig å få strøm i seg i et ujordet system. Trådstarter nevner 3 stikkokontakter med en viss avstand. Om man tenker seg Live legger seg til et metallchassis til stikkontakt 1, og Neutral leder leger seg til chassis på stikkontakt 2, og en  person kan berøre begge chassisene, så smeller det.  Så kan man jo spørre hvor relevant er det med metallchassis. Joda Adax vifteovnen til LarsH er ett slikt apparat, men de aller fleste kapslinger i dag er plastikk og da skal du virkelig være uheldig om du får strøm i deg

Ja, teoretisk er det selvfølgelig mulig. Men jeg kommer ikke på noe annet enn viftovnen her i båten som har ledende chassis.

Airfryeren er i plast, vannkokeren er i plast, støvsugeren er i plast (Og dobbelisolert). Tenker å kjøpe en enkel liten induksjonstopp, kan den ha ledende chassis🤔

Men nå trenger man vel heller ikke å koble jordkabel til noe batteri minus eller sjø for å ha et jordet sikkert anlegg for at jordfeilbryter skal løse ut. Holder vel med å koble sammen alle jordkablene samt å dra en jording til chassiset til inverteren...

Hvorfor kjøper du deg ikke et lite koblingsskap med DIN-skinne og jordskinne. Da kan du klikke et par jordfeilautomater innpå og legge all jord til felles skinne. Da vil jordfeil slå ut jordfeilautomaten og uansett vil alle apparater ha samme potensialet. Slike skap har f.eks. Jula, Clas O etc. 

Lars Hansen skrev 1 time siden:

Ja, teoretisk er det selvfølgelig mulig. Men jeg kommer ikke på noe annet enn viftovnen her i båten som har ledende chassis.

Airfryeren er i plast, vannkokeren er i plast, støvsugeren er i plast (Og dobbelisolert). Tenker å kjøpe en enkel liten induksjonstopp, kan den ha ledende chassis🤔

Men nå trenger man vel heller ikke å koble jordkabel til noe batteri minus eller sjø for å ha et jordet sikkert anlegg for at jordfeilbryter skal løse ut. Holder vel med å koble sammen alle jordkablene samt å dra en jording til chassiset til inverteren...

Her er jeg enig med Hulda. Det er unødvendig å sette seg selv og andre i en potensiell farlig situasjon, når det er så enkelt unngå denne.
Når vi snakker inverter så har jord til sjø videre til moder jord ingen relevans. Men i forhold til at 230v elektriske apparater kan lekke til VV bereder eller aksling så vil en jordingsplate koblet til en felles jordskinne om bord være fornuftig. 

JRK skrev 1 time siden:

Når vi snakker inverter så har jord til sjø videre til moder jord ingen relevans. Men i forhold til at 230v elektriske apparater kan lekke til VV bereder eller aksling så vil en jordingsplate koblet til en felles jordskinne om bord være fornuftig. 

Hva mener du med jordingsplate om den ikke skal til sjø? Hvorfor ikke bare koble sammen alle jordingskablene på en skinne, som er "jordet" til inverterens chassi?

Jordfeilbryteren føler vel bare en spenningsforskjell mellom fasene?

Spør bare fordi jeg ikke forstår altså😊

Jordfeilrelet sender ikke på spenningen, den måler bare summen av strømmen i begge fasene . Er det forskjell større enn 30 mA  kobler den ut. Jorfeilbryteren har altså ingen elektrisk kontakt til jord.

Med 230 v produsert av inverter så har denne ingen elektrisk kobling mot landjord, slik som landstrømmen har. Men rent hypotetisk så kan en jordfeil oppstå i VV berederen og strømmen kan finne veien til motor og prpellaksel om det er feil på jordleder til VV tanken. Da kan det rent hypotetisk oppstå en strømkrets fra propelll til en badende til et apparat på badeplattformen. Men med jordfeilsrelee bergende deg

JRK skrev 9 minutter siden:

Jordfeilrelet sender ikke på spenningen, den måler bare summen av strømmen i begge fasene . Er det forskjell større enn 30 mA  kobler den ut. Jorfeilbryteren har altså ingen elektrisk kontakt til jord.

Med 230 v produsert av inverter så har denne ingen elektrisk kobling mot landjord, slik som landstrømmen har. Men rent hypotetisk så kan en jordfeil oppstå i VV berederen og strømmen kan finne veien til motor og prpellaksel om det er feil på jordleder til VV tanken. Da kan det rent hypotetisk oppstå en strømkrets fra propelll til en badende til et apparat på badeplattformen. Men med jordfeilsrelee bergende deg

Ok, så om jeg ikke har badeplattform og ikke brødrister hengende rett over vannflata så er det nogenlunde trygt da😅

Ja.

Om bord på Hulda kjører vvberederen kun på motorvarme. Det kan være at vi plugge inn berederen (støpsel) noen minutter om vi ligger på landstrøm. Det har skjedd noen få ganger på 10 år, ikke så mye som én gang i året. 

Som JRK skriver, så må det være en krets før det kan bli noen skade. Og den eneste som kan se en slik 'feilkrets' er jordfeilautomaten. Så, slik jeg ser det i dag, ville jeg jordet apparatkassen til inverteren tilbake til felles jordskinne. Dit går også berederen. Da ligger alle apparater på samme potensiale.  

Hulda skrev 1 time siden:

'nordlendinger' som løsner??? Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært borti løse nordlendinger :-) Offer for autokorrektur?

Faktisk er jeg jo nordlending så hvem vet , kanskje litt av hvert løsner her😉

Som sikkert mange har observert har jeg mange skrivefeil på mine innlegg siste år

Dette skyldes i hovedsak en øyesykdom og automatisk rettskrivning. 
I dette tilfelle var det nok jordledning som ble nordlending

Ser i forrige innlegg at jeg skriver «jordfeilrelet sender ikke på spenningen» skulle være senser 
Men heldigvis er takhøyden bra her og de fleste forstår om man vil

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...