Jump to content

Victron inverter-skal den jordes fra chassi til batteri?


Gabi

Recommended Posts

Du har et godt poeng @Maika. Vanligvis er en utgang fra en inverter enfase og flyende. Vi ksn kalle de to lederene N og L. Om man da berører en av lederene skjer det ingenting. Men hvis man samtidig berører både L og N får man seg en smell. Og det kan ikke en jordfeilbryter forhindre. Man blir en "last".

 

Hvis man skulle følge reglene for jording, så må den ene lederen  kobles til et eller annet. For eksempel kan N kobles til sjøen via en dynaplate. Da vil det i utganspunktet være farlig å være i kontakt med sjøen, eller alt metall som er jordet til sjøen, samtidig som man er i kontakt med L. Men da kan dette detekteres av en jordfeilbryter, slik at strømmen brytes. 

 

Hvis man ikke forbinder jordskinnen med sjøen, så kan L leder komme i kontakt med sjøen, spesielt i et metallskrog. Da vil det ligge spenning mellom N leder og sjøen.

Link to post
Share on other sites

På de personvernautomatene som er i bruk på Hulda går L og N inn i automatene og L og N kommer ut av automaten. Det er ingen 'jord' koblet til automatene. Det er ingen forbindelse til sjø. Verken L eller N kan danne krets med sjø. Den eneste muligheten for N eller L å danne krets til sjø, er om begge lederene lempes over bord når begge er spenningssatt. Om kassa på inverteren skal bli spenningssatt, betyr det at det er en strømlekkasje fra L eller N til kassa. Da burde det heller ikke bli noen krets om en leder fra kassa går til sjø.

 

Jeg betrakter inverter synonymt med hvordan jeg vurderer aggregatet i Hulda eller sekundærkretsen til skilletrafoen. Ingen av dem skal ha ledende skrog eller Dynaplate som 'jord'. Hos meg er det felles jordskinne som leder tilbake til trafo null eller generator null på aggregatet. Altså TT, alternativt kunne systemet vært koblet IT (uten jordforbindelse). Anlegget i Hulda er koblet/godkjent av elektriker som også jobbet med elektriske anlegg på yrkesfartøy.

 

Jeg skjønner ikke hvor resonnementet mitt klikker. Vennligst forklar. For dette er viktig, folk kan bli lullet inn i en falsk trygghet. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 10 timer siden:

Fremdeles rett det Hulda skriver. Du skriver at du skal bruke den til flere ting.  Samtidig eller hver for seg?

Om du kobler en inverter til ettapoarat så er Dette helt tryggt uten å tenke på jord. En eventuell jordfeil vil legge seg på overflaten av f.eks vaffeljernet. Men så lenge jord ikke er tilkoblet noen sted så får du heller ikke strøm i deg. Etter hvert om jordfeilen blir stor nok, ryker sikringen i inverteren

MEN, lar du vaffeljernet være tilkoblet med jordfeil og samtidig kobler til mikrobølgeovnen der jord er koblet ti chassis, så er dette veldig farlig. En hånd på vaffeljernet og en på mikron, kan bli det siste du gjør.

 

En ting hver for seg. 

 

Det hadde vært aller enklest å bare koble opp da, hvis det er slik du beskriver.

 

Grunnen til at jeg spør er at manualen anbefaler " ved første gangs oppkobling" å koble til jord fra en vingemutter/bolt i chassiet. 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 12 timer siden:

Kan du forklare meg kretsen? Hvorfor skulle el.feil i inverteren ta veien til sjøen? Det beste ville være å koble inn personvernautomat på 30 mA på 220 V-siden. Da kan det ikke skje noen ulykke, om ikke vedkommende som får seg en karamell på 29 mA har alvorlig hjertefeil. En slik dings reagerer på om det lekker strøm ut av kretsen. Mye billigere og enklere enn Dynaplate. 

 

Tanken er pluss og minus til batteri.

 

Så er det en jording på chassis som anbefales å koble på jord ved montering. Da tenkte mitt hode å ikke tulle med 220v som er i båten. Så bare egen jording til inverter når jeg er til sjøs via dynaplate. 

 

Ditt forslag skal jeg sjekke ut, har du link til noe slikt? Må kanskje ha elektriker til å installere noe sånt? 

 

Det fins allerede noe jordfeilopplegg i båten, men kanske ikke av riktig sort. Vedlegger bilde her. 20230711_090945.jpg.3dbe96d93d4aae92bfab1c6756bbf695.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke elektriker. Men et landjordopplegg, strøm fra land om bord, kan ikke settes i sammenheng med strøm (220 V AC) produsert fra batteriene om bord. I tillegg har Norge, sammen med Albania, det minst avanserte elektriske opplegget i Europa. Selv om områder i Norge etter hvert går over fra IT til TN(x). Og i Norge er det forbudt med 'flytende jord' i forbindelsen med klipt landjord. I motsetning til eks. Sverige som har TN, og der er det lov. Hvordan det er i Frankrike, vet jeg ikke. 

 

Ut fra min fattige begrepsverden, vil en jordleder fra kassa på inverteren til batteri minus ikke ha noen betydning. Det kan ikke gå noen strøm der. Det gir ingen berøringssikkerhet. Tror jeg. Heller ikke om du slenger en leder fra kassa og ut i sjøen. Jeg ser ikke for meg kretsen. Det er derfor jeg spør.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 14 minutter siden:

Jeg er ikke elektriker. Men et landjordopplegg, strøm fra land om bord, kan ikke settes i sammenheng med strøm (220 V AC) produsert fra batteriene om bord. I tillegg har Norge, sammen med Albania, det minst avanserte elektriske opplegget i Europa. Selv om områder i Norge etter hvert går over fra IT til TN(x). Og i Norge er det forbudt med 'flytende jord' i forbindelsen med klipt landjord. I motsetning til eks. Sverige som har TN, og der er det lov. Hvordan det er i Frankrike, vet jeg ikke. 

 

Ut fra min fattige begrepsverden, vil en jordleder fra kassa på inverteren til batteri minus ikke ha noen betydning. Det kan ikke gå noen strøm der. Det gir ingen berøringssikkerhet. Tror jeg. Heller ikke om du slenger en leder fra kassa og ut i sjøen. Jeg ser ikke for meg kretsen. Det er derfor jeg spør.

Jeg innbiller meg at jordingen fra chassis er for å fjerne muligheten for å få en karamell eller verre fra selve metallskroget til inverteren. 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan forstå er det kun innbilding :-) Ut av inverteren er det en jordet stikk. Den jordingen er koblet til kassa. Om L eller N lager bro over til kassa, spiller det ingen rolle om L eller N skal få en leder til batteri minus. Det bli ingen jordkrets, slik jeg kan skjønne. 

Link to post
Share on other sites

Ok, dette er utafor mitt fagfelt. Jobber mest med å få mennesker til å ha beina på jorda. 

 

Selv om det tilsynelatende er jordet stikk mener jeg det stod at det ikke er jordet stikk. 

 

Så om jeg forstår riktig så kan jeg koble opp, bruke kun ett apparat tilkoblet om gangen - så er jeg ok. Kan plugge det ene stikket i inverteren med sånn barnesikring. Hvis jeg i tillegg monterer slik at man ikke berører inverteren ved et uhell, så legger jeg inn en ekstra barriere. Det er fjernkontroll/display med lang ledning som følger med. 

Link to post
Share on other sites

Hvis du bruker dobbeltisolert utstyr, sikker mot støt. Om du har strømlekk fra N i brødrister og strømlekk fra L i mikroen og tar i begge apparatene samtidig, du får støt. Uansett om inverter er koblet til batt minus. 

 

Man kan også få en meteor i skallen når man går tur i skogen. Ingen grunn til at man skal vandre rundt med stålhjelm.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Så vidt jeg kan forstå er det kun innbilding :-) Ut av inverteren er det en jordet stikk. Den jordingen er koblet til kassa. Om L eller N lager bro over til kassa, spiller det ingen rolle om L eller N skal få en leder til batteri minus. Det bli ingen jordkrets, slik jeg kan skjønne. 

Det riktige vel da å lage et lokalt TN anlegg ved å koble kassa og jordleder til N. Jordfeilbryteren sjekker da om det går like mye strøm i N og L. Hvis N har forbindelse til PE (protective earth, jordleder) et eller annet sted  ute i kretsen også, så vil endel av strømmen gå i PE, og jordfeilbryter vil slå ut. (Men kun hvis det trekkes strøm). Hvis L har forbindelse til PE så vil det uansett gå strøm i PE og jordfeilbryter vil slå ut.

 

Hvorfor så koble lokal PE til sjø, skrog eller batteri minus? Hvis det er feil i en landstrømlader , så kan f.eks. L komme i kontakt med DC-.  Det bør i så fall gi jordfeil. Men da må det altså være en returvei fra DC- til PE. 

Link to post
Share on other sites

Virker som det er litt uklarheter, som alltid... når vi skriver om jord

Ikke  glem at utrykket jord handlar om moder jord her i Norge . Vi bruket faktisk jord som en elektrisk leder. ( det gjør man ikke i andre land enn Norge og Albania) Derfor utrykket dårlig og god jord, alt etter jordsmonn og fuktighet.

Denne jord vi snakker om er enkelt forklart midtuttaket på de 3 vinklingene i strømgeneratoren i alle våre fossekraftanlegg. 

Så er det slik at av og til begynner en av fasene L1, L2 og (L3) og lekke f.eks fra ett element i en VV tank. Når denne lekker vil spenningen via jordleder eller moder jord finne veien til fossekraftanlegget. (Eller vinturbinen).  Idet store utland bruker man ikke moder jord, men har en ekstra fysisk leder, som jordfeilen ledes tilbake til generatoren.

Så er det også slik at vi mennesker tåler 30 mA. Går det mer strøm enn dette, så skal det være et værn som beskytter oss.

så tilbake til det store spørsmålet. Hva med vår egen generator eller inverter. Denne har definitivt ingen forbindelse til moder jord, om man ikke selv ønsker det. Det er i alle fall ingen vits i å legge opp en jordledningen til moder jord, for den eventuelle jordfeilen vil aldri finne veien tilbake til fossekraftegeneratorene, av den enkle  grunn at det ikke kan oppstå potensialforskjell til denne. Det er det bare L1, L2 og (L3) som kan.

Med andre ord Generator, inverter og skilletrafo har ingen returstrøm til moder jord, hverken via skjøteledning, propell eller lokalt jordplan. Derfor skal de heller ikke jordens til moder jord av denne grunn.

Men så var det personvernet da. Disse kan jo selvfølgelig medføre at folk får strøm i seg, og her kommer jordingen inn. På en eller annen  måte må man sikre seg at strømmer på avveie, går tilbake til disse. Og igjen er det bare en bruker så kan det aldri oppstå berøringsfarlige overflater og man kobler ikke til jord.

Derimot om en av disse kildene leverer strøm til flere apparater så må man ha ett lokalt jordfeilsvern i båten, fordi at det da kan oppstå berøringsfarlige overflater mellom apparatene, som følge av jordfeil i ett av apoaratene.

og nå begynner det og bli komplisert. En av de vanligste jordfeil i båt er elementet i VV tank.  Din interne generator leverer strøm til denne og L1 leder begynner og lekke. Jo om det er mulig å finne potensiealforskjell så begynner det å gå strøm. VV tank er koblet til motor via en ledende kjøleveske og kanskje slangen til motor. Motor er som regel koblet til batteriminus. Da har plutselig alle enheter med batter minus tilkobling potensielle overflate som man kan få strøm i seg om man berører disse og overflaten på ett vaffeljern med lekkasje på L2.

skjeld3n at slike dobbel feil oppstår, men når det skjer er det fa4lig om man mangler jordfeilvern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...