Jump to content

Victron inverter-skal den jordes fra chassi til batteri?


Gabi

Recommended Posts

Hulda skrev 4 minutter siden:

Hva indikerer bruksanvisningen? Hvis du eksempelvis har et TT-anlegg om bord, kan du koble den til felles jordskinne. Men hold koblingen unna motoren og/eller batteri minus. Eller som KDB skriver. 

Som jeg skulle sagt det selv 👍

Link to post
Share on other sites

Apropo bruksanvisningen, den leste jeg men kom ikke så langt der. Det står:

 

This is a Safety Class I product (supplied with a protective grounding terminal). Tha chassis must be grounded. A grounding point is located on the outside of the product.

20200429_125911.jpg.b55a253524760f0ec2623cd9762df031.jpg

 

Står også noe om AC output etc.

 

Jeg har "vanlig" 230V nett i båten (vanlig ift det jeg er vant til og ikke noe spesielt fiksfaks-greier). Har jordfeilbryter.

 

12V er koplet sammen til en felles jord, det gjelder både 520Ah forbruk og 480Ah start. 

 

Det so. er spesielt "skummelt" et at mens hovedtilførselen til inverteren er lagd for 10mm2 kabel ser jordingskoplingen på chassiset ut til å være lagt for ennå mye større strømmer....kanskje 25mm2 eller noe...

 

 

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 17 minutter siden:

Det so. er spesielt "skummelt" et at mens hovedtilførselen til inverteren er lagd for 10mm2 kabel ser jordingskoplingen på chassiset ut til å være lagt for ennå mye større strømmer....kanskje 25mm2 eller noe..

Stort tverrsnitt på kabelen kan også være for å redusere spenningsfall.

Link to post
Share on other sites

Har du TT, TN, eller? Er det installert skilletrafo, zincsaver, er landjord og båtjord lagt til batteri minus? Vil ikke tro det siste. Et eller annet sted må 220 V jord lande. Hvis jord i det hele tatt er koblet. Bavari har helt sikkert en instruksjonsbok som forteller noe. 

 

Poenget er om du eksempelvis har jordede stikkontakter, og inverteren kobles til denne kretsen, skal jordingen fra kassen kobles til denne jordingskretsen. Det er en sikkerhetsfunkjon. Kanskje du trenger en elektriker.

 

Eksempelvis har Hulda TT. Her har 220 V en felles jordskinne. Her ville en grønn/gul jordkabel fra en ev. inverter komme inn. Som en dedikert kabel fra kasse og til skinne. 

 

Ikke miks begrepene batteri minus med jord, båtjord, landjord. Greit å holde disse begrepene fra hverandre. Lettere for oss hobbyelektrikere å forstå.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er jo som alltid fenomenal til å forklare Hulda!👍

 

Jeg sjekket nå.

 

For inntaket går 3 ledere inkl jord til en koplingsboks, før den går videre til. Men fra denne går det også en jordkabel til "Electrolysis blocker".

 

For generatoren går det først inn til en sikringsboks med sikringer. Deretter til koblingsboks, før den går videre. Men fra denne går det også en jordkabel til "Electrolysis blocker".

 

Begge inntak er koblet til Sterling automatisk switchende strømboks som igjen gir strømmen videre til båtens sikringer, som vist i bildet tidligere postet. Fra disse sikringene går strøm videre til båtens strømuttak som alle er jordet.

 

Så begge strøminntak er vel da koblet sammen i "Electrolysis blocker" enheten. 

 

 

20200429_141505.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker for det. 

Da skal jorden fra inverteren med egen leder (5 kvadrat, så er du sikker) inn på et felles jodingspunkt på dingsen på bildet over. Eller litt oppstrøms denne hvor det er et felles punkt. Trolig har du en jordingsskinne et eller annet sted. Den skinna ligger sikkert inni den koblingsboksen du nevner. Det er ikke god latin å klaske en hel del kabelsko oppå hverandre. Det er bare Hulda som gjør slikt.

Dingsen er en zincsaver, som nevnt over. Den blokkerer jordfeil opp til ca. 1,5 V. Alt over dette vil via motoren gå til sjø (altså landjord). Det er skrevet en hel lærebok om dette her på forumet i løpet av de siste 15 årene. På sett og vis dannes det da en felles jordingskres fra strømleverandøren (eks inverteren), via apparat til stikk tilbake til felles jordkobling. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jajamensann! 

 

Tid for en oppdatering....

Koplet ferdig inverter. La opp 6mm2 jordingskabel fra chassi til zinksaver (som dere sier er feilkoplet....). La opp kabel til bryter av/på. Koplet innpå Sterling boks. Så langt så bra, inverter fungerer og gir strøm til inverterinngangen på Sterling boks. 

 

Men tror dere den switcher over til inverterstrøm da? Neida, neida....Sterling displayet blinker grønt som indikerer at den har oppdaget inverterstrømmen, men gjør kun det når landstrøm er koplet til samtidig....fjerner jeg landstrømmen så blir det helt svart....

 

Ikke satte jeg inverter i strømsparing heller,  da det kan krølle til...

 

Og en annen sak; i en annen tråd skal jeg kople automatisk switchende relleer, normalt åpne, til lader og vv-bereder med styrestrøm fra Sterling boksen.  Den skal gi styrestrøm ved landstrøm og generatorstrøm som kopler relleene inn. Men det gjør den ikke heller....mørkt som i en sekk der og ingen utslag på multimeteret...

 

Det lyser en rød "fault" i displayet, har egentlig gjort det siden vi kjøpte båten men har virket likevel...men er noe greier der....

 

Hva mente dere med feilkopling på zinksaver? Må innrømme jeg ikke har forstått den helt, bare kople ledning innpå et punkt og så skal den trylle? Normalt sett ville jeg gjette på jordingsledning inn i e æn kontakt, la boksen gjøre mirakelet sitt og ren strøm ut i neste kontakt ut. Men jeg har ikke kjøpt og montert den og har ikke peiling på zinksavers...(ennå....)!

 

 

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips og omtanke!

 

Ved kjøp av brukt båt og tidligere eiere som sikkert har lagt til og trekt ifra på originalt anlegg er man prisgitt at ting fungerer aom de skal. Og når man har hatt båten en stund og alt tilsynelatande ser ut til å fungere bra vet man heller ikke hva som eventuelt skulle være feil...

 

Men som en person med vesentlig tyngde og erfaring her på forumet såpass direkte anbefaler meg å kontakte elektriker før ting går helt galt så tar jeg det med største alvor. 

Link to post
Share on other sites

For generelt prøve å lære ting; her er skisse fra Sterling switch

 

Screenshot_20200430-115258_Drive.jpg.0e4a4affb9811a9d644baf8c1351f33c.jpg

I forhold til mitt tilfelle så ser der vel egentlig ut som sinksaver per idag ikke er i bruk da det er kun den ene terminalen som er i bruk. Den virker vel ikke med bare tilkopling på en terminal... Og at den per idag kun brukes for å knytte felles jord sammen på 230V.

 

Iht tegningen ser det ut til at landstrøm jord skal innpå den ene terminalen på K på regningen som er en sinksaver.  På den andre terminalen skal jord fra landstrøm innpå samt fra generator og inverter.

 

Så skal denne samme terminalen til en Dynaplate eller et annet som har god forbindelse til sjøjord.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 16 minutter siden:

Jeg vil mene at det blinker en lampe hos deg som indikerer 'Få om bord en kvalifisert elektriker før det går noe galt'. 

 

Enig!

 

Det er veldig lett å tenke at i båt kan man gjøre alt selv, men når man begynner å jobbe med store effekter eller høye spenninger, og spesielt i maritime miljøer, så skal man bruke fagfolk. Og om man ikke gjør det så bør man som ett minimum gjøre arbeidet i samarbeid med en som er det. Nå kan man få mange fagmessig gode råd på båtplassen, men det er vanskelig for dem som gir rådene å ha en full oversikt over en installasjon de aldri har sett. 

 

Til info om jording av victron inverter.  En ting er hvordan jorden skal kobles, en annen ting er hvorfor den skal kobles, og hvilken beskyttelse en bruker av inverter har ved jordfeil ombord.  Er det feks. noen 30mA jordfeilutkobling dersom du tar på en fase ut fra inverter samtidig med chassis på inverter?  Her tror jeg det syndes i stor stil ombord i mange fritidsbåter.  De har gjerne en jordfeilbryter ombord, men den dekker ikke forbruk fra inverter.  Slike spørsmål vil en fagmann stille seg når han kommer ombord, mens hobbyfolk flest er mest opptatt av å få greia til å virke.  Hos meg er det montert en 30mA jordfeilautomat like etter 230V utgangen fra victron inverteren.  

 

Dette er ikke ment som kritikk til trådstarter som tross alt vil gjøre dette skikkelig. Men jeg tror det generelt er mange som bør tenke seg om når anlegget går fra 12V og opp i hjemmelaget 230V.  Man er tross alt ikke lenger i 12V gråsona, og bør derfor bruke noen tusenlapper på en godkjent installatør. 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Helt enig i at dette med P:E. jord må tas på største alvor. I min båt har je landstrøm og aggregat. Her er begge kildene koblet frør jordfeilvernet og da er jo alt bra. Men så kom jeg til å tenke på at jeg har jo også en egn inverter på 150W sam ikke er koblet sammen med resten av 230V systemet ombord. Denne er koblet til 2 adskilte stikkontakter som er ment til TV og lading av mobiltelefoner etc. Denne har jo ikke noe jordfeilvern :eek:. Nå hsuker jeg ikke typen, men når jeg tenker meg meg om så finnes det faktisk invertere uten jordingskrue og med uttak Med IEC 83 uttak (Det vil si ujordet kontakt). Hva sier regelverket og hva gjør man da?

Det er ikke en slik jeg har men som ett eksempel:

https://batterigiganten.se/inverter-100w-12vdc-til-240vac-for-sigarettenner-liten-og-kompakt.html

 

image.png.d85199c2f65ab08ac592f2134df862ff.pngimage.png.31015c7fc3ee628a0402db1f1ebd22ed.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...