Jump to content

optimalisere propell hos winrace


krepsen1972

Recommended Posts

Winrace er det ikke verdt å bruke mer, etter at olle gikk av med pensjon og ungene overtok 

 

Om det er verdt å modifisere/optimalisere propellen kommer ann båten, motoren og propellen du allerede har. Jeg vet om folk som har økt 0.5knop og jeg vet om folk som har økt 15knop, kun ved optimalisering/modifisering 

 

Farta kommer ikke kun av en skarp kant

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Olle var perfeksjonist og var en av verdens beste propellmakere. Han fikk trylla frem knop, andre ikke trudde var mulig. En legende

 

Det jeg har opplevd de siste årene er at de sier nei til modifisering, propeller som skal ha blitt modifisert og fakturert for faktisk ikke er det, sure kundebehandlere, feil varer, skeiv propell, laaang ventetid, skal ha betalt kun for og gi råd, man får ikke bestille det man ønsker seg pga de mener det ikke er optimalt, gir feil råd 

 

Jeg bruker kun Andvik propellers nå før tiden 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som har skjedd, er at han som starta firma, som virkelig brant for propeller både som hobby og jobb, har overlatt firma til arvingene som kun ser på det som en arbeidsplass der de får lønninger 

 

En kjapp oppretting til 3500, gir mer penger i kassa enn en modifisering, bedre med 5 kunder som kjøper en standar propell en 1 som kjøper noe spesial spesial. 

 

Det er ikke mange år siden, olle sa han kunne gjøre hva som helst med en propell. Nå sier de at det IKKE går og vri opp ett sett med VP DP c7 sånn at man får litt mer fart 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

krepsen1972 skrev for 11 timer siden:

Er det noe å hente på å optimalisere propell

Blir propell svakere av å kvesse bladene slik at du kutter deg på dem visst du stryker finger over med litt press.

Vil hastighet og forbruk gå betydelig ned, eller er dette bortkastet penger.

Hei, ja, det er kan være mye å hente på å velge en utforming på propellen som passer akkurat din båt/motor og ønsker om ytelse.

 

Men, det kommer an på. Slik som du beskriver - det å slipe til angrepsflaten på propellen slik at den blir sylskarp, vil kun gi deg lavere motstand og økt rotasjonhastighet om du har en overflate montert propell. Det vil si om propellens blad skal skjære seg gjennom overflaten på vannet ved hver rotasjon.

Det gir lavere ytelse i seg selv på en propell som går neddykket i vann hele tiden. Da suger vannet seg fast - det å ha en litt buttere kant lønner seg for at propellbladet skal få liten motstand om det roteter i vann hele tiden.

 

Det er enklere å gi deg råd om du forklarer hva slags båt og motor og hva du vil oppnå!

Link to post
Share on other sites

Synes alfaalfa er inne på noe viktig her: Å velge en propelltype som passer aktuell båt/motor og preferanser. Jeg vurderer selv å sende inn en propell til Andvik for litt finpuss. Men det er i mitt tilfelle litt "testing" som evt. vil ligge bak før jeg gjør det. Jeg ville f.eks. ikke sendt inn en propell jeg ikke likte, til tuning/optimalisering. Jeg har en propell jeg stort sett er veldig godt førnøyd med. Dermed kunne jeg gjerne sendt den inn til balansering. Bare for å sette prikken over i-en. Den gir meg turtallet og farten jeg kan leve godt med + alle de viktige tingene. Jeg hadde derimot ikke giddet å bruke 2-3 tusen på å få flikket en propell som i utgangspunktet ikke funker/passer til bruk eller ønsker.

 

Jeg kan jo illustrere hvilke vurderinger man/jeg gjør meg iet slikt tilfelle:

Jeg har 4 propeller som alle gir omtrent akkurat samme toppfart. 2 tre-bladere i hhv 21" og 23" og to 4-bladere av samme type i hhv 21" og 23" stigning. Av disse foretrekker jeg utvilsomt 4-bladerne. De gir samme toppfart, men med bedre egenskaper i forhold til hva jeg liker/foretrekker.

 

Deretter blir det et spørsmål om stigning: Begge 21" gir over 6000rpm (som er max for motor) når båten er lett. Begge 23" havner et par hundre omdreininger under.

 

Dermed blir f.eks. sprøsmålet om jeg skal flikke på 21" 4-bladern eller 23" 4-bladern. Jeg tror nok litt flikking på 23" ville kunne ha størst potensiale for å hente en knop eller 2. Men en av grunnene til at  jeg liker denne 4-bladern er nettopp akselerasjon og kjapphet opp i plan. Motoren jobber lett og det er en lek å justere fart når man havner i grov sjø og store dønninger som krever fartstilpassing. Velger jeg å beholde 23" som er tyngre å "drive", forsvinner litt av vinningen. Jeg kan selvsagt få ventilert 23"ern for å hjelpe på akselerasjonen. Samtidig kan jeg kanskje få bittelittlitt mer tip-cuping på 21" som gir meg litt mer baugløft/trimvilje - noe som kanskje ikke hadde vært dumt.

 

Hele poenget er dog at jeg fullstendig droppet 3-bladerne jeg har nettopp fordi jeg har testet. Når det er sagt: Hvis jeg virkelig ønsket å øke toppfarten, er nok en 3-blader det enkleste valget på en plain Suzuki uten jackplate eller waterpickup. Det store spørsmålet blir da hvor mye man må ofre av alle de andre egenskapene for å få de 2-3 knopene ekstra. Kanskje jeg kjøper en rask 3-blader bare for å finne ut hvor raskt båten kan gå med motoren som står på, men jeg er stygt redd for at det hadde blitt et engangsforsøk. En "skryte"propell for toppfarten og en propell for max prestasjon for båtens egentlige bruk og brukerens behag.:giggle:

 

Når alt det er sagt, så finnes det ferdig-labede propeller å få kjøpt også. Propeller fra Mercury Racing er fintunede og balanserte. Til Suzuki-motorer tror jeg man kan komme godt i mål med en av Bravo-1 variantene. Selv funderer jeg på FS-modellen.

 

Til slutt: FS-modellen anbefales først og fremst med motor montert ganske høyt - altså med AV-platen 1,75"-2,25" over kjøl. Dermed blir den klare anbefaling å spørre seg selv: Har jeg vurdert å heve motoren før jeg evt. bestiller meg en propellmodifikasjon? Hvis man ikke har eller har vurdert å heve motor, da skal man heller ikke vurdere propellmodifikajon. Da bør man heller slå seg til ro med den kjedelige propellen man har.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å ha en balansert propell vil nok utvilsomt føles godt. Det er alene grunn god nok til å sende inn til propellservice. Men som sagt: Jeg ville ikke gjort det før jeg var sånn noenlunde fornøyd med propellen i utgangspunktet. Dette med forbruk er også et ofte diskutert tema. Å holde på med propeller blir fort et 2-4-8-16K regnestykke. Som om ikke det var nok, så gir ofte de mest økonomiske propellene den "daffeste" opplevelsen. Best drivstofføkonomi oppnås gjerne med litt "for stor" propell med ditto rævva aks og respons. Da får man litt å regne på...

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

krepsen1972 skrev for 13 timer siden:

Takker for et meget godt og utfyllende svar, jeg forstår at dette med propeller ikke er helt lett.

Utgangspunktet mitt var i grunnen å få propell helt i balanse da jeg har en liten mistanke om skjevhet, ønsker også å få neg forbruk.

 

Hei, jeg forsto deg til at du ønsket å slipe angrepsflaten på propellbladene til de ble skarpere. Det i seg selv er noe du gjør dersom du har en propell som gir deg de egenskapene du vil ha med overflatemontert propell. Men der du skal jage de siste knopene. Da er balansen i propellen der for lengst. Men for å øke rpm ca 20-30rpm til på maks med å slipe,  og kanskje endre profilen på sugesiden av bladene etc etc eller gi litt mer cup på bladenden for å øke rakevinkel og dermed grep og baugløft...!

 

Men først ville jeg funnet et godt utgangspunkt som solseng skriver. En propell med riktig utforming av propellbladene som passer farten og båtens skrog. De færreste har dette, mest fordi en propell alltid er en viss grad av kompromiss mellom ulike egenskaper.

 

Men kom med hva du har så kan forumet sikkert hjelpe til, eller ihvertfall gjøre deg forvirret på et høyere plan!

Link to post
Share on other sites

krepsen1972 skrev for 22 timer siden:

Det er en ibiza 24 med 250 hk påhengs :) 

Jeg husker du hadde en annen tråd for en liten tid siden.

 

Har du fått prøvd den nye (3x14,75x23) Suzuki propellen? Er det denne som vibrerer litt? Lager litt lyd på helt sakte fart? Siden du vurderer optimalisering, mener jeg. Har du fått testet fart og turtall? Hvis du kan opplyse om dette og hvordan båten oppfører seg med denne propellen, vil det gjøre det lettere å si noe om dette er en propell som passer bra, eller om det kanskje finnes bedre alternativer.:smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda den propellen funket veldig fint, fikk 45 knop og 6300 i turtall

Fikk også bedre akselerasjon i båten

Det negative er at forbruket har økt, så derfor lurer jeg på om avbalansering og optimalisering av org propell vil være fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev On 1.5.2020 at 0.20:

Å ha en balansert propell vil nok utvilsomt føles godt. Det er alene grunn god nok til å sende inn til propellservice. Men som sagt: Jeg ville ikke gjort det før jeg var sånn noenlunde fornøyd med propellen i utgangspunktet. Dette med forbruk er også et ofte diskutert tema. Å holde på med propeller blir fort et 2-4-8-16K regnestykke. Som om ikke det var nok, så gir ofte de mest økonomiske propellene den "daffeste" opplevelsen. Best drivstofføkonomi oppnås gjerne med litt "for stor" propell med ditto rævva aks og respons. Da får man litt å regne på...

Dette stemmer veldig godt med egne erfaringer jeg har.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, litt vrien denne. Du får ca. 13% slip med orginal Suzuki 3x14,75x23. Går da ut fra et gearratio på 2,29:1 (og ikke 2,08 som på de nyere AP-motorene). Jeg fikk vel rundt 2-3% slip med samme propell på min lettere båt/motor med enda lavere girutveksling.

 

Jeg tror det høye slip% har med å gjøre at propellen er i grenseland liten i forhold til båt(vekt), skrog og motorens gearratio. På den annen side får du bedre toppfart og bedre akselerasjon. Delvis fordi denne propellen er lettere og lar motoren spinne opp til 6300rpm. Din motor har vel øvre anbefalt limit på 6100rpm. Dermed ligger du sikkert helt tett oppunder turtallsperren. Dermed vil jeg tro du kan vinne litt bedre drivstofføkonomi med en annen propell. Jeg ville personlig kanskje prøvd å finne en propell med litt bedre "grep/skyv" som landet litt nærmere 6100rpm med lett båt. Akkurat nå tror jeg ikke jeg bør slenge ut noen anbefaling - får tenke litt på det.

 

Men kortversjonen er: Ikke send denne propellen inn til modifikasjon riktig enda.:smiley:

Link to post
Share on other sites

.. men kanskje med å banke inn litt mer cup at man får opp grepet og ned turtallet det lille som trengs..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 16 timer siden:

.. men kanskje med å banke inn litt mer cup at man får opp grepet og ned turtallet det lille som trengs..? 

Det er helt klart et alternativ. Det burde være mulig for en god propellreperartør å gjøre det.

 

krepsen1972 skrev for 19 timer siden:

Joda den propellen funket veldig fint, fikk 45 knop og 6300 i turtall

Fikk også bedre akselerasjon i båten

Det negative er at forbruket har økt, så derfor lurer jeg på om avbalansering og optimalisering av org propell vil være fornuftig.

Når jeg nå leser litt nøyere hva trådstarter skriver, ser jeg at han vurderer å modifisere orginalpropellen (Suzuki 3x16x23) da den gir litt bedre drivstofforbruk på marsjfart. (Trodde først det var 3x14,75x23 propellen han mente) Han fikk vel 6000rpm/42 knop med 16". Jeg tipper Andvik kan fikle litt med den og få frem 100rpm ekstra og kanskje en knop til. Jeg er vel et godt stykke på vei enig i at det også kan være en fornuftig vei å gå.

 

Jeg tror vel ikke man oppnår kjempereduksjon i drivstoffforbruk, men hvis du er fornøyd med egenskapene ellers kan det jo være greit å få den balansert selv man taper en knop og 2 på toppfarten. I utgangspunktet er disse Suzuki-propellene (16") kjent for å være helt ok på forbruk, så kanskje det er verdt å koste et par tusenlapper på den hvis den gir de egenskapene man er på jakt etter. Propellen er jo helt avgjørende for båtens ytelse, så det er vel verdt å investere i så bra set-up som mulig (innenfor visse grenser selvsagt).

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 3 timer siden:

Det er helt klart et alternativ. Det burde være mulig for en god propellreperartør å gjøre det.

 

Når jeg nå leser litt nøyere hva trådstarter skriver, ser jeg at han vurderer å modifisere orginalpropellen (Suzuki 3x16x23) da den gir litt bedre drivstofforbruk på marsjfart. (Trodde først det var 3x14,75x23 propellen han mente) Han fikk vel 6000rpm/42 knop med 16". Jeg tipper Andvik kan fikle litt med den og få frem 100rpm ekstra og kanskje en knop til. Jeg er vel et godt stykke på vei enig i at det også kan være en fornuftig vei å gå.

 

Jeg tror vel ikke man oppnår kjempereduksjon i drivstoffforbruk, men hvis du er fornøyd med egenskapene ellers kan det jo være greit å få den balansert selv man taper en knop og 2 på toppfarten. I utgangspunktet er disse Suzuki-propellene (16") kjent for å være helt ok på forbruk, så kanskje det er verdt å koste et par tusenlapper på den hvis den gir de egenskapene man er på jakt etter. Propellen er jo helt avgjørende for båtens ytelse, så det er vel verdt å investere i så bra set-up som mulig (innenfor visse grenser selvsagt).

Ender nok opp med å modifisere og avbalansere orginal propellen, mistenker den ikke er helt i balanse.

Legger jeg den på gulvet er det ene bladet 1 mm høyere oppe en de andre.

Forrige båteier har nok vært borti noe tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

krepsen1972 skrev 1 minutt siden:

Forrige båteier har nok vært borti noe tenker jeg.

Kjenner du en med dreibenk som kan spenne den på dor for deg så får du det svaret gratis...

 

Tror også at det er viktig å kjenne produksjonstoleransene. Men uten å vite om det er en alu eller stål, original eller kina ++++ så er det ikke så lett å hjelpe.

Som vanlig gir du helt minimalt med opplysninger og forventer svar rett fra NASA....  

Link to post
Share on other sites

1 mm slik du har målt er helt innenfor vanlige avvik på støpt stål propell fra fabrikk. Og du vil nok ikke merke en forskjell med disse hastighetene og skrog/motor.

Men det føles godt p gjøre noe med. Jeg vil påstå at du har langt mere å hente på å skifte til en propell som ikke er standard fra fabrikk, men som passer din båt og motor. Da gjelder det mange knop både på marsfart og toppfart og bedre egenskaper i sjø. Ditt valg.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 20 minutter siden:

1 mm slik du har målt er helt innenfor vanlige avvik på støpt stål propell fra fabrikk.

 

Hva vil du si er godkjent avvik på en splitter ny 15x30" cleaver fra winrace? Kjøpte en ny propell fra de, venta i 12uker, så kom den med 4-5mm avvik på det ene bladet. Synd de andre bladene, ikke har samme rake som det ene 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...