Båtnooob Startet 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2020 Hei, Nooob her, Lurer på å kjøpe tresnekke og fant en veldig fin en på finn.no men det står at det er skade på stokk, står at det "er mulig å reparere" men det er ingen bilder av skaden. Mitt spørsmål: Er stokk og kjøl det samme og er dette normalt en enkel jobb (les billig) eller er dette "bare glem det, det blir for dyrt" ? Hilsen Stig Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 For all del ikkje kjøp usett. Er litt forskjell på stokk og kjøl ja.. Skade på bunnstokk kan være vanskelig, men bilder sier mer enn tusen ord.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
gon Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Bunnstokkene i en trebåt er bunnspantene. Må du skifte en eller flere, kan det bli en del jobb, men om du ikke har ti tommeltotter, er det absolutt en overkommelig oppgave. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Jeg aldri vært borti begepet 'stokk' i en trebåt. Er det skade på bunnstokk selger mener, er den eneste mulige skaden jeg kan tenke meg råte. I såfall er det råte andre plasser også. Drømmeprosjektet kan i såfall fort bli et mareritt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Har heller aldri hørt om noen stokk i en trebåt. I en trebåt har en som oftest sett nedenfra Stråkjøl, kjøl, kjølsvin. Stråkjøl er enkel å skifte, kjølsvin har en stort sett bare på seilbåter. Selve kjølen er det mye jobb å skifte men det lar seg da fint gjennomføre. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 (redigert) Mange meninger her... Kjøl og stokk er vel en og samme sak på ei tresnekke. Nederst har vi stråkjølen, så kommer kjølstokken som spantene og nederste bordgangen er klinket til. Har du råteskader i kjølstokken må du regne med en båt med begrenset levetid. Redigert 2.Mai.2020 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Du skal ikke se bort fra at de forskjellige komponentene vil ha forskjellig navn i de forskjellige stedene i landet. Da jeg gikk i læra eksisterte ikke begrepet 'stokk' her på østlandet. Betan under båten het kjøl. På seilere og større båter 'kjølplank'. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Her tror jeg nok det kan være lokale betydninger og bruk som gjør det umulig å komme med «fasit». Bårdp kommer med en grei opplisting i båtens lengderetning med stråkjøl, kjøl og eventuelt kjølsvin(som alle plastbåteiere av eller annen grunn kaller innvendig bunn i båten). Når det gjelder tverrskips har gjerne klinkbygde tresnekker ikke tradisjonelle spant som en kravelbygd båt. Når man border opp setter man inn bånnstokk/bunnstokk. Det et de bånnlemmene ligger på og som holder de tre-fire nedre bordene. På disse festes Opplangere, som holder huden over vannlinja, for å ta det litt grovt. Nå kommer jeg fra Fredrikstad, så om dette bare er lokale uttrykk skal jeg ikke si noe om. Men at det er bånnstokker i snekka mi er helt sikkert ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
navid Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Skal ikke se bort fra det. Kan også hende kjølstokken eller bunnstokken om du vil, henger igjen fra gamle dager, da våre forfedre brente og hugde ut volum i stokkene for å komme seg på havet. Det sies også at de etter hvert festet spant til disse stokkene og fikk dermed et høyere fribord. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Bunnstokkene binder sammen spanten i bunn, og kjølen.... Kjølboltene sitter i bunnstokkene nr 16 på bilden https://no.wikipedia.org/wiki/Trebåter_og_treskips_anatomi Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Nr. 17 over er hva vi ville kalle 'kjølsvin'. 16 er bunnstokk. 14 er spant. 15 er bjelkeveg(er) eller stringer. 20 er bjelkeveg(er) (også). Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Nei nr 16 er nok ikke noen stokk i det hele tatt det er bare midtstykke mellom spsntene. Kjølen er vel den som er benevnt 9a og stråkjølen 9g. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 16 heter på fagspråket bunnstokk. Opprinnelsen er nok at disse delene ble saget ut av et tre som hadde delt seg, eller der en tykk gren vokste ut fra stammen. Altså en stokk, derav bunnstokk. Navnet kom nok lenge før man hadde funnet opp limet, og man måtte bruke grodd virke. Selv ute hos Gamle-Fridthjof lå det en limkjele og slang. Den ble brukt til å koke beinlim. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 (redigert) Ser att i trebåtvedlikeholds boka av björn peter behrens, er vel nr 9 a omtalt som kjølplanke, altså under bunnstokk.. Redigert 2.Mai.2020 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Båtnooob Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Hei alle sammen, Jeg må si at jeg er imponert over engasjementet her og all kunnskap dere gledelig deler med andre. Kjempe morsom lesning og god læring i både historie og teknologi. Super bra og tusen takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Hvordan gikk det med båtkjøpet ? Fikk du en forklaring fra selger hva han mente med «skade på stokk» ? Sitér dette innlegget Link to post
Båtnooob Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Hei navid, Som du sikkert skjønner av mitt brukernavn her så turte jeg rett og slett ikke å kjøpe, er heller ikke sikker på at en tresnakke er det lureste som første båt så jeg så ikke behov for å følge dette opp videre. Jeg tror at en plastbåt er bedre for en nybegynner. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Hensikten med stråkjøl eller "løsekjøl", vises i figuren som 9b, er for å beskytte selve kjølen mot pælemark. Skal være en rimelig grei operasjon å bytte ut løsekjølen hvis den er angrepet av mark. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.