Jump to content

På tide å bytte forbruksbatterier?


Goddis77

Recommended Posts

Vi er ute på tur og har brukt båten en del timer i dag. Akkurat nå viser batteri monitoren dette her

 

20200501_203546.jpg.f3d045db8152767f6b32dcfde9b2189e.jpg

 

Vi har 2 stykk 110ah batterier fra maritim tror jeg av ukjent alder.

20190616_101431.jpg.1eed0e640a239d90597dc4753d39dd0e.jpg

 

20190616_101407.jpg.52d66e9a0a5d1b521bfee691d7652aff.jpg

 

Startbatteri er Varta AGM batteri på 95ah.

 

Hva synes dere. Synger de på siste verset?

Link to post
Share on other sites

Battmeteret sier at batteriet er helt tomt, var batteriet oppladet da du begynte å bruke batteriene? Har du skrudd av proppene og sjekket at det er nok syre på de? Har du i så tilfelle målt syrevekten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

10 volt er vel egentlig ødelagte batterier...selv om det er under forbruk..

Jeg byttet selv forbruksbatterier for et par dager siden.. det ene holdt på smelte ned...men viste likevel hvile spenning på 12.7...

Har blitt anbefalt en batteri tester...kanskje du burde forsøke det, eller måle syrevekten etter som du har åpne batterier...

Link to post
Share on other sites

Monitoren er koblet rett på forbruket som manualen sier via en shunt.

 

Vi får på radio her, og har brukt strøm utover dagen til radio, TV, lage mat og kjøleskap.

 

Batteriene har vært tilkoblet solcellepanel hele veien + landstrøm siden i går.

 

Siden jeg ikke vet alderen på disse batteriene, og forrige eier har satt inn ett AGM for start, så regner jeg med at start er byttet, mens forbruk har vært der en stund. 

 

Ikke noe tilgang på å måle syren, og har ikke sjekket nivået enda. 

 

Er ute i uthavn, men kan nå en kai og få nye batterier tilkjørt i morgen. 

Heller litt mot dette, men da er jo spørsmålet hva en bør velge.

 

Akkurat nå er det bare kjøleskap og radio som er på, og nå viser den 9,7v.

 

Tar noen flere bilder og viser her. 

15883615362485032491171976801648.jpg

15883615549128836306853869203861.jpg

15883615898515812036688881090216.jpg

1588361625774343599730195733457.jpg

Link to post
Share on other sites

Burde absolutt være ryddet på pluss  siden ja.

Minus er ryddet mtp shunt.

 

Målte polene nå, og de er på 9,45v. Så monitoren viser nok riktig den. 

Er solcellepanel her, så kanskje den er grunnen til at det viser fullt? Og holder oss kunstig i live her?

 

Antenneforsterkeren har gitt opp nå, men radioen har ikke gitt opp enda 🙂

 

Funker batteriene fra maritim bra? Bør jeg gå for det samme, eller gå for AGM? Lest litt at de er bedre egnet for start enn forbruk?

 

 

Link to post
Share on other sites

Du svarte ikke på om det var nok syre på batteriet, når du skrur av proppene skal syren dekke blyplatene med god margin. Ellers er det battmeteret dit viser bare "tull". Har du multimeter ombord slik at du kan måle spenningen med det direkte på batteripolene? Er spenningen nede på 10volt burde både kjøleskap og TV sluttet å virke for lenge siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om batteriet er kjøpt hos Maritim, vil jeg tro det er temmelig gammelt. Jeg kan ikke huske sist jeg så at de solgte batterier med propper og mulighet til å sjekke veske og måle syrevekt. Hva du skal kjøpe, vil jeg ikke blande meg opp i. Når jeg kjøper batterier bruker jeg lang tid for å sjekke spesifikasjoner, priser, typer osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med god hjelp av snille foreldre ble det en tidlig og fin tur over til Hjellestad for å vente på nye batterier. 

 

Ble 2 vanlige syrebatterier fra Maritim på 110ah hver. 

 

Da ble det velstand både for forbruket og batteri monitoren 🙂

20200502_071408.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...