Jump to content

Innvendig tetting av mast


GeirKS

Recommended Posts

I serien "å så kjekt å ha gammel svenskbygget båt" har vi nå kommet til episode 3212: "Innvendig tetting av gjennomgående mast".

 

Er det noen som har tips til hvordan dette kan utføres?

 

Masten er gammel Seldèn profil hvor kablene er limt i likrenna til storseilet, og der er det kurant å tette. Inne i det store hullet derimot...?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

på min gammle mast som var gjenomgående var det skåret ett isopor block som var tredd in i masta under i fra. Viktigt her er da naturligt nokk og ha en eller annen type av drennerings hull sånn att det vann som renner ned gjenom trinser osv, har en vei ut.

Ett annet alternatif er ju og bruke skum.

Link to post
Share on other sites

Hva med en Jackon plate med presspasning, slik du sier Joelle.

 

Og deretter heller jeg litt akkurat passe tyktflytende epoxy på toppen, slik at den (forhåpentligvis) ikke renner nedover inne i masten. Skulle tro det ble tett da?

 

Forslag til et annet stoff å tette oppå plata med?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Forslag til et annet stoff å tette oppå plata med?

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Byggeskum som brukes når man setter inn dører/vinduer i hus kan nok fungere.

 

Hvorfor ikke se på en løsning med en kappe i et vannfast stoff som festes i dekket og på masta over dekk? Jeg har sett båter som har slike løsninger - men de fungerer kanskje ikke?

Link to post
Share on other sites

Byggeskum som brukes når man setter inn dører/vinduer i hus kan nok fungere.

 

Hvorfor ikke se på en løsning med en kappe i et vannfast stoff som festes i dekket og på masta over dekk? Jeg har sett båter som har slike løsninger - men de fungerer kanskje ikke?

<{POST_SNAPBACK}>

personlig trur jeg ikke bygge skum er veien til lykke her med tanke på att det ekspanderer relativt mye, og du har ikke noe mulighet att kontrolere att du dekker hele "flata".

Og kappa du refererer til er grei som tetting for det vannet som kommer fra dekk, men ett generellt problem med master som går gjenom dekk er att du alltid har en viss megde med vann som kommer in gjenom trinsene i toppen, der allt tauverk går.

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei GeirKS!

 

Ta en halvoppblåst luftballong, smør den inn med silikon, dytt den oppi masta og blås opp teit! Silikonen stivner og det blir tett.

 

Bar en idé dette her (antageligvis en meget dum idé attpåtil) men kanskje du kan finne noe mere solid enn en vanlig bursdags-luftballong fra Nille? Innmaten til en gammeldags håndball, eller noe i den duren.......

 

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

løfter en gammel tråd her...

 

Jeg har i det siste slitt med at det renner vann gjennom masta. Har sett på Seldens beskrivelse av hvordan man kan tett vha tiksotrop epoxy som fylles på gjennom nye hull som bores på masta. I går tok jeg mot til meg og satte på disse, samt fikk vasket masta grundig innvendig. Jeg finner da at tettingen i det store hulrommet er relativt god, og at det meste av vannet må komme igjennom den innvendige plastkanalen der kablene trekkes. Denne ligger i forkant av sporet til sleidene for seilet, og er ikke så lett å nå. Jeg vet heller ikke om denne i det hele tatt har tetting, og derfor frister det ikke å fylle inn epoxy her. Min tanke nå er å bore et lite hull for enten å presse inn en tube med Sika eller å bruke fugeskum. Dette vil så klart gjøre det vanskelig å senere bytte kabler, men nå er jeg lei av vann i kjølsvinet. Hovedrommet vil trolig bli fylt med epoxy.

 

Er det andre som har gjennomført tilsvarende eller har tips?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det må være et eller annet som er flytende og kan tilføres gjennom slange eller tube. I det store rommet vil epoxy fungere fint, men i plastkanalen, som jeg så vidt når med fingeren, må jeg altså bore et hull og sprøyte inn et eller annet som tetter rundt alle kablene.

 

tor_ef: det skal renne vann gjennom masta, men så skal en tetting over dekk lede det ut gjennom dreneringshull slik at det ikke havner noe inn i båten.... i teorien :-)

 

Her vises kanalen der kablene føres:

 

bilde

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Smøremembran til våtrom er tyntflytende og elastisk og kan sikkert sprøytes inn. Men skal den være helt porett tett skal den jo egentlig bestå av mange tynne sjikt. Kanskje du feks kan tynne den ut enda mer i de første sjiktene og gi den mer tid til fordampning (kan kanskje svekke den), for siden å gå på med noen ufortynnede sjikt etterpå. Dette vil jo da renne samme veien som vannet tar og tette vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

De som jobber med glass og aluminium-fasader jobber med hule aluminiumsprofiler. For å tette disse slik at de ikke får vanninntrengning bruker de først litt byggskum som de lar herde og deretter smører de på med helt vanlig byggsilikon. Byggskummet er ikke tett og brukes bare for å ha et underlag å legge silikonen på. Dette krever dog at du kommer til, men med en slange på tuppen av fugemassepatronen burde det være mulig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det ligger i dag en skumpropp i hele hulrommet, så den saken er grei. Det må imidlertid fylles opp et lag opp til de nye dreneringshullene. De er 25mm i diameter, og arealet av masta innvendig er sikkert rundt 15x10cm. Så det er helt umulig å komme til for å fordele dette manuelt, bla så må man komme bak kanalen som er vist i figuren over her. Så det må være selvavrettende som fylles inn gjennom hullene. Man får kjøpt et kit fra masteprodusenten der de bruker epoxy. Men jeg vil tro at en polymer kan være et godt alternativ.

 

Uansett er det inne i den vertikal kabelrenna at utfordringen er størst. For det første er den enda vanskeligere å komme inn i, og der vil flytende masser lett renne nedover inne i kanalen/masta og uten at det blir tett. Tanken min nå er å prøve med en vanlig patron med sika eller lignende for å se om spissen av denne når helt inn i kanalen. Alternativet kan være fugeskum.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

jeg aner ikke hvor langt oppover i masta denne kanalen går, den går helt sikker ikke lengre enn halvveis opp (trolig mye kortere). Uansett er masta helt tett, og man kommer ikke til. Så om man vil gjøre noe i toppen av kanalen blir det kanskje å dytte opp en trekksnor, for så å trekke noe nedover og inn i kanalen. Der er det imidlertid mange kabler, og jeg tviler på at det blir lett å tette på den måten. Da er det noe enklere å bare fylle den der jeg når til. PS: kanalen er i plast, og det vil ikke være kritisk om det blir stående litt vann der om vinteren. For selve hulrommet i masta må det være godt drenert for å unngå frostskader.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Husk at fugeskum er vannbestandig men ikke vanntett, det er ca 30% åpne celler og det vil føre til at vannet passerer om du ikke får forseglet med noe annet på toppen

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tanken min nå er å prøve med en vanlig patron med sika eller lignende for å se om spissen av denne når helt inn i kanalen.

 

Spissene til fugemasser og slikt er ofte for korte. Jeg løste det med å avisolere en skjøteledning (som var røket) og fikk av en 15-20cm av ytterste laget. Denne "slangen" tredde jeg på spissen på fugemassen og strammet forsiktig til med en liten slangeklemme. Da kom jeg til å legge masse selv på meget trange steder :thumbsup:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...