Jump to content

Ujevnt underlag for skroggjennomføring


Frivakt

Recommended Posts

Tenkte å sette inn Trudesign når jeg nå skifter gjennomføringer. Mutteren på innsiden er videre enn på den gamle messinggjennomføringen. Jeg kommer derfor ut på et område med varierende tykkelse i skroget. Merker at det ikke blir helt stabilt. Er det noen quick fix utover å gå tilbake til messing?

 

 

 

20200505_183145.jpg

Link to post
Share on other sites

Quick-fix og quick-fix

 

Jeg tror jeg ville pusset reint og støpt opp en ring med epoxy iblandet fiber. Evt klippet en liten glassfibermatte nedi. 

 

Men er andre her inne kan mye mer, om du er heldig tar jeg så mye feil at de korrigerer meg og gir deg hele oppskriften. 

 

Godt mulig det holder med mye sika eller tec-7 også. Det vil også stabilisere så lenge det limer til overflate. Igjen puss reint

Link to post
Share on other sites

Altså her er det jo snakk om en ekstra dag å vente, støpingen av ringen med glassfibermatte er ferdig til i morgen om du gjør det i dag og tilfører litt varme.. så kan du kjøre på med trudesign som du allerede kjøpt inn :thumbsup: lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg hadde same problemet i går, og løyste det med rikeleg med Tec 7.

Det ser bra ut, men det er alltid eit men... Dette var godt over vasslina, og eg hadde nok ikkje gjort det same om det var under vasslina.

 

Det er som Index skriv, men du har kanskje gått opp i dimensjon på gjennomføringa?

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Vist det hastar så hadde eg (ufaglært tips frå meg ..!!) berre rubba vekk gelcoat, vaska godt, og sparkla opp sånn passe med vanlig glassfiberarmert sparkel.  

Men vist du har polyester og litt matte...det herder godt nok på nokre timar vel?    Og som Ask skriv, rikelig med tec7.  

Eg lærte ein gong at slik ting kunne med fordel strammast "passe" til, slik at ikkje all fugelim tyt ut, og så etterstrammast dagen etter (men gjennomføring må ikkje få lov å rotere) Men om dette stemmer veit eg ikkje. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Det blir vel ikke mindre tett med denne enn med en i messing selv om mutteren er bredere?

 

Poenget er at støpingen er jevnet rundt hullet i en liten radius. Den smale messingmutteren holder seg på det jevne området, mens komposittmutteren som er bredere kommer ut på et ujevnt område.

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev 9 minutter siden:

 

Poenget er at støpingen er jevnet rundt hullet i en liten radius. Den smale messingmutteren holder seg på det jevne området, mens komposittmutteren som er bredere kommer ut på et ujevnt område.

 

Ja, jeg forstår det. Men den sitter vel uansett ikke dårligere enn en tilsvarende i messing. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser ikke problemet, det er jo utsiden som er viktig.

Fremgangsmåten min da jeg skiftet til kompositt:

Epoxylim under flens på gjennomføringen på utsiden, skrudde mutteren lett på fra innsiden. Etter herding som da blir som støpt la jeg en ring Tec7 på innsiden og dro mutteren moderat til. Potte tett. Om det er litt ujavnheter på innsiden kan da ikke ha noe å si ? Ser ut som du har "nok" flate.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Komposittmutteren er vel kanskje litt svakere enn messing når den får trykket på bare en side.

Ville slipt ned til polyesteren, lagt glassfiberarmert sparkel rundt hullet. Tape eller legg gladpack rundt gjengene på gjennomføringen og la den stå i når du legger på sparkel. Leg en bit plast med passe hull til stussen over sparkelet og skru mutteren sånn passe nedtil.

Sparkelet er hardt etter en halvtime. Når det er nesten herdet kan du skjære bort overskudd med en kniv.

Fjern plasten, legg tetningsmasse under flensen på utsiden og monter. Burde ikke ta mer enn en time hvis du har sparkel.

Hvis du ikke har anlegg på minst 2/3 av mutterflaten vet du ikke om flensen presses mot skroget eller om det bli lekk med litt bend på slangen om to år.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev 1 time siden:

Poenget er at støpingen er jevnet rundt hullet i en liten radius. Den smale messingmutteren holder seg på det jevne området, mens komposittmutteren som er bredere kommer ut på et ujevnt område.

 

Komposittmutteren dekker vel hele det jevne området som messing mutteren dekket, så det blir nøyaktig like tett med kompositten som med messingen. (Så vidt jeg forstår har du ikke utvidet hullet til gjennomføringen).

Om du vil ha støp under den delen av komposittmutteren som stikker ut i "friluft" eller kanskje det også er slik at mutteren kommer inn på et for høyt område på motsatt side, og derved ikke går helt ned til det jevne området så gjør som Sjeldenutpå sier. Sparkle opp det laveste området med glassfibersparkel, slik at du får en jevn anleggsflate for hele komposittmutteren.

 

  

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 39 minutter siden:

Og får du ikke sove, Bruk messing gjennomføring og sett TD ventilen på den. Bare se til at det er samme type gjenger.

 

Dette kan være et alternativ. Ser at Seatronic i sin reklamevideo for TD sier at gjengene er standard. Tror også at LOCTITE 5331 kan brukes til kombinasjon metall og kompositt.

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev for 2 timer siden:
Eureka skrev for 3 timer siden:

Og får du ikke sove, Bruk messing gjennomføring og sett TD ventilen på den. Bare se til at det er samme type gjenger.

 

Dette kan være et alternativ. Ser at Seatronic i sin reklamevideo for TD sier at gjengene er standard. Tror også at LOCTITE 5331 kan brukes til kombinasjon metall og kompositt.

 

Om det er slik at det er mulig å bruke messing gjennomføring og sette en TD-ventil på den, må det vel også gå å bruke en TD-gjennomførig og messingmutter ?

Link to post
Share on other sites

Det svakeste punktet blir i bunnen av den ene gjengen som er i underkant av muttera på den siden det er trangest. Her samles nesten alle kreftene, og bunnen av gjengen er en perfekt bruddanvisning.

Den belastningen endres ikke med bytte av mutter.

Tror nok det holder uansett, men da har man laget seg et svakere punkt.

Ren gjetting fra meg er at skjevbelastningen tilsvarer at du halverer godstykkelsen i gjengepartiet forutsatt at ikke mutteren får anlegg mot den gamle tetningsflaten helt rundt.

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
mons skrev On 6.5.2020 at 10.36:

Tape eller legg gladpack rundt gjengene på gjennomføringen og la den stå i når du legger på sparkel. Leg en bit plast med passe hull til stussen over sparkelet og skru mutteren sånn passe nedtil.

Fulgte din oppskrift. Brukte plast-pakningen fra TD og la plastfolie under. Fungerte fint. Er herdet nå. Gjennomføringen sitter stødig som fjell.

 

 

20200507_184727.jpg

20200507_191543.jpg

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...