Jump to content

Galvanisk tæring...


Miranda II

Recommended Posts

Dette har det vært skrevet i bøtter og spann om. Det er stort sett like mange meninger som forfattere.

 

Hulda følger følgende idiotsikre prosedyre: Jordet skjøteledning blir ført ombord fra jordet stikk på bryggestrømmen som er utstyrt med jordfeilbryter. Denne strømmen blir tilkoplet jordet panelovn med jordet skjøtekontaktsladd som står skrudd opp på treskottet i motorrommet. Panelovnen er termostatstyrt 250 W. Temperaturen i motoren går ikke under 15 grader. Videre går samme strøm til 36 W jordet lystoffarmatur. Dette lysstoffrøret står på hele vinteren. Når jeg sveiver innom brygga med bilen, lyset er på i båten = OK, jeg reiser hjem uten å gå ombord. Når jeg skal ombord og det er køla mørkt, så har jeg alltid lys.

 

På denne måten kan du glemme den heftig debaterte minusen.

 

Vifteovn er like bra, brukte det før. Grunnet teoretisk brannfare benyttet jeg stålovn, ikke plast.

Link to post
Share on other sites

....Panelovnen er termostatstyrt 250 W.

Når jeg sveiver innom brygga med bilen, lyset er på i båten = OK, jeg reiser hjem uten å gå ombord.

Slettes ikke dum løsning, Hulda :flag:

 

Merke / modell til anbefalt panelovn?

 

Jeg benytter også vedlikeholdsladere på batteribankene ombord - og har en utgave som har automatsikring slik at hvis det bare er strøm inn til båten så er ladingen iorden også!

 

Derfor var det en smart løsning å ha et eller annet "varsellys" på, som på avstand indikerer at varme og ladere har sin strømtilførsel iorden! :yesnod::wink:

 

Takk for tipsene - blir montert opp så snart utstyret er innkjøpt! :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Hulda følger følgende idiotsikre prosedyre: Jordet skjøteledning blir ført ombord fra jordet stikk på bryggestrømmen som er utstyrt med jordfeilbryter. Denne strømmen blir tilkoplet jordet panelovn med jordet skjøtekontaktsladd som står skrudd opp på treskottet i motorrommet. Panelovnen er termostatstyrt 250 W. Temperaturen i motoren går ikke under 15 grader. Videre går samme strøm til 36 W jordet lystoffarmatur. Dette lysstoffrøret står på hele vinteren. Når jeg sveiver innom brygga med bilen, lyset er på i båten = OK, jeg reiser hjem uten å gå ombord. Når jeg skal ombord og det er køla mørkt, så har jeg alltid lys.

 

På denne måten kan du glemme den heftig debaterte minusen..............

Eneste problem: Tror at dette likevel ikke er lovlig. Vi har en (idiotisk??) forskrift som sier at ikke permanent opplegg med dobbeltisolert el-utstyr ombord SKAL være jordet mot batterijord, dvs. motorblokka di. Også når du tar med deg landjord ombord.

 

Jeg er likevel hjertens enig med Hulda. Dette er slik det burde være. Fornuftig, safe og bra! Kan ikke forstå at noe kan være feil her, spesielt i plast eller trebåt. Jeg ville tolket det dithen at dette ikke er permanent installasjon.

 

Er 250 W unødvendig mye for å hindre frost og kondens ombord? Mulig det ikke er lett å finne mindre varmeovner. Jeg ville i kanskje satset på en av de nye oljefylte varmeovnene som er billige og sikre mot brann, men hva hvis varmeovnen tar kvelden? Det hendte meg i en bod hjemme, med frosset vannrør og vannskade som resultat. Kunne det være en ide å bruke varmepære i stedet for lysstoffrør som backup?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det eks mulig å få noen til å måle på anlegget når det er tilkoblet landstrøm om det er noen form for galvanisk tæring, spør siden jeg er veldig usikker på dette med landstrøm og galvanisk tæring. Altså det jeg er ute etter er hva jeg må gjøre for å unngå noen form for galvanisk tæring hvis jeg vil ha på en liten ovn?

Link to post
Share on other sites

Er det eks mulig å få noen til å måle på anlegget når det er tilkoblet landstrøm om det er noen form for galvanisk tæring, spør siden jeg er veldig usikker på dette med landstrøm og galvanisk tæring. ....

Kan ikke skjønne hvordan du kan få galvanisk tæring pga. landstrømmen hvis du gjør som Hulda foreslår. Da er du nok helt trygg og det er neppe noe å måle.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Eneste problem: Tror at dette likevel ikke er lovlig. Vi har en (idiotisk??) forskrift som sier at ikke permanent opplegg med dobbeltisolert el-utstyr ombord SKAL være jordet mot batterijord, dvs. motorblokka di. Også når du tar med deg landjord ombord.

 

Jeg er likevel hjertens enig med Hulda. Dette er slik det burde være. Fornuftig, safe og bra! Kan ikke forstå at noe kan være feil her, spesielt i plast eller trebåt. Jeg ville tolket det dithen at dette ikke er permanent installasjon.

 

Er 250 W unødvendig mye for å hindre frost og kondens ombord? Mulig det ikke er lett å finne mindre varmeovner. Jeg ville i kanskje satset på en av de nye oljefylte varmeovnene som er billige og sikre mot brann, men hva hvis varmeovnen tar kvelden? Det hendte meg i en bod hjemme, med frosset vannrør og vannskade som resultat. Kunne det være en ide å bruke varmepære i stedet for lysstoffrør som backup?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er det som er cluet, dette er provisorisk, ikke permanent. Panelovnen er originalt utstyrt med jordet skjøteledningsladd påmontert jordet stikk.

 

Det er ikke noe problem med 250 W, cluet er termostaten som står på nesten min. hos meg.

Link to post
Share on other sites

Kjøp bare ikke vifteovn. Det berettes innimellom at de kan ta fyr.....

<{POST_SNAPBACK}>

Litt uenig.

Har en sånn som er godkjent til bruk i bil.

Dobbel sikring. Ingen åpne varmetråder. Stopper viften, slutter den å varme.

Står stort sett og surrer og går hele vinteren.

En viss selvregulering fra 350 til 500 W.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Litt uenig.

Har en sånn som er godkjent til bruk i bil.

Dobbel sikring. Ingen åpne varmetråder. Stopper viften, slutter den å varme.

Står stort sett og surrer og går hele vinteren.

En viss selvregulering fra 350 til 500 W.

<{POST_SNAPBACK}>

Litt enig/uenig. Mulig at de har blitt sikrere. Da jeg kjøpte for noen år siden, valgte jeg vifteovn med hus i jern. Har hatt brann i ovn før, hybelkaniner som samlet seg der de ikke skulle være. Det gikk greit, men luktet og røyk noe for jævelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vifteovn bare er fornuftig hvis du skal ha varme raskt, som for eksempel i bilen. Til vinterbruk i båten bør det være unødvendig med vifte. De sikre vifteovnene er dyre. Oljefylte varmeovner får en slengt etter seg for en billig penge i alle bygg og jernvare butikker samt Clas Ohlson, Biltema og elektrokjeder. Jeg ville satset på den minste modellen jeg får tak i. Har en hjemme på 500 W med termostat, kjøpt hos Lefdahl.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har etter de uheldige opplevelser enkelte har hatt med vifteovner endret min oppfatning av vifteovn. Jeg har en dyr selv også, men brukes kun når jeg er i båten og arbeider, utover dette har jeg kun vanlig ovn i motorrommet, med åpninger ut i cabin slik at temperaturen er grei nok hele tiden....

 

At der finnes vifteovner som er dobbelsikret etc., som muligens er mer driftssikre er vel og bra det, men desverre så er det nok litt for mange som kjøper "billigst mulig", og normalt er det jo slik at kvaliteten gjenspeiles i pris ... Den du har Krapyl, er nok av de "mer kostbare".....

Link to post
Share on other sites

... Den du har Krapyl, er nok av de "mer kostbare".....

<{POST_SNAPBACK}>

Mnei, den er ikke det.

Ga 400.- for den på Mekonomen. De hadde en slags kampanje i forfjor.

 

Varmeelementet i seg selv er støpt, og blir aldri så varm at noe kan ta fyr.

Ville ikke finne på å sette en vifteovn med åpne tråder i båten.

 

PS. Den bråker noe jæ-----. Trenger ikke gå opp i båten for å sjekke strøm. Jeg hører varmeren fra utsiden.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kan noe si noe nærmere om ovnstype (merke) som en kan være sikker på i båten. Jeg hadde en såkalt frostvakt med noen glødetråder i, den smeltet nest fordi den hang litt skjevt i båten. Billige radiatorovner har tatt fyr i flere tilfeller så det tør jeg ikke satse på, og vifteovener kommer ikke på tale

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...