geggen20 Startet 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2020 Hei Eg har kjøpt en brukt detroit v71 motor til ei testmudpumpe, og når eg startet opp denne går den motsatt vei i forhold til det pumpen skal. Vi har bestilt drev for å endre rotasjonsretning til pumpen. Men det eg lurte på, siden dette er 2 takt motorer , er det mulig å starte den i motsatt retning da muligens istedet? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Ja de ble levert med to gangretninger alt etter ønske. Det er bare å skifte kammen og starteren så går den andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 (redigert) Pluss oljepumpe, fuelpumpe, og veivaksel. Er lettere og bytte pumpe en og endre rotasjon på motor Redigert 6.Mai.2020 av Profondo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Om ikke jeg husker helt feil så er det svært få deler som må skiftes for å endre dreieretning men det blir jo en del skruing da... Mener det er snakk om å flytte et tannhjul i registeret og skifte startmotor og oljepumpe men ingen garanti for at dette stemmer, kan være litt mer plukk... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
cmb Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Du kan også sette pumpa på andre siden av motoren. (I front) Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Er det bare å sette diselpumpen i front så endrer man rotasjonsretning asså ? er det så enkelt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Tror han mener å snu dieselmotoren i ramma. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 geggen20 skrev 23 minutter siden: Er det bare å sette diselpumpen i front så endrer man rotasjonsretning asså ? er det så enkelt Å sette den blå vann(?)pumpen i radiatorenden fikser problemet, ja. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Honduras Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 (redigert) Kan man ikke bare snu pumpen 180 grader, ser jo ut på bildet som det er gjennomgående aksel med ei reimskive som kanskje kan fjernes... Eller er det kanskje en utveksling i aksel-enden som man må ta hensyn til? Redigert 7.Mai.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Det som ser ut som reimskiver vil jeg tro er vanninntaket til pumpa. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 (redigert) Ja, selvsagt. Da utgår mitt forslag relativt raskt 😊 Redigert 7.Mai.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 (redigert) Kan man eventuelt sette en girkasse imellom som snur rotasjonsrettningen? Redigert 7.Mai.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bårdp Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Har bygd sammen en masse portable hydraulikkaggregater med diesel motor på opp gjennom årene. Det som har slått meg er hvor billig en industrimotor er. En industrimotor fra Volvo kostet kun 25% av hva sammen motor koster som båtmotor. Så hva en kan spare på og kjøpe noe gammelt brukt til slikt bruk skjønner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Bårdp skrev 39 minutter siden: En industrimotor fra Volvo kostet kun 25% av hva sammen motor koster som båtmotor. Så hva en kan spare på og kjøpe noe gammelt brukt til slikt bruk skjønner jeg ikke. En brukt industrimotor er vel fortsatt billigere enn en ny? Det er jo ikke en båtmotor som er kjøpt her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
geggen20 Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 betalte bare 10000kr for motoren , gått 300 timer. Tror man må mer opp i pris for en ny motor ja. Eg setter ett tannhjul på svinghjulet tror eg, så ett tannhjul må pumpa:) da snur man rotasjonsretningen Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Joda en ny ville nok kostet deg mer men kanskje ikke så mye som en skulle tro. En løsning med tannhjul vil nok fungere men de må jo ha kontinuerlig småting om de ikke skal bygene å spone og havarere etter kun kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Det derre tannhjulgreiene har jeg liten tro på. Hvorfor snur dere ikke motoren i ramma og tar driften ut i motorens forkant. Dere behøver ikke engang flytte på radiatoren, bare legge over lengre slanger. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Ja kan se på om det er mulig å snu motoren evt og lage ett adapter der istedet :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Etter en kjapp googling ser det ut til at du trenger ny starter og kamaksel (?), samt at et tannhjul må flyttes og lokket til oljepumpa snus 180 grader for å få den til å gå motsatt vei. Stusset litt på det med kamaksel på en totakter, med Detroit er rare greier. Men om du får det til med å snu motoren burde det være en kurant løsning. Uten å kjøpe mer deler. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 geggen20 skrev 7 minutter siden: Ja kan se på om det er mulig å snu motoren evt og lage ett adapter der istedet :) Det er gutten sin, det :-) Best å prøve det enkleste først. Detroit 2-takter har (minst) 2 eksosventiler pr sylinder. Og insugsporter i sylinderveggene, overtrykk fra Roots-blower eller turbo. Slik jeg husker det. Snurrig konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Ja skal prøve på det å snu den, må bare få den løs først. Sveisa den godt til ramma Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Må bli ett slags adapter direkte på her da Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Ja. Men her må @SveinHaeller en av de andre 2-takt gutta på banen. Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Husk å bruke en kobling med flex mellom motor og pumpe samt rette med egnet verktøy. Blir ikke gammel den pumpa hvis du hekter den direkte på en vibrerende diesel 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 fleggis skrev for 12 timer siden: Husk å bruke en kobling med flex mellom motor og pumpe samt rette med egnet verktøy. Blir ikke gammel den pumpa hvis du hekter den direkte på en vibrerende diesel 🙂 Ja, og bruke motorlabber på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.