Jump to content

Detroit V71 motor går feil vei

geggen20

Recommended Posts

Hei

Eg har kjøpt en brukt detroit v71 motor til ei testmudpumpe,  og når eg startet opp denne går den motsatt vei i forhold til det pumpen skal.  Vi har bestilt drev for å endre rotasjonsretning til pumpen.

Men det eg lurte på, siden dette er 2 takt motorer , er det mulig å starte den i motsatt retning da muligens istedet?

IMG_5971 (1).jpg

IMG_5969.jpg

IMG_5970.jpg

Om ikke jeg husker helt feil så er det svært få deler som må skiftes for å endre dreieretning men det blir jo en del skruing da... Mener det er snakk om å flytte et tannhjul i registeret og skifte startmotor og oljepumpe men ingen garanti for at dette stemmer, kan være litt mer plukk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
geggen20 skrev 23 minutter siden:

Er det bare å sette diselpumpen i front så endrer man rotasjonsretning asså ?  er det så enkelt

Å sette den blå vann(?)pumpen i radiatorenden fikser problemet, ja.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har bygd sammen en masse portable hydraulikkaggregater med diesel motor på opp gjennom årene. Det som har slått meg er hvor billig en industrimotor er. En industrimotor fra Volvo kostet kun 25% av hva sammen motor koster som båtmotor. Så hva en kan spare på og kjøpe noe gammelt brukt til slikt bruk skjønner jeg ikke.

Bårdp skrev 39 minutter siden:

En industrimotor fra Volvo kostet kun 25% av hva sammen motor koster som båtmotor. Så hva en kan spare på og kjøpe noe gammelt brukt til slikt bruk skjønner jeg ikke.

En brukt industrimotor er vel fortsatt billigere enn en ny? Det er jo ikke en båtmotor som er kjøpt her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Etter en kjapp googling ser det ut til at du trenger ny starter og kamaksel (?), samt at et tannhjul må flyttes og lokket til oljepumpa snus 180 grader for å få den til å gå motsatt vei. Stusset litt på det med kamaksel på en totakter, med Detroit er rare greier. 

Men om du får det til med å snu motoren burde det være en kurant løsning. Uten å kjøpe mer deler. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
geggen20 skrev 7 minutter siden:

Ja kan se på om det er mulig å snu motoren evt og lage ett adapter der istedet :)

Det er gutten sin, det :-) Best å prøve det enkleste først.

Detroit 2-takter har (minst) 2 eksosventiler pr sylinder. Og insugsporter i sylinderveggene, overtrykk fra Roots-blower eller turbo. Slik jeg husker det. Snurrig konstruksjon. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...