Jump to content

Erfaringer med Yamarin 46 sc og tips til motor?


gmortens

Recommended Posts

Vurderer å bytte ut vår kjære GRP 425 sprint med en Yamarin 46 sc. Ikke nødvendigvis pga en fot større båt. Er superhappy med GRPn, men den er 15 år gammel og nå har jeg mulighet til å legge i 100’ for splitter ny båt. Får Y46 til pris før valutaoppgang og virker som salg av bruktbåter går bra om dagen = fornuftig.

 

Men, har tre spm:

- noen med erfaringer med Y46? kvalitet, sjø, praktiske løsninger, etc

- 2019/2020-modell ift forrige 46 sc som jeg tror ble produsert til og med 2018-modell?
- noen grunn til å ikke betale 11’ ekstra for 60 og ikke 50 hk? 
 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen, ingen innspill, så tok valget helt for meg selv:)

 

Ble en Yamarin 46 sc m/60HK Yamaha, putesett og 7'' kartplotter.

Til høsten skal den få grått Synteak-dørk fra Baatdekk = luksus i liten båd!

 

Fikk den på vannet i går, samt en liten testtur. Ift GRP 425 (som er min referanse) er den sabla mye større, merkelig mye større 35 cm kan gjøre!

Umiddelbar følelse av større båt som tar bølger på en super måte.

Usikker på om 60hk ift 50 hk gir særlig mer fart, fikk ca 30knop. Men regner med de 10 ekstra HK gir bedre følelse når hele familien på 5 er på tur.

 

Gleder meg til mange turer i sommer:)

 

61530694546__54118479-0A5E-4CA1-BFE2-C6C154B750D8.JPG

IMG_4836.jpg

IMG_4822.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!

Med tanke på motor, så tenker jeg at du har gjort helt rett. En del angrer på at de ikke kjøpte max motor.....

Jeg har ingen erfaring med akkurat denne yamarinen, men synest du burde klare en knop eller 2 mer.

Yamaha oppgir fart til 29,5 knop m/50hk....

Bruker du powertrimmen til å løfte bauge for å få maks fart? Det kan ligge flere knop skjult her....

 

Link to post
Share on other sites

kan også godt hende at motoren "løsner" litt mer og gir mer turtall/fart når den har fått noen timer innkjøring. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Forventer også mer fart. Kjørte kun full fart i ca 9m/s motvind en liten perioden. Med tilt ja, utgjorde ca 3 knop. Regner med den løsner litt etterhvert:)

 

Ny båttur i dag, 3 voksne og en tiåring. En del rotete sjø utenfor Kristiansand. Ble ganske vått i medsjø med voksen i baug. Fikk ikke testet toppfart, forsåvidt ikke så viktig, ville vel kjøpt noe annet om fart var pri 1... Voldsom aks. Nesten litt gøy!

 

Veldig rolig gange i sjø og stille motor. Mye båt til å være så liten. Høy kvalitet også. Har hatt et par Uttern, da hadde jeg alltid skrujern i umiddelbar nærhet:) 
 

Merkbart mer vindfang og dårligere manøvrerbarhet i trange bukter o.l. enn mindre båt. 

Redigert av gmortens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må kanskje ha en riktigere stålpropell for å få maksimal fart? Har selv en Yamarin 4730 med 60 HK og original alu-propell, og det ser ut til å gi 31-32, og jeg forventer enda et par knop med en stålpropell som passer forholdet båt/motor bedre.

 

Forøvrig synes jeg du gjorde riktig valg mhp motor. Og forsåvidt også båt - grattis med lekker båt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jo takk, enig, snerten båt, design var viktig ved valg.

 

Ulempene med stålpropell anser jeg høyere enn fordelene, og maks fart er uansett ikke målet.

 

Den kom i cross-utgave, men ikke nå lengre, var ikke lønnsomt å produsere/ikke betalingsvilje for så dyr liten båt (syns ikke den er like pen heller). Både lettere og stivere. Tyngde på så små båter kan være positivt for sjøegenskapene. Marginale forskjeller uansett. Legger på noen kilo til høsten nå Synteak-dørk blir ferdig:)

 

 

Redigert av gmortens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kjørte båden fra Kristiansand til Mandal i dag. Ganske mye sjø som kom inn fra havet tross for lite vind, på størrelse med at jeg kun så sjø i bunnen av bølgene, reale oppover og nedoverbakker.

 

Super sjøbåt, ingen problem å holde 23-25 knops marsjfart. Tørt og fint, heller ingen plagsomme smell.
 

Fikk 33,5 knop som maks i et stille område.

 

Av forbedringspotensial kan jeg pirke på ergonomi for fører, spesielt i høy fart. Sitter litt utpå setet og slapper ikke så godt av. Lite ryggstøtte.

 

Kjørte forbi verdens største båd (ikke kødd), fiffig:)

 

 

7055DB3B-3ABC-42E0-8D6F-2929C3D45025.jpeg

D81DBFA8-6CD4-4E05-8A97-ADEAF2320C4B.jpeg

729B3EA1-A847-414C-8565-D7210D02248D.jpeg

B3B3ACDC-14E3-4E27-8835-F5AC6587B99A.jpeg

Redigert av gmortens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 29 minutter siden:

Stemmer det du sier ang. sittestilling. Mener å huske i fra testen av cross utgaven når den kom, at de bemerket noe om at seteryggen var i korteste/laveste laget. Forsto det slik at denne skulle heves noe på ny modell.


Fordelen er enkel tilgang til dregg/fortøyning - også ser det bra ut:) Nabohytta har Y46sc fra 2018 med runde former, må si den ser ugruelig gammeldags ut ved siden av... omtrent som Askeladden fra ca 2000 vs Axopar fra 2020 :)

Link to post
Share on other sites

jeg syns nå generelt Yamarin har et stilrent design , jevnt over.    Et bra kompromiss midt i mellom "såpekopp" og "linjaltegning" :giggle:

Min største innvending mot altfor runde former i hekken er at det ikke alltid er like funksjonelt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Synsing søkes!

 

Skal legge Synteak dørk. Det leveres i tre/teak-farge (tradisjonelt og klassisk) eller grå/carbon (alla Ibiza/Nordkapp/moderne kule båder). 

 

Båden har grått dekor, grå konsoll og grå puter. Redd for at grått blir for grått? Men syns det ser veldig raskt ut!

 

Hva bør jeg velge? Samme pris og funksjonalitet.

 

Illustrasjonsbilder fra litt større båder (Ibiza og Yamarin):

 

2.jpg

1.jpg
 

Min båt med puter uten Synteak-dørk:

 8BBD2D4A-0CF3-4090-A9DB-F2D870D755CD.jpeg.ae544b69df6d0282c76a068dbfcff807.jpegE8AD16CF-45D9-4DB9-96DF-6EBA860AD340.jpeg.125188e4810f8ffcfa2eca9ce8cf1df5.jpeg

A7C92920-16E9-4691-8AEB-F8B4A53FC434.jpeg

Redigert av gmortens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...