Jump to content

Valg av motorbåt med fast aksling, Scand 7800 Tropic etc.


Torekjel

Recommended Posts

Jeg leter på Finn uten å finne det jeg ønsker. Håper å få noen gode forslag her.

Utgangspunktet er at vi er en båtvant familie bosatt i Asker, bruker båt på godværsdager i nærområdet.

Vi vet hva vi ønsker oss og har for lite kunnskap om alternativene som finnes. 

Ønskelisten ser slik ut:

  • Fast aksling
  • Lett tilgang til sjøen akter med badeplattform
  • Solplass akter (ikke akterkabin)
  • WC-rom / septik
  • Sengeplass til min 3 personer under dekk
  • Diesel-motor (fartspotensialet er uvesentlig)
  • Minimum 8 meter offisiell lengde
  • Størrelse 27 til 32 fot er mest aktuelt
  • Scand 7800 Tropic kunne vært et eksempel, hvis den finnes med aksling er minst 8 meter offisielt. 
  • Day cruiser eller Cabin cruiser, begge deler er aktuelt

Finnes det noe å velge blant? Båten blir relativt lite brukt og kan gjerne være godt (pent) brukt.

Det er uaktuelt med ny / nesten ny. 

På forhånd takk for tips!

 

Hvis noen lurer på hvorfor jeg er bestemt på fast aksling, skyldes det ønske om å benytte boblehavn vinterstid for å kunne forlenge sesongen.

Da er drev ikke like velegnet.

 

Redigert av Torekjel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei kk,

Det høres kanskje litt rart ut, men er ikke så opptatt av budsjett da det uansett blir en prioriteringssak. Eksempelet jeg nevnte i innlegget kan man få for ca 200'. Det er mye å velge i mellom 200' og ca 600' Det er mer et spørsmål om hvor mye penger skal ligge delvis uvirksom i båt som blir relativt lite brukt. Finner jeg drømmebåten for de neste 10-15 årene er det viktigere.

Link to post
Share on other sites

Torekjel skrev On 8.5.2020 at 7.40:

 

Hvis noen lurer på hvorfor jeg er bestemt på fast aksling, skyldes det ønske om å benytte boblehavn vinterstid for å kunne forlenge sesongen.

Da er drev ikke like velegnet.

 

 

Er det noe problem med drev så lenge den ligger der det er isfritt og du har et varmeelement i motorrommet på vinteten?

 

Er sikkert noen her inne som har erfaring med drev på vannet vinterstid.

 

mvh KK

Link to post
Share on other sites

Mekanikeren min, som jeg har kjøpt drevet av, har mange 10-års erfaring i bransjen, er tydelig på at han anbefaler at båter med drev tas opp. Han har sett mange tilfeller av kostbare konsekvenser av å ligge i vinterhavn. Det er spesielt uheldige utslag av galvanisk tæring som er den store risikoen, sier han. 

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke er 100% avhengig av port ut til badeplattformen så høres det veldig ut som en snekke ala Polar 770, Biam 800 eller lignende kan gjøre jobben?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...