Jump to content

Hentetråd Stavanger - Son onsdag 13. mai (Viksund 310/330 St Cruz 1998)


Chilli Solbris

Recommended Posts

Hei folkens! 

Skal hente en Viksund 310/330 St Cruz 1998 modell i Stavanger på onsdag. Eier skal være med på turen. Arnt har gått bort og kjøpt seg en fin båt synes jeg. Den har to KAD32 med drev.

Hva tenker dere om båt og motor? Håper egentlig at denne ikke er for høy for Sprangereidkanalen.......:sailing:

 

Enda viktigere er været!

FCA20950-0B4A-4F70-8B86-05EEC836B7A8.png.bdf22f2e872bd87f4e611cdbfeaf3f86.png

 Det ser jo ikke akkurat lovende ut med tanke på vind. @Zitt kan du hjelpe litt her? @Bjørn Løvjomås kan du se litt på vindgudene?

Jeg må være hjemme innen lørdag kl 10. Skal på jobb kl 15.

Flyet lander på Sola kl 12 onsdag.

616D9746-99E8-46C8-982A-18A574B5FDD8.jpeg.b1fea1a09f257a7366caae3b7f272b89.jpeg
 

079A24C2-A7D8-4355-845B-BB8285ED72ED.jpeg.96c6f099c61cf904f7fa5a79bf68cd4e.jpeg
Jeg er imponert over hvor romslig denne «lille» båten er.

EAABA450-6AE1-441B-970D-A99E4805C9E1.jpeg.b9a56496beb84d5e5ceb832b113a8d2a.jpeg
 

053D5E98-CB02-49EB-81F3-286B43BF7C5C.jpeg.5a199f405c4efcc607b2b8f69c93fed7.jpeg
 

332D08A0-111E-40AB-BFA6-2AE0FFA272C8.jpeg.f59e8f6fc1ceafaa275e4b64e47d0ce1.jpeg
 

Maskinene ser ryddig ut. Båten har vært i en mekanikere eie og eksosbendene er byttet på begge maskinene.

B2C75A7E-FB36-4602-81DF-21E69CC3599C.jpeg.0306d98169aebdd66e29e327cb34081a.jpeg


Vi har med ekstra reimsett og godt med filtre. 
 

Hjelp oss med huskeliste er dere snill!😃😃😃

Redigert av Erikda
Skrivefeil!😁😁 (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Været ser ikke helt bra  ut iflg.windy ca 10 ms sier den https://www.windy.com/?2020-05-13-18,57.890,6.010,8,m:finagkV
men er du sikker på rene tanker og takler litt medsjø så går det jo på onsdag ettermiddag /kveld men regn med at det blir noe ruskete fra Lista og rundt Lindesnes derfra kan du jo gå innaskjærs
Iflg https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/jaren/7 

 

så blir det mellom en til 3 meter signifant
Det er meldingen nå 


 

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 13 minutter siden:

Været ser ikke helt bra  ut iflg.windy ca 10 ms sier den https://www.windy.com/?2020-05-13-18,57.890,6.010,8,m:finagkV
men er du sikker på rene tanker og takler litt medsjø så går det jo på onsdag ettermiddag /kveld men regn med at det blir noe ruskete fra Lista og rundt Lindesnes derfra kan du jo gå innaskjærs
Iflg https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/jaren/7 

 

så blir det mellom en til 3 meter signifant
Det er meldingen nå 


 

 

Medgjørlig skal vi takle. Signifikant bølgehøyde på 3 meter betyr vel at det kan komme opp i 5 på topp vil jeg tro.

Båten gjør 20 knop i marsjfart så medgjørlig og langt ut på Jærens rev vil vel være greit.

Lista har overrasket meg før med flatt hav når Jæren var ruskete.

ingen avgjørelser tas før vi prøver oss utpå. Jeg har jo familie på Tananger så en natt der gjør jo ingenting.
Eventuelt går vi på natt hvis det er roligere da. Båten har radar og autopilot som jeg kjenner relativt godt så det skal bli bra med tanke på nattseilas.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I følge windy får du rundt 10-12m/s vind fra NNW og rundt 1,5m signifikant bølgehøyde fra NW rundt Jæren og Lista på onsdag.

Regner med du må stampe i motsjø fra ca Tananger ut forbi Jærens rev lysbøye. Hold god klaring til lysbøyen! Her blir det ofte grov sjø med kort bølgeperiode og bølger fra forskjellige retninger. Jeg foretrekker å holde meg på rundt 200m dybde rundt Jæren og Lista. Opplever det som roligere så langt ute fra land.

 

Hadde omtrent samme bølgevarsel (vest/nordvest) da jeg gikk samme vei i slutten av mars. Endte opp med motsjø og 2-3m dønninger pluss oppmot en meter vindbølger, halvveis til Egersund.

 

Vær obs på mye fiskebruk i sjøen i området rundt Egersund og spesielt Lista! Ikke alltid lett å se bøyene innimellom bølgene.

 

Vet ikke hvordan det er i Spangereidkanalen nå, men det var ekstremt mye ålegress (de lange brune trådene) i Spangereidkanalen i fjor sommer! Måtte "gi fart" og sette i fri, for å bare gli gjennom de verste områdene. Var verst i sørenden av kanalen. Broen over kanalen er 4,5m.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 12 minutter siden:

I følge windy får du rundt 10-12m/s vind fra NNW og rundt 1,5m signifikant bølgehøyde fra NW rundt Jæren og Lista på onsdag.

Regner med du må stampe i motsjø fra ca Tananger ut forbi Jærens rev lysbøye. Hold god klaring til lysbøyen! Her blir det ofte grov sjø med kort bølgeperiode og bølger fra forskjellige retninger. Jeg foretrekker å holde meg på rundt 200m dybde rundt Jæren og Lista. Opplever det som roligere så langt ute fra land.

 

Hadde omtrent samme bølgevarsel (vest/nordvest) da jeg gikk samme vei i slutten av mars. Endte opp med motsjø og 2-3m dønninger pluss oppmot en meter vindbølger, halvveis til Egersund.

 

Vær obs på mye fiskebruk i sjøen i området rundt Egersund og spesielt Lista! Ikke alltid lett å se bøyene innimellom bølgene.

 

Vet ikke hvordan det er i Spangereidkanalen nå, men det var ekstremt mye ålegress (de lange brune trådene) i Spangereidkanalen i fjor sommer! Måtte "gi fart" og sette i fri, for å bare gli gjennom de verste områdene. Var verst i sørenden av kanalen. Broen over kanalen er 4,5m.

Gode råd her! Og har de samme tankene om å gå langt ut. Vi kommer absolutt til å se an været. Hverken Arnt eller jeg er veldig hissig på for mye utfordringer værmessig med ny og ukjent båt. 
Slik jeg leser værkartet blir det noe nattseilas. 
Noen ide på hvor lang tid det tar før sjøen legger seg etter så mye vind som det har vært nå?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det kan variere en del hvor lang tid det tar før sjøen roer seg.

Et konkret eksempel fra min retur tilbake fra Oslo til Bergen i mars: Fra rett nord av Lista og videre opp til Egersund, var det 1,5-2m krapp motsjø. Vinden var frisk bris.

Tok et nattstopp i Egersund og ved soloppgang neste morgen var det vindstille, men fremdeles rundt 1-1,5m dønninger. Bølgene var helt glasserte og bølgeperioden doblet. Havet så egentlig blikkstille ut. Andre ganger kan det fremdeles være mer røft dagen derpå.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 41 minutter siden:

Det kan variere en del hvor lang tid det tar før sjøen roer seg.

Et konkret eksempel fra min retur tilbake fra Oslo til Bergen i mars: Fra rett nord av Lista og videre opp til Egersund, var det 1,5-2m krapp motsjø. Vinden var frisk bris.

Tok et nattstopp i Egersund og ved soloppgang neste morgen var det vindstille, men fremdeles rundt 1-1,5m dønninger. Bølgene var helt glasserte og bølgeperioden doblet. Havet så egentlig blikkstille ut. Andre ganger kan det fremdeles være mer røft dagen derpå.

Har opplevd å måtte jobbe skikkelig over Jærens rev og skikkelig ruskete inn til Egersund. Etter et kort pitstop med teknisk hvil på en time bestemte jeg meg for prøve meg fra Egersund til Kirkhamn rett før Lista for overnatting. 
Overraskelsen var stor når jeg kjørte ut fra Egersund til helt pannekakeflatt hav ned til Kirkhamn!😁😁766A5B93-7F1B-46B8-A3B4-C3985F647114.png.b68a1ee41ab469d21fe3ba0f9f152f85.png

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har stor respekt for farvannene rundt Jærens rev og forbi Lista! selv om jeg har opplevd vesentlig mer tungsjø Nordover og på Finnmarkskysten!

det her jo veldig mye å si ved Jæren/Lista hvilken vindretning det er så klart, og hvordan det sammenfaller med strømmen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 23 minutter siden:

Har stor respekt for farvannene rundt Jærens rev og forbi Lista! selv om jeg har opplevd vesentlig mer tungsjø Nordover og på Finnmarkskysten!

det her jo veldig mye å si ved Jæren/Lista hvilken vindretning det er så klart, og hvordan det sammenfaller med strømmen!

Ja, områdene ved Lista er jo definert som farlig område pga strøm og vind!

Skal se på strømtabeller tenkte jeg. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 4 timer siden:

Håper egentlig at denne ikke er for høy for Sprangereidkanalen.......

 

Vår Viksund 340 fra 2005 (som er en litt nyere versjon av samme båt) måler 4,20 m på topplanterna. Kanalen er merket med 4,5 m, og så har du gjerne noen dm å hente på at vannstanden ikke er på HAT (sjekk tidevannstabellen). Vi kom greit gjennom etter å ha lagt ned VHF antenna. 

 

Lagt til: Ser på bildene at topplanterna er høyere enn hos oss. Gjerne lurt å kontrollmåle høyden for sikkerhets skyld. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 40 minutter siden:

 

Vår Viksund 340 fra 2005 (som er en litt nyere versjon av samme båt) måler 4,20 m på topplanterna. Kanalen er merket med 4,5 m, og så har du gjerne noen dm å hente på at vannstanden ikke er på HAT (sjekk tidevannstabellen). Vi kom greit gjennom etter å ha lagt ned VHF antenna. 

 

Lagt til: Ser på bildene at topplanterna er høyere enn hos oss. Gjerne lurt å kontrollmåle høyden for sikkerhets skyld. 

Takker og bukker! Vi tar en sjekk på høyden før vi går kanalen da ja!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 8 minutter siden:

Tenker ofte på gutta i østerled som gikk på grunn titt og ofte. Propellen så ut som en vinopptrekker men gikk bra til slutt... 

😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 5 timer siden:


Noen ide på hvor lang tid det tar før sjøen legger seg etter så mye vind som det har vært nå?

 

Det kommer også an på om vinden snur til motsatt retning, det legger sjøen raskere, en om vinden bare dør ut å det blir stille....men selvfølgelig bare  inntil den nye retningen tar over og bygger opp bølger igjen...

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å ta med et par tykke puter på turen. Det blir ganske sikkert innendørs-seilas til tider, og det er kun førerstol som er god å sitte i underveis. Man blir sittende langt bak i båten som passasjer og ser ikke så godt fremover. Å sitte skrått i sofan forrest gir fort kink i nakken. Hentet Forbina 35 med samme sofaløsning, så erfaringen er derfra. Vi tok turen i februar 2016. Husker den..svært godt !

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 1 time siden:

Jeg vil anbefale å ta med et par tykke puter på turen. Det blir ganske sikkert innendørs-seilas til tider, og det er kun førerstol som er god å sitte i underveis. Man blir sittende langt bak i båten som passasjer og ser ikke så godt fremover. Å sitte skrått i sofan forrest gir fort kink i nakken. Hentet Forbina 35 med samme sofaløsning, så erfaringen er derfra. Vi tok turen i februar 2016. Husker den..svært godt !

Gode råd dette! Lagde ikke du en tråd på den turen?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde ikke det da det ikke var min båt. Men jeg kommenterte litt i tråden til @kimern84,  som hentet sin Seaco på Hvaler og skulle motsatt vei. En annen ting vi måtte kjøpe på veien var skjøtetrommel til landstrømmen,  kan være lurt å ha med. Det er ikke bare bare med nyinnkjøpt båt. Så langtur som første eller andre bekjentskap kan være ibefattet noe risiko.. Men du er en gammel og klok mann, som.. somoftes vet hva han driver med :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Erik. Onsdag synes jeg ser noe skummel ut med tanke på å krysse Jæren og lista ned til Lindesnes. Du har godt med vind fra nordvest på tirsdag. Onsdag ettermiddag får du kuling på Lista. 

Det som jeg ikke liker med disse værvinduene, er at de ofte endrer seg noe i tid. De kan både øke og minske i forhold til beregnet varsel. Minsker værvinduet,  å du får kuling før du er kommet rundt Lista, får du en ubehagelig reise. Det er ustabilt nå, og endrer seg fort. Dette må du ta med i betraktning. 

Torsdagen dreier det vestlig,  hvilket kan bety at du får bølger fra flere retninger. Men slik det ser ut nå, så er det ikke sterk vind på torsdag. 

Magefølelsen min er ikke god. Desverre

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Vi har med ekstra puter fordi jeg fikk med puter til den gamle innredningen. Når det gjelder vær og vind så må jeg stole på Erik ,da jeg har liten erfaring fra slike langturer. Båten er Viksund STCruz 340. Da det er byttet badeplattform og det er eneste forskjell på 310 og 340. Usikker på høyde da targabøyle er forlenget. Må spørre gamle eier om dette. 
Takk til alle som bidrar.☺️

mvh Arnt 🛥

Redigert av Atroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Atroenn skrev 1 time siden:

Vi har med ekstra puter fordi jeg fikk med puter til den gamle innredningen. Når det gjelder vær og vind så må jeg stole på Erik ,da jeg har liten erfaring fra slike langturer. Båten er Viksund STCruz 340. Da det er byttet badeplattform og det er eneste forskjell på 310 og 340. Usikker på høyde da targabøyle er forlenget. Må spørre gamle eier om dette. 
Takk til alle som bidrar.☺️

mvh Arnt 🛥

 

Da antar jeg at du er den ny eier av båten, og må få gratulere.  

Velkommen på forumet og lykke til med flott båt ! Gleder meg til å følge dere på turen.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 1 time siden:

Jeg gjorde ikke det da det ikke var min båt. Men jeg kommenterte litt i tråden til @kimern84,  som hentet sin Seaco på Hvaler og skulle motsatt vei. En annen ting vi måtte kjøpe på veien var skjøtetrommel til landstrømmen,  kan være lurt å ha med. Det er ikke bare bare med nyinnkjøpt båt. Så langtur som første eller andre bekjentskap kan være ibefattet noe risiko.. Men du er en gammel og klok mann, som.. som oftes vet hva han driver med :-)

 

:giggle::giggle: Jeg er neget godt fornøyd med at du sier som oftest Worry II! Mange andre ville sagt en sjelden gang!!!!:crazy::crazy:
Nødhavn er en stor del av planleggingen ja! Og jeg har allerede gjort meg opp en mening om at den første testen blir inn til Tananger. Er faktisk en liten del der som er definert som farlig farvann i Den Norske Los. Så vi begynner der! Får vi vond smak i munnen inn til Tananger er det faktisk en ganske koselig havn å strande i...:smiley:

 

Bjørn Løvjomås skrev 22 minutter siden:

Hei Erik. Onsdag synes jeg ser noe skummel ut med tanke på å krysse Jæren og lista ned til Lindesnes. Du har godt med vind fra nordvest på tirsdag. Onsdag ettermiddag får du kuling på Lista. 

Det som jeg ikke liker med disse værvinduene, er at de ofte endrer seg noe i tid. De kan både øke og minske i forhold til beregnet varsel. Minsker værvinduet,  å du får kuling før du er kommet rundt Lista, får du en ubehagelig reise. Det er ustabilt nå, og endrer seg fort. Dette må du ta med i betraktning. 

Torsdagen dreier det vestlig,  hvilket kan bety at du får bølger fra flere retninger. Men slik det ser ut nå, så er det ikke sterk vind på torsdag. 

Magefølelsen min er ikke god. Dessverre

Ja, det ser ikke lyst ut Bjørn! Enig i det! Leser Den Norske Los til øyet blir stort og vått om strømforhold og hvordan bølger bygges opp. Men vi tar det piano. Har ikke tenkt å utfordre skjebnen noe sted egentlig.

 

Atroenn skrev 5 minutter siden:

Vi har med ekstra puter fordi jeg fikk med puter til den gamle innredningen. Når det gjelder vær og vind så må jeg stole på Erik ,da jeg har liten erfaring fra slike langturer. Båten er Viksund STCruz 340. Da det er byttet badeplattform og det er eneste forskjell på 310 og 340. Usikker på høyde da targabøyle er forlenget. Må spørre gamle eier om dette. 
Takk til alle som bidrar.☺️

mvh Arnt 🛥

Uansett så blir det en fin tur! Kommer vi ikke lenger enn til Tananger får vi høre med min fetter om han ordner helikopterskyss videre! :)))

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...