Jump to content

Motorstopp, D6-370, er det denne delen som er synderen?

Sjøbliss

Recommended Posts

En liten kopi fra kaostråden. Tror jeg kanskje trenger litt spesifikk veiledning.

Maskinen døde midt i kortesjen. Er ikke det kaos?

Sjekket forfilter for vann, ingen vann. Prøvde å starte motor etter manuell pumping på primeren. Den ble ikke hard sånn som det pleier men jeg vet ikke om jeg pumpet lenge nok. Uansett startet motoren etter pumpingen men døde 3-6 sekunder senere. Det er i alle fall drivstoffrelatert.

Vi ble buksert til land og fikk hjelp av RS. Tenkte så det kunne være finfilteret. Tok det av, men den tappen på bunn av filteret går bare rundt og rundt og kommer ikke ut. Jeg mistenker at dette er kilden til problemet. Enig?

Det er ikke noen i indre Oslofjord som har en slik liggende ??? :D :D 

RS skal taue oss til nærmeste verksted ila dagen. Hurra! Så ny del i morgen er planen. Noen med bedre teorier? Det er masse strøm på batteriet og ingen feilmeldinger på EVC. 

IMG_20200517_121257.jpg.415a5698a931bc07acc2e6abe5f080a7.jpg

Denne går bare rundt og rundt. Det skal den jo ikke. Enig? Det var ikke vann i dette filteret heller. Så om ikke noen er uenige så prøver jeg å bytte denne og på med nytt filter. Håper det fikser problemet. ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Den delen under filter er vel bare ein vannføler

teiter man den for hard så glipper den rundt slik som du forklarer

Da er er det umulig og få den løs igjen

Den skal virke fordi om det den glipper rundt

Så tenker det må være noe annet som gjør du fikk stopp

korleis ser forfilter ut ?

ingen alarmer som kom ?

Redigert av Captain A (see edit history)

Ok skjønner. Ingen alarmer nei. Stoppet helt uten forvarsel. Ingen vann i noen filter. Jeg bytter filter og føler i morgen og prøver å starte den opp igjen. Kanskje jeg får mer informasjon da. Ikke noe host, bare stopp. Pump pump of så start. 

Lufter og prøver i morgen. Takk for tips! 

Enig @R.O det beste symptomet er kanskje at ikke pumpa ble tung å trykke på. Må suge luft et sted. 

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Du har selvsagt godt med diesel på tanken?

Tanken er nesten full. ?

Normalt sett burde den begynt og fuske ved begynnelse på tette filter, og alarmer begynner og hyler

Stopper tvert seier du, høres jo nesten ut som noen har fiklet med hurtig stenging av diesel tilførsel 

Har du noe slikt ombord ?

Vert borti den vann føler går rundt på gjenger... eg kjørte med det til det var tid for filterskifte igjen....(ca 1 år)

stiv pris på den duppedings

Redigert av Captain A (see edit history)

Alle båt duppedingser koster mye båtpenger. Det får bare stå til. 

Har ingen stenging for diesel jeg vet om. Skal bytte og sjekke begge filter, og lufte hele systemet og sjekke at det er potte tett. Så får vi se derfra. 

Et lite stemningsbilde. Er ikke alle slep med norske flagg og pynt i baugen. ??

DSC00554.JPG.468947079a32078bb9ec77cfd23ed65e.JPG

Problemet med vannføleren ligger ikke i vannføleren men i at gjengepartiet på et nytt drivstoffilter er lakkert.

Lakken er så tykk at plastgjengene i vannføleren deformeres når den skrus inn i det nye filteret.

Jeg bruker derfor alltid å gjenge opp gjengene i filteret med en tapp sånn at føleren ikke skades før jeg setter den inn i et nytt filter. Problem solved.

Bare for å holde det enkelt: Har du forsøkt å løsne en slange og blåse i retning av tanken? Jeg har én gang tidligere hatt problem med å få diesel, og da forsvant motorkraften raskt (men den døde ikke). Da var det noe som hadde tettet inngangen på stigrøret i tanken. Kan jo være så enkelt. Veldig enkelt å teste når du først skal lufte hele systemet. 

Er det motstand mot å blåse men det plutselig løsner så er det veldig sterk indikator på at problemet sitter i tanken.

Jeg kjenner heller ikke til motortypen, og vet ikke om den har elektrisk fødepumpe som evt sperrer å blåse i retur...

Ønsker jeg deg lykke til i dag! Håper du finner feilen raskt!

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...