Sjøbliss Startet 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2020 En liten kopi fra kaostråden. Tror jeg kanskje trenger litt spesifikk veiledning. Maskinen døde midt i kortesjen. Er ikke det kaos? Sjekket forfilter for vann, ingen vann. Prøvde å starte motor etter manuell pumping på primeren. Den ble ikke hard sånn som det pleier men jeg vet ikke om jeg pumpet lenge nok. Uansett startet motoren etter pumpingen men døde 3-6 sekunder senere. Det er i alle fall drivstoffrelatert. Vi ble buksert til land og fikk hjelp av RS. Tenkte så det kunne være finfilteret. Tok det av, men den tappen på bunn av filteret går bare rundt og rundt og kommer ikke ut. Jeg mistenker at dette er kilden til problemet. Enig? Det er ikke noen i indre Oslofjord som har en slik liggende ??? :D :D RS skal taue oss til nærmeste verksted ila dagen. Hurra! Så ny del i morgen er planen. Noen med bedre teorier? Det er masse strøm på batteriet og ingen feilmeldinger på EVC. Denne går bare rundt og rundt. Det skal den jo ikke. Enig? Det var ikke vann i dette filteret heller. Så om ikke noen er uenige så prøver jeg å bytte denne og på med nytt filter. Håper det fikser problemet. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Captain A Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Den delen under filter er vel bare ein vannføler teiter man den for hard så glipper den rundt slik som du forklarer Da er er det umulig og få den løs igjen Den skal virke fordi om det den glipper rundt Så tenker det må være noe annet som gjør du fikk stopp korleis ser forfilter ut ? ingen alarmer som kom ? Redigert 17.Mai.2020 av Captain A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Jeg er enig med Captain A her, dette er kun en Vannføler, så den skal ikke ha noe å si. Og du har ikke fått alarm. Hvis du pumper uten at den blir hard kan det virke som du ikke får dratt inn diesel. Prøv å pump med lufteskruen åpen, får du da dratt gjennom diesel...? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 At det er en vannføler, og ikke direkte forårsaker motorstopp er riktig, men den kan være allikevel være feilkilden. Hvis den kan dras rundt og rundt, kan det være at gjengene er ødelagt. Da vil motoren kunne suge luft inn i dieselsystemet, og stoppe. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjøbliss Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Ok skjønner. Ingen alarmer nei. Stoppet helt uten forvarsel. Ingen vann i noen filter. Jeg bytter filter og føler i morgen og prøver å starte den opp igjen. Kanskje jeg får mer informasjon da. Ikke noe host, bare stopp. Pump pump of så start. Lufter og prøver i morgen. Takk for tips! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Captain A Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Du seier du sjekket forfilter for vann, men har du tatt opp filter der og sjekket tilstand på det ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Døde den under jevnt turtall eller ifbm girskift? nevner bare det siste ifbm treg girwire og automatisk nedstengning. stryk det siste... med mindre feilen oppstår på nytt etter filterskifte. Redigert 17.Mai.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Captain A skrev 17 minutter siden: Du seier du sjekket forfilter for vann, men har du tatt opp filter der og sjekket tilstand på det ? Nei, ikke gjort det. Skal gjøre det i morgen. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
LALUNA II Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Får du luft når du prøver og lufte så har du svaret ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kallethekid Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Du har selvsagt godt med diesel på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Krysser fingrene for at nomen har rett, da er det en enkel fix.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Enig @R.O det beste symptomet er kanskje at ikke pumpa ble tung å trykke på. Må suge luft et sted. Kallethekid skrev for 2 timer siden: Du har selvsagt godt med diesel på tanken? Tanken er nesten full. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Eureka Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Tett lufting ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Men da skulle det ikke være lett å pumpe eller? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Eureka Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Inte vet jag ? bare en av flere mulige årsaker Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Fungerer fødepumpen? Om du får start ved å pumpe fram diesel, så kan det kanskje være problemer med fødepumpen? Jeg kjenner dessverre ikke til motortypen. Er den elektrisk? Får den strøm når tenningen er på? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Godt spørsmål @kromfelgen. Det er en naturlig feilkilde. Skal sjekke dette. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Captain A Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Normalt sett burde den begynt og fuske ved begynnelse på tette filter, og alarmer begynner og hyler Stopper tvert seier du, høres jo nesten ut som noen har fiklet med hurtig stenging av diesel tilførsel Har du noe slikt ombord ? Vert borti den vann føler går rundt på gjenger... eg kjørte med det til det var tid for filterskifte igjen....(ca 1 år) stiv pris på den duppedings Redigert 17.Mai.2020 av Captain A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Alle båt duppedingser koster mye båtpenger. Det får bare stå til. Har ingen stenging for diesel jeg vet om. Skal bytte og sjekke begge filter, og lufte hele systemet og sjekke at det er potte tett. Så får vi se derfra. Et lite stemningsbilde. Er ikke alle slep med norske flagg og pynt i baugen. ?? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
R.O Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Er den så lett å skru over. Noe man må passe spesielt på ved filter skifte...? Captain A skrev 27 minutter siden: Vert borti den vann føler går rundt på gjenger... eg kjørte med det til det var tid for filterskifte igjen....(ca 1 år) stiv pris på den duppedings Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Problemet med vannføleren ligger ikke i vannføleren men i at gjengepartiet på et nytt drivstoffilter er lakkert. Lakken er så tykk at plastgjengene i vannføleren deformeres når den skrus inn i det nye filteret. Jeg bruker derfor alltid å gjenge opp gjengene i filteret med en tapp sånn at føleren ikke skades før jeg setter den inn i et nytt filter. Problem solved. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Smart! Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Hvilken gjengetapp er rett for den operasjonen? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sjøbliss Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 (redigert) Dr. Barmen er på plass. Nå skal vi prøve å finne en diagnose. Først bytter vi alt av filter, igjen! Og ny, dyr, sensor. Redigert 18.Mai.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 (redigert) Bare for å holde det enkelt: Har du forsøkt å løsne en slange og blåse i retning av tanken? Jeg har én gang tidligere hatt problem med å få diesel, og da forsvant motorkraften raskt (men den døde ikke). Da var det noe som hadde tettet inngangen på stigrøret i tanken. Kan jo være så enkelt. Veldig enkelt å teste når du først skal lufte hele systemet. Er det motstand mot å blåse men det plutselig løsner så er det veldig sterk indikator på at problemet sitter i tanken. Jeg kjenner heller ikke til motortypen, og vet ikke om den har elektrisk fødepumpe som evt sperrer å blåse i retur... Ønsker jeg deg lykke til i dag! Håper du finner feilen raskt! Redigert 18.Mai.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.