Jump to content

Motorstopp, D6-370, er det denne delen som er synderen?


Sjøbliss

Recommended Posts

Men med tett lufting, har du aldri opplevd trøbbel ved påfylling ? -tilbakeslag ? 
 

Opplevde det på Grandezzaen. Full tank og ut på tur. Hadde lagt seg diesel i en vannlås på luftinga og ved neste fylling sto dieselen ut påfyllinga. 
 

Lufteslangen var for lang og montert med buktninger, av fabrikk. Kappa bort en halvmeter og laga konstant stigning. 

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke hatt noe trøbbel. Men den tålte ikke de raskeste pumpene. Da boblet det opp i påfyllingen så den stoppet.

 

Jeg skal se på det igjen. Det sto noe i manualen om svanehals på luftingen. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ja jeg ser at min lufting ligger langs med tanken før den går opp til skutesiden, er litt dustete design... men jeg skal sjekk om jeg ikke kan feste svanehalsen litt høyere opp og så sjekke gjennomføringen på dekk for å se om det er mye dritt der. Kan like gjerne gjøre det skikkelig med en gang.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Lærerik tråd, men jeg drømte om dieseldyr og motorstopp i hele natt...:) Da jeg skulle fylle i dag tørket jeg bort alt støv og rusk rundt lokket i forkant....
 

131B10AA-8BB3-416A-9A8A-75738FFDBDAB.jpeg.d62acff7f64f6ce1c22d351346e5e733.jpeg
 

Luftingen fungerte i alle fall, for det kom godt med luft ut når jeg fylte.

 

5E46196D-F33D-4D21-8FC3-09CA7C5B787B.jpeg.229df98c579d830a16ddac3b37136a4e.jpeg


Må innrømme at jeg aldri har tatt hensyn til luftingen når jeg spyler båten. Hva hindrer denne svanehalsen fra å fylle seg med vann, og at det etterhvert renner ned i tanken, eller er den designet slik at det renner ut av luftingen i skroget før det renner ned i tanken...?

Link to post
Share on other sites

Hehe @R.O sov dårlig natt til 18. mai selv... 

 

Slangen på innsiden skal først gå oppover slik at det som eventuelt blir spylt inn renner ut igjen. Så fra høyeste punkt går det vanligvis rett ned til tanken. Det er dette jeg skal dobbeltsjekke på min. Og så skal jeg se om jeg kan finne nettingen for å se om den er veldig tettet igjen. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 2 timer siden:

Må innrømme at jeg aldri har tatt hensyn til luftingen når jeg spyler båten. Hva hindrer denne svanehalsen fra å fylle seg med vann, og at det etterhvert renner ned i tanken, eller er den designet slik at det renner ut av luftingen i skroget før det renner ned i tanken...?

 

Om det fyller seg med vann heter det vannlås. Det skal være en svanehals på innsiden, altså det motsatte av vannlås. Setter man strålen rett inn i luftingen og holder den der vil man kunne presse vann over svanehalsen og ned i tanken. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...