Jump to content

Motorstopp, D6-370, er det denne delen som er synderen?


Sjøbliss

Recommended Posts

Bitteliten skrev 1 time siden:

Jeg bruker dieseladditiv prevantivt. 

Prevantivt mot hva??

 

Trenger motoren din noe mer enn ren diesel?

 

Moderne motorer skal jo tåle å kjøres på svovelfri diesel.

 

Kanskje du har ble gammelt rakkel som meg, som etter sigende kan trenge en skvett 2 taktsolje for å gi den smøringen som moderne diesel ikke gir?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk anbefalt å starte å bruke noe bio basert additiv. F.eks. bio protect 2 eller Fuel Plus Multi-Biocide. Disse kverker eventuelle dieseldyr. 

 

IMG_20200519_182656.jpg.c3f559cc063c12289de55c4c40c75e39.jpg

 

Jeg er godt i gang med pakninger. En igjen før jeg prøver å se om jeg får frem diesel til filteret igjen. Håper vi kan få renset i morgen eller senest fredag... 

 

IMG_20200519_170228.jpg.e1928c5692b1e99aa7ee42bd6ee601d5.jpg

 

IMG_20200519_162834.jpg.41ce50244e80197c268df7e5a09a8f26.jpg

 

IMG_20200519_170518.jpg.1cda7766a802b889b2c1ea4c778b0617.jpg

 

IMG_20200519_170748.jpg.dbe5d725d14b16c6a76a8cdddb451f7e.jpg

 

IMG_20200519_182242.jpg.ccc84136e44e15e6463d2d964317b8c0.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg @Eureka 👍

 

IMG_20200519_185516.jpg.b351b2e3e8fa312c5ffc46e1c2bfa2d7.jpg

 

Ser jo klinete ut. Er kanskje ikke så rart noe har gått nedi. Skal ikke bruke det igjen tror jeg. 

 

IMG_20200519_190404.jpg.c3feb24d5d925eed86dfc63ec685930c.jpg

 

IMG_20200519_191237.jpg.c9b8704ac185f6a4864c14c339e5799d.jpg

 

IMG_20200519_191750.jpg.b0ed0f457910cd64597b538a763a50e7.jpg

 

IMG_20200519_191829.jpg.7126748de612eaedc23210cd42d7298a.jpg

 

IMG_20200519_192146.jpg.f4fbf8963db81ea76e7a2f9595435aa3.jpg

 

IMG_20200519_192836.jpg.d73b3959f9f34fd3718be0904ee6b50c.jpg

 

IMG_20200519_193653.jpg.6509244e3b8651e581c91f5621eba344.jpg

 

IMG_20200519_195106.jpg.9c4a4fd5373ae13d14e0d298adf5e6d3.jpg

 

Tok noen timer dette.... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 36 minutter siden:

Tok noen timer dette.... 

 

Men en innsats du helt sikkert får mye igjen for i årene som kommer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vel utført jobb :thumbsup::flag::sailing:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for all hjelp 👍🇳🇴✌️

 

Vi kjører også full rens / polering på diesel før vi sier oss helt ferdig. 

 

R.O skrev 56 minutter siden:

Bra jobba, den lyden er magisk...:) Hvor kjøpte du korken...?

 

Det ble Biltema. 3mm tykk. Virker bra. Skal sjekke om noen uker at den er tett og ikke svetter. Vasket med Loctite 7063 før montering..

 

Må bytte et par fiberskiver som gikk føyka. Ellers alt etter planen. 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ikke helt med på denne priminga som man så foregikk midt i filmen. Det er umulig å trykke drivstoff med en primerpumpe gjennom hovedpumpa samt en railtrykksregulator som arbeider med et trykk på 1500-2000 bar.

 

Pumper du på forpumpa må du lufte på luftskruen ellers er det helt bortkastet.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 2 minutter siden:

Så kanskje det hadde holdt å kinne litt lenger? 

Du må åpne på lufteskruen og pumpe på primerpumpa til du får ren diesel uten luft ut gjennom lufteskruen. Da er det klart for å kinne og da tar det kun kort tid før motor sviver.

 

Kinning på en tørrkjørt common rail-motor uten tilskrekkelig priming med forpumpa kan i verste fall ødelegge høyttrykkspumpa da denne ikke tåler å gå tørr. Det er en viktig betraktning om en D4 eller D6 kjøres tom for diesel.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde akkurat som du beskriver. Lufter helt til det kom bare diesel, uten luft. Bare ren stråle. Nå gikk jo jeg tom for diesel.... føler at det ofte er slik når jeg skifter filteret. Tømmer for luft, så pumper til steinhardt, kinner litt, pumper igjen, og så start. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

...og så ble det nevnt positivt at tilsetningsstoffer skal være bra...

 

Men da er vi vel igjen inne på diskusjoner som har vært skrevet om før, at commonrail motorer med så høyt trykk kan få uheldige følger med tilsetningsstoffer. Dette fordi tilsetningsstoffene ikke fjerner vann, men bare emulgerer det, som igjen går over til vann pga av der høye trykket i commonrail

 Spesielt når dette har stått en stund i tanken etc. Hvis jeg husker ca rett fra tidligere tråder. Er det samme oppfatning om dette fortsatt?

 

Jeg bruker ikke tilsetninger, men følger med om det er vann i vannutskiller. Er jo det både i forfilter og finfilter.

Link to post
Share on other sites

Problemet @Gabi, er at en skvett vann kan gi grobunn for dieseldyrmøkk i flere dieseldygenerasjoner før det kommer så langt at skitten blir sugd opp til filtrene. Ved å ha på dieseldyrdreper stanses veksten der og da. Dieseldyrdreper hjelper ikke mot: 

1 Mot vann og dieseldyr levert sammen med dieselen fra leverandøren.

2 Dieseldyrdreper skal ikke emulgere vann inn i dieselen.

Har man ren diesel på tanken, er tilsetninger ikke nødvendig. Det blir som å ta seg en Paracet om dagen i påvente at man kanskje skulle få hodepine.

Link to post
Share on other sites

Klar over at du fikk tilstopping i stigerøret @Sjøbliss, og tenkte mer på at når du og bla @Bitteliten nevner dieseltilsetning kommer man fort innpå andre tråder her på forumet omkring virkningen av disse og evnt bivirkninger. Som er interessante lesninger for seg selv og må tas med i egne vurderinger før man benytter slike.

 

Her er iallefall én tråd som er interessant lesning:

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for link @Gabi, jeg skal lese den. Slik jeg forsto han fra Fuel Service så var beskjeden å bruke bio middel for å hindre eller reversere oppvekst av dieseldyr. Han sa at vi fortsatt måtte ha gode rutiner for tømming av vannutskilleren. Han snakket ikke om å emulgere vann. Det ville jeg ikke hatt. En motor kan ikke ha godt av å kjøre på f.eks. 2% vannblanding i mitt hode.

 

Han lurte veldig på om jeg hadde brukt noe annet lurium på tanken og var veldig glad for at jeg ikke hadde gjort det. Kun disse "bio" tilsetningene han ville ha i. Eneste formål å bekjempe eller forebygge dieseldyr. Vann må fortsatt i utskilleren.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Biocider brukes for å drepe bakterier som har kommet på tanken (sjokkdosering) eller for å forebygge framvekst av bakterier (vedlikeholdsdosering).  Men man får de ikke vekk fra tanken av den grunn, de må fjernes gjennom drenering.

 

Har aldri hatt behov for å dosere denne typen midler på fritidsbåt men har alltid vært nøye på å holde tanklokkpakning etc. i god forfatning. Hva man får fra drivstoffleverandøren kan man gjøre mindre med.

 

Har inntrykk av at dette kan være et større problem på østlandet der man har mindre grad av yrkesflåte som bunkrer fra samme anlegg og som sørger for større utskiftingsgrad.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...