Bitteliten Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Jeg bruker dieseladditiv prevantivt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 38 minutes ago, Bitteliten said: Jeg bruker dieseladditiv prevantivt. Enkel forebygging dette, vil jeg tro. Hvilket diesesladditiv benytter du, og fås diesesladditivet normalt kjøpt på benstasjoner? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 (redigert) Bitteliten skrev 1 time siden: Jeg bruker dieseladditiv prevantivt. Prevantivt mot hva?? Trenger motoren din noe mer enn ren diesel? Moderne motorer skal jo tåle å kjøres på svovelfri diesel. Kanskje du har ble gammelt rakkel som meg, som etter sigende kan trenge en skvett 2 taktsolje for å gi den smøringen som moderne diesel ikke gir? Redigert 19.Mai.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Jeg fikk anbefalt å starte å bruke noe bio basert additiv. F.eks. bio protect 2 eller Fuel Plus Multi-Biocide. Disse kverker eventuelle dieseldyr. Jeg er godt i gang med pakninger. En igjen før jeg prøver å se om jeg får frem diesel til filteret igjen. Håper vi kan få renset i morgen eller senest fredag... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Uten mat duger helten ikke å drikke. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 👍 så får du sjekke den O-ringen på påfyllinga nå da 🙂 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Det skal jeg @Eureka 👍 Ser jo klinete ut. Er kanskje ikke så rart noe har gått nedi. Skal ikke bruke det igjen tror jeg. Tok noen timer dette.... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Så bra, god følelse 👍👍😊 Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand 360 dc Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Godt jobbet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Sjøbliss skrev 36 minutter siden: Tok noen timer dette.... Men en innsats du helt sikkert får mye igjen for i årene som kommer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Bra jobba, den lyden er magisk...:) Hvor kjøpte du korken...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Gratulerer med vel utført jobb Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Gratulerer - den følelse er ubetalelig. Og en meget velkendt lyd, også...😉😀 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Takk for all hjelp 👍🇳🇴✌️ Vi kjører også full rens / polering på diesel før vi sier oss helt ferdig. R.O skrev 56 minutter siden: Bra jobba, den lyden er magisk...:) Hvor kjøpte du korken...? Det ble Biltema. 3mm tykk. Virker bra. Skal sjekke om noen uker at den er tett og ikke svetter. Vasket med Loctite 7063 før montering.. Må bytte et par fiberskiver som gikk føyka. Ellers alt etter planen. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Ikke helt med på denne priminga som man så foregikk midt i filmen. Det er umulig å trykke drivstoff med en primerpumpe gjennom hovedpumpa samt en railtrykksregulator som arbeider med et trykk på 1500-2000 bar. Pumper du på forpumpa må du lufte på luftskruen ellers er det helt bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Så kanskje det hadde holdt å kinne litt lenger? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Sjøbliss skrev 2 minutter siden: Så kanskje det hadde holdt å kinne litt lenger? Du må åpne på lufteskruen og pumpe på primerpumpa til du får ren diesel uten luft ut gjennom lufteskruen. Da er det klart for å kinne og da tar det kun kort tid før motor sviver. Kinning på en tørrkjørt common rail-motor uten tilskrekkelig priming med forpumpa kan i verste fall ødelegge høyttrykkspumpa da denne ikke tåler å gå tørr. Det er en viktig betraktning om en D4 eller D6 kjøres tom for diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Jeg gjorde akkurat som du beskriver. Lufter helt til det kom bare diesel, uten luft. Bare ren stråle. Nå gikk jo jeg tom for diesel.... føler at det ofte er slik når jeg skifter filteret. Tømmer for luft, så pumper til steinhardt, kinner litt, pumper igjen, og så start. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 ...og så ble det nevnt positivt at tilsetningsstoffer skal være bra... Men da er vi vel igjen inne på diskusjoner som har vært skrevet om før, at commonrail motorer med så høyt trykk kan få uheldige følger med tilsetningsstoffer. Dette fordi tilsetningsstoffene ikke fjerner vann, men bare emulgerer det, som igjen går over til vann pga av der høye trykket i commonrail Spesielt når dette har stått en stund i tanken etc. Hvis jeg husker ca rett fra tidligere tråder. Er det samme oppfatning om dette fortsatt? Jeg bruker ikke tilsetninger, men følger med om det er vann i vannutskiller. Er jo det både i forfilter og finfilter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Hei @Gabi. Fikk en blokkering i stigerøret så kjørte motoren tørr. Ikke vann. ✌️ Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Problemet @Gabi, er at en skvett vann kan gi grobunn for dieseldyrmøkk i flere dieseldygenerasjoner før det kommer så langt at skitten blir sugd opp til filtrene. Ved å ha på dieseldyrdreper stanses veksten der og da. Dieseldyrdreper hjelper ikke mot: 1 Mot vann og dieseldyr levert sammen med dieselen fra leverandøren. 2 Dieseldyrdreper skal ikke emulgere vann inn i dieselen. Har man ren diesel på tanken, er tilsetninger ikke nødvendig. Det blir som å ta seg en Paracet om dagen i påvente at man kanskje skulle få hodepine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 20.Mai.2020 Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 Klar over at du fikk tilstopping i stigerøret @Sjøbliss, og tenkte mer på at når du og bla @Bitteliten nevner dieseltilsetning kommer man fort innpå andre tråder her på forumet omkring virkningen av disse og evnt bivirkninger. Som er interessante lesninger for seg selv og må tas med i egne vurderinger før man benytter slike. Her er iallefall én tråd som er interessant lesning: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 20.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 Takk for link @Gabi, jeg skal lese den. Slik jeg forsto han fra Fuel Service så var beskjeden å bruke bio middel for å hindre eller reversere oppvekst av dieseldyr. Han sa at vi fortsatt måtte ha gode rutiner for tømming av vannutskilleren. Han snakket ikke om å emulgere vann. Det ville jeg ikke hatt. En motor kan ikke ha godt av å kjøre på f.eks. 2% vannblanding i mitt hode. Han lurte veldig på om jeg hadde brukt noe annet lurium på tanken og var veldig glad for at jeg ikke hadde gjort det. Kun disse "bio" tilsetningene han ville ha i. Eneste formål å bekjempe eller forebygge dieseldyr. Vann må fortsatt i utskilleren. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 20.Mai.2020 Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 Biocider brukes for å drepe bakterier som har kommet på tanken (sjokkdosering) eller for å forebygge framvekst av bakterier (vedlikeholdsdosering). Men man får de ikke vekk fra tanken av den grunn, de må fjernes gjennom drenering. Har aldri hatt behov for å dosere denne typen midler på fritidsbåt men har alltid vært nøye på å holde tanklokkpakning etc. i god forfatning. Hva man får fra drivstoffleverandøren kan man gjøre mindre med. Har inntrykk av at dette kan være et større problem på østlandet der man har mindre grad av yrkesflåte som bunkrer fra samme anlegg og som sørger for større utskiftingsgrad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.