Jump to content

Motorstopp, D6-370, er det denne delen som er synderen?

Sjøbliss

Recommended Posts

Feilen er funnet. Det er jeg ganske sikker på. Selv om jeg har tømt bunnen av tanken for vann og tilsatt stoff for å motvirke utvikling av dieseldyr så har jeg klart å få det likevel. Etter jeg kom opp fra Son i 3-4m sjø trodde jeg ikke det kunne være noe fare for dieseldyr men det kom først med vugge-bevegelsene som kom i kortesjen i går. Så det var litt forbannet.

Tror jeg kjører på med forsikring og får hjelp til å få polert dieselen.

R.O skrev 50 minutter siden:

Hva kostet sensoren? Spent på hvordan man skulle «gjenge opp» lakkerte gjenger på filteret, som nevnt over....

Sensoren kostet 1074,-. Jeg har ikke sjekket priser men LaSa er sikkert ikke billigst. Men siden jeg ligger i nød-havn her hos de så får de få den butikken tenker jeg. Delenummer 3808616. Ikke så veldig ille, men ser ut som en ganske simpel del som nok er litt overpriset.

IMG_20200518_083811.jpg.6a62f6ef67716cfed9dcc8d2c988b9ee.jpg

Det kom ut kanskje 0,5-1dl med dyr. Var ikke så ille mye men sikkert nok det som har skjedd. Tror nok jeg kan kjøre videre med nye filter og ren diesel opp fra tanken men for å fikse problemet må det tømmes tank. Så da har nok dette sammenheng med vannpåfyllingen i fjor. Burde bare kjørt polering med en gang, men da hadde jeg sikkert ikke fått forsirkingen med på jobben. Problemet er nok at dyrene tetter tilførselen og motoren får ikke drivstoff. Når jeg pumpet fikk jeg sikkert presset litt gjennom men fødepumpen tar ikke i like hardt vil jeg tro. Men det er bare en teori.

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Takk alle sammen, ja jeg skal gjøre det. Både retur og tur slanger skal sjekkes, filterkoppen måtte skylles mange ganger før jeg fikk det ut. Så tilforlatelig ut ovenifra og ned, men jeg var litt usikker så jeg skylte mange ganger og "plopp" så kom det ut en god dæsj. Filteret så ikke så hysterisk ille ut men det er nok ganske tett (forfilteret). I fin-filteret var det helt fin og ren diesel. Ingen partikler, så det er som nevnt, filterene har gjort jobben sin!

Bra tips å sjekke o-ring på påfyllingslokket. Det kan jo være en kilde til litt morro og fanteri det.

Hva tenker dere om å kjøre til hjemmehavn med nye filter? Ville dere gjort det? Jeg har tenkt å høre om jeg kan ligge i nød-havn her til jeg får polert tanken, men det hadde jo vært praktisk å gå hjem. Det er ikke så lange biten så jeg går dit på en drøy time. Er 9nm som jeg kan kjøre i 7knop og holde meg ute av sjø. Mest lyst å bare bli... men vet ikke om jeg blir jaget. Hva tenker dere?

Hei @Gullfisk, var bare et eksempel det bildet. Totalt fikk jeg nok ut 1-1,5dl med dieseldyr slam. Jeg tror nok at dersom jeg hadde byttet filteret i går, altså forfilteret, så hadde jeg fått start igjen. Ble bare så oppsatt på dette med vann og så trodde jeg at fin-filteret var ødelagt når den sensoren bare spant rundt.

Nå må det renses uansett tror jeg. Mest for min egen nattesøvn, og for konas sikkerhet. Det får heller koste litt penger. Viktigere at alt er på stell nå!

Ellers er jeg mer og mer stemt på å be om å få ligger her ute til tanken er renset.

IMG_20200518_121541.jpg

Sjøbliss skrev 1 minutt siden:

...Ellers er jeg mer og mer stemt på å be om å få ligger her ute til tanken er renset.

Det er jo ikke lange distansen du skal. Kan du ikke få en kompis med båt til å bli med som følgebåt? Men stor nok båt til å kunne ta deg som slep om det trengs? Jeg er temmelig sikker på at du kommer hjem med nye filtre, men det er jo greit med litt ekstra sikkerhet.

Bonus skrev 3 minutter siden:

Det er jo ikke lange distansen du skal. Kan du ikke få en kompis med båt til å bli med som følgebåt? Men stor nok båt til å kunne ta deg som slep om det trengs? Jeg er temmelig sikker på at du kommer hjem med nye filtre, men det er jo greit med litt ekstra sikkerhet.

Absolutt. Eventuelt om jeg kan gjøre noe med RS dersom forsikringen dekker saken. Det kan jo være et alternativ.

Bildet over er litt mer av det har fått ut. Men en del kastet jeg i en søppelpose så dette er bare det jeg "har igjen". Det var en god del mer. Men jeg har sett mye værre enn dette av andre på dette forumet. :)

Godt du fant ut av det, og at det viste seg da det gjorde - og ikke kom i 3-4 meter bølger i kuling og "alene på havet". Tross alt skjedde det på en ganske trygg plass i en kortesje (selv om det var på 17. mai og ikke det du hadde lyst til å gjøre)...

Jeg hadde dieseldyr i en Nidelv 24 for 10-12 år siden, og ble ikke problemet synlig da jeg krysset fra Fredrikstad og over til Stavern og deretter hjem til Grimstad i 3-5 meter bølger (offisielt) og frisk bris. Men motorstoppen kom da jeg nettopp fikk litt skvalpesjø fra siden da jeg gikk fra Blindleia til Ulvøysund. Kan jo være tilfeldig at det skjedde da for oss begge, men det kan være at skvalping er nok til å løsne det men lite nok bevegelse til at det får samlet seg ved stigrøret...?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sjøbliss skrev for 3 timer siden:

Sensoren kostet 1074,-. Jeg har ikke sjekket priser men LaSa er sikkert ikke billigst. Men siden jeg ligger i nød-havn her hos de så får de få den butikken tenker jeg. Delenummer 3808616. Ikke så veldig ille, men ser ut som en ganske simpel del som nok er litt overpriset.

Jeg har det siste året handlet alt av deler på LaSa. Har så langt fått god service, Dvs jeg kan spørre og grave om hvordan jeg gjør ditt og datt, og de bistår med svar, og printer gjerne ut en teging jeg får med... Sånne ting betyr mye. Kjøpte 8stk splinter til drevet i mars hos LaSa, glemte disse hjemme, så måtte innom en annen VP forhandler i Østfold der jeg hadde båten i opplag. Splinten kostet akkurat 100% mer, og det var ikke mye rom for spørsmål, så LaSa blir nok delebutikken min fremover.  Priser på service og reparasjoner har jeg dog ingen erfaring med hos LaSa

Yes, det er helt sikkert. Og når jeg kontrollerte filteret kom det bare ut diesel. Men likevel lå det jo dyr oppi der. Så det må faktisk skylles ut av holderen for å være sikker.

Heller mer og mer til at jeg betaler heller Fuel Service til å fikse dette. Jeg tror ikke kona får hvilepuls uten at vi har en viss garanti for at problemet er fikset. Videre så skal jeg sjekke det grovfilteret litt oftere ila sesongen. Bruker dere noe tilsetninger? Jeg har så langt ikke gjort det, men jeg burde nok gjort det i fjor. Var bare helt sikker på at jeg hadde klart å få sugd ut alt fra tanken. 

Og jeg har glemt å si, jeg har ikke bunnplugg på taknen. Men jeg kommer ned i kjølen på tanken via luka. Dessverre har det nok ligget vann bak skottene i tanken som jeg ikke klarer å nå via mannhullet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...