Jump to content

Motorstopp, D6-370, er det denne delen som er synderen?


Sjøbliss

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev 13 minutter siden:

Godt du fant ut av det, og at det viste seg da det gjorde - og ikke kom i 3-4 meter bølger i kuling og "alene på havet". Tross alt skjedde det på en ganske trygg plass i en kortesje (selv om det var på 17. mai og ikke det du hadde lyst til å gjøre)...

 

Jeg hadde dieseldyr i en Nidelv 24 for 10-12 år siden, og ble ikke problemet synlig da jeg krysset fra Fredrikstad og over til Stavern og deretter hjem til Grimstad i 3-5 meter bølger (offisielt) og frisk bris. Men motorstoppen kom da jeg nettopp fikk litt skvalpesjø fra siden da jeg gikk fra Blindleia til Ulvøysund. Kan jo være tilfeldig at det skjedde da for oss begge, men det kan være at skvalping er nok til å løsne det men lite nok bevegelse til at det får samlet seg ved stigrøret...?

 

 

 

Ja jeg vet ikke. Men det skjedde ikke i plan i mye høyere sjø i alle fall. Den sideveis bevegelsen var det som eskalerte det i alle fall. Forbannet være den påfyllingen på Vollen i fjor.... :headbang:

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 33 minutter siden:

 

Ja jeg vet ikke. Men det skjedde ikke i plan i mye høyere sjø i alle fall. Den sideveis bevegelsen var det som eskalerte det i alle fall. Forbannet være den påfyllingen på Vollen i fjor.... :headbang:

 

var det du som fikk vann ned i tanken under fylling? Mene å huske en tråd fra dette i fjor, men fant den ikke igjen. Var det snakk om noen ml vann, eller kom det En god slump...? Kan det være årsaken alene tenker du? Tviler på at egne tank er renset eller inspisert siste 10årene, men skifter begge filtere hvert år, og finner ikke spor av vann eller rusk, så da har jeg slått meg til ro med at alt er OK. 
 

Skal bli enda strengere med fyllerutiner skjønner jeg. Fylling i regnvær er det slutt på....

Link to post
Share on other sites

2008. Fuel Service. De får rense. Stigerøret er tett. Må nok blåses reint. Får ikke til å pumpe diesel fra tanken så da er ikke det en opsjon. Kan kanskje blåse det opp som noen foreslo. Hvordan ville man gjort det i tilfelle? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Takk for tips @Hulda. Prøvd og prøvd men dieselslangen for tur var tett, potte tett.

 

r_WTyH_Nx9Nft4ajawzcTCfkiK5lYMn26zMNX5mF4A9VoHdLyMDuUBMsjOgutr9itLLsbomay72egMUOBNeSEjg0Tllb7uvA9rmEsFA283NYEUalkyrmQd1kLHuIHe1ELZm4Du2TNNgH_wLTkLAjw6jWarFMvEU7frSxUpncuCkD7HUgxd7vBQ_-f3tTpO1uVZDA8iwlFn6JMsL5CWL7fw9UvGZf5cIR1ItaYybsrPNHIHZn3LAgFusN6p2dU8r5jHEFX2PdzbRIIz7dM5qrJdvQCMvpOYxur2FEOnbtZiPPyueT7nHFQBcsfcen-MEoxfyiuLVeNuESNztx1nUooiiSaPqrfiIH0UCOKjw6Fr_8HsZiFP6Rhe8MmkWoONOfJhV7emDbNhsaXsEgP0h-Jm7WT3Mqhi74yac7Bqndyj_HlLWHZRLXiQhBeLGsETx1UWNnejHRmvHzAfo7Qjt-yzKKNRifa5ocmTw-lrVr8CpSmR6JiLN_6L7sVsUzCKl7NiBFeCg5FWQLJCmfbaYHkFpuoNYgfBST24PvxXXdaQBl9Q35088J--iGyn4IrDhLgrf9C_BDV2BXiRLkCbBvZXnI5TUWeoTp4-5nsx3JP5VMedb8VSLV2XFBbaUM_8pIlCPnignwz_H8zU-34ciEwfEAyfjYg3WDypeyDwbCV2LK5vZgKE0HmaG5jpAuNw=w1324-h1764-no?authuser=0

 

 

Endte til slutt å starte demontering av slangen. Bit for bit. Fant til slutt synderen.

 

For et par år siden begynte pakningene på dieseltanken å svette. For å unngå diesellukt ble disse byttet med loctite flytende pakning (loctite 5926). En del av denne pakningen har kommet ned i tanken og så funnet veien opp i sugerøret. Det er her det egentlige problemet faktisk er. I 90 grader bendet på toppen har denne pakningsbiten satt seg dønn fast som en propp. Det var ikke mulig for motoren å suge drivstoff gjennom dette. Det var helt umulig. Her er synderen, godt gjemt inne i bendet:

 

1780660028_Screenshot2020-05-1818_18_13.png.41ba8f693ef6921813796924fcd29f1e.png

 

Denne sugedelen blir med hjem i kveld. Den skal vaskes ren men jeg tror jeg trenger å bruke en stakesnor for å få det ut skikkelig. Det ser ut som det er en hel bit som har satt seg. Nesten som en slags dråpe med pakning. Etter jeg tok av denne var slangen uten blokkering videre.

 

Så dette forklarer i alle fall hvorfor det plutselig stoppet opp. Men jeg ville jo trodd denne pakningen fløyt?

 

Monteringen av pakning var det jeg som gjorde. Så dette er min egen feil. Må ha mistet ned en bit vil jeg tro, selv om jeg var veldig forsiktig. Så kanskje jeg burde heller bruke en annen type pakning enn dette, selv om loctite ble varmt anbefalt av de jeg snakket med.

 

Da sier Dr. Barmen takk for seg for i dag og så drar jeg hjemover. Båten ble buksert utenpå en motorløs Laguna og kan den ligge til alt er fikset. Må drøfte med sjefen hva vi gjør men jeg tror jeg må si ifra til Fuel Service i tilfelle, vi må passe på å få filtrert bort pakning om det finnes mer av det nedi der.

 

Skjønner ikke at jeg har mistet nedi noe heller, men det må jeg ha gjort....

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Smart det 🙈👍✌️

 

IMG_20200518_191542.jpg.3da8ec6c24e935d1ff78e4e507d54aeb.jpg

 

IMG_20200518_191748.jpg.a0c5c06a086e5314111e619fe001c550.jpg

 

Da er alt ute! Nå kan den tørke og så monterer vi igjen i morgen. Ser at gjengene på skrukoblingene er satt inn med noe pakning eller noe. Litt sånn lys/beige guffe. Trenger jeg å sette på mer slik eller holder det med det som sitter igjen fra produsenten monterte? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 10 minutter siden:

Loctite 577, Biltema har tilsvarende til en brøkdel av prisen. Mye greier som kan brukes. Jeg bruker ikke gjengtape, mange gjør det.

 

Takk :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det er skråflensen som skal tette, ikke gjengpartiet. I utgangspunktet er det sånn at behøver du en form for gjengetetting for at det ikke skal lekke så er enten flensen på koblingen eller flensen i mutteren på slangen ødelagt. Disse koblingene holder både under- og overtrykk mange ganger hva de opplever i din applikasjon.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 6 timer siden:

Yes, det er helt sikkert. Og når jeg kontrollerte filteret kom det bare ut diesel. Men likevel lå det jo dyr oppi der. Så det må faktisk skylles ut av holderen for å være sikker.

 

Heller mer og mer til at jeg betaler heller Fuel Service til å fikse dette. Jeg tror ikke kona får hvilepuls uten at vi har en viss garanti for at problemet er fikset. Videre så skal jeg sjekke det grovfilteret litt oftere ila sesongen. Bruker dere noe tilsetninger? Jeg har så langt ikke gjort det, men jeg burde nok gjort det i fjor. Var bare helt sikker på at jeg hadde klart å få sugd ut alt fra tanken. 

 

Og jeg har glemt å si, jeg har ikke bunnplugg på taknen. Men jeg kommer ned i kjølen på tanken via luka. Dessverre har det nok ligget vann bak skottene i tanken som jeg ikke klarer å nå via mannhullet. 

Dekker ikke forsikringen dette?🤔

 

Godt det gikk bra, det var nok ikke det verste stedet å få stopp 😊

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 12 minutter siden:

Som nevnt tidligere i tråden bruker man ikke gjengetetning på koniske tetninger. Tetningssystemet ligger i konen og det skal ikke brukes ytterligere guffe for å "dobbeltsikre". Uskadede koner = fullverdig tetning. Skadede koner = utbytting.

 

Da skrur jeg igjen! 👍 Takk.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 3 timer siden:

Takk for tips @Hulda. Prøvd og prøvd men dieselslangen for tur var tett, potte tett.

 

r_WTyH_Nx9Nft4ajawzcTCfkiK5lYMn26zMNX5mF4A9VoHdLyMDuUBMsjOgutr9itLLsbomay72egMUOBNeSEjg0Tllb7uvA9rmEsFA283NYEUalkyrmQd1kLHuIHe1ELZm4Du2TNNgH_wLTkLAjw6jWarFMvEU7frSxUpncuCkD7HUgxd7vBQ_-f3tTpO1uVZDA8iwlFn6JMsL5CWL7fw9UvGZf5cIR1ItaYybsrPNHIHZn3LAgFusN6p2dU8r5jHEFX2PdzbRIIz7dM5qrJdvQCMvpOYxur2FEOnbtZiPPyueT7nHFQBcsfcen-MEoxfyiuLVeNuESNztx1nUooiiSaPqrfiIH0UCOKjw6Fr_8HsZiFP6Rhe8MmkWoONOfJhV7emDbNhsaXsEgP0h-Jm7WT3Mqhi74yac7Bqndyj_HlLWHZRLXiQhBeLGsETx1UWNnejHRmvHzAfo7Qjt-yzKKNRifa5ocmTw-lrVr8CpSmR6JiLN_6L7sVsUzCKl7NiBFeCg5FWQLJCmfbaYHkFpuoNYgfBST24PvxXXdaQBl9Q35088J--iGyn4IrDhLgrf9C_BDV2BXiRLkCbBvZXnI5TUWeoTp4-5nsx3JP5VMedb8VSLV2XFBbaUM_8pIlCPnignwz_H8zU-34ciEwfEAyfjYg3WDypeyDwbCV2LK5vZgKE0HmaG5jpAuNw=w1324-h1764-no?authuser=0

 

 

Endte til slutt å starte demontering av slangen. Bit for bit. Fant til slutt synderen.

 

For et par år siden begynte pakningene på dieseltanken å svette. For å unngå diesellukt ble disse byttet med loctite flytende pakning (loctite 5926). En del av denne pakningen har kommet ned i tanken og så funnet veien opp i sugerøret. Det er her det egentlige problemet faktisk er. I 90 grader bendet på toppen har denne pakningsbiten satt seg dønn fast som en propp. Det var ikke mulig for motoren å suge drivstoff gjennom dette. Det var helt umulig. Her er synderen, godt gjemt inne i bendet:

 

1780660028_Screenshot2020-05-1818_18_13.png.41ba8f693ef6921813796924fcd29f1e.png

 

Denne sugedelen blir med hjem i kveld. Den skal vaskes ren men jeg tror jeg trenger å bruke en stakesnor for å få det ut skikkelig. Det ser ut som det er en hel bit som har satt seg. Nesten som en slags dråpe med pakning. Etter jeg tok av denne var slangen uten blokkering videre.

 

Så dette forklarer i alle fall hvorfor det plutselig stoppet opp. Men jeg ville jo trodd denne pakningen fløyt?

 

Monteringen av pakning var det jeg som gjorde. Så dette er min egen feil. Må ha mistet ned en bit vil jeg tro, selv om jeg var veldig forsiktig. Så kanskje jeg burde heller bruke en annen type pakning enn dette, selv om loctite ble varmt anbefalt av de jeg snakket med.

 

Da sier Dr. Barmen takk for seg for i dag og så drar jeg hjemover. Båten ble buksert utenpå en motorløs Laguna og kan den ligge til alt er fikset. Må drøfte med sjefen hva vi gjør men jeg tror jeg må si ifra til Fuel Service i tilfelle, vi må passe på å få filtrert bort pakning om det finnes mer av det nedi der.

 

Skjønner ikke at jeg har mistet nedi noe heller, men det må jeg ha gjort....


Dette var jo nesten som ein hurtig stenging av diesel tilførsel som eg nevnte tidligere...

Når maskin stopper så brått uten og fjuske litt først og uten alarmer så virker dette naturlig

For dine filter såg jo ikkje så gale ut....

 

du får tømme tanken din for div ulumskheter så blir dette bra 👍

 

Og ha gode rutiner for sjekk/ skifte av forfilter

Link to post
Share on other sites

Har lyst til å komme med en liten advarsel når det gjelder pakning-silikoner slik som Loctite SI 5926.

Disse produktene går også under navnet "Blå silikon", "Rød Silikon" og "RTV Silikon"(sort).

 

Disse produktene tåler diesel, bensin, oljer etc. MEN og det er et stort men. Det må ikke være avdamping av væsker under herding.

Det medfører akkurat det problemet vi ser her. Silikonen går i oppløsning under herding og kommer den ned i væsken uten å ha herdet så vil den forbli myk og før eller senere trenge inn i slanger etc.

Jeg har ikke bare den teoretiske erfaringen her dessverre, jeg er med et F2-team(katamaran båt med Mercury Racing motor) og der gjorde vi denne feilen for å tette lekkasje på bensintanken. Resultatet ble injektorer fylt opp av "Rød Silikon" og brutt løp....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...