Jump to content

Motorstopp, D6-370, er det denne delen som er synderen?


Sjøbliss

Recommended Posts

Skal den benyttes i forbindelse med en dieseltank så må tanken være tom slik at det ikke er avdamping av drivstoff under herdingen. Etter at den er herdet så tåler den det.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 25 minutter siden:

Jeg snakker nå om å bytte pakning på mannhullet, vet ikke om vi snakker forbi hverandre @Hulda. Loctite 577 er vel til gjenger. 

Det gjør vi. Jeg har brukt en eller annen 'fluid gasket' på mannhullet. Har vært oppe to ganger på 20 år. Husker ikke hva jeg brukte i 2017. Poenget er å lese bruksanvisningen og ikke for mye. På CAT var det stort sett ikke annet enn 'fluid gasket'. Ikke noe hadde ramlet ned i tanken. Ikke noe hadde løsnet. Alt er ikke like elendig. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 42 minutter siden:

Om du hadde hatt et vacuumeter på drivstoffsystemet ville du sett at det var et problem i sugelina med en gang. Kan fint plasseres f.eks. på grovfilter. Så merker man trykkområdet man normalt befinner seg i med farvet tusj etc.

 

Smart 👍 finnes sikkert noen man kan sette rett på skrukoblingene. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

På mannlokk på dieseltanker har jeg etter prøving og feiling funnet at korkpakning er det eneste av pakninger som holder tett. Har ikke prøvd flytende pakningsstoff, jeg ser for meg at det blir mye rengjøring når lokket skal åpnes igjen. 

 

Feks Biltema har ark med korkpakning i ulike tykkelser. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Brigg skrev 34 minutter siden:

På mannlokk på dieseltanker har jeg etter prøving og feiling funnet at korkpakning er det eneste av pakninger som holder tett. Har ikke prøvd flytende pakningsstoff, jeg ser for meg at det blir mye rengjøring når lokket skal åpnes igjen. 

 

Feks Biltema har ark med korkpakning i ulike tykkelser. 

 

Jeg så for meg at kork var for sprøtt. Hadde i utgangspunktet tenkt meg å bruke 6mm gummiduk. 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motordeler/oljepluggspakninger/gummiduk-2000017978

 

Er dette du har god erfaring med @Brigg? https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motordeler/oljepluggspakninger/pakningsmateriale-i-gummikork-2000017980

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Godt du fikk ordnet dette @Sjøbliss :thumbsup:

Bare tilbake til sensor fra VP; har selv sikkert kjøpt 4-5 stk på ti år, søpleprodukt! Derimot i år måtte jeg kjøpe en ny ved filterbytte igjen og bekrefter at VP har kommet med ny type, altså annen type plast/kompositt nettopp for å avhjelpe problemet med gjengene som gir seg altfor lett. Gamle er grønne, nye er sorte mener jeg...

 

PS. Hadde blitt overrasket dersom det lille skitet fra bildet var nok til å stoppe D6'en... Tør påstå at slike bilder kan sikkert alle få frem om de vil altså. Viktig meg med renhold ifht til diesel, men kan fort bli litt hysteri. Vannutskiller har jo du før filter så vidt jeg husker og du stopper det meste der..

Redigert av oberst1 (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 11 minutter siden:

Godt du fikk ordnet dette @Sjøbliss :thumbsup:

Bare tilbake til sensor fra VP; har selv sikkert kjøpt 4-5 stk på ti år, søpleprodukt! Derimot i år måtte jeg kjøpe en ny ved filterbytte igjen og bekrefter at VP har kommet med ny type, altså annen type plast/kompositt nettopp for å avhjelpe problemet med gjengene som gir seg altfor lett. Gamle er grønne, nye er sorte mener jeg...

 

PS. Hadde blitt overrasket dersom det lille skitet fra bildet var nok til å stoppe D6'en... Tør påstå at slike bilder kan sikkert alle få frem om de vil altså. Viktig meg med renhold ifht til diesel, men kan fort bli litt hysteri. Vannutskiller har jo du før filter så vidt jeg husker og du stopper det meste der..

 

Har aldri byttet noen slike sensorer på alle de filterbyttene jeg har gjort på D6. Ble oppmerksom på problemstillingen første gangen jeg skulle bytte filter og fant ut at det ikke var match med gjengene i filter og sensor pga. all lakken i gjengene. Presser man sensoren inn vil gjengene på sensor som er av plast, ikke på filteret som er stål ødelegges. Så det er bare å gjenge opp filteret først som sist før montering.

 

Bruk en ren gjengetapp og pass på å ikke få dritt/partikler inn i filter, evt. flush gjennom etterpå. Mener at det var M12 gjenger på denne men kan sjekke på et reservefilter. 

Link to post
Share on other sites

Det stemmer. Den nye jeg kjøpte nå var svart. Gikk lett inn i gjengene uten bruk av makt. Lakk var heller ikke problem, gikk lett og fint inn. Virker som den er bedre kvalitet enn den gamle typen. Litt mer fleksibel og kraftig.

 

Godt tips å gjenge opp med M12 om man har det liggende.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 10 minutter siden:

 

Har aldri byttet noen slike sensorer på alle de filterbyttene jeg har gjort på D6. Ble oppmerksom på problemstillingen første gangen jeg skulle bytte filter og fant ut at det ikke var match med gjengene i filter og sensor pga. all lakken i gjengene. Presser man sensoren inn vil gjengene på sensor som er av plast, ikke på filteret som er stål ødelegges. Så det er bare å gjenge opp filteret først som sist før montering.

 

Bruk en ren gjengetapp og pass på å ikke få dritt/partikler inn i filter, evt. flush gjennom etterpå. Mener at det var M12 gjenger på denne men kan sjekke på et reservefilter. 

 

Så du skrev det, men ville ikke diskutere det. Er litt to-delt tenker jeg; fra VP sin side skal sensor passe i nytt filter som er lakkert og fra din side har du elegant løst det ved å gjenge opp. Utgangspunktet er jo da at VP har kommet opp med noe dritt og endelig gjort noe med det. Godt mulig gjengene er annerledes på disse nye for alt jeg vet..

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter 15 år kommer de med ny sensor.... 

 

og når sant skal sies så har jeg bare byttet finfilter på D6’n 1 gang siden 2009. Orginalfilteret satt så hardt fast at det ble utsatt, år etter år... aldri hatt ulumskheter i bunnen av grovfilter, kun mørkfarget filtersats. 950 motortimer. 👍

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 15 minutter siden:

Etter 15 år kommer de med ny sensor.... 

 

og når sant skal sies så har jeg bare byttet finfilter på D6’n 1 gang siden 2009. Orginalfilteret satt så hardt fast at det ble utsatt, år etter år... aldri hatt ulumskheter i bunnen av grovfilter, kun mørkfarget filtersats. 950 motortimer. 👍

 

En gang siden 2009!! - og dette er et årlig MÅ punkt i hht manualen. Mulig man bytter litt for mange deler årlig. Dersom grovfilteret ser fint ut er det kanskje overkill å bytte finfilter hvert år..? Men det blir vel til at jeg hamstrer opp med originale VP deler neste år også, å bytter i hht manualen...

Link to post
Share on other sites

Tja, årene 09,10,11 så var det verkstedet som tok service. De spurte hver gang om finfilter skulle byttes. Blei vel kanskje bytta i 2011 eller 12 deretter i 17/18 👍 

 

inspiserte tanken for et par år siden før sjøsetting. Helt strøkent. 
 

det filteret har tross alt sensor. 
 

finfilter koster 550. 5000 spart.


 

Men ingen fare, ting blir godt tatt vare på. 
 

o-ring på påfyllingslokk byttes/ smøres. Hullet dekkes til for regn ved fylling. Og god kontroll på fyllested. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 52 minutter siden:

Tja, årene 09,10,11 så var det verkstedet som tok service. De spurte hver gang om finfilter skulle byttes. Blei vel kanskje bytta i 2011 eller 12 deretter i 17/18 👍 

 

inspiserte tanken for et par år siden før sjøsetting. Helt strøkent. 
 

det filteret har tross alt sensor. 
 

finfilter koster 550. 5000 spart.


 

Men ingen fare, ting blir godt tatt vare på. 
 

o-ring på påfyllingslokk byttes/ smøres. Hullet dekkes til for regn ved fylling. Og god kontroll på fyllested. 

 

Et filter kan jo fint kollapse innvendig så i realiteten vet du ingen ting om tilstanden ved å omgå bytteintervallene. Minner om at injektorene koster 6-7 tkr/stk. Tror ikke det er her jeg ville spart på kronene.

Link to post
Share on other sites

Jeg stoler på @Brigg og prøver meg på gummikork. Nå blir det nye pakninger på alle tankens gjennomføringer og nye o-ringer på skruene. Stigerøret er fikset og skal monteres. Blir enda en kveld i båten ✌️👍✌️

 

IMG_20200519_132220.jpg.3e7662ac029a464c98a4c5b3e5efb3fa.jpg

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å ligge i forkant med vedlikehold, men akkurat når det gjelder tanken er jeg litt usikker på om jeg skal gjør mer enn å bytte filter årlig,  inspisere koblinger etc utvendig? Når feil først har oppstått må man selvfølgelig utbedre og ta en gjennomgang, men  det er også noe i utrykket "if it ain't broken don't fix it"... Hvis jeg forstod det rett så var feilen her en pakning som hadde løsnet fra et tidligere bytte, hva om denne ikke hadde blitt byttet..? Litt redd jeg kunne gjort ting verre ved å demontere slanger, ta av lokket på mannhullet mm.. Her kunne jeg fort lagt på en ny pakning i feil materialet..

 

Litt pusling i båten er ikke det verst å bruke tiden på, så lenge det ikke blir for mye plunder og knot...:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...