opus Startet 1.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2005 Hei ! Noen snakket om stå opp ved 2 glass osv Muligens fra gammelt av med timeglass. Er det det samme som engelske "bells" ? Hva står de for tidsmessig? "Eight bells" , hva betyr det ? Fortsatt god helg ! Hilsen Opus uffda..glemte sjekke emnesidene først, men men.... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Ett slag i bjella for hver halve time . Det første 00:30, to slag kl 01:00 osv helt til 8 slag kl 04:00. Så begynner du med ett slag igjen 04:30....osv osv. Hva ytlendingene der bort på øya kaller det vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Ett slag i bjella for hver halve time . Det første 00:30, to slag kl 01:00 osv helt til 8 slag kl 04:00. Så begynner du med ett slag igjen 04:30....osv osv. Hva ytlendingene der bort på øya kaller det vet jeg ikke. <{POST_SNAPBACK}> Hei En vakt er på 4 timer = 8 halvtimer. Et glass/bell pr. halvtime. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 (redigert) Bells og Glass er to alen av samme stykke. Engelskmennenes Bells kommer fra slag iskipsklokken, norske Glass fra at man har snudd timeglasset (halvtimesglass), og derfor slår det nødtørftige antall slag i skipsklokken, som Sigurd og Giver forklarer overfor. Mvh, Kjell. Redigert 1.Oktober.2005 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Sigurd Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Muligens fra gammelt av med timeglass.Overså timeglasset ditt, men det stemmer det. Vakthavende Styrmanns ansvar var å snu "halvtime-glasset" og holde rede på slaga.Dette holdes fortsatt i hevd i Marinen i forbindelse med flaggheis/hal så lenge tida sammenfaller med hel og halv time. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 2.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Ok, takker ! Spørsmålet om "Eight bells" , kom av at jeg så en båt som hadde det som navn. Så litt tøft ut, og tenkte kanskje det var en tøff forklaring bak, men... Hilsen Opus Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Tjenestegjør på fartøy. I offisersmessen slår vegguret glass og ikke timetall som vanlige veggur. Blir etter en stund vandt til dette og når flagget skal heises eller hales er det ingen problemer å omsette tidspunktet til riktige antall glass i skipsklokken. Sitér dette innlegget Oso Link to post
giver Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Tjenestegjør på fartøy. I offisersmessen slår vegguret glass og ikke timetall som vanlige veggur. Blir etter en stund vandt til dette og når flagget skal heises eller hales er det ingen problemer å omsette tidspunktet til riktige antall glass i skipsklokken. <{POST_SNAPBACK}> HeiDet er et slik ur jeg har ombord. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.