Jump to content

Hva er innv diam på eksosslangen på "Kinavarmerne" ?

Guest Balder..

Recommended Posts

Balder.. skrev for 20 timer siden:

Jeg bruker ikke varmeren mye så ett lite battei varer en stund for meg, men å si att det varer en hel sesong var en dryyyg påstand, innrømmer det )) kan tas med å lades over natten.

Jeg sover ikke i båten, bruker den til fiske på dagtid å har behov for en varmer som holder cabin lunken å god med døren åpen.

Men merkelig hvor følsomt det er når det nevnes att man ønsker å kjøpe noe som er produsert i østen eller noe "lavpris", det aller meste av "dingser" i dag er jo produsert i østen.

Uansett så skjønner jeg tegninga, her inne er det ikke veldig mye rom for de som ønsker å prøve den ikke veldig kostbare veien å gå, skal prøve å huske det.

Brukte en halv mill av sparepengene på en ny liten fiskebåt, det kan jeg gjøre bla fordi jeg ikke alltid har måttet kjøpe det dyreste av alt bestandig, har spart mye på det.

Men skjønner også att mange av dere vasser i penger å att prisen på ting ikke betyr noe, slik er det ikke for alle....inkludert meg.

Jeg har skjønt det så trenger ikke å belære meg mere ang den "tabben" det var å foreslå ett prisgunstig alternativ, skal prøve å ikke gjenta bedriften )) selv om jeg ser att de store norske aktørene innen båtrekvisita også selger de samme "kinavarmer" settene som vi alle kan kjøpe på Ebay for 1500kr, men i norske butikker koster de ca 7000kr, men da er det greit.

Skjønn det den som kan.

Håper uansett peppret att vi alle får en fin sommer:yesnod:

Om du hadde satt deg inn i hva du kjøper, så hadde du kanskje revurdert det. Som jeg skrev, så har jeg selv 3stk kinavarmere og syntes at merkevarer er priset unaturlig høyt. Men, her kjøper du en "alt i en løsning" som er beregnet for å stå stille. Tanken står over varmeren og tanklokket er alt annet enn tett. Så har du full tank og litt sjø, så kan det lekke ned drivstoff fra tanken ned på en varm brenner. Drivstoffslangen som går fra tanken og inn til brennkammeret, ligger få mm fra eksosen. Denne bør byttes ut med en isolert slange osv osv. Jeg bytter ut som regel 10% "skramledelene" og sikrer på en bedre måte med kvalitetsdeler.  Billig er ofte billig av en grunn. Kinavarmere kan fint brukes, men de har sine begrensninger og har ikke samme krav til sikkerhet.

Mvh, Roger

Balder.. skrev for 20 timer siden:

Uansett så skjønner jeg tegninga, her inne er det ikke veldig mye rom for de som ønsker å prøve den ikke veldig kostbare veien å gå, skal prøve å huske det.

Brukte en halv mill av sparepengene på en ny liten fiskebåt, det kan jeg gjøre bla fordi jeg ikke alltid har måttet kjøpe det dyreste av alt bestandig, har spart mye på det.

Men skjønner også att mange av dere vasser i penger å att prisen på ting ikke betyr noe, slik er det ikke for alle....inkludert meg.

Jeg har skjønt det så trenger ikke å belære meg mere ang den "tabben" det var å foreslå ett prisgunstig alternativ, skal prøve å ikke gjenta bedriften

Nå synes jeg du er litt hårsår. Det er tusenvis av "gjør det selv" tråder her inne, og en million tips om hvordan man kan gjøre ting billigere og spare penger. Du er heller ikke alene om å ha kjøpt billig varmer fra Kina, mange tråder og tips om det også. Men de fleste som har kjøpt en kinavarmer til 1500 kroner er vel også innforstått med at det ikke er Webastokvalitet.

Balder.. skrev for 22 timer siden:

Jeg bruker ikke varmeren mye så ett lite battei varer en stund for meg, men å si att det varer en hel sesong var en dryyyg påstand, innrømmer det )) kan tas med å lades over natten.

Jeg sover ikke i båten, bruker den til fiske på dagtid å har behov for en varmer som holder cabin lunken å god med døren åpen.

Men merkelig hvor følsomt det er når det nevnes att man ønsker å kjøpe noe som er produsert i østen eller noe "lavpris", det aller meste av "dingser" i dag er jo produsert i østen.

Jeg har skjønt det så trenger ikke å belære meg mere ang den "tabben" det var å foreslå ett prisgunstig alternativ, skal prøve å ikke gjenta bedriften )) selv om jeg ser att de store norske aktørene innen båtrekvisita også selger de samme "kinavarmer" settene som vi alle kan kjøpe på Ebay for 1500kr, men i norske butikker koster de ca 7000kr, men da er det greit.

Skjønn det den som kan.

Håper uansett peppret att vi alle får en fin sommer:yesnod:

Sorry, men jeg kan ikke dy meg...

Hadde du tatt deg bry til å søke på forumet, så hadde du funnet denne tråden.(Der står det svar på akkurat det du spør om i utgangspunktet)

At du tar alle under en kam og sier at folk vasser i penger her inne, er en håpløs påstand!  

De fleste Kinavarmer jeg har testet bruker 4A på maks, å benytte et batteri på 18ah er det fort gjort å ødelegge batteriet. Men dette er opp til deg.

• 2 uker senere...
Guest Balder..

Da er varmeren i hus, skal fyres opp å testkjøres i morgen, skal sjekke forbruk å strømforbruk.

Ser forøvrig bra ut, veldig liten å kompakt, overhodet ikke skjemmende utseende mtp att jeg ikke skal gjemme den.

Når det gjelder det som ble sagt om att de ikke hadde turt å ha noe slikt i en båtcabin....de fleste ordinære dieselvarmere monteres faktisk ofte under førersetet i ett skap ol, også av forhandlere, hva er forskjellen ?? det viktigste er å få eksos på utsiden av skroget, å nettopp det er jo en av fordelen/det enkle med denne modellen, den kan plasseres nesten hvor som helst, i de fleste tilfeller kan det holde det med 40-60cm lang eksosslange.

Jeg bryr meg ikke om å gå inn i lange diskusjoner med andre om ting som dette, men tror kanske noen få kan ha interesse av å vite hvordan dette fungerer på tross av lav pris å muligens feil merkenavn.

Det er veldig mange av dem i bruk i div kjøretøy/rom....uten att det skrives om det her, ser jo hvordan noen reagerer på denne type produkter, da er det ofte bedre å bare være fornøyd uten ikke foreslå det som ett velment tips til andre.

Guest Balder..

Da er den testet i dag, startet greit opp å har nå stått å gått i 10tim.

Fylte på 4liter fritidsparafin (5liters tank), har knapt minket.

Kjekk kompakt enhet på 41x41×17cm (+/-1cm på 54år gammel husk))

100% luktfri luft ut fra motor

Veldig overraskende lite eksos, måtte nesten lukte mot eksosslangen for å kjenne lukt, brenner svært rent.

-Startet uten problem

-Synes den går stille

-Ekstrem varme effekt, oppgitt til 5-8kw, betviles ikke, men kan stilles inn på ønsket tempratur(satte meg ikke inn i bruksanvisning/det i dag)

Varmet opp garasje på 50kvm fra 10gr til 23gr på kort tid.

Men er desverre muligens FOR effektiv for min cabin til sommerbruk, vil være perfekt til større båt eller båt som brukes til vinterfiske.

Eller campingvogn/uthus/bobil/annet.

Målte temp på...

-Bilde 1...Viser hvor liten enheten er opp mot nesesprayen som står oppå.

-Bilde 2...Eksosslange 30cm fra motor, fikk maks 50grader, overraskende lite.

-Bilde 3...Rørstuss/krage som utblåsslange kan settes inn på 50-55gr.

-Bilde 4...Selve huset på motor ca50gr.

-Bilde 5...Motorkjerne innom utblås 140gr

-Bilde 6...uten deksel på

Den gikk i dag på litt over halv effekt.

Det er kun ! en pluss og en minus ledning å koble til så går den, sikring er på plass på plussledningen.

Kan stå frittstående eller monteres på en vegg med en enkel brakett.

Kommer std med fjernkontroll, men jeg har kjøpt ned eksosutblås for båtskrog.

Må tenke litt å se om jeg kanske selger denne å kjøper en med mindre effekt, men mulig det blir litt varmetap ved å montere den under dekksluken i steden for i cabin, får da en slange stubb som avgir litt varme, jeg har dessuten ikke prøvd tempratur kontrollen på den trådløse av/på bryteren, ble bare slått på å satt på halv effekt.

Oppsummering, overrasket over hvor greit den startet opp, svært god effekt ! 100% luktfri, veldig lite eksos, null varme på utvendige paneler.

Oppgitt sttømforbruk 40watt.

Avhengig av hvor/hvordan en slik skal monteres vil jeg si 1-2tim monteringstid.

Synes det er veldig ! mye varmer for lite penger.

20200603_232247.jpg

20200604_194203.jpg

20200604_194337.jpg

20200604_194540.jpg

20200604_194351.jpg

20200604_224456.jpg

Redigert av Balder.. (see edit history)
Guest Balder..

Synes mtp pris att det er overraskende bra feilkode varsling.

Den skal få stå å gå i hele natt på laveste effekt, stilte nå etter ca 12tim ned fra halv effekt til laveste effekt, merket da att den skal inn i båten ))  blir nå en 24timers test med de 4 litrene jeg fylte på tanken.

Om det er interesse for denne rimelige, kompakte og etter min mening geniale løsningen her inne kommer jeg tilbake med bilder å erfaringer etter montering.

20200604_232838.jpg

Balder.. skrev for 22 timer siden:

Synes mtp pris att det er overraskende bra feilkode varsling.

Den skal få stå å gå i hele natt på laveste effekt, stilte nå etter ca 12tim ned fra halv effekt til laveste effekt, merket da att den skal inn i båten ))  blir nå en 24timers test med de 4 litrene jeg fylte på tanken.

Om det er interesse for denne rimelige, kompakte og etter min mening geniale løsningen her inne kommer jeg tilbake med bilder å erfaringer etter montering.

20200604_232838.jpg

Gøy med grundig testing @Balder..:thumbsup:

Håper du legger ut videre test også etter montering!

Har du målinger på strømtrekket også?

Guest Balder..

Holder på med det nå, men fikk en melding fra en om att jeg skriver innlegg/svarer på en måte som irriteter noen (ble slettet av Moderator, det føltrs bra), prøver jo å være seriøs men er vel litt direkte i de tilfellene jeg tror jeg har kunnskapen,  mulig det provoserer....

Spør jo også ofte om råd når ting er utenfor mitt kunnskapsområde.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Guest Balder.. skrev for 2 timer siden:

Holder på med det nå, men fikk en melding fra en om att jeg skriver innlegg/svarer på en måte som irriteter noen.

Guest Balder.. skrev for 2 timer siden:

Spør jo også ofte om råd når ting er utenfor mitt kunnskapsområde.

Bare fortsett.

Jeg har aldri lært så mye om kinavarmere som i denne tråden.

Det første "kjappe" svaret til @Wallas Service var derimot ikke blant de svarene som bidro til å øke kunnskapen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...