Jump to content

Erfaring med salg av båt til Nederland


Fuglen

Recommended Posts

La ut en båt for salg på finn.no.

Ok pris, ikke billigst, ikke dyrest, på tilsvarende plastsnekke fra 80-tallet.

God respons på båten.

Ble tidlig kontaktet via finn chatten om at en hollender ville kjøpe båten. 

Helt i orden, svarte jeg, og tenkte nok mitt, og lurte på hva dette var for noe.

 

Sendte epost med flere bilder som han ønsket.

En fin prat på telefonen, og båten ble solgt.

 

Så var det denne betalingen...

Han foreslo depositum på 5000kr.

Jeg forlangte 10000kr.

De kom inn på konto neste dag.

Jeg måtte oppgi IBAN nummer (mitt bankkontonummer med "riks-nummer" tilsvarende +47 for telefon). 

Det fantes en IBAN kalkulator i nettbanken. Dette var ukjent for meg, men banken hjalp meg med dette via telefon.

 

Hvordan skulle jeg få resten av pengene?

Uaktuelt at han kjørte avgårde med båten, og jeg ikke hadde mottatt resterende beløp.

Vi snakket ikke om dette på telefonen.

Pratet på nytt med kjøper om dette. Han hadde full forståelse for dette.

Avtalte at han satte inn pengene på min konto 1-2 dager før henting av båten.

 

Det kjøper trengte hjelp med, var om jeg kunne skaffe kranbil som kunne løfte båten opp på hans henger.

Det ordnet jeg.

 

En lang prat med kjøperen fra holland før kranbilen dukket opp.

Dette var et firma som importerte båter fra skandinavia til Holland, og videresolgte der.

Det kunne være vanskelig å få fatt i norske båter. 

Som han sa, ringte han som utlending og ville kjøpe båt, er det flere som bare legger på telefonen.

Eller ikke svarer på finn chatten da det er engelsk.

Jeg fortalte om min egen skepsis om å selge ut av landet, om jeg ble svindlet.

Jeg er forholdsvis trygg i engelsk, og synes ikke det er det værste å prate med utlendinger.

Men mange kan nok synes det er vanskelig, og går potensielt glipp av et salg.

 

Siden han betalte meg uten å ha sett verken meg eller båten, var det vel han som løp størst risiko for å bli svindlet.

Pratet med kjøperen om dette også;)

 

Han hadde firmanavn og internettadresse.

Dette kom frem i første kontakt via finn chatten.

Jeg gikk inn på dette på internett.

Brukte google translate for å begripe hva som stod.

 

Jeg snakket og med banken om dette båtsalget til utlandet, og om å unngå å bli lurt for penger.

Banken var og innom internettsiden deres. De sa dette så ut som et ordentlig firma (samme formening som meg).

Banken presiserte: IKKE BETAL NOE TIL KJØPER (toll, gebyr etc).

 

Han spurte om båten, som seg hør og bør

Sendte flere bilder på epost.

Jeg ble aldri spurt om å betale noe.

Jeg fikk depositumet.

Fikk resterende penger 2 dager før levering av båt

Jeg betalte for kranbilen. Det ønsket jeg, da salget gikk så smertefritt og enkelt.

 

Fornøyd kjøper, fornøyd selger.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, norske snekker må passe perfekt i kanalene der. Sakte hastighet, god plassutnyttelse, ofte sosialt innredet og billige. 

 

Godt du delte denne erfaringen. Vanligvis rynker man jo litt på nesen når en utlending tar kontakt for å kjøpe en bil eller annet. Men det er jo heller ikke ukjent at oppkjøpet fra Afrika kjøper gamle Toyota Hiace etc herfra. Kameraten min solgte sin Toyota fra 1980-tallet til Afrika for kanskje 10 år siden. De forklarte at disse bilene nærmest hadde evig liv der, og de var populære fordi de klarer veiene der bra, og er relativt lette å fikse hvis de bryter sammen.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Første reaksjon jeg fikk på egen annonse på finn nylig var som følger:

 

Hallo,
Båten din ser veldig fin ut, og jeg er interessert i å kjøpe denne båten til foreldrene mine som bor i Nederland.
Har det CE-sertifikat?
Jeg ønsker om mulig noen bilder med dokumentene til båten og traileren for å beregne skattene jeg må betale i Nederland.
Tusen takk.

 

Jeg besvarte aldri den henvendelsen da det virket suspekt, men båten er uansett solgt til annonsert pris.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Solgte min gamle Marex 32 til Danmark i forfjor.

Jeg kjente skepsisen komme da jeg fikk en SMS fra Danmark.

(Fikk også henvendelser fra Polen)

Han skulle på død og liv ha denne båten, det gikk kun en Marex 32 i Danmark og for å gjøre en forholdsvis lang historie kort, 

han dukket opp på kaien med lommen full av kontanter norske og euro !

Sist sett ; bilde fra en kjempefornøyd danske i Strømstad !

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Litt av hvert å ta tak i der ja...:

Semitraileren var påsatt falske kjennemerker, ABS-systemet var utkoblet og det var store skader i rammen på kjøretøyet, heter det i rapporten fra Statens vegvesen.

Videre undersøkelser viste at vogntoget transporterte to båter ut av landet som ikke var forskriftmessig sikret, det var heller ikke følgebil med transporten.

–  Vogntoget var også lengre enn tillatt, båtene var heller ikke forskriftsmessig plasert på kjøretøyet og merking for spesialtransport var fraværende.

10 år siden EU-kontroll

Etter nærmere kontroll så viste det seg at sist EU godkjenning på den aktuelle tilhengeren var i 2010. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Det ser jo ut at det er bare jeg som har uflaks når jeg både snakker norsk og skal kjøpe i Norge, foreslår betaling av forskudd og avtale tid for full betaling av båt til flere millioner så blir det dette "suspekt".

Her selger folk lett mye rimeligere båter til utlandet og forstår at den eneste som tar en risiko er jo kjøper som betaler forskuddet. Fordi hvis kjøper ikke får betalt resten så får jo bare selger gratis penger og fortsatt like mye båt å selge.

 

Link to post
Share on other sites

Vector 26 skrev On 8.3.2024 at 19.28:

Hvordan er det med toll og mva og slikt? 

Det vet jeg ikke. Og det trenger strengt tatt ikke du heller vite.

Får du pengene dine, og har overlevering i Norge, så er dette kjøpers oppgave å finne ut av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...